Tesla Model X 75D (2018)

autoreview

Tesla Model X
Tesla Model XTesla Model XTesla Model XTesla Model XTesla Model XTesla Model XTesla Model XTesla Model XTesla Model XTesla Model X

Signalement

UitvoeringModel X 75D
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf23.000 km
KM-stand laatst23.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De auto rijdt geweldig, de kwaliteit is matig

  • 23.000 km

Na 23000 km met mijn Tesla model X heb ik gemengde gevoelens over de auto. Hij rijdt geweldig, de hele familie met 4 kinderen past er goed in, maar de matige afwerking leidt enorm af. Ik heb inmiddels de nodige uren (wellicht dagen) aan de lijn gehangen met Tesla Amsterdam voor diverse serviceafspraken. Ik kom bij het servicepunt vaker dan bij sommige goede vrienden, en dat is geen goed teken. Het lijkt erop alsof ze het niet aankunnen op dit moment, en door de vele uitleveringen en de recente brand in Amsterdam is de situatie naar mijn idee verslechterd.

Over welke punten heb ik het? Een raam wat bij het openen krijst alsof de auto 10 jaar oud is, een rammelde vering linksvoor met het geluid van een tractor, deurrubbers welke deels loslaten op 3 verschillende plaatsen, de eerste 2 weken ducktape om 2 deuren dicht te houden, wat haperende software (vooral in het begin) en tenslotte wat plastic in het interieur wat loslaat. Het zal allemaal wel opgelost worden. Maar de doorlooptijd is niet goed. En ik weet zeker dat ik niet de enige ben met deze klachten, gezien de drukte bij het service center. De Duitsers gaan dit absoluut beter doen.

Het laden. Dat is allemaal zeer goed geregeld. Zeker in NL met de super chargers bij de diverse hotels. In het geval je grote afstanden gaat afleggen, bijvoorbeeld met de wintersport, lopen de laadtijden op tot 40 minuten. Geen enkel probleem als je de tijd hebt en even wat wilt eten/drinken. Hierdoor kom je inderdaad ontspannen aan op je bestemming. Zolang er maar geen wachttijden ontstaan bij de supercharger punten. Dat heb ik gelukkig nog niet meegemaakt.

Het interieur van de auto is netjes, maar als je op de details gaat letten kun je zien dat hier nog stappen gemaakt kunnen worden. Dat zal Tesla zeker aanpakken bij nieuwe uitvoeringen.

Het verbruik is in de zomer rond de 225-235 Wh/km, in de winter loopt dit op tot 275 Wh/km. Op de snelweg is mijn snelheid tussen de 125-140 km/hr. De winterbanden en het opwarmen van het accupakket kost de nodige energie. Naar mijn idee is een 75 KW batterij meer dan voldoende. Een 100 kWh maakt de auto een stuk duurder (en zwaarder) en in de regel scheelt dit maar een laadstop op afstanden tot 1200 km.

Nog iets over het rijgedrag: de auto is erg comfortabel en snel op het rechte stuk, maar in de bochten voel je de 2350 kg (excl inzittenden) enorm. Hier rijdt de model S een stuk dynamischer versus de Model X. De autopilot is leuk, maar niet meer dan een rijondersteuning bij stukken op de snelweg welke je zelf ook wel kunt rijden. Zodra het spannend wordt, schakelt deze vanzelf en snel uit. In de file is autopilot handig. Maar voor Eur 5 k (optieprijs) is dit nog niet wat het moet zijn. Ik verwacht bij de volgende update (versie 9) hier weer verdere verbeteringen. Je moet sowieso je handen continue aan het stuur houden, waarbij in mijn auto de handendetectie niet goed werkt. Ook daar moet nog naar gekeken worden bij de aankomende beurt. De dynamische cruise control werkt perfect. En de auto remt heel goed af op de motor. Volgens autoweek is dit allemaal beter geregeld dan de nieuwe iPace. De auto rijdt simpelweg heerlijk.

De software in de auto is perfect. Je bent door het grote scherm wel geneigd teveel met het scherm en alle opties bezig te zijn. Dit heeft me in het begin zeker 2 bekeuringen gekost, doordat ik niet goed oplette. Over de hele linie is de software zeer goed en intuïtief. De grote uitzondering is de navigatie. Die is ondanks alle updates niet up-to-date. Ik noem als voorbeelden de afslag A1/A6, A4/A9 en zo'n beetje alle wegaanpassingen van de laatste 2 jaren. Neem daarbij dat file-informatie niet actueel is, de kortste route hemelsbreed niet altijd de handigste route is en je zeer beperkte opties hebt bij het plannen van routes in combinatie met verbruik. Al met al moet je google maps/Waze gebruiken als aanvulling.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.