Toyota 4Runner 3.0 V6 (1993)

autoreview

Toyota 4Runner 3.0 V6 (1993)

Signalement

Uitvoering4Runner 3.0 V6
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf211.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Tsjah, de eerste auto... En nog wel in Australie gekocht! Alles zit erop en eraan: automatische versnellingsbak, airco, 5x electrische ramen (raam in achterklep ook!), electrische spiegels, cd-speler, trekhaak en zelfs een bullbar!
In Nederland zou deze auto bijna niet te betalen zijn, maar hier in Australie is het best goed te doen. De wegenbelasting is ongeveer 750 (+- 400 euro) dollar per jaar, en de benzine kost hier ongeveer in dollars wat het in Nederland in euro’s kost. We zijn met deze auto bijna heel Australie rondgeweest in ongeveer vier maanden, en de auto is nu dan ook weer verkocht omdat we al bijna naar huis moeten..
We hebben de auto voor $5000,- gekocht, niet al te duur lijkt me zo! Hij ziet er totaal niet perfect uit, maar ach, wat maken die paar krasjes nou uit? En achteraf ben ik blij dat er al krassen op zaten, want op sommige 4wd wegen was het gewoon echt onmogelijk om de takken te ontwijken. De auto heeft ons echt zo ongeveer overal gebracht, we hebben maar een plekje hoeven overslaan omdat het water daar te diep was, we moesten aan het begin wat deze weg door een riviertje van 60 cm diepte en verderop nog iets dieper, en daarna werd er aangegeven dat je voor het vervolg een snorkel nodig had en die hadden we niet. Kortom deze auto heeft ons echt overal gebracht.

Even de plus- en de minpunten op een rijtje:

Pluspunten:
- Bracht ons overal
- Ruimte
- Stoere bak

Minpunten:
- Zeer oncomfortabel op slecht wegdek
- Zeer hoog verbruik
- Niet echt betrouwbaar

De auto was echt oncomfortabel, er leek af en toe gewoon geen vering op te zitten. Aangezien veel van de wegdekken hier in Australie slecht zijn, was dit echt een groot nadeel als je bijna elke dag wel 500 km rijdt. Off-road waar snel gereden kan worden was het al helemaal erg, hier is veel zogenaamde corrigation, eigenlijk gewoon ribbels van een paar centimeter hoog en dan gewoon continu. Als je hier 90-100 reed was het het meest ideale maar dan voelde je het nog steeds erg goed.
Het verbruik was ook echt hoog, over de 20.000 km reden we gemmiddeld ongeveer 1 op 6,5-7. Het laagste verbruik dat we op een tank hebben gescoord is 1 op 8,5 en het hoogste ongeveer 1 op 3,5. Dit laatse was wel door zandduinen heen enzo, met verschillende keren vastrijden en dergelijke. 1 op 8,5 was alleen haalbaar met een hele stille voet en dan absoluut niet harder rijden dan 100, wanneer je 130 reed dan reed je ongeveer 1 op 5,5-6.
Over de betrouwbaarheid..tsja, kijk maar bij de problemen

Al met al was het wel een fijne wagen voor ons, we hebben er toch veel meer mee gezien dan dat we eigenlijk met een 2wd hadden gekund, en dan hadden we er veel dure toertjes bij moeten boeken.

PROBLEMEN

Tsja een lijstje van de problemen in de 20.000 km die ermee afgelegd zijn:
- Startmotor weigerde (+- 211.500 km), de oorzaak was waarschijnlijk ergens roest in een draadje; dit is opgelost door een draadje direct van de startmotor naar de accu te maken en zo kan hij toch altijd gestart worden als hij op contact staat.
- Radiator lekte/slang kapot, het lekken van de radiator is gedeeltelijk opgelost door een nieuwe dop erop te zetten, maar er is wel een koelslang geknapt en die is vervangen (+- 224.000 km)
- Automaat weigerde de dienst (223.290 km), in het begin ging hij alleen nog achteruit en daarna deed hij helemaal niets meer. Na op een aantal knopjes gedrukt te hebben en er flink mee gekloot te hebben was het probleem ineens verdwenen. Hij is hiervoor nog naar de Toyota dealer gebracht en die kon niets vinden
- De auto heeft op ’t moment erg veel last van roest, hij kwam er zelfs niet meer mee door de keuring heen! Dit wordt nu door de huidige eigenaar opgelost door er een nieuw achterspatbord in te lassen
- Stekker die los ging tijdens het 4wd rijden (228.500 km), bij het luchtfilter (van de luchtmassameter) en opeens hadden we helemaal geen vermogen meer. De mechanic die ernaar keek dacht eigenlijk dat het de uitlaat was, maar dit was het probleem niet, en na 2 uur zoeken bleek het enkel een los stekkertje te zijn.
- De airconditioning piepte (+- 218.000 km), dit werd verholpen door een nieuwe airconditioningriem, de oude was namelijk zeer ver versleten

Een lijstje van het onderhoud:

211.000:
- Nieuwe voorbanden

215.650:
- Nieuwe motorolie
- Nieuw oliefilter
- Een of andere plug
- Invetten van de aandrijfassen/steekassen enz.

220.472:
- Nieuwe motorolie+transmissie olie
- Nieuw oliefilter
- A/C riem
- Radiateurdop
- Verversen van de olie in de differentielen

225.704
- Nieuwe motorolie
- Nieuw oliefilter
- Nieuw luchtfilter
- Nieuwe ruitenwisserbladen
- Nieuwe achterbanden
- Nieuwe parkeerlichtjes

229.075:
- Nieuwe uitlaat
- Nieuw pakkingkje voor een olielekje

De auto moest om de 5000 km een beurtje hebben, dat waren de voorwaarden van de garantie die we erbij kregen.

4,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.