Tesla Model Y Long Range AWD (2023) #2

autoreview

Tesla Model Y Long Range AWD (2023)
Tesla Model Y Long Range AWD (2023)Tesla Model Y Long Range AWD (2023)Tesla Model Y Long Range AWD (2023)Tesla Model Y Long Range AWD (2023)Tesla Model Y Long Range AWD (2023)Tesla Model Y Long Range AWD (2023)

Signalement

UitvoeringModel Y Long Range AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst55.672 km
Lezerswaardering: 63%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 3 weken

  • 4.049 km

Van een e-Niro naar een Tesla model Y. De eerste 133 kilometer van deze eerste dag waren hilarisch, wat een vermogen en wat een minimalisme. Echt serieuze review komt na een paar duizend kilometer. Wel al erg tevreden want de ruimte is enorm, de stoelen zitten veel beter dan gedacht en de techniek is heel bijzonder. Nu kilometers maken en ervaring opdoen.
Rijdende iPhone

Dikke week in bezit en nu 1.582 kilometer gereden. Wat een intuïtief goed ontworpen auto. Je kan bijna zonder handleiding je weg vinden door gewoon als met een iPhone te werken. Alles werkt volgens het scherm en dat is consistent goed in hoe je zaken moet instellen.

Dan het rijden, het premium gevoel is helemaal terug. De robuustheid van de eerdere e-Klasse en de CLS zijn terug. Mijn e-Niro

De steen
18-02-2023 - 1.712 km
Rijd je lekker op autopilot op de A27 vliegt er een forse steen op de voorruit. Twee sterren vol in het zicht op de 9 dagen in bezit zijnde nieuwe Tesla. Balen, via de app een afspraak gemaakt in Tilburg voor aanstaande dinsdagmiddag 16:00. Eens kijken hoe ze de rijdende iPhone gaan herstellen.

Nu ruim 4.000 km in dik 3 weken. Verbruik gemiddeld 171kw. Best netjes met de vorst die er nu is. Het phantom breaking is nu het punt van aandacht. Als je genoeg naar rechts rijdt heb je er het minste last van.

Omdat het een modeljaar 2023 is moet de nieuwe ruit worden besteld. Plaatsen eind maart. En dan meteen de goede dubbele ruit. Die schijnt stiller te zijn.

Op naar de 10.000 km!

De parkeercamera’s

  • 8.185 km

En vandaag de grote update. De parkeersensoren zijn nu echt vervangen door de camera’s. Let wel, mijn MY2023 had geen sensoren meer.

Het meten van de afstand met de camera’s werkt sinds vandaag en is bijzonder. Enerzijds werkt het anderzijds geeft het een hilarisch beeld. Druppels geven vertekend beeld. Maar er komt nu een redelijke inschatting van de afstand tot andere objecten. En dat is fijn. In de foto’s zie je het beeld op het scherm en de wijze waarop Tesla het inschat.

Verder bevalt de auto nog steeds uitstekend! Strakke wegligging en enorm snel als het nodig is. En dat helemaal stil. Dijkjes rijden zonder herrie is nog nooit zo leuk geweest.

Acceleration Boost

  • 9.900 km

Ik had ooit een blauwe Corvette C6 met 404PK. Die haalde de 100km/u binnen 5 seconden. Was verschrikkelijk hard werken om voor elkaar te krijgen. En laat Tesla nu de acceleration boost aanbieden op de Y Long Range, en dan kan je in 4,4 seconden naar de 100 km/u.

Net voor de 10.000 kilometer erbij gekocht, ik wil toch weer zo nu en dan die enorme grijns op mijn gezicht krijgen. En die is er hiermee weer groter. Het is slechts een kwestie van snel je voet naar beneden. Kind kan de was doen en niemand die het hoort, in alles stilte versnellen. Zonder de aandacht op jezelf te vestigen.

Dan het verbruik, de Model Y Long Range gaat spaarzaam om met elektriciteit. Je moet dan niet hele tijd vol accelereren natuurlijk. Ik begon in de kou (rond het vriespunt) met 167Kw/km. Nu staat het verbruik over de 9.900km op 163 Wh/km. Gisteren heen en weer naar Den Helder en na 304 km was het verbruik 137Kw/km. Mooie waardes!

