Tesla Model Y Long Range AWD (2021) #4

Tesla Model Y Long Range AWD (2021)

UitvoeringModel Y Long Range AWD
Bouwjaar2021

Toch even slikken

"Toch even slikken" is wellicht een beetje vreemde headline van mijn review. Ik zal hem uitleggen.

Vorige week mijn allereerste nieuwe auto opgehaald. Een witte Tesla model Y long range. Uitgerust met 20" velgen.

Na vele jaren Volvo's te hebben gereden was het tijd voor iets anders.
Niet dat Volvo niet meer bevalt, maar omdat ik al tijden bezig ben met het lezen over de techniek en de enorme prestatie die Tesla de afgelopen jaren heeft geleverd. Natuurlijk is dit niet altijd zonder slag of stoot gegaan.
Er zijn vele ervaringen gedeeld over de kwaliteit en dat Tesla geen premium merk zou zijn.

Ondanks dat kan vrijwel niemand ontkennen dat ze een behoorlijke voorsprong hebben opgebouwd voor wat betreft techniek etc. Sinds 2008 op de markt en inmiddels uitgebouwd tot een zeer groot automerk. Dan mag je best sceptisch zijn over het merk, maar het is wel een prestatie waar de gevestigde merken alleen maar het nakijken hadden. Maar het gaat snel momenteel met de introductie van nieuwe modellen van verschillende merken.

Mijn vorige auto's waren pih's. Een v60 en als laatste een xc90.
Beiden superfijne auto's. Door het pih principe is elektrisch rijden dus niet geheel onbekend. Het rijden van een volledig elektrische auto is toch wel even wat anders.

Slikken omdat ik helemaal weg was van mijn Volvo xc90 t8. Wat een auto! Comfortabel, stijlvol en snel. Erg snel zelfs! Waar de v60 d6 pih al geen trage auto was, was de xc90 toch nog weer sneller. Wellicht kwam dit omdat het Polestar geprepareerde auto was.
Dus het was best slikken toen ik de auto inleverde bij de Tesla "dealer".
Het was ook even slikken toen ik mocht afrekenen.
Een buitengewoon bizar bedrag als je er goed over nadenkt. En dat voor een auto!
Natuurlijk wist ik wat ik deed, maar het blijft toch altijd wel een momentje als je moet afrekenen.

De volvo's bevielen dus waarom dat toch inruilen op een Tesla?
Zoals ik al zei.....het was even slikken. Slikken als ik met normaal rijden met 1 op 9 km ver kwam. Natuurlijk was dit geen verassing, maar het gaat toch altijd om veel geld als je hem weer vol gaat gooien.
Slikken was het ook zodra je bij de dealer aan moest kloppen voor onderhoud. Natuurlijk moet je niet zeuren als je een grote auto als een xc90 koopt. Dan weet je dat de kosten hoger zijn dan met een vw up.

Zoals ik al aangaf heb ik sinds de introductie van de model s de reviews van deze auto gelezen. Daar begon het mee. Erg leuk om andermans ervaringen te lezen. Daarbij kwam dat de Ms verreweg de mooiste Tesla is tot zo ver. Alleen het gezin wil ook wel eens met de caravan weg en een auto moet een boottrailer kunnen trekken.

Na een proefrit met een model s, was het voor mij al wel duidelijk. "Ik weet niet wanneer, ik weet niet welke" maar er komt een elektrische auto. Wat rijdt dat super zeg!
Natuurlijk vind ik het geluid van een dikke v6 mooi! Super gaaf zelfs.

Daarna nog eens met een model x gereden. Wat een bakbeest. Super gevoel en kan een caravan trekken. ;-)

Het budget liet het op dat moment niet toe, dus maar verder gereden in mijn vertrouwde Volvo.

Na de introductie van de model 3 werd mij wel duidelijk dat die het niet zou worden. Afgezien dat we dan een kleinere caravan moesten hebben, was ik inmiddels verwend aan de hoge instap van de xc90.

Enkele weken geleden zag ik de model y staan in Groningen.
Ik vroeg me af of de auto nou mooi was. Nou het is een persoonlijk iets, maar ik moet er wel aan wennen. Hij is niet super mooi en toch ook niet lelijk. Maar dat is voor iedereen natuurlijk anders. Ik zou me niet voor aap voelen rijden. De model y stond er in de rode kleur.
Toen ik later een witte zag in de uitvoering waarin ik hem nu heb, vond ik hem een stuk mooier. Nu we weer een stukje verder zijn kan ik wel zeggen dat ik hem elke dag mooier vind worden. Het is wel afhankelijk van de hoek waarin ik sta.

