Tesla Model Y Long Range AWD (2023) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model Y Long Range AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 11.378 km |
De eerste 3 weken
- 4.049 km
Van een e-Niro naar een Tesla model Y. De eerste 133 kilometer van deze eerste dag waren hilarisch, wat een vermogen en wat een minimalisme. Echt serieuze review komt na een paar duizend kilometer. Wel al erg tevreden want de ruimte is enorm, de stoelen zitten veel beter dan gedacht en de techniek is heel bijzonder. Nu kilometers maken en ervaring opdoen.
Rijdende iPhone
Dikke week in bezit en nu 1.582 kilometer gereden. Wat een intuïtief goed ontworpen auto. Je kan bijna zonder handleiding je weg vinden door gewoon als met een iPhone te werken. Alles werkt volgens het scherm en dat is consistent goed in hoe je zaken moet instellen.
Dan het rijden, het premium gevoel is helemaal terug. De robuustheid van de eerdere e-Klasse en de CLS zijn terug. Mijn e-Niro
De steen
18-02-2023 - 1.712 km
Rijd je lekker op autopilot op de A27 vliegt er een forse steen op de voorruit. Twee sterren vol in het zicht op de 9 dagen in bezit zijnde nieuwe Tesla. Balen, via de app een afspraak gemaakt in Tilburg voor aanstaande dinsdagmiddag 16:00. Eens kijken hoe ze de rijdende iPhone gaan herstellen.
Nu ruim 4.000 km in dik 3 weken. Verbruik gemiddeld 171kw. Best netjes met de vorst die er nu is. Het phantom breaking is nu het punt van aandacht. Als je genoeg naar rechts rijdt heb je er het minste last van.
Omdat het een modeljaar 2023 is moet de nieuwe ruit worden besteld. Plaatsen eind maart. En dan meteen de goede dubbele ruit. Die schijnt stiller te zijn.
Op naar de 10.000 km!
De parkeercamera’s
- 8.185 km
En vandaag de grote update. De parkeersensoren zijn nu echt vervangen door de camera’s. Let wel, mijn MY2023 had geen sensoren meer.
Het meten van de afstand met de camera’s werkt sinds vandaag en is bijzonder. Enerzijds werkt het anderzijds geeft het een hilarisch beeld. Druppels geven vertekend beeld. Maar er komt nu een redelijke inschatting van de afstand tot andere objecten. En dat is fijn. In de foto’s zie je het beeld op het scherm en de wijze waarop Tesla het inschat.
Verder bevalt de auto nog steeds uitstekend! Strakke wegligging en enorm snel als het nodig is. En dat helemaal stil. Dijkjes rijden zonder herrie is nog nooit zo leuk geweest.
Acceleration Boost
- 9.900 km
Ik had ooit een blauwe Corvette C6 met 404PK. Die haalde de 100km/u binnen 5 seconden. Was verschrikkelijk hard werken om voor elkaar te krijgen. En laat Tesla nu de acceleration boost aanbieden op de Y Long Range, en dan kan je in 4,4 seconden naar de 100 km/u.
Net voor de 10.000 kilometer erbij gekocht, ik wil toch weer zo nu en dan die enorme grijns op mijn gezicht krijgen. En die is er hiermee weer groter. Het is slechts een kwestie van snel je voet naar beneden. Kind kan de was doen en niemand die het hoort, in alles stilte versnellen. Zonder de aandacht op jezelf te vestigen.
Dan het verbruik, de Model Y Long Range gaat spaarzaam om met elektriciteit. Je moet dan niet hele tijd vol accelereren natuurlijk. Ik begon in de kou (rond het vriespunt) met 167Kw/km. Nu staat het verbruik over de 9.900km op 163 Wh/km. Gisteren heen en weer naar Den Helder en na 304 km was het verbruik 137Kw/km. Mooie waardes!
Het minpunt van de auto zit in de Autopilot en het Ghost Breaking. Dat stopt de auto onverwacht op soms echt gevaarlijke plekken. Ook pakt de auto verkeerde verkeersborden, parallel wegen met 30km/u leiden tot 30 km/u in de stad en soms zelfs op een provinciale weg. Opletten dus.
Al met al heerlijke auto, ruim, snel en zuinig. En fantastische audio!
De eerste 10.000
- 10.000 km
En jawel, vandaag door de 10.000 kilometer heen. In nog geen 10 weken (scheelt een dag) deze mijlpaal gehaald.
Ik geef de auto een 8. Zou echt een 10 zijn als het Ghost Breaking niet zou plaatsvinden. Maar dit gegeven is lastig en soms gevaarlijk. Daarnaast past de Autopilot de snelheid vaak foutief aan. Dit door borden van parallelwegen of het weer overgaan van bebouwde kom naar provinciale weg. Als dit niet goed wordt weergegeven dan blijft het op 50km/u staan.
Verder is de auto echt helemaal top. Rijdt uiterst comfortabel, goede stoelen, bakken ruimte en als je wilt ben je qua accelatie met een sportwagen uit het topsegment op pad.
Het grootste pluspunt is de laadstructuur van Tesla. Voor vakanties of lange ritten grandioos. Altijd plek, simpele navigatie die de laadpunten voor je selecteert en het werkt via de app supersimpel.
