Tesla Model Y Long Range AWD (2022) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model Y Long Range AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand laatst | 19.000 km |
Eerste ervaring elektrisch rijden
- 19.000 km
Met een aflopend leasecontract Peugeot 5008 met 3 pubers ben ik op zoek gegaan naar elektrische vervanging. Gelukkig bood het budget ruimte om te kijken naar grotere auto's zoals Audi e-Tron, Kia EV6 en Tesla MY. De keuze is gevallen op Tesla MY vanwege:
- ruimte op de achterbank: doordat de stoelen op hogere rails staan, kunnen de voeten gedeeltelijk onder de voorstellen "verdwijnen" en dit is voor langere pubers prettig.
- range: de MY LR heeft een langere range in vergelijking tot andere modellen.
- het supercharger-netwerk van Tesla in verband met frequent bezoek aan buitenland (AT, CH, DE en FR).
- de breedte van de achterbank is bovengemiddeld maar wel minder dan de Peugeot 5008. Echter beter dan de andere elektrische modellen.
De auto eind juni 2022 opgehaald in Tilburg en bij de levering was ik duidelijk niet de enige. Het was druk maar toch een persoonlijke ontvangst en aflevering. De eerste keer voluit acceleren blijft een leuke ervaring (na bjina 9 maanden raak je er wel aan gewend). De auto heb ik besteld met een blauwe lak en trekhaak. Helaas was de trekhaak bij levering niet voorradig en moest ik een aparte afspraak maken bij een servicecenter. Uiteindelijk is de trekhaak begin september geplaatst (gelukkig geen vakantie met aanhanger, caravan of fietsdrager).
De range is gedurende de zomer prima. In het begin was ik afhankelijk van publieke laadpalen in mijn wijk en ondervond daarbij de verschillen tussen de laadsnelheden maar ging uiteindelijk prima. Na een paar weken werd de laadpaal bij mijn huis opgeleverd en daarmee extra comfort. De range loopt merkbaar (15%) terug bij daling van de temperaturen maar dat is een bekend gegeven.
Qua kwaliteit was de overgang van Peugeot naar Tesla niet groot. Beide merken blinken niet uit in kwaliteitsbeleving en zie na 9 maanden al wat slijtage (bijvoorbeeld afdruk van mijn elleboog in de portier). Dit merkte ik het eerste jaar niet bij de Peugeot. Gelukkig blijft het scherm en dashboard ondanks het harde plastic wel krasvrij. De stoelen en achterbank bieden geen Frans comfort of Duitse degelijkheid. De zittingen zijn kort en hard. Met name de middelste zitplaats op de achterbank is niet prettig. Bij langere ritten is een laadstop en daarmee het strekken van de benen prettig. De stoelverwarming maakt in de winter wel wat goed. De opbergmogelijkheden zijn goed. In plaats van 1 grote kofferbak nu verschillende vakken en plaatsen om dingen op te bergen. Ik begrijp echter niet waarom de ontgrendeling van het dashboardkastje via het beeldscherm moet.
In de afgelopen 9 maanden heb ik 19000 km gereden inclusief diverse buitenlandse ritjes. Het Tesla-netwerk zorgt voor zorgeloze reizen. Eén van de reizen was een wintersport met gezin en dakkoffer. Er was een groot verschil in temperatuur en wind op de heen- en terugreis. Het verbruik werd hierdoor sterk beïnvloed.
Zou ik dezelfde auto nog een keer bestellen? Gezien het huidig aanbod van elektrische voertuigen op dit moment wel. De prijzen zijn sterk gedaald (iedere maand zie ik de komende jaren hogere bijtelling) en daarmee blijft het een goede aanbieding.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.