Het minpunt van de auto zit in de Autopilot en het Ghost Breaking. Dat stopt de auto onverwacht op soms echt gevaarlijke plekken. Ook pakt de auto verkeerde verkeersborden, parallel wegen met 30km/u leiden tot 30 km/u in de stad en soms zelfs op een provinciale weg. Opletten dus.

Al met al heerlijke auto, ruim, snel en zuinig. En fantastische audio!

De eerste 10.000

  • 10.000 km

En jawel, vandaag door de 10.000 kilometer heen. In nog geen 10 weken (scheelt een dag) deze mijlpaal gehaald.

Ik geef de auto een 8. Zou echt een 10 zijn als het Ghost Breaking niet zou plaatsvinden. Maar dit gegeven is lastig en soms gevaarlijk. Daarnaast past de Autopilot de snelheid vaak foutief aan. Dit door borden van parallelwegen of het weer overgaan van bebouwde kom naar provinciale weg. Als dit niet goed wordt weergegeven dan blijft het op 50km/u staan.

Verder is de auto echt helemaal top. Rijdt uiterst comfortabel, goede stoelen, bakken ruimte en als je wilt ben je qua accelatie met een sportwagen uit het topsegment op pad.

Het grootste pluspunt is de laadstructuur van Tesla. Voor vakanties of lange ritten grandioos. Altijd plek, simpele navigatie die de laadpunten voor je selecteert en het werkt via de app supersimpel.

Mijn service ervaringen zijn goed, via de app een nieuwe ruit moeten regelen. Met leenauto en je communiceert via de app met Tesla over de voortgang van de reparatie.

Al met al erg fijne auto met nog wel wat rauwe randjes in de autopilot. Dat zal wel worden opgelost met software updates in de toekomst. Tesla vision is actief geworden en dat is prettig. Nog niet ultieme kwaliteit maar wel een stapje vooruit.

Schade en dan….

  • 11.121 km

En jawel, de eerste schade te pakken. Hield de e-Niro alles altijd strak in de gaten, de Tesla doet dat bijna altijd strak. En laat het woordje bijna nu met het verschil maken.

De waarschuwing dat er over een markeringslijn werd gereden bleef uit en ik schampte een vangrail die dicht langs de markering stond. Gewoon witte belijning en die wordt eigenlijk altijd meteen aangegeven.

Situatie was dat ik na een enorm drukke dag een beetje zat te bomen over een inhoudelijk vraagstuk, cruise control aan en zat net even te kijken op het brede en grote beeldscherm voor de route ivm een file op de N11. Reed net Bodegraven in en toen een klein contact…

De huidige systemen zijn niet goed genoeg in de Tesla. Mijn eerdere elektrische systemen van de e-Niro begonnen al te piepen voordat je over een markeringslijn ging, nu bleef het stil terwijl die eigenlijk altijd werkte.

Wel een nieuwe ervaring want met een Tesla mag je maar naar een beperkt aantal bedrijven voor de reperatie. En daar staan heeeeeeel veel Tesla’s te wachten op een herstel. Ik mag 4 augustus voor een nieuw stukje kunststof om de wielkast en een klein beetje spuitwerk.

Erg balen want het vertrouwen in de techniek is sterk terug. Want je vertrouwt op systemen en als ze het dan niet altijd goed doen zit je met een dilemma.

Tesla zal wel updates gaan ontwikkelen want mijn schade bleek niet uniek hoorde ik van het schadebedrijf.

Gestolen spiegels….

  • 11.378 km

En dan wil je naar kantoor, klappen je spiegels open en zijn je spiegels weg…

Dat gebeurde vanochtend van 21 april. In onze wijk bij vrijwel alle nieuwere Tesla’s en BMW’s alle spiegels eruit. Natuurlijk geen Sentry aan thuis op de oprit want daar rijdt niemand tegen je auto aan.

Eerst via de App een afspraak gemaakt, ging een week duren. Toen Tesland digitaal bezocht en daar lagen nieuwe op voorraad. Meteen besteld en op de gok erheen gereden. Onderweg een voicemail ingesproken dat ik onderweg was. Aangekomen lagen ze klaar en werden ze er meteen ingezet. Topservice! Ondertussen belde Tesla dat ze later zouden komen en die vertelde me dat dit eenmaal per paar weken gebeurd. Bendes strippen dan per gebied de spiegels.

