Toyota Auris 1.8 Hybrid Aspiration (2013)

autoreview

Toyota Auris 1.8 Hybrid Aspiration (2013)

Signalement

UitvoeringAuris 1.8 Hybrid Aspiration
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst49.542 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

5 jaar Toyota Auris 1,8 HSD

  • 49.542 km

In 2013 de auto aangekocht. Ondertussen zijn we eind 2018 en dus rijd ik er 5 jaar mee rond.

Theoretisch verbruik volgens het boekje: 4,4 liter/100km. In de praktijk kom ik op 5,3 liter/100km. Dus een goeie liter extra verbruik. Vermoedelijk door het vele optrekken en stoppen dankzij de vele obstakels en totaal niet afgestelde verkeerslichten op de Belgische wegen... Naar verbruik toe ben ik tevreden. Mijn vorige auto was een Corolla 1.4D van 90PK en die verbruikte 5,7-5,8 liter/100km. Dan is een benzine van 136PK met een verbruik van 5,3 liter/100km niet slecht. Mijn dagelijks werk-thuis verkeer bedraagt 30km (is heen en terug) en is via wegen 30km/u-50km/u-70km/u. Dus geen dagelijkse autostrade ritten. Ik gebruik de auto waarvoor hij ontworpen is naar verbruik toe.
Minder goed is de fiscale belasting voor de hybride in België. Mijn 1.4D van 90PK had een fiscale PK van 8 wat neerkomt op een jaarlijkse belasting van 239,71€. Die van een 1.8HSD van 136PK heeft een fiscale PK van 10 wat neerkomt op 330,79€. Zuiniger rijden en minder NOx uitstoten word niet beloond in België. Jammer dat enkel de plug-in hybrides steun krijgen van de overheid.

lange ritten van 1,5u tot 2u geven mij een pijnlijk zitvlak door de slechte vering in de zetels. Of de vering van de zetels zijn vlug versleten... Ook de rugleuning kon beter, geen lendenondersteuning die aanpasbaar is bij dit model.

De motor is stil. Ik hoor zo goed als geen verschil tussen elektrisch rijden en op benzine. Alleen het rollend bandengeluid is meer hoorbaar bij elektrisch rijden. Bij gebruik van mijn winterbanden is er wel merkbaar meer geluid aanwezig. Bij de volgende set winterbanden ga ik zeker een set kopen met een lager geluidsterkte in dB(A).
Het dashboard is van mindere kwaliteit dan bij mijn vorige wagen, de Corolla. Meer plastics dus. Wat inhoud dat er al is iets piept en kraakt, zeker bij grotere temperatuurschommelingen. Zoals in de zomer de airco opzetten als het binnen in de wagen zeer warm is. Of door de vele putten en oneffenheden in het wegdek in België.

Slechts 1 keer gehad, tijdens de zomer, na een week vakantie dat de auto niet meer startte omdat de batterij plat was. Blijkbaar wordt de batterij gekoeld door een ventilator en als die te vaak draait bij hoge temperaturen is de batterij dan ook volledig plat na een week afwezigheid. Ik geloof dat hij toen nog maar 2 jaar oud was. Dus wat betreft pech gevallen, niet slecht.

Besluit: Al bij al een goed voertuig. Rijd plezant en misschien koop ik ook wel de volgende Auris Hybride/Corolla Hybride aan, maar dan de 180PK versie.
Iets meer pit in de motor mag wel door zijn zwaardere gewicht (elektromotor+batterijpakket).

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.