Tesla Model Y Long Range AWD (2021) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model Y Long Range AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 250 km |
KM-stand laatst | 111.000 km |
De Model Y! (MY)
- 250 km
De Model 3 heeft plaatsgemaakt voor een familie vriendelijke auto genaamd de Model Y, hierna genoemd MY.
De MY is een weloverwogen keuze geweest op basis van meer ruimte voor 3 kids en 2 honden, gebruiksgemak en afweging in kosten tov brandstof auto's. Waarom toch weer een Tesla? Inderdaad! Dat vroegen mijn vrouw en ik ons ook af.
De E-Tron en iX3 zijn hele mooie wagens maar de E-Tron is helaas niet zo zuinig in de praktijk en de iX3 heeft nog steeds een middenconsole achterin waardoor 1 van de kids die in het midden moet zitten nog steeds wat ongemakkelijk zit. Hier hadden we eigenlijk in de Model 3 geen last meer van en eigenlijk wouden we ook niet meer terug naar een auto die dit wel heeft.
Daarnaast, "DE" functionaliteit van de Tesla. De Tesla staat bovenaan t.o.v. functioneel gebruik. Alles werkt perfect en intuïtief. In elke andere auto waar je in stapt, ga je in gebruik van de navigatie en andere zaken met betrekking op functioneel gebruik van de auto, een paar stappen terug.
Mijn vrouw en ik waren het erover eens dat de MY met zijn actieradius, infrastructuur van Tesla en voornamelijk de ruimte en functionaliteit die deze auto biedt, ons de doorslag gaf. En inderdaad, de E-Tron en iX3 zijn zeker mooier en hebben meer emotie maar ruimte en functionaliteit geeft meer plezier.
Nu de MY geleverd is in het grijs met 20" zwarte velgen, moet ik zeggen dat we zeer te spreken zijn in hoe de Tesla in het echt eruit ziet. WOW, het is een grote auto maar ziet er erg mooi uit in het echt. De zwarte bekleding (had eerst wit in de Model 3) is erg sjiek en het volledige panoramadak is supergaaf. De stoelen zitten lekker hoog en je hebt veel overzicht op de weg. Als je naast een VW Transporter busje staat, heb je bijna het idee dat je evenhoog zit. Ook achterin heb je zeeën van ruimte. Omdat de voorstoelen op verhogingen staan, geeft het de mogelijkheid om je voeten helemaal onder de stoelen te steken waardoor je lekker kan kiezen om je benen te strekken of niet. Het is werkelijk bijzonder, hoeveel ruimte in deze auto is gecreëerd.
Qua verbruik richting Tilburg kwam ik met de Model 3 op 160Wh per km en op de terugweg zat ik met de Model Y op 180Wh per km. Het verbruik is wel iets hoger maar ook te begrijpen bij het formaat auto. Ik zal in een later stadium nogmaals het verbruik posten om te kijken hoe dit zich verhoudt t.o.v. de Model3.
Minpunt wat ik nog niet heb getest is dat ik waarschijnlijk de 75kWh LG accu heb. Qua degradatie zou deze erg goed moeten zijn alleen zijn de laadsnelheden bij de superchargers minder goed als bijvoorbeeld de Panasonic accu's bijvoorbeeld uit mijn Model 3 Long Range. Maar dat gaan we testen en ik zal dit in een latere review nogmaals posten!
30000 Km verder
- 30.000 km
Alweer 30000 km-er verder en nog steeds erg tevreden. Verbruik zit gemiddeld rond de 170-180Wh/Km en het grappige is dat hij daarmee gemiddeld genomen zuiniger is dan mijn vorige Tesla model 3. De Tesla model 3 heeft alles in zich om zuiniger te zijn maar is het toch niet. Dit heeft ook te maken met de winter specificaties lijkt me gezien de model Y een warmtepomp aan boord heeft en daarmee toch een stuk minder verbruikt en waarschijnlijk ook een stuk efficiënter is.