Binnen twee uur weer spiegels, enorm chagrijnig want dit weekje was een duur weekje met eerst schade en daarna ordinaire diefstal. Fijn om te zien dat een bedrijf als Tesland ouderwets snel kan schakelen. Deze service kan Tesla simpelweg niet bieden door hun business model.

Tot nu toe dus de volgende conclusies:

Pro:
* verbruik is laag (nu 161, kom van 167 met vorst)
* erg comfortabel en top infotainment
* laadstructuur Tesla is fantastisch
* ruimte is enorm, alles kan mee en iedereen zit ruim en goed

Contra:
* ghost breaking bij alle wegen onder niveau provinciale weg
* veiligheidssystemen zijn niet altijd “aan”. Is echt minder betrouwbaar dan bij mijn e-Niro (als ze het wel doen zijn ze beter maar je kan er niet op vertrouwen dat ze het altijd goed inschatten)
* autopilot rijdt schokkerig bij bochten door Tesla Vision zonder sensoren (de leen S van Tesla deed dit veel en veel beter)

Zou ik dit wetende weer een Tesla kopen? Ik denk het wel. De waardering is met uitzondering van de betrouwbaarheid 5 sterren. Dat betrouwbaarheid hier 3 sterren is komt enkel door alle veiligheidssystemen. Die zijn ondermaats, zeker voor een merk die eigenlijk voorop liepen. Komt vooral door ontbreken sensoren is mijn inschatting.

Voor de rest is het een heerlijke auto, met een surplus aan vermogen als je even wilt en een verbruik dat verrassend laag is bij normaal rijden.

Nu op naar de 15.000 kilometer.

Vakantie in Schotland

  • 28.341 km

De eerste echte lange vakantie met de Tesla. Via Calais en Dover naar Schotland, 24 dagen vakantie.

Eerst nog een mini dashboard door Tesland laten plaatsen. Dat vind ik persoonlijk toch prettiger en meer ontspannen rijden. Omdat ik er toch was ook meteen een achterspoiler laten zetten. Gewoon omdat ik dat mooi vind staan.

Ook onderzoek gedaan naar laden. In Schotland best ingewikkeld behalve als je een pas hebt van ChargePlace Scotland. Die wilde ik hebben en daar waren een paar dingen die je dan eerst moet regelen:
* Een GBP-rekening bij een bank => via Wise geregeld.
* Een adres in Engeland waar de pas heen kan => mijn eerste hotel in Schotland was akkoord met het zijn van mijn postadres.
* Werken met hun app => ik koos voor de mobiele website, je moet anders je account in de Appstore naar Engeland overhevelen.

Zo gezegd, zo gedaan en in Edinburgh mijn pas opgehaald. En dan is in Schotland je laaduitdaging helemaal weg. Ik heb op de meest gekke plekken kunnen laden, vaak met 50KW “snelladen”.

De grote afstanden gingen via het feilloze Tesla Supercharger netwerk. Dat blijft simpelweg fantastisch, slecht één keer een omgeleid naar een andere plek ivm drukte.

Dan de vakantie en het rijden, we zijn met zijn tweetjes. De kinderen zijn uitgevlogen en dan kan echt alles en dan ook alles mee. Koffers, koelbox, stoeltjes, wandelspullen, ingekochte whisky, tweedjasje, noem het maar op, er is altijd wel een plekje te vinden in dit ruimtewonder.

En het rijden met de Y met acceleratie upgrade over de bochtige wegen is simpelweg een feest. Snaarstrak wegligging, altijd vermogen, vierwielaandrijving, dikke pret!

De breedte maakt dat je scherper moet blijven dan wanneer je in iets als een MX5 of Boxster hier rondtourt. Je zit nu eenmaal sneller op de markeringslijnen dan wanneer je zeg 180cm breed bent. Al met al is de keuze om afscheid te nemen van de eerdere fossiele 404PK van de C6 nu echt de juiste gebleken. De grijns is teruggekomen tijdens het klimmen met ruim 10% over bochtige weggetjes met circa 470PK die er na de update zo ongeveer beschikbaar zouden moeten zijn. Het one pedal driving helpt enorm met mooi afremmen voor de bochten. Zodat je veel makkelijker accelererend de bocht uit kan. De grootste belemmering in de feestvreugde zat naast me, zij vond het al snel genoeg.

