Tesla Model X 75D (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model X 75D |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 23.000 km |
KM-stand laatst | 23.000 km |
De auto rijdt geweldig, de kwaliteit is matig
- 23.000 km
Na 23000 km met mijn Tesla model X heb ik gemengde gevoelens over de auto. Hij rijdt geweldig, de hele familie met 4 kinderen past er goed in, maar de matige afwerking leidt enorm af. Ik heb inmiddels de nodige uren (wellicht dagen) aan de lijn gehangen met Tesla Amsterdam voor diverse serviceafspraken. Ik kom bij het servicepunt vaker dan bij sommige goede vrienden, en dat is geen goed teken. Het lijkt erop alsof ze het niet aankunnen op dit moment, en door de vele uitleveringen en de recente brand in Amsterdam is de situatie naar mijn idee verslechterd.
Over welke punten heb ik het? Een raam wat bij het openen krijst alsof de auto 10 jaar oud is, een rammelde vering linksvoor met het geluid van een tractor, deurrubbers welke deels loslaten op 3 verschillende plaatsen, de eerste 2 weken ducktape om 2 deuren dicht te houden, wat haperende software (vooral in het begin) en tenslotte wat plastic in het interieur wat loslaat. Het zal allemaal wel opgelost worden. Maar de doorlooptijd is niet goed. En ik weet zeker dat ik niet de enige ben met deze klachten, gezien de drukte bij het service center. De Duitsers gaan dit absoluut beter doen.
Het laden. Dat is allemaal zeer goed geregeld. Zeker in NL met de super chargers bij de diverse hotels. In het geval je grote afstanden gaat afleggen, bijvoorbeeld met de wintersport, lopen de laadtijden op tot 40 minuten. Geen enkel probleem als je de tijd hebt en even wat wilt eten/drinken. Hierdoor kom je inderdaad ontspannen