Toyota Auris 1.3 16v VVT-i Aspiration (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Auris 1.3 16v VVT-i Aspiration |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 30.000 km |
KM-stand laatst | 33.000 km |
Aanschaf
- 33.000 km
M'n ouders hebben de vorige Yaris nieuw gekocht en op uitnodiging van de dealer kregen we de mogelijkheid voor het bekijken van het nieuwe model, de premiere. Dit was op een zonnige zomeravond, met als gevolg dat wij de enige in de showroom waren, en er een blik personeel incl. hapjes en drankjes open was getrokken. Wel leuk om dit model goed te bekijken, maar dit viel erg tegen. Hij was kleiner dan het vorige model en minder praktisch. Het grootste gemis was nog wel de verschuifbare achterbank, iets wat erg praktisch was.
Enige tijd later kwam de Yaris Hybrid uit, ook wederom een uitnodiging van de dealer. M'n ouders waren wezen kijken, maar een automaat vonden ze niet lekker rijden, plus dat je een megagrote terugverdientijd hebt wanneer je zo'n Yaris Hybrid koopt. Ongetwijfeld is hij in de lease interessant, maar privé een stuk minder.
Na een offerte voor inruil van de Yaris, vonden ze dat ze er net wat te weinig voor terug kregen en adviseerde ik om buiten Zeeland te gaan shoppen (in zeeland liggen de occaissonprijzen erg hoog namelijk vanwege het lage aanbod). In eigen beheer verkopen zagen ze niet zitten, inruilen dus maar.
Bij de Toyota van Dorst garage stond een Auris 1.8 te koop, maar die was net verkocht, toen hadden ze deze ook nog staan en een proefrit gemaakt. Ze waren gelijk verkocht.
Ondanks de 1.3 heeft deze motor nog 100 pk, voldoende om met het verkeer mee te komen. Het is geen sprinttrekker, maar deze motor in combinatie met de Auris is vooral bedoelt om zuinig te rijden. Vooral de 6 versnellingen en start/stop systeem dragen hier aan bij.
Verder is hij uitgevoerd luxe dingen als dual zone climate control en een high tech navigatiesysteem met bluetooth etc. Dit vraagt zelfs voor mij als redelijk jong iemand een avondje zelfstudie. Het boekje van het navigatiesysteem is nog dikker dan het boekje van de Toyota zelf. Vooral m'n moeder die voornamelijk in de auto rijdt snapt er helemaal niks van en krijgt d'r telefoon nooit verbonden.
Ik vind de auto zelf aan de buitenkant erg lelijk, maar zo mooi is hij aan de binnenkant. Vooral het dashboard en middenconsole zijn schitterend. Ook het optitron dashboard is erg mooi, een soort 3d dashboard, wel met geel licht, dat is wel even wennen.
Ik had verwacht dat de auto niet erg zuinig zou zijn ivm hoog gewicht en kleine motor, maar het tegendeel is waar. Gemiddeld rijden m'n ouders zo'n 1 op 15 tot 1 op 16,5, erg netjes.
Meer volgt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren