Tesla Model Y Long Range AWD (2021)

autoreview

Tesla Model Y

Signalement

UitvoeringModel Y Long Range AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand laatst39.552 km
Lezerswaardering: 55%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De keuze en de overwegingen

Na nog verdere aanscherping van de bijtellings regels voor electrische auto's heb ik besloten niet te wachten tot einde lease contact (volgend jaar juni) maar te kijken of ik dit jaar nog de overstap naar electrisch kan maken. Lease maatschappij was akkoord.

Lang verhaal kort, op zoek naar een praktische auto, grote range, snel op te laden, leuk om te rijden en er moet een caravan achter kunnen. Natuurlijk beschikbaarheid in 2021 was een voorwaarde.

Mercedes eqc stond bovenaan mijn lijstje maar niet met te krijgen dit jaar, Audi e-tron te weinig range (alle andere VW-concern ev's, te laag aanhanger gewicht). Blijven over de Hyundai Ioniq 5, Kia ev6 en Tesla model y. 1e proefrit was met de tesla. Wat een ruimte en wat een rij beleving! En ja ik hou van minimalisme.. al bijna verkocht. Dan de Kia, naast de belabberde behandeling bij de dealer (ze zijn daar echt nog niet gewend om iets duurdere auto's te verkopen) is de auto mooi, sportief en compleet maar een stuk minder praktisch dan de Tesla. Er kon geen proefrit vanaf dus over het rijden kan ik niets zeggen.

Tenslotte de Hyundai. Mooi onderscheidend ontwerp, echt iets anders, zeer compleet en erg comfortabel. In gereden, dit is ook comfortabel maar voor mij veel minder beleving dan de Tesla. Ook praktisch (ruimte) wint de Tesla het. Naast al deze overwegingen heeft ook het Tesla supercharger netwerk mede bepaald, dit omdat ik ook regelmatig door Europa reis.

Als de hyundai dit jaar nog leverbaar was geest met AWD en dus met meer vermogen en mogelijk andere rijbeleving, was de keuze misschien lastiger geweest...

Nog zo'n 4 weken wachten. Ik zal dan de echte ervaringen gaan delen met de Tesla. Ook die van de 1e vakantie die er snel aankomt, wintersport naar Oostenrijk. Is Long Range ook echt Long Range, hoe snel gaat het met het laden en is het Tesla netwerk echt zo goed....

To be continued...

Voorpret

Wat leuk en praktisch hoe tesla omgaat met de aankomende aflevering. Sms als de auto op transport naar NL is, sms wanneer de aflevering gepland is, sms om afleverafspraak te maken/bevestigen. Ik vind het leuk. Het zorgt bij mij voor de voorpret en het is heel praktisch. Ik kijk uit naar de uitleverdag, 1 december is het zover. Ik zal laten weten hoe dat gaat...

De 1e maand

  • 3.052 km

En hoe gaat dat nu met zo'n Tesla? Het gaat fantastisch. De 1e indruk is goed, maar laten we beginnen bij het begin.

De aflevering (of zeg maar ophalen) is voor mij fantastisch. Ik hou niet zo van auto's onder een laken en een bosje bloemen. Bij Tesla staat de auto in een mooie, ruime, schone haal hal. Je legitimeert je, drinkt een kop koffie als je dat wil een je hebt zelf alle tijd om de nieuwe auto te ontdekken. Heb je vragen dan is er iemand, heb je geen, vragen ook goed.

Er zijn veel spookverhalen over de afwerking, mijn Model y is keurig, niet de weelde van een BMW of Mercedes misschien maar zeker hetzelfde niveau als mijn vorige auto (Renault Espace) en beter dan een VW Golf of Passat.

Het rijden is echt anders.... wow wat is de Tesla snel !! en het gaat zo mooi lineair en in alle rust. Heel indrukwekkend maar er is ook prima rustig mee te rijden. Natuurlijk, en dat wist ik vooraf, is het rijcomfort anders dan in mijn vorige auto (Frans COMFORT) dat is wennen maar niet erg. Ik ervaar het als sportief, directe besturing en wat een grip in de bochten (natuurlijk door de 4WD).