Na een gesprek bij het service centrum in Groningen, heb ik hem toch besteld.
De reden daarvoor is dat ik, een auto wil met minimale onderhoudskosten, een auto wil die volledig elektrisch is, een auto die een hoge instap heeft en een auto met een groot bereik.
Aan een aantal van deze punten voldoet de Tesla helemaal. De punten van onderhoud kan ik natuurlijk niet beoordelen.

Contact met Tesla is met tot nu toe goed bevallen. Men is snel op zoek gegaan naar de uitvoering die ik wilde hebben. Ik wilde hem dit jaar nog hebben. Toen ze hem hadden gevonden hadden ze hem ook snel klaar staan. Het hele bestelproces zit gewoon goed in elkaar. Ik wilde niet naar Tilburg om de auto af te halen, dus ze hebben hem in Groningen afgeleverd.
Waar het vroeger nog al eens mis is gegaan bij een nieuwe Tesla, kan ik zeggen dat de my van mij perfecte naden heeft bij de deuren etc. Alles loopt mooi evenwijdig.

De auto en het rijden.
In de auto is alles mooi afgewerkt. Ja natuurlijk is het allemaal minimalistisch, maar dat is ook een kwestie van smaak. Ik kan het wel waarderen.
Ook binnen is alles netjes afgewerkt met mooie materialen. Ja inderdaad het is geen leer. Het voelt niet anders en is ook anders. Natuurlijk ben ik benieuwd hoe dit blijft.
Na aflevering werd alles netjes uitgelegd. Niet dat veel is blijven hangen bij mij. Tijdens de uitleg wilde ik maar 1 ding.....rijden!!!

Na de uitleg kon de auto losgelaten worden. Dat was opnieuw slikken. Wat een snelheid! Waar de Volvo xc90 al buutensporig snel was, is deze nog vele malen sneller.
Het gemak waarmee je versnelt is werkelijk bizar. En dan is het zeer zeker niet de snelste Tesla!

Ik ben nu ruim 1000 km verder. Ik zit nog met de vlinders in mijn buil over deze auto, maar mijn voornemen is om frequent te updaten.

Wat mij opvalt:
De auto is zeker vrij strak geveerd. Niet oncomfortabel maar best strak.
Uiteraard is het maar net wat je referentie is.
Zitcomfort is eveneens afhankelijk van je referentiekader. De stoelen kunnen bij verre niet tippen aan de stoelen van een xc90. Maar het is zeker niet oncomfortabel. Het comfort wordt voor mij niet alleen bepaald door stoelen en onderstel. Waar de Tesla dan misschien iets aan punten in moet leveren, wordt dit ruimschoots gecompenseerd door het uitblijven van geluid.
Ja natuurlijk hoor je de banden. Ja natuurlijk hoor je het windgeruis.
Voor mij is het zeker niet storend.
Overigens met de radio aan, is alles betrekkelijk. De radio is overigens erg goed. Niet dat ik zulke fijngevoeligheid oren heb, maar de pubers naast mij hebben dat wel.

Is het dan allemaal super?
Nee zeer zeker niet. Het is natuurlijk best gek dat je een dure auto koopt zonder hoedenplank. Het lukt me daarnaast niet om mijn contacten te synchroniseren. Maar dat is wellicht mijn eigen schuld. Had ik bij de levering maar beter moeten luisteren.
En een handleiding lezen dat doe je natuurlijk niet. Tuurlijk niet. Ik ben tenslotte een man die al 30 jaar autorijdt. Hoe moeilijk kan het zijn?
Nou ik kan het u vertellen dat het helemaal niet moeilijk is ten aanzien van de bediening etc. Alles wijst zich vanzelf en anders vraag ik de pubers wel om uitleg. Nee zelfs ik kan moeiteloos navigeren op het perfecte scherm.
Maar om heel eerlijk te zijn was de eerste keer "tanken" wel gênant. Na afloop kreeg ik met geen mogelijkheid de stekker van de auto los. En de pubers waren er niet.
Uiteindelijk lukte het wel, maar alleen nadat ik de handleiding had geopend.
Dat is niet te wijten aan de auto maar volledig aan mij.

Voor wat het waard is, bevalt de auto mij tot nu toe erg goed. Het is nog maar een weekje dat ik hem heb en ik heb nog maar een beperkt aantal km's gereden.
We gaan zien hoe het blijft.

Feit is wel dat de prijs per km in de winter en met een zware voet ongeveer 5 cent per km is aan stroom. De xc90 was 20 cent per km.
Wellicht is dat wel de grootste r3den waarom de auto mij bevalt. ;-)

Ik ga lekker verder met sturen en zal de review updaten.

