Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Plus NL (2014)

autoreview

Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Plus NL (2014)

Signalement

UitvoeringAuris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Plus NL
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf156.350 km
KM-stand laatst188.500 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Japanse Degelijkheid

  • 156.350 km

Naar 8 jaar gereden te hebben met een Skoda Citigo werd het eens tijd naar iets groters te kijken ook omdat met twee kids de kofferruimte toch wat krap werd met vakanties en de regelmatige ritjes naar m'n ouders in Duitsland (Sauerland).

Er waren wel wat eisen aan de nieuwe koets: de gebruikskosten moesten betaalbaar blijven en een betrouwbaar model met weinig reparatie punten. Prijs zou max 12,5k zijn en de Kilometer Stand van 160000 niet overschrijden.

Onderzoek: Suzuki Baleno, best interessant door lage mrb en lage gebruikskosten. Toch was het rijcomfort niet naar wens.
Renault Clio estate, viel gelijk door het zeef omdat de ruimte achterin gewoon net zo groot/klein is als bij de Citigo.
Dacia Logan, in theorie en goede verstandskeuze. Ruim, niet te duur, maar het blijft voor mij toch een model dat iets te erg aan de budget kant is. Wel serieus naar de nieuwe 100pk bifuel versie gekeken.
Toen voor de gein onderzoek gedaan naar Toyota Hybrid synergy drive en de Auris TS.
Zeker een auto waar je minpunten aan vindt (waar heb je dat niet). Wat me opviel was dat er gewoon weinig tot geen verwelende storingen bekend staan. Weleens een dingetje hier of daar maar niet constant bij elke auto.
Ja je hoort klachten over het geluid van de motor als je flink vermogen vraagt. Laat degene eens een andere automaat rijden ( VW T4, MB C203, diverse vrachtwagen of stadsbussen) een het geluid is zo gek niet meer. Door alles op YouTube over deze e-cvt door te spitten kreeg ik toch vertrouwen in het systeem. In totaal heb ik een jaar nodig gehad om op serieuze zoektocht te gaan.

Op een zaterdag (4 dagen voor de vakantie) in Utrecht en mooie gezien en ook nog die zelfde dag mee genomen. Bj 12.2014, wit metallic, 156350km lease plus uitvoering. Buiten binnen netjes, redelijke banden, beurt 400km geleden uitgevoerd. Dat was hem! Heb hem zondags helemaal schoongemaakt en technisch nagekeken. Één buiten spiegel gerepareerd, een speaker frame in de voordeur vast gezet en een speaker draad vervangen. Additief in de tank en op vakantie maar.

Het rijdt heerlijk ontspannen met deze automaat ivm de hybride Line. Eerst een rondje binnendoor den Haag gedaan en dat gaf toch vertrouwen in het onderstel. Ondanks 18inch wielen is het comfort prima. Motorgeluid bij cruisen heerlijk stil. Banden (bijna afgewerkte winterbanden) hoorbaar maar niet verwelend. Met beleid gaspedaal gebruiken zweef je door het verkeer. Op de snelweg richting Duitsland cruise control op 120 gezet en gemoedelijk cruisen. In het heuvelachtige gebied in het Sauerland regelmatig de power mode gebruikt wat op diverse stukken het gemak vergroot. Eco mode is in het algemeen goed te doen (heb trouwens nooit haast). Over het janken van de motor: heb je power nodig gaat de motor op de toerental van de hoogste koppel (3500-4500) een de elektro motor regelt de rest. Ja je hoort het maar het gaat wel vooruit. Klein beetje spelen met de modi knoppen en je heb er steeds minder last van.
Wegligging is echt super! Strak in de bochten, vering niet te hard. Ben van het rijden met elektrische bussen het regeneratieve remmen al gewend, ook dat werkt mooi en niet storend. Fijn doseren en de remkracht is goed te beheersen. Alleen het display van de navigatie moest ik anders instellen om het beter zichtbaar te maken. Reden: reflectie van de zon in de kleren van m'n partner.
Voor de kofferbak heb ik wat elastieken gehaald om de boodschappen tassen tegen weg glijden te zekeren. Daar is Skoda wel erg innovatief.