De range kwam gemiddeld steeds uit op zo’ n 400 tot 420 kilometer op de binnenwegen en tegen de 450 op de snelweg. Dit met laden tot 95%.

Belangrijkste tip voor reizen naar Schotland, neem ruim de tijd om een laadpas aan te vragen bij ChargePlace Scotland en om een GBP-rekening bij Wise te openen. Dan staan er honderden extra palen voor je klaar.

Tweede tip, wordt ruim van tevoren lid van The National Trust of Scotland. Dan kan je al hun locaties, waaronder het slagveld van Culloden als prachtige kastelen, bezoeken en gratis parkeren. Op sommige locaties kan je dan ook exclusieve ruimtes bezoeken die anders gesloten blijven. Zodra je meer dan 3 tot 4 locaties hebt bezocht zijn de kosten er uit.

Derde en laatste tip, neem zomer-, winter-, als regenkleding mee. Four seasons in one day komt hier vandaan ?. We hebben echt dagen meegemaakt die koud waren, opeens in volle zon omsloegen waardoor je wegsmelte in je warme kleren waarna er een uurtje of twee later de hemel openbrak en je een stortbui over je heen kreeg.

De Eiffel

  • 37.631 km

En dan ga je weer eens met broer en oude schoolvriend van de broer door de Eiffel toeren. En nu voor het eerst elektrisch. Jaren gereden met de Porsches en de Corvette door dit gebied en nu CO2 neutraal.

Jongens wat een lol! Het rijdt scherp, enorm snel met een strakke wegligging. Met gaspedaal afremmen om met de juiste snelheid de apex aan te kunnen snijden. Hilarisch! Het gemis van een brulmachine is weg. Sterker, niemand die je ietwat geïrriteerd aankijkt vanaf een fiets of al wandelend langs de weg.

Nadeel, accu vliegt leeg. Net als benzine trouwens als je vlotjes door dit gebied gaat toeren. Mijn verbruik steeg naar 225 gemiddeld over deze 400km. Met mijn huidige km-stand geen effect op het totaalgemiddelde.

Leukste wapenfeitje, Google Maps Timeline dacht dat ik motor reed. Dat icoontje had ik nog niet eerder gezien.

Update 2023,32,6

  • 39.954 km

Een nieuwe update over de lucht. En wat voor één volgens mij. Ik heb geregeld geklaagd over de autopilot, echter deze stille update, eentje met omschrijving "Versieverbeteringen", heeft mijn interesse.

De auto remt eerder af en schat situaties beter in. Bij rotondes, zijstraten, afritten remt die rustiger en beter af. De autopilot rijdt echt betrouwbaarder. Op internet gevonden dat camera-software is verbeterd en dat lijkt echt zo te zijn. Erg leuk en hierdoor neemt mijn vertrouwen meer toe. Niet dat het al perfect is, maar deze verbetering maakt dat ik meer vertrouwen krijg in dat ze het bij Tesla wel weten aan te pakken.

Ghost Breaking is terug en ook winterbanden.

  • 51.687 km

En jawel, de update 2033.44.30 heeft de Ghost Breaking weer teruggeplaatst in de software. Enorme teruggang van rijplezier want ik was net gewend om zonder dat vervelende Ghost Breaking vaker en eerder op de adaptieve cruise control te rijden (niet op autopilot want Ghost Breaking doet zich voor op wegen zonder belijning in het midden van de weg).

De rest van de update is aardig maar het Ghost Breaking effect is echt een hardnekkig fenomeen aan het worden.

Ook zijn er winterbanden onder de auto gekomen, dit i.v.m. een bezoek aan Duitsland waar die dingen nu eenmaal verplicht zijn in winterse omstandigheden. Er zitten Pirelli's onder met apart zwarte velgen geleverd door onze bandenleverancier Nout in Geldermalsen. Verbruik is skyhigh en bijna niet onder de 200 te krijgen. Combinatie van veel meer wrijving en lagere temperaturen. Maar de ervaring met zomerbanden en vorst van beging 2023 leidde tot een verbruik van 167. Dat haal ik nu niet meer.

