Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Executive (2013)

autoreview

Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Executive (2013)

Signalement

UitvoeringAuris Touring Sports 1.8 Hybrid Executive
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst12.300 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybride Executive

  • 12.300 km

Sinds 21 november 2013 zijn we in het bezit van een nieuwe Toyota Auris Hybrid Touring sports, de uitvoering is een Hybride Executive en de kleur is Deep Titanium.
Wat waren onze eisen voor de nieuwe auto: het moest een automaat worden, grote kofferruimte waar eventueel een rolstoel in kan, luxe uitvoering en een zo laag mogelijke bijtelling omdat hij op de zaak komt te staan.
Het is dus een Toyota Auris Hybrid TS geworden.
Levertijd zou een kleine 2 maanden zijn, omdat de regels omtrent de bijtelling zouden wijzigen in januari 2014 wilden wij de auto uiterlijk in november 2013 geleverd hebben. We hebben nu nog tot november 2018 14% bijtelling voor deze uitvoering en dat is mooi meegenomen.
Ik start deze review al na 500 kilometer en zal hem gaandeweg de kilometers en jaren bijwerken.

Mijn lengte is 1.88 en er zijn mij al wel wat dingetjes opgevallen , de zitting van de voorstoel is wat kort, de stuurverstelling is niet erg groot te noemen waardoor ik het nog te laag vind staan en door mijn lange benen zit ik best nog ver van het stuur af waardoor mijn armen bijna helemaal gestrekt zijn. Ook met in en uitstappen stoot ik ongewild nogal eens tegen de stengel van de cruise-control aan, deze zit erg laag geplaatst.
Iedere keer als ik bij de auto aankom geniet ik van de kleur , ik heb hier al veel positieve reacties op gekregen. De ene keer lijkt hij zwart dan weer blauw en dan weer lijkt er een groene glans op te zitten, we zijn echt blij met deze kleur. Om dan met het bij de auto aankomen verder te gaan, de portieren openen blijft een opmerkelijk iets, geen sleutel nodig geen afstandbediening indrukken maar gewoon de klink vastpakken en de portieren gaan open. Even met je vinger langs diezelfde klink en alles sluit weer af en spiegels klappen automatisch in waardoor je ook op afstrand kan zien dat je hem op slot hebt gezet, als je dit nog nooit hebt gehad is het een mooie beleving. Door de best wel ruime voorportieren is de instap prima en ook de ruimte voor bestuurder en passagier is goed. Achterin is de instap ook goed en ook de zit en beenruimte zijn in orde, al lees ik in sommige testen dat dit tegenvalt maar het is misschien ook, waar ben je mee tevreden en hoe groot zijn de mensen die achterin meereizen. Degene die tot nu toe achterin hebben gezeten waren dik tevreden over hoofd, beenruimte en de breedte van de achterbank. Ook de armsteun op de achterbank kon rekenen op lof.
De kofferruimte is goed toegankelijk. Hij is groot, en handig is de enorme bergruimte onder de bodem plaat die trouwens wel erg dun is en daardoor zwak aanvoelt. In deze uitvoering zit geen reserve wiel of thuiskomer in, het is schijnbaar niet mogelijk. Wel handig zijn de hendels om de rugleuningen in één keer plat te gooien, met deze uitvoering heb je geen vlakke laadvloer trouwens met de leuningen plat.
In de stuuruitslag merk ik wel een enigenaardigheidje als je stil staat, begin je aan het stuur te draaien dan lijkt er net een soort speling op het stuur te zitten. Onder het rijden heb ik hier niets van gemerkt hoor, alleen bij het in en uit de garage rijden merkte ik het.

We zijn inmiddels 2 jaar verder en heb dus maar 12.300 kilometer gereden in deze periode. Maar dit is voldoende om toch een wat beter beeld te hebben van de Toyota.
Een goede zitpositie is voor mijn lengte niet te vinden, dit ligt aan de lengte van de stoelzitting en de stuurverstelling.
Als je stevig optrekt slipt hij snel door op de voorwielen, dit zal waarschijnlijk aan de originele banden liggen, maar nieuwe zullen er niet onder komen met deze kilometers. Hier en daar zit er al een rammeltje in het interieur en ook in het voortrein kraakt hij bij het op of uitrijden van een uitrit. Dit voor een auto die zo weinig gebruikt wordt altijd droog gestald wordt vindt ik twijfelachtig.
De claxon is ook geen toonbeeld van mannelijkheid, als ik hem nodig heb reageert er eigenlijk niemand op. Daar wilde ik wel wat beters in hebben maar dat was een verhaal apart bij de Toyota dealer, daar kun je bij de dealer review meer over lezen.
Het verbruik is goed, gemiddeld rij ik 1:18. Het is me zelfs een keer gelukt om na een toer in het buitengebied van Breda de 1:25 te halen, het werkt verslavend om af en toe een zo zuinig mogelijk verbruik te halen.
Dan de automatische transmissie, ja, wat zal ik er van zeggen. Rij ik rustig in de stad of op 80 kilometer wegen dan is het een heerlijke automaat, is je rijstijl wat pittiger of wil je invoegen op de grote weg dan huilt hij alsof er een sirene afgaat. Daar kan ik maar niet aan wennen.
De klink van het linkervoorportier voelt ook niet zo stevig aan, het lijkt wel of hij kan verschuiven.
Wij hebben stoelverwarming waar we nu al best veel gebruik van hebben gemaakt, ideaal en een verwennerij.
Ik heb een vorm van Reuma en merk dat de instap best laag is, hoe meer last ik heb hoe moeilijker de in en uitstap. De volgende keer toch maar naar iets met een hogere instap gaan kijken.
Verder is het echt een Toyota, hij doet wat hij moet doen maar mijn enthousiasme is getemperd.
Ik ben inmiddels al een paar keer naar iets anders gaan kijken.
Over een tijdje zal ik mijn review weer bijwerken.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.