Toyota Auris 1.8 Hybrid Executive (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Auris 1.8 Hybrid Executive |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 119.350 km |
KM-stand laatst | 125.124 km |
Eindelijk!!
- 119.542 km
Vorig jaar september heb ik mijn Kia Pro_ceed uit 2011 verkocht aan de ANWB omdat er een blijvend probleem was met de koppeling. Ik heb de koppeling meerdere malen laten maken maar het probleem kwam telkens terug. Om niet nog meer kosten te krijgen hebben we dus besloten om de auto weg te doen en aangezien ik +/- 15km van mijn werk woon kon ik altijd nog met de fiets.
Dus vervolgens de auto ingeleverd en op een andere manier richting het werk.
De zoektocht:
Ik bekeek al geregeld YouTube filmpjes over nieuwe auto's en occasions. Hieruit ben ik verder onderzoek gaan doen naar de juiste auto voor mij.
Ik was er al snel achter dat de auto over de volgende opties moest beschikken:
- Automaat
- Cruise control
- Climate control
- Licht- en regen sensor
En niet te vergeten de auto moest betrouwbaar en redelijk zuinig zijn. De auto mag maximaal 150.000km hebben gelopen.
Dit alles voor een budget van maximaal €12.500.
Ik heb vervolgens verschillende reviews gelezen waaronder van de Consumentenbond, de ANWB en natuurlijk Auto Week.
De volgende auto's kwamen uit mijn filter:
Lexus CT200h:
+ Zeer betrouwbaar
+ Sportief uiterlijk (naar mijn mening)
+ Veel opties
- Duur in onderhoud
- Duur in aanschaf (verhouding jaartal/km stand)
- Erg krap op de achterbank
Mazda 3 (vanaf 2014):
Na veel zoeken niet beschikbaar onder de €12.500.
Opel Astra (vanaf 2016):
Zelfde als de Mazda 3
Renault Clio Estate GT (vanaf 2014):
+ Veel koffer ruimte
+ Betrouwbaar
+ Mooi sportief model
+ Mogelijkheid tot Android Auto
- Ruimte op de achterbank
- interieur niet zo mooi (naar mijn mening)
- Geen goed audio systeem
Toyota Auris Hybrid (vanaf 2013):
+ Zeer betrouwbaar
+ Goed audio systeem (in de juiste uitvoering)
+ Stil
+ Ruimte op de achterbank
- Niet de snelste
- Ruimte in de kofferbak
Na veel twijfel heb ik dus gekozen voor de Toyota Auris Hybrid Executive uit 2013 met bijna 120.000km. De auto stond voor een erg scherpe prijs te koop en was volledig dealer onderhouden (voormalige lease auto). Na de eerste blik was ik al voor 75% verkocht, wat een mooie kleur! Het is een donker blauwe parelmoer kleur.
Vervolgens een proefrit gemaakt. Deze verliep zonder enige problemen. De auto stond voor zo'n scherpe prijs dat er niet meer veel te onderhandelen was, maar ik kon er nog een onderhoudsbeurt (die van 120.000km) bij onderhandeld.
Na 3 dagen konden we de auto ophalen, wat een service!
Vervolgens de tocht begonnen naar huis. Dit was ongeveer 45min over voornamelijk snelwegen. Dus cruise control aan op 100 km/u en genieten van de reis.
Wat me opviel is dat de auto erg stil is en dat de stoelen genoeg steun geven. Ook kreeg ik een verbruik van 5L/100km, en dit in de eerste 100km. Niet verkeerd al zeg ik het zelf!
De komende dagen/maanden gaan we veel rijden en de auto eens goed uit testen tegen die tijd komt er weer een review!
Eerste ervaring na +/- 5000 km
- 125.124 km
5000 km verder dus het is weer tijd voor een update.
De Auris is nu ongeveer 4 maanden in mijn bezit en er zijn geen grote gebreken voor gekomen. De enige problemen die zijn voorgekomen zijn:
Tijdens de eerste warme weken in juni viel het op dat de bestuurders kant van de auto een stuk minder koud werd in vergelijking tot de passagiers kant.
Oorzaak: airconditioning die nog maar voor 50% gevuld was. Na bijvullen werd het weer gelijk koud.
Ook viel het op dat de auto redelijk naar rechts trok vooral op de snel weg.
Ik heb de auto opnieuw laten uitlijnen en het probleem was opgelost.
Ik vindt beide problemen niet echt noemenswaardig.
Ik heb toen ik de auto kocht de gemiddelde brandstof per km gereset en vervolgens niet meer aan gekomen. De auto heeft over ongeveer 5000km een verbruik van 19.6 km/L. Voor dit verbruik heb ik niet speciaal mijn best gedaan en is gereden op zowel snelweg als binnen de bebouwde kom.
Verder ben ik een paar weken geleden in Nederland op vakantie geweest en in het totaal binnen een week ongeveer 1100km gereden. Hiervan was het gemiddeld verbruik 19.8km/L (berekend aan de pomp). Ik vindt dit een erg goed verbruik als je in acht neemt dat je er nauwelijks moeten voor hoeft te doen.
Als ik dan toch iets negatiefs moet zeggen over de auto dan is het dat het dak een blikkerig geluid heeft, waarschijnlijk door te weinig isolatie. Dit hoor je vooral als er grote waterdruppels vanuit de bomen op het dak van de auto vallen.
Op naar de volgende 5000km en de volgende review.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease//Pano//Camera!!
- 2015
- 217.758 km

Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro | Trekhaak | Stoelverwarming | Navigatie | Camera | Clima
- 2013
- 166.895 km

Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Aspiration | Navigatie | Trekhaak |
- 2014
- 87.191 km