Dit jaar ook weer gereden naar onze zomerbestemming op Sicilie. Toch 2400km via de laadstations van Tesla en dat is toch erg prettig. Duitsland, Zwitserland en Noord-Italie zijn ruim voorzien en ondanks dat de navigatie van Tesla je hele route uitstippelt inclusief laadstations, heb je een enorme vrijheid om van de aangegeven adviezen af te wijken, bijvoorbeeld omdat je langer wil doorrijden en langer wil stoppen of andere redenen. Hij geeft ook aan hoeveel stations bezet zijn, of het de standaard laders zijn of type V3 die toch weer een stuk sneller zijn bij voornamelijk 1-50% laden. Dat is toch echt nog steeds het enorme pluspunt wat Tesla boven alle andere merken heeft. Het enorme laadnetwerk door heel Europa.
Om de route uit te stippelen gebruik ik hiervoor ook "A Better Route Planner" want bij die routeplanner kan je namelijk aangeven of je juist korte of langere stops wil maken (lees: weinig of juist veel km-ers tussen de laadstations).
Al met al is de reis erg snel verlopen en verbazingwekkend rust je automatisch toch wat meer uit door ongeveer om de 300km-er even te stoppen. De volledige rit hebben we toch in 28 uur afgerond inclusief laden en boottoch wat niet verkeerd is. Ben benieuwd hoe snel iemand met een brandstof auto deze route kan afleggen wanneer hij alleen achter het stuur zit en aan 1 stuk door ;-). Zal niet heel veel tijd schelen denk ik.
In Nederland zelf maak ik eigenlijk nooit gebruik van het supercharger netwerk want dat is gewoon niet nodig, daarvoor is het bereik van 400+ KM gewoon te groot.
Wat mij wel opviel in Duitsland, zowel bij de Model 3 als de Model Y, is dat ze supersnel zijn maar boven de 150-160 km/u ze niet zo lekker op de weg liggen als de Audi's die ik heb gehad (A6 en Q7). Met de Audi zit je met 200 gerust met 1 vinger aan het stuur maar de Tesla begint best te stuiteren bij hogere snelheden waardoor het stuur heel licht aanvoelt en je niet echt het idee krijgt goede controle en gevoel te hebben op/met de auto. Of dit nu door de grote batterij komt of het stugge onderstel, durf ik niet te zeggen.
Om alles samen te vatten in de pluspunten die ik nog steeds ervaar na bijna 3 jaar Tesla:
1. Snelheid + bereik (stevig doorrijden en groot bereik is iets wat prima kan bij Tesla)
2. Multimedia systeem is nog steeds de baas boven baas, elke andere auto is een serieuze stap terug in de tijd. Integratie met Google Maps, Spotify, Netflix en de bedieningsknoppen die sinds de laatste updates ook vrijer zijn in te delen op het scherm.
3. Supercharger netwerk van Tesla blijft gewoon een enorme plus.
Nadeel:
Op vakantie kon ik niet laden bij het huisje en dan kom je ineens op het puntje nadeel. Want opeens ga je dan niet steeds met een volle batterij weg van huis en dan wordt het steeds nadenken, waar en wanneer gaan we laden. Soms komt dat goed uit maar soms komt het ook niet goed uit en dat is echt een nadeel.
Bij deze dus ook het advies, koop nooit een elektrische auto als je niet bij huis kan laden. Want dit enige nadeel gooit roet in het eten voor alle pluspunten.
Schade, en nu?
- 46.000 km
Misschien ook wel een keer leuk om te beschrijven hoe het verloopt in deze tijden met Tesla wanneer je schade hebt. Afgelopen zaterdag aangereden door een oudere meneer welke geen voorrang verleende en het nodig vond om mijn auto te raken van linksvoor tot linksachter. Alle carrosserie delen zijn beschadigd, linker voorwielophanging is krom en naar achter verbogen. De auto heb ik gebracht naar een erkende reparateur welke is aangesloten bij Tesla. Je kan als Tesla rijder namelijk alleen gebruik maken van de erkende reparateurs. Aangezien ik bij deze al een keer mijn ruit heb laten maken met een fijne afhandeling ben ik hier weer heen gegaan. Er is al verteld dat de onderdelen op zich laten wachten, ondanks ze aangeven dat het een spoedbestelling is. We gaan rustig in de afwachtende houding en rijden rond in een Renault Zoe, ook weleens grappig. Ik hou jullie op de hoogte van de voortgang.