Het rijbereik:
Ik heb thuis een eigen oprit en laadpunt, dus voor het normale werk in nederland is dit prima. Vol vanuit huis met de auto en accu indien nodig voorverwarmd en onze maximum snelheid is 400 - 450 km echt een makkie. Enkel voor langere trips is het even wennen. Ik heb ook al een rut gemaakt naar Frankrijk, gebruik gemaakt van de Tesla superchargers. Heen ging prima (reëel bereik rond de 400km) terug had ik de auto niet voorverwarmd en ging de snelheid wat omhoog. Dan gaat de actieradius wel snel omlaag naar zo'n 275 - 300 km. Na de 1e keer snel laden, de auto was inmiddels op temperatuur, ging de actieradius weer naar 400km.

De eerste ervaringen met de snellader is ook positief net zoals de over the air updates, maar hierover later meer....

Inmiddels ruim 13.000 km

  • 13.423 km

De periode van wennen is voorbij en ik heb zeker geen spijt. Natuurlijk maakt de thuislader het leven gemakkelijk. Voor de normale ritten in Nederland is er nooit "range anxiety". Altijd vol weg en voor mij moet het raar lopen dat ik op een dag boven de 350 - 400 km uitkomt.

Na Frankrijk, inmiddels ook 2x naar Oostenrijk geweest, 1x werk, 1x wintersport. Met een volle accu (100%) vertrokken, normaal laad ik tot 85%, kwam ik met 2x laden in Maria Alm en terug hetzelfde. Snelheid op 130 km/h.

Wat mij betreft is dit helemaal goed en is de electrische auto prima! Ook geen problemen bij de snelladers (nu was ik wel precies buiten de vakantieweken)

Komende maanden zal het vooral NL zijn maar in de zomer gaan we met de Model Y en de caravan op pad. Onze caravan weegt een serieuze 1600kg, ben dus benieuwd hoe dat gaat en of we met de caravan 2 uur kunnen rijden.

Ik laat het jullie hier ook weer weten.

Ps. We hebben nog een enkel probleem of mankement gehad met de tesla deze eerste 13.000km.

Niet met de caravan op vakantie

  • 32.629 km

Inmiddels ruim 32.500km en nog steeds tevreden. Één smetje, steenslag op de voorruit heeft een flinke barst veroorzaakt (kan de Tesla niets aan doen). Van leasplan moest in natuurlijk naar carglass, daar hebben ze de ruit niet een ze weten niet wanneer ze deze krijgen. Ik verdenk Tesla ervan dat ze bewust niet leveren om zo de reparatie bij henzelf te houden. Bij Tesla zelf kan de ruit namelijk binnen 1-2 werken vervangen worden....

Verder over de caravan, mijn verwachting was dat het verbruik zou verdubbelen, dat ik dus zeker zo'n 200km ver zou komen. Helaas, met een kameertrip in eigen land blijkt dat het na 140km al op is. Nu is onze caravan wel 1600kg dus echt het max trekgewicht bit de Tesla, maar het valt enigzins tegen (dit in tevredenheid tot mijn buitenland reizen zonder caravan)

We gaan dit jaar dus ook niet met de caravan naar Italië......

Update met caravan/aanhanger

  • 39.552 km

Inmiddels heb ik meer ervaring op kunnen doen met aanhangers en een lichte caravan. Een kleine, lichte (max 1000kg maar caravan was leeg) caravan opgehaald in Oostenrijk en met zo'n 100km/h terug naar Nederland gereden. Op deze manier kon ik relatief makkelijk 200+ kilometer halen. Als je onder de 90 km/h blijft wordt het serieus meer, richting 275 kilometer.

Ook een aantal keer met aanhanger naar België. Aanhanger met huif is af te raden ook max 175 kilometer bij 100km/h. Bij max 90km/h en achter een vrachtwagen wordt het een stukje beter...

Met aanhanger zonder huif wordt het opeens beter. Zonder moeite (100km/h) zeker 300km. Met moeite moet dit zeker naar 350-375 kilometer kunnen gaan.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.