Naar 767km getankt ( naald stond net onder de streep 1/4) verbruik gemeten aan de pomp 4,8l/100km. Helemaal niet gek met zo veel uit proberen en een flesje in de tank. Het display gaf aan 4,5l wat ik geen al te groot verschil vindt. Bij de Citigo was het ook een verschil van 0,2l.
Met de tweede tank al 400km gereden in het Sauerland. En het display meld 4,3l gemiddeld. Op sommige ritten verscheen 3,7l/100km ( ritten van 80km een niet op vlak terrein).

Bij 165.000km de eerste beurt nodig, dan zal ik een update geven over de technische staat.

eerste Onderhoud en technische ondervindingen

  • 166.424 km

inmiddels rijd ik al een driekwartjaar en rond 10k km met de Auris rond. het is een genot ermee onderweg te zijn. Aan de werking van de CVT ben goed gewend geraakt en ook dat is prima te doen. Met beleid da juiste acceleratie stand van het "gaspedaal" kiezen en het gaat met een gemoedsrust verder. Zoals in mijn eerder geschreven bericht heb ik eigenlijk nooit haast. Zo houdt de verbruik zich ook op een gemiddelde van 1op20.

Om het systeem beter te leren kennen heb ik een OBD Dongel en de APP Hybrid Assistant erbij genomen. Helpt ook om je rijstijl in de gaten te houden.

In Maart was de Auto aan de onderhoudsbeurt van 72 maanden eraan toe. Een grote beurt zoals ik onderzocht had. Nu vertrouw ik geen één Leasemaatschappij en heb gewoon alles aangepakt. En zie daar, de Luchtfilter was noch de originele! De bougies zijn waarschijnlijk buiten het contract een keer gedaan want dat waren niet de juiste die erin zaten.
CVT olie heb ik verversd en remmen gereinigd.
Voor de rest moet ik zeggen dat de Auto echt degelijk is! Ook bij de APK in December geen Opmerkingen.

Nu had ik ook op diverse Foren gezien dat vooral in de VS veel de EGR klep en koeler te voorschijn komen met verstoppingen bij een afgelegde afstand van 200k in miles. Dat moest ik voor me zelf onderzoeken en heb spullen bij Toyota geregeld en de boel open gemaakt. Conclusie: ja er zat wat koek in wat rond 250k voor problemen zou kunnen zorgen. Heb de inlaat, EGR l
klep, koeler en Pijpjes schoongemaakt. Kwa geluid draait de Motor wel rustiger.

Op naar de volgende Kilometers!

Goed en gunstig

  • 188.500 km

Na twee jaar en 32000 km moet ik eerlijk zeggen dat de Auris mij wel tevreden gesteld heeft.
Het verbruik is over de hele tijd en gemiddelde van 1 op 20. Dat vind ik behoorlijk netjes als ik erover nadenk dat er veel korte stukken tussen zitten sinds corona en snelweg naar Duitsland toe. Het record ligt op een afstand van 180km binnendoor waar het display en verbruik van 3.6l/100 km aan gegeven heeft.
Heeft de auto steken gelaten? Nee! Met de volgende beurt zijn de remmen achter te vervangen (nog de eersten). Voor de rest vertoont het onderstel geen noemenswaardige kwalen. Omdat voor de rest niets is ben ik maar op zoek gegaan naar wat rammeltjes en piepjes. In de deur bekleding zat en speaker en klein beetje los. En links boven de bestuurder ligt een Kabelboom iets te kraken.
Eigenlijk helemaal niets spannends. Het is anders dan met bekende Franse merken.
Op naar de 200.000 km

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.