Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Aspiration (2011)

Toyota Auris
Toyota AurisToyota Auris HSDToyota Auris HSDToyota Auris HSDToyota Auris HSDToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota Auris HSDToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota Auris

UitvoeringAuris 1.8 Full Hybrid Aspiration
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2018

Toyota auris

Na ongeveer 8 maanden is het tijd voor kleine review over de Toyota auris.
In verband met een nieuwe baan voor mijn vrouw hebben we een hybride gekocht. Omdat ze wekelijks 350-400km gaat maken konden we de outlander helaas niet houden, of heel veel onnodige brandstofkosten maken. Daar wordt je ook niet blij van. Met de outlander reden we gemiddeld 1 op 10, maar dat verwachten we ook met toen ongeveer 12000km per jaar. Aangezien we dat makkelijk gaan verdubbelen is het geen optie meer.

Na enkele overwegingen over brandstof (benzine/diesel) hebben we besloten om benzine/hybride te rijden. Helaas hebben we met diesel mindere ervaringen wat betreft extra onderhoudskosten. Na de positieve ervaringen die hebben we hebben met Japanse auto’s hebben we besloten om weer een Japanner te nemen. Ook wilde ik geen handgeschakelde auto meer, zakelijk rijd ik veel km’s en dan ben je er een keer klaar mee als je weer eens in de file staat.

De auris hebben we gekocht bij een Toyota dealer omdat de garantie 20000km of 1 jaar is i.p.v. de gebruikelijke 10000km of 6 maanden (Bovag). Tijdens de testrit was er 1 punt, de linker scharnier kraakte bij het openen en sluiten van de deur. De verkoper zei meteen al dat er 2 nieuwe banden op moesten. En dat hebben ze ook opgelost voordat we auto konden ophalen. We zijn er zeer goed geholpen door de verkoper.

Prestatie
Met de auris heb je zeker niet het gevoel dat je hard moet rijden, vooral met de automaat is het lekker rustig rijden. Het begint na een tijdje ook leuk te worden dat je in de stad veel elektrisch (kan) rijdt. Als het moet kan je met de “powerstand” goed vooruit komen maar eigenlijk is het niet nodig.

Onderhoud
Bij 150000 km is er een grote beurt uitgevoerd door Toyota, kosten €426,-
Er kwamen helaas wel mankementen naar voren zoals airco condensor was lek en de oliefilterhuis was niet compleet miste een dop. Gelukkig is dit met garantie opgelost door Toyota, moesten wel naar Zeist rijden. Tevens is de pechhulpdienst van Toyota verlengd met een jaar.

Verbruik
We kochten de auto onder andere voor de mindere verbruikskosten. We rijden gemiddeld 1 op 18,5. In de zomer haal je de 1 op 20 makkelijk en in de winter rijd je 1 op 18 ongeveer. Hier zijn wij uiteraard zeer tevreden over. Toen we de auto kochten gingen we uit van 1 op 19/20 en daar komen we aardig in de buurt.

Comfort
De auto rijdt geweldig, is vrij stil op de (snel)weg. Rolweerstand van de banden en eindgebruikster hoor je wel maar meer op de achtergrond. Je zit wel redelijk goed in de stoel, de bestuurdersstoel is wel iets aan de korte kant voor mij. Met 1,86 lengte ben ik niet heel lang en toch merk je het wel. Aan de andere kant kan je wel goed leunen met de rechterbeen tegen het middenconsole aan. We hebben meerdere langere ritten gemaakt (enkel 4uur) en daar kom je redelijk fris uit, wel onderweg even de benen strekken uiteraard.

Al met al zijn wij tevreden over de Toyota auris.

Bij de volgende onderhoudsbeurt zal ik het aanvullen.

1 jaar later

Afgelopen jaar hebben we 35000km afgelegd met de Auris.

De auto bevalt nog steeds goed. Een minpunt zijn de stoelen, ze zitten niet heel lekker, vooral merkbaar op langere ritten.

Verbruik
We rijden gemiddeld ongeveer 1:19, waar ik zeer tevreden over ben.

Wat betreft olie is het verbruik verwaarloosbaar.

Onderhoud
Afgelopen week een kleine beurt gehad, hybride check en een APK keuring. De auto kwam in eerste instantie niet door de keuring omdat de achterste remmen verroest waren. Toyota adviseerde vervangen van de remmen, toen ik zei dat ik daar niet op had gerekend wilden ze het proberen met afbramen van de roest. Dat zou ongeveer een uur in beslag nemen. Einde van de dag werd ik gebeld dat het gelukt was met afbramen de roest en volgend jaar alsnog de remmen vervangen. Op een gegeven moment wen je eraan dat er geen extra kosten bijkomen bij een onderhoudsbeurt bij Toyota en als je dan krijgt te horen dat je remmen zijn verroest omdat ze weinig gebruikt worden dan verbaasd dat je wel, vooral met 35000km per jaar.

De hybride check laat ik uitvoeren omdat Toyota tot 10 jaar garantie geeft op de hybride als de auto altijd bij de dealer is onderhouden, dan is het denk ik wel verstandig om het bij te houden dat de hybride goed werkt.