Auto ophalen
- 46.000 km
Nog net geen 3 weken later en gebeld om de auto weer op te halen. Al met al valt het dus mee met de verhalen die ik hoorde! Toch met plezier in de Zoe rondgereden, is toch nog vrij vlot voor zo'n auto mits je hem van de ECO stand afhaalt. Je merkt wel dat je meer laadstress hebt omdat je rond de 200km kan rijden op 1 accu en de laatste tijd was ik veel op pad van mijn werk en dan moet je tussendoor even laden. Dat heb ik met de Tesla niet eerder gehad plus het feit dat je met Tesla niet hoeft te zoeken naar oplaadpunten want deze zijn geïntegreerd in je navigatie. Fijn weekend allemaal!
Tourtje Sicilie (2400km enkele reis)
- 70.000 km
Dit jaar voor de 2e keer naar Sicilie en ik denk dat ik niets meer hoef te zeggen over de laadinfrastructuur van Tesla door heel Europa waardoor je overal komt zonder zorgen. Wat wel interessant is, is de reisplanner van Tesla die toch wel veranderd is in vergelijking met voorgaande jaren. De reisplanner van Tesla navigeert je langs alle Tesla Superchargers en verteld je met hoeveel procent je aankomt, hoeveel je op dat punt moet laden en bijvoorbeeld hoeveel chargers er vrij zijn.
Voorheen moest ik rond de 2 uur en 2u30 minuten rijden voor de volgende stop. Dit jaar was dat degelijk anders. Door Duitsland, Zwitserland en noord-Italie moest ik wat langer laden om vervolgens 3u30 minuten te rijden naar de volgende stop. Waarom dit veranderd is weet ik niet maar op zich wel prettig om langere stukken te rijden. Uiteraard kan je hier ook vanaf wijken maar dat is natuurlijk je eigen inzicht.
111000 KM
- 111.000 km
We hebben de 111000 KM aangetikt. Ben in deze 111000 KM 1x naar Tesla geweest voor de kleine 12v accu welke vervangen moest worden. Verder zit ik alleen qua zomerbanden op mijn 2e setje. Gemiddeld zit ik rond 175Wh/KM.
Ik rij samen met mijn vrouw in deze auto waarin mijn vrouw wat zuiniger is en ik een stevige doorrijder ben. Ik blijf de snelheid leuk vinden en gebruik die ook elke rit zonder laadstress. Naar mijn werk is een enkele rit 80 KM en als ik normaal rij, heb ik nog 60% batterij over als ik 's avonds weer thuis kom. Als ik snel rij heb ik nog 50% batterij over.
We zijn voor de 3e keer naar Sicilie gereden met de MY en daarom wil ik ook nog een kleine review delen. Het is bijzonder om te zien hoe de auto steeds efficienter wordt. De route wordt berekend door Tesla en hij geeft ook aan waar je laadstops zijn. Dit zijn ongeveer stukken tussen de 250-300km. Hij geeft aan met hoeveel procent je ongeveer aankomt, meestal bij een aankomstpercentage van 10%, geeft hij aan dat je kan vertrekken naar het volgende laadstation. Ik wacht zelf altijd tot hij op 15% staat zodat ik iets over heb. Dit doe ik omdat ik het zelf fijn vind om door te rijden. Dit betekend dus ook dat ik in Duitsland met gemak 140 en soms 150 kan rijden met een piek naar 170. En vooral de terugweg zat ik met 2 volwassen en 3 kids en de auto compleet afgeladen (Frunk en kofferbak compleet vol). En geloof me, de MY heeft echt veel bagageruimte (+/- 850 liter).
Het aankomst percentage wat de Tesla aangeeft daalt hierdoor wel iets maar is minimaal. 5% extra lijkt voor niet EV rijders misschien weinig maar is voor de Tesla echt erg veel. Verder in Italie, van noord naar zuid, zijn trajectcontroles op 130Km/h. Hier heb ik dus ook constant 130 gereden zonder problemen.
Al met al ben ik 30 uur onderweg geweest. 2400KM, inclusief bootoversteek naar Sicilie en laadstops. Je moet aardig je best doen om dit beter te doen met een brandstofwagen ;-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.