Update

Natuurlijk was mijn eerste review een eerste indruk. Wat kan je nou vertellen na 1200 km gereden te hebben.
We zijn een stukje verder inmiddels. Al de nodige km's gemaakt waaronder een rit naar Kroatië.

Dat laatste was wel even een dingetje. Het dingetje was veroorzaakt door andere ev rijders. Ik hoorde veel die speciaal voor de vakantie een auto gingen huren uit angst voor de problemen met opladen. Dit werd aangewakkerd door berichten van anwb en autosites.
Wij hebben het gewoon gegokt en dit is heel goed bevallen. Geen enkel moment hebben wij hoeven wachten. Geen enkel moment zweet op de rug uit angst of wij het volgende laadpunt wel zouden halen. De keuze voor de Tesla was mede vanwege de infrastructuur. Dat is dus volledig waargemaakt.
Bij ons vakantieadres kon je zelfs bij een supermarkt gratis snelladen.

Het vertrek vanaf huis was ook een bijzondere gewaarwording. Een dag voor vertrek had ik een dakkoffer gemonteerd. Drie mannen, een vrouw en een grote hond moeten natuurlijk wel wat spullen meenemen. Moet er natuurlijk wel een beetje uitzien op vakantie. ;-)
Dag van vertrek kon de dakkoffer weer van de auto. Alles past eenvoudig in de auto. De enorme bakken(voor en achter) maakten de dakkoffer volledig overbodig.
Ik moet wel zeggen dat ik af en toe jaloers was op de hond. Die had de meest comfortabele plek. Ik kan namelijk slecht wennen aan het zitcomfort van de My. Het is niet slecht, maar niet wat ik al die jaren gewend was.

Het rijden is inmiddels wel gaan wennen. In het begin had ik zeker heimwee, maar dat is nu over. Het gemak van het rijden, de bediening etc malen het rijden in de my tot een waar genoegen.
Geen rammelt, kraakjes of andere storende zaken.
Het is gewoon een erg fijne auto om in te rijden.
Het is wellicht geen schoonheid maar ik ben hem steeds meer gaan waarderen. In Kroatië werd er voor het eerst een foto van mijn auto gemaakt door autospotters. Volgens mijn zoon ging het de autospotters om de Porsche die achter mij reed, maar ik geloof er niets van. ;-)

De te halen range is meer dan acceptabel en wordt sterk beïnvloed door mijn humeur en welk nummer er op de radio is. Van 135 - 180 wh per km in de zomer tot 180-220 wh per km in de winter.

Zoals je van een nieuwe auto mag verwachten is er geen enkel defect geweest. Alles werkt intuïtief en heb inmiddels geen stuiterde puber meer nodig voor uitleg.
Dat laatste was aan mij te wijten en niet aan de auto. Zoals eerder aangegeven lees ik natuurlijk geen boekjes.

De snelheid van de auto blijft de passagiers altijd verbazen. Mij inmiddels niet meer. Het went enorm snel.
Maar toen ik de auto vol met kinderen had voor een kinderfeestje, hadden we het geld voor het pretpark beter in onze zakken kunnen houden. Het ritje met de Tesla was alles waarover ze thuis hadden verteld.

Inmiddels zie je steeds meer my's rijden. Achteraf had ik liever de performance gehad, maar die was toen niet leverbaar. Het prijsverschil tussen de long range (met 20 inch wielen) en de performance is erg gering.

Heel af en toe verlang ik weer terug naar mijn vorige auto. Dat is weer snel weg zodra ik de borden bij het tankstation zie. Het scheelt serieus veel geld door elektrisch te rijden ook al blijft de aanschaf wel een enorme aanslag.

Het is wel even omdenken. Waar ik vroeger op zoek ging naar een tankstation als het lampje ging branden, is het nu laden zodra het kan. Dat was serieus even aanpassen voor mij. Wellicht was ik daardoor sceptisch in het begin of het mij wel zou bevallen.
En bevallen doet het mij zeker! Echt wel een hele goede auto! Maar ook wel een auto die inmiddels serieuze concurrentie krijgt.

Zijn er voor mij verbeterpunten te verzinnen voor deze auto?
Ja zeker wel. ( ook al is het ook wel wat zeuren )
Het zitcomfort in een model x en s is wat mij betreft beter.
Het openen van de deuren is soms wat onhandig door de gekke deurgreep.
De draaicirkel is die van een tanker.
De automatische ruitenwisser wacht soms wel erg lang.
De app werkt mooi en stabiel maar zou nog wel uitgebreid mogen worden. (Bijvoorbeeld historische ritten etc)
Nieuwe stoepranden. Tesla's en stoepranden..... er is volgens mij geen Tesla welke geen schade heeft aan de velgen.

PRIVATE LEASE Tesla Model Y