Tesla Model Y Performance AWD (2025)

autoreview

Tesla Model Y Performance AWD (2025)
Tesla Model Y Performance AWD (2025)Tesla Model Y Performance AWD (2025)Tesla Model Y Performance AWD (2025)Tesla Model Y Performance AWD (2025)Tesla Model Y Performance AWD (2025)

Signalement

UitvoeringModel Y Performance AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2025
Jaar van aanschaf2025
KM-stand laatst2.500 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste week in nieuwe model Y performance

  • 750 km

Ik heb sinds een week een nieuwe Tesla model Y performance. Gekozen voor Quick Silver en wit interieur.

Ik ga niet herhalen wat in alle online video's al is gezegd aan veranderingen tov van de long range enz. Ik heb ook een model Y performance uit 2023. (staat ook een review op dit forum. https://www.autoweek.nl/mijnautoweek/autos/241653) Ik kan dus goed het verschil in beleving geven. Ik ben overigens zeer tevreden over de versie uit 2023.

Wat valt mij op: Zit strakker in elkaar. De 2023 versie heeft bij stevige drempels nog een kraakje achterin. (Ik vermoed de in delen opklapbare achterbank) De nieuwe geeft geen enkel kraakje.

De vering is verfijnder. De stand sport in de 2025 versie komt het dichtst bij de setup van de 2023 versie. Die kan op klinkerstraatjes best wat stoterig zijn. In de nieuwe is dat in Sport al iets minder, in de Standard setting nog minder. Nog steeds sportief maar zachter over oneven terrein.

In de 2023 versie is de lichtste stand van de stuurbekrachtiging nog steeds erg sportief en aan de zware kant. De nieuwe heeft een lichtere stand als optie wat ik fijn vind voor op lange ritten.

De stoelen in de nieuwe zijn echt een gigantische upgrade. De oude zitten overigens prima. Ik heb lange benen en wordt heel blij van zitvlakverlengers en stoelventilatie in de zomer. De stoelen zien er ook prachtig uit.

Hij lijkt vooral sneller in het deel boven de 70 km/u. Trekt harder door. Tussensprinten nog explosiever.

Range: wat een upgrade...ik maak regelmatig lange ritten naar het buitenland en ik vermoed dat ik een oplaadstop kan overslaan. Ongeveer 40-50 km extra range.

Veel stiller. Vooral op snelweg. Wat een rust.

Is meer wendbaar. Oude voelt wat zwaar op rotondes en ‘wil dan niet echt de bocht om’. Nieuwe gaat soepeler door korte bochten.

De model Y Long Range wordt door velen gezien als de beste auto die nu te koop is. Dit is de verbeterde versie daar van. Betaal je wel voor. Maar in mijn ogen is dit voor het geld absoluut de top van wat je kunt kopen.

PS aan alle verzuurde moraalridders: bespaar me je politieke commentaar. Ik ben een autoliefhebber. Ik heb geen interesse in je polariserende mening. Graag alleen commentaar wat past bij een autoforum.

Weekje verder

  • 928 km

De auto nu bijna twee weken in bezit. Ik heb een aantal reviews van internationale autokanalen gekeken en die vergeleken met mijn eigen ervaring. Ik heb wat kilometers gemaakt en dus wat meer gevoel gekregen.

Over het algemeen erg positieve reacties gezien maar een kritische noot was dat de auto niet hardcore performance genoeg was. Ik begrijp die feedback wel.

Ik zou het zelf zo stellen: de model 3 performance is de betere stuurmansauto. Deze is lichter, sneller wendbaarder en heeft veel meer opties via track mode. Als je echt wilt driften, af en toe het circuit op enz, ga dan voor de model 3.

De model Y performance is de ultieme reisauto waar je ook als iemand die van sportief rijden houdt plezier in zult hebben. Bij de zware stand voor de stuurbekrachtiging en de sport stand in het onderstel kun je serieus hard door bochten enz.

Voor mij geeft dit het compromis waar ik zelf naar op zoek ben. Ik maak veel lange reizen, geniet van de ruimte en comfort en voel me king of the road want altijd snel. En zuinig als je jezelf beheerst.

Het sturen is wat gevoellozer als de vorige. Het geeft meer comfort maar iets minder sportief gevoel. Van mij zou de zware instelling wat directer mogen.

Vandaag een rustige rit gedaan waar bij ik niet boven de 100 km/u heb gereden bij een temperatuur van 16 graden. Ik kwam op 142wh/km. Erg zuinig voor een grote auto met 21 inch wielen. Laatst reed ik een stuk 140 en dan gaat het verbruik natuurlijk naar 230-240wh/km.

De stoelen zitten heerlijk, het onderstel is verfijnder en voelt comfortabel. De muziekinstallatie is van bizar hoog niveau.

Laatst een lang rit gehad in de avond, cruisen op de snelweg, lekkere muziek op, ambient light aan…Echt genieten…!

Ik las ergens dat deze auto voorbereid is op V2H en dat dit via een software update beschikbaar komt. Dat is een erg positieve verassing. Ik ben van plan te sparen voor een Powerwall en dan kan ik de auto als extra backup gebruiken.

Rit naar Duitsland

  • 2.500 km

Ik ben voor werk naar Duitsland geweest. Ongeveer 250 km enkele reis. Daar ook nog wat gereden. Ik merk nu duidelijk de efficiëntie tov de 2023 versie. Ik heb op de terug weg 8 min opgeladen bij de supercharger.

Paar nieuwe inzichten. De stoelkussens zijn wat harder dan de standaard stoelen uit de 2023 versie. Het viel me op dat na een paar uur ik wel wat aan het verstellen was omdat ik het iets te hard vond. Daar staat weer tegenover dat ze veel beter steun geven. Als Tesla me om feedback zou vragen zou ik het design houden en iets dikkere, zachtere kussens erin zetten. Overigens nog steeds heel comfortabel over de hele linie.

Vooral op lange ritten wordt ik heel blij van deze auto. Je kunt er heel rustig en comfortabel in cruisen. Duidelijk veel stiller en geraffineerder. En zo bloedsnel als het gewenst is.. heerlijk.

Wat ik echt jammer vind is dat er niet meer de tweetraps autopilot is. (1 x klikken cruise control, 2 x klikken autopilot). Nu alleen rechtstreeks in autopilot en die moet ik elke keer opnieuw aanzetten als ik iemand inhaal. Enhanced autopilot kan wel inhalen maar kost meteen 3800.

Wat ik ook een echte upgrade vindt zijn de automatisch opklapbare achterstoelen. De voorstoelen maken dan automatisch ruimte en je kunt ze ook weer rechtop laten zetten. Klein detail wellicht maar echt super prettig.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (64)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.