De terugval door software, zucht,,,.

  • 54.057 km

Ruim 11 maanden in bezit en dik 54.000 kilometer achter de rug. Die vlogen voorbij in alle rust en comfort.

De kerstupdate kent een paar leuke uitbreidingen maar een idioot strenge Autopilot-bewaakfunctie. Als je maar even niet oplet gaat de Autopilot uit. Ook als je op je scherm kijkt naar informatie over de route, je snelheid of een ander nummer op Spotify aanzet. En na 5 ingrijpen vervalt de Autopilot functie. Een kleine update hierna zou het iets minder streng moeten maken. Dat is te merken maar nog steeds veel en veel te streng. Ook is de Ghost Breaking stevig verandert in de software, dit na een tijdelijke veel betere instelling in de auto bij een eerdere update.

Wat betekent dat voor mijn beoordeling:

Pro:
* verbruik is laag (nu 158 na de 54.057km, stijgt weer door de vorst)
* erg comfortabel en top infotainment
* laadstructuur Tesla is fantastisch
* ruimte is enorm, alles kan mee en iedereen zit ruim en goed

Contra:
* ghost breaking nog steeds een verrassing
* autopilot mag niet als je niet oplet op een manier die strenger is dan de gemiddelde echtgenoot / echtgenote...

Ik blijf het een erg fijne auto vinden maar uiterst dom met Autopilot en Ghost Breaking. Meten met enkel camera's gaat denk ik nooit brengen wat LIDAR nu al biedt. De gekte van de oprichter overschaduwd deels met de overige erg positieve punten van Tesla.

Nu op naar de 75.000 kilometer.

Vind je mijn review leuk en wil je een proefrit? Boek deze hier:
https://ts.la/bart601103

Dan heb je een geweldige ervaring en ik krijg een kleine referral!

Wil je een Tesla? Koop deze hier:
https://ts.la/bart601103

Je krijgt dan korting en ik krijg een referral! Ik heb al één Y via dit programma meehelpen kopen. Errug leuk!

Het besluit, zo snel als kan weg ermee!

  • 54.370 km

Een kantorencomplex, een camerasysteem in plaats van sensoren, een schade... Een Tesla met camera die niet waarschuwt voor de muur van een kantorencomplex. Dat kan en het gebeurd.

De tweede schade door "cameraveiligheid". De eerste vond ik mezelf verwijtbaar. Deze tweede niet. Normaalgesproken piept de Tesla als je ergens dicht op zit. Nu helemaal niet... De schade betreft blikwerk maar een intake kan d.d. 23.01.2024 pas op 19.02.2024. De Tesla service is simpelweg compleet ruk.

Ik rijd veel en vind de auto echt heerlijk rijden, perfect sound systeem en supercharger-netwerk is geweldig. Maar een auto met zeer onveilige veiligheidssystemen is simpelweg helemaal ruk. Kan niet, mag niet en maakt het een gevaarlijk apparaat.

Wat betekent dat voor mijn beoordeling:

Pro:
* verbruik is laag (nu 158 na de 54.057km, stijgt weer door de vorst)
* erg comfortabel en top infotainment
* laadstructuur Tesla is fantastisch
* ruimte is enorm, alles kan mee en iedereen zit ruim en goed

Contra:
* Veiligheidssystemen op basis van camera's zijn gevaarlijk. Ze missen teveel waardoor er onnodig schade wordt gereden. Dit gebeurd zoveel dat je maanden moet wachten op schadeherstel.

Ik hoop dat ik zonder teveel afschrijving ervan af kan komen...

Het afscheid

  • 55.672 km

Afscheid genomen van de Tesla. Met mixed emotions. Het rijden blijft geweldig, vermogen en wegligging zijn top. Media perfect en het verbruik is echt heel zuinig voor de combi gewicht en vermogen.

Maar het ghost breaken en de slechte kwaliteit van Tesla Vision vond ik niet acceptabel. Als je dat niet erg vindt (of weinig op adaptieve cruise control rijdt) is het een prima auto. Als je eerder verwend bent geweest door echt goed werkende systemen en daaraan gewend bent dan is dit niet de keuze die bij je past is mijn conclusie.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Tesla Model Y

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (33)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.