Mijn service ervaringen zijn goed, via de app een nieuwe ruit moeten regelen. Met leenauto en je communiceert via de app met Tesla over de voortgang van de reparatie.
Al met al erg fijne auto met nog wel wat rauwe randjes in de autopilot. Dat zal wel worden opgelost met software updates in de toekomst. Tesla vision is actief geworden en dat is prettig. Nog niet ultieme kwaliteit maar wel een stapje vooruit.
Schade en dan….
- 11.121 km
En jawel, de eerste schade te pakken. Hield de e-Niro alles altijd strak in de gaten, de Tesla doet dat bijna altijd strak. En laat het woordje bijna nu met het verschil maken.
De waarschuwing dat er over een markeringslijn werd gereden bleef uit en ik schampte een vangrail die dicht langs de markering stond. Gewoon witte belijning en die wordt eigenlijk altijd meteen aangegeven.
Situatie was dat ik na een enorm drukke dag een beetje zat te bomen over een inhoudelijk vraagstuk, cruise control aan en zat net even te kijken op het brede en grote beeldscherm voor de route ivm een file op de N11. Reed net Bodegraven in en toen een klein contact…
De huidige systemen zijn niet goed genoeg in de Tesla. Mijn eerdere elektrische systemen van de e-Niro begonnen al te piepen voordat je over een markeringslijn ging, nu bleef het stil terwijl die eigenlijk altijd werkte.
Wel een nieuwe ervaring want met een Tesla mag je maar naar een beperkt aantal bedrijven voor de reperatie. En daar staan heeeeeeel veel Tesla’s te wachten op een herstel. Ik mag 4 augustus voor een nieuw stukje kunststof om de wielkast en een klein beetje spuitwerk.
Erg balen want het vertrouwen in de techniek is sterk terug. Want je vertrouwt op systemen en als ze het dan niet altijd goed doen zit je met een dilemma.
Tesla zal wel updates gaan ontwikkelen want mijn schade bleek niet uniek hoorde ik van het schadebedrijf.
Gestolen spiegels….
- 11.378 km
En dan wil je naar kantoor, klappen je spiegels open en zijn je spiegels weg…
Dat gebeurde vanochtend van 21 april. In onze wijk bij vrijwel alle nieuwere Tesla’s en BMW’s alle spiegels eruit. Natuurlijk geen Sentry aan thuis op de oprit want daar rijdt niemand tegen je auto aan.
Eerst via de App een afspraak gemaakt, ging een week duren. Toen Tesland digitaal bezocht en daar lagen nieuwe op voorraad. Meteen besteld en op de gok erheen gereden. Onderweg een voicemail ingesproken dat ik onderweg was. Aangekomen lagen ze klaar en werden ze er meteen ingezet. Topservice! Ondertussen belde Tesla dat ze later zouden komen en die vertelde me dat dit eenmaal per paar weken gebeurd. Bendes strippen dan per gebied de spiegels.
Binnen twee uur weer spiegels, enorm chagrijnig want dit weekje was een duur weekje met eerst schade en daarna ordinaire diefstal. Fijn om te zien dat een bedrijf als Tesland ouderwets snel kan schakelen. Deze service kan Tesla simpelweg niet bieden door hun business model.
Tot nu toe dus de volgende conclusies:
Pro:
* verbruik is laag (nu 161, kom van 167 met vorst)
* erg comfortabel en top infotainment
* laadstructuur Tesla is fantastisch
* ruimte is enorm, alles kan mee en iedereen zit ruim en goed
Contra:
* ghost breaking bij alle wegen onder niveau provinciale weg
* veiligheidssystemen zijn niet altijd “aan”. Is echt minder betrouwbaar dan bij mijn e-Niro (als ze het wel doen zijn ze beter maar je kan er niet op vertrouwen dat ze het altijd goed inschatten)
* autopilot rijdt schokkerig bij bochten door Tesla Vision zonder sensoren (de leen S van Tesla deed dit veel en veel beter)
Zou ik dit wetende weer een Tesla kopen? Ik denk het wel. De waardering is met uitzondering van de betrouwbaarheid 5 sterren. Dat betrouwbaarheid hier 3 sterren is komt enkel door alle veiligheidssystemen. Die zijn ondermaats, zeker voor een merk die eigenlijk voorop liepen. Komt vooral door ontbreken sensoren is mijn inschatting.
Voor de rest is het een heerlijke auto, met een surplus aan vermogen als je even wilt en een verbruik dat verrassend laag is bij normaal rijden.
Nu op naar de 15.000 kilometer.
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Tesla Model Y
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Tesla Model Y RWD vs. Volkswagen ID5 Pro 174 pk - Dubbeltest

Designreview Tesla Model Y: 'Niet alleen Elon Musk denkt uniek, ook zijn designers'

Test Tesla Model Y RWD: zo rijdt de goedkopere versie met achterwielaandrijving

Tesla Model Y breekt in Noorwegen 53 jaar oud verkooprecord

Tesla Model Y breekt records in crashtest Euro NCAP
