Tesla Model Y Performance AWD (2025)

autoreview

Tesla Model Y Performance AWD (2025)

Signalement

UitvoeringModel Y Performance AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand laatst750 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste week in nieuwe model Y performance

  • 750 km

Ik heb sinds een week een nieuwe Tesla model Y performance. Gekozen voor Quick Silver en wit interieur.

Ik ga niet herhalen wat in alle online video's al is gezegd aan veranderingen tov van de long range enz. Ik heb ook een model Y performance uit 2023. (staat ook een review op dit forum. https://www.autoweek.nl/mijnautoweek/autos/241653) Ik kan dus goed het verschil in beleving geven. Ik ben overigens zeer tevreden over de versie uit 2023.

Wat valt mij op: Zit strakker in elkaar. De 2023 versie heeft bij stevige drempels nog een kraakje achterin. (Ik vermoed de in delen opklapbare achterbank) De nieuwe geeft geen enkel kraakje.

De vering is verfijnder. De stand sport in de 2025 versie komt het dichtst bij de setup van de 2023 versie. Die kan op klinkerstraatjes best wat stoterig zijn. In de nieuwe is dat in Sport al iets minder, in de Standard setting nog minder. Nog steeds sportief maar zachter over oneven terrein.

In de 2023 versie is de lichtste stand van de stuurbekrachtiging nog steeds erg sportief en aan de zware kant. De nieuwe heeft een lichtere stand als optie wat ik fijn vind voor op lange ritten.

De stoelen in de nieuwe zijn echt een gigantische upgrade. De oude zitten overigens prima. Ik heb lange benen en wordt heel blij van zitvlakverlengers en stoelventilatie in de zomer. De stoelen zien er ook prachtig uit.

Hij lijkt vooral sneller in het deel boven de 70 km/u. Trekt harder door. Tussensprinten nog explosiever.

Range: wat een upgrade...ik maak regelmatig lange ritten naar het buitenland en ik vermoed dat ik een oplaadstop kan overslaan. Ongeveer 40-50 km extra range.

Veel stiller. Vooral op snelweg. Wat een rust.

Is meer wendbaar. Oude voelt wat zwaar op rotondes en ‘wil dan niet echt de bocht om’. Nieuwe gaat soepeler door korte bochten.

De model Y Long Range wordt door velen gezien als de beste auto die nu te koop is. Dit is de verbeterde versie daar van. Betaal je wel voor. Maar in mijn ogen is dit voor het geld absoluut de top van wat je kunt kopen.

PS aan alle verzuurde moraalridders: bespaar me je politieke commentaar. Ik ben een autoliefhebber. Ik heb geen interesse in je polariserende mening. Graag alleen commentaar wat past bij een autoforum.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model Y

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.