Tesla Model Y Long Range AWD (2021) #5

autoreview

Tesla Model Y Long Range AWD (2021)

Signalement

UitvoeringModel Y Long Range AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand laatst1.024 km
Lezerswaardering: 82%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Y LR vs 3 LR na 1000km in de Y en 100000 in de 3

  • 1.024 km

Na 2,5 jaar in een M3 long range te hebben gereden, vorige week de overstap gemaakt naar een MY long range met 20 inch wielen en acceleration boost. Voor mijn M3 heb ik destijds wel de FSD gekocht, maar dat waren mijn slechtst bestede 7,5k ooit. FSD rijdt te onvoorspelbaar en je moet tegenwoordig iedere 15 seconden verplicht licht aan het stuur draaien. Dit maakt rijden op FSD uiteindelijk vermoeiender dan zelf sturen.

Mijn autohistorie bestond voor de Tesla's hoofdzakelijk uit verschillende generaties BMW 530d's, maar ik vond de G61 zo teleurstellend rijden dat ik daarna mijn heil elders ben gaan zoeken. Dat werd dus uiteindelijk de M3.

Waarom? Ik heb na voornoemde G61 een MB C350e gehad en was vanaf het eerste moment verkocht t.a.v. elektrisch rijden. Vol koppel vanaf stilstand, geen trillingen, de rust, minder tanken. Bijna ideaal op de verbrandingsmotor na die er ook nog inzat en me toch iedere 25.000 km naar de garage dwong. Ik rijd regelmatig op en neer naar München, dus bereik was voor mij een dingetje. Dat bleek met de M3 zoals verwacht geen punt, met 2 stops rijd je die 800 km moeiteloos. Plasje doen, bakkie doen en weer doorrijden (wel op letten dat je stopt bij superchargers met voldoende power en niet stilstaat bij de nu bijna antieke eerste generatie superchargers). Op snelheid hoef je dan ook niet te letten lange stukken met 150 km/h met uitschieters naar boven zijn geen probleem.

Mijn M3 stond op 18 inch en herinnerde me sterk aan het BMW van vroeger (zeg maar tot en met het Bangle tijdperk). Best lekker direct, gretig in de bochten en het comfort komt toch niet te kort. Fijne wagen om in te rijden, maar met een gezin met inmiddels grotere kinderen toch wat minder praktisch. Ook kon ik met mijn 194cm echt niet achterin zitten, iets wat in de MY daarentegen wel prima kan en royaal ook.

Andere minpunten? Zeker! Tot op zekere hoogte kan ik de doorgetrokken styling van alles bedienen via het scherm wel volgen, maar de bediening van de ruitenwissers is ronduit slecht. De auto functie werkt zoals in alle BMW's en MB's die ik gereden hebt slecht en om de ruitenwissers aan te zetten waren in software V10 3 handelingen nodig en in de huidige V11 nog steeds 2. Gevolg: te veel gedoe en ogen te lang van de weg vooral bij wisselend weer. Waarom de bediening niet op een stengeltje? Veiliger en makkelijker.

Ander minpunt: Als je een EV voor lange afstanden zoekt is Tesla nog steeds de facto monopolist en Tesla gedraagt zich ook zo. Dezelfde MY is in Duitsland 4000 euro goedkoper dan in NL en de inruilprijs die je krijgt voor je 2 jaar oude M3 long range met FSD en Acc boost, is pure diefstal. Maar als je niet de tijd hebt daar werk van te maken heb je het maar te slikken als je Tesla wilt rijden. Tesla is net als systeem horeca (Mac D, Burger King), als het je smaak is kun er heel gelukkig mee worden, maar als je iets anders wilt moet je doorlopen, want dat kun je daar echt niet krijgen.

Waarom dan toch de MY? Tesla heeft een aantal zaken wel heel goed voor elkaar. De supercharger infrastructuur staat op eenzame hoogte en is buitengewoon gebruiksvriendelijk en snel. En na mijn ervaringen met de M3 durfde ik een Tesla EV met iets minder range wel aan. Dit laatste werd bevestigd met mijn eerste rit naar München, 2 stops kan nog steeds (op de dag dat ik reed was het 6 graden), maar ik moet wel wat meer opletten. Lees: meer rond de 140 rijden ipv 150/160.

Ik had de proefrit gemaakt in een MY met 19 inch wielen en min of meer per ongeluk een MY met 20 inch wielen gekocht (enige versie die ik dit jaar nog kon krijgen) en achteraf ben ik blij toe. Het comfort op 20 inch is stevig maar goed te doen en het rijgedrag valt me alleszins mee. Op de bochtige landesstrassen in Beieren kun je er zelfs een lekker potje mee sturen. Met 19 inch wielen ging de wagen toch sneller schuiven/neigen naar onderstuur, maar dat ligt nu echt behoorlijk ver weg.

Het interieur is behoorlijk vooruitgegaan en aanmerkelijk stiller dan de M3, natuurlijk aan alle kanten veel ruimer en de achterbak is in 1 woord enorm. Kortom in mijn ogen een bijna ideale gezinsauto.

Over onderhoud kun je kort zijn, dat heb je namelijk niet tot nauwelijks. Bij de M3 willen de draagarmen voor geregeld een dingetje zijn, maar die heeft Tesla onder garantie links en rechts vervangen. In mijn M3 heb ik bijna 100.000 km gereden, maar van accu degradatie heb ik nooit iets gemerkt.

De acceleration boost hoef je niet aan te vinken (de M3 is zo ook snel zat), maar bij de MY toch maar wel gedaan. Ik verwacht de wagen een poosje te blijven rijden en iets meer oomph op de autobahn met 4 personen en bagage leek me dan wel fijn. Geld voor de FSD en zelfs de enhanced autopilot zou ik lekker in de knip houden. FSD en smart summon werkt nog steeds niet, ook zonder krijg je wel de visualisatie op je scherm (handig bij te hoog stoplicht) en de gewone autopilot voldoet prima in een file.

Wordt de volgende weer een Tesla? Ik hoop dan meer keuze te hebben, maar als je nu een EV wilt die eigenlijk alles kan kun je m.i. niet om de MY heen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model Y

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.