Tesla Model Y (2022) #8

autoreview

Tesla Model Y (2022)
Tesla Model Y (2022)Tesla Model Y (2022)Tesla Model Y (2022)Tesla Model Y (2022)Tesla Model Y (2022)

Signalement

UitvoeringModel Y
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf30 km
KM-stand laatst15.000 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Gigantisch en Logisch

  • 15.000 km

Na jaren “traditionele autos” zoals de BMW 320i, Audi A4, BMW 325i, VW Passat CC, BMW 330i, Mitsubishi Outlander PHEV, Hyundai Kona Electric is er een wereld opengegaan.

GELUID: prima

RIJCOMFORT: Harde vering, weinig rol, uitstekende wegligging.

KOFFERRUIMTE: is met 1000 liter echt ongeëvenaard in zijn klasse. Je hebt ook nog een “grote ingang” zodat alle ruimte makkelijk te gebruiken is. De Frunk is ook vrij groot.

MOBIELE APP: een verademing. Deze doet wat je wil, is intuïtief en werkt gewoon altijd.

INTERIEUR:
---- Indruk: geeft echt een ruimtelijke indruk. Eenvoud: Geen afleidingen, geen onnodige zaken.
---- Stoelen: prima, goed instelbaar, voldoende zijdelingse steun en stoelverwarming.
---- Opbergruimte: meer dan voldoende in de deuren en middenconsole. Het handschoenenvakje had van mij een knopje mogen hebben maar dat is eerlijk gezegd niet echt een groot probleem
---- Verlichting: goed, kan ik niet veel over zeggen
---- Telefoonladers (draadloos) werkten bij mijn iPhone hoesje matig. In mijn huidige Model 3 2024 werken deze perfect.

UITRUSTING: bijzonder goed. Zo verfrissend dat je geen 600 pagina’s met extra’s hebt waarmee je de prijs van je auto kan verdubbelen. Nee, alles zit er standaard in! Denk aan: dimmende spiegels, stuurverwarming, alles elektrisch (zoals stoelen, kofferbak), in delen neerklapbare achterbank

CRUISECONTROL: Aan het begin had ik regelmatig last phantom braking maar dat werd minder met software updates.

CAMERAS: “Sentry” is een soort “Dash Cam” mode. Hierbij houden de camera’s de ruimte om de auto in de gaten en nemen beelden op als mensen dicht in de buurt van de auto komen. Echt fantastisch. Kras op je bumper? Je ziet zo wie het gedaan heeft.

NAVIGATIE: werkt gewoon fantastisch. “Swipe naar beneden” = naar huis rijden tenzij je thuis bent: dan = “swipe naar beneden” naar het werk adres rijden. Zo simpel.

INSTELLINGEN: Ik heb nog geen auto gezien met zo’n heldere instellingen pagina. Als ik kijk naar vrienden met de VW ID4 en Audi E-tron: “Oh dat staat in dit submenu, of wacht nee toch niet, dan staat het hier”. Nee. Gewoon helder, logisch en eenvoudig. Leuk voorbeeld: uitzetten snelheidsovertreding: dit is 1 (een) klik op het scherm. Bij veel andere auto’s zal je een ongeluk veroorzaakt hebben voordat je de juiste instellingen/menu’s gevonden hebt.

SOFTWARE UPDATES - De software lijkt zeer stabiel. Leuk is het dat er continue verbeteringen zijn en nieuwe functionaliteiten komen. Dit is in veel gevallen ook voor de oudere Tesla modellen. Dat zie je niet vaak bij auto leveranciers.

VERBRUIK: mijn RWD-model met 20” ‘induction’ velgen zou officieel 430km moeten kunnen rijden. In de praktijk is het rond de 400 km. De auto is efficiënt met een life-time verbruik van 148Wh/km.

EXTRAS: er zijn ook leuke extra’s mogelijk zoals een integratie tussen mijn ANWB dynamisch stroom tarief en het laadgedrag van de Tesla. Daardoor gaat de auto alleen nog maar laden als de stroomprijs onder een ingesteld aantal cent komt.

FRUNK: is vaak een uitkomst en erg praktisch voor boodschappen.

ONDERHOUD: kan ik nog niet veel over zeggen want het is niet nodig geweest.

RWD vs. LONG RANGE: Voor de snelheid hoef je het niet te doen. De long-range is natuurlijk sneller en dat is leuk, maar 99% van de tijd heb je dat niet nodig. De RWD is meer dan snel genoeg om je snel en soepel door het verkeer te bewegen. Grotere accu? Heb ik niet nodig gehad. Als ik naar bijv. Duitsland rij zijn er meer dan voldoende Superchargers waar je tegen acceptabele prijzen zeer snel kan laden.

BEDIENING:
---- Geen Display recht voor mij. Ik dacht dat een enkel display in het midden van de auto een probleem zou worden. Nu blijkt echter dat veel van de zaken die ik voorheen wilde zien niet belangrijk zijn. De snelheid is perfect afleesbaar.
---- Instappen: de deuren gaan automatisch van het slot, instappen, zitten, riem om, 1x op de rem trappen en je rijdt weg. Niets aanraken, geen knopje indrukken. Ik vraag me nu wel eens af waarom dit niet altijd zo was. Hetzelfde geld voor het uitstappen. Zodra ik stil sta en mijn riem losmaak of de deur opendoe dan gaat de auto in P. Weglopen en binnen 5 seconden sluit de auto zichzelf. Het koste mij 2 minuten om erachter te komen hoe mijn zoontje scheetgeluiden als “deur op slot” geluid had ingesteld.

ALS IK IETS MOCHT VERANDEREN:
- comfort
- installeer nou gewoon een regensensor ipv camera analyse. Regensensoren werken perfect. Dan kan je computer capaciteit voor iets anders gebruiken.
- toevoegen camera bumper (deze schijnt in het '25 model te komen)

De conclusie…

Ondanks dat ik er maar een jaar in heb gereden voor de overstap naar de Model 3 2024 was het een geweldige auto.
Alles lijkt te kloppen. De auto piept als hij moet piepen, doet wat hij moet doen. Het touchscreen is geweldig en niet vaak nodig.
Veel zaken die bij de meeste andere merken complex zijn lijken bij de Tesla niet meer moeilijk of gaan zelfs automatisch. Waar ik in mijn vorige auto’s wel eens mopperde op knopjes die niet op de juiste plaats zaten, nu heb ik deze knopjes helemaal niet nodig. En dat is belangrijk: eenvoud en logica. Ik durf zelfs te zeggen dat er momenteel geen andere auto op de markt is met zo veel value-for-money en deze kwaliteit.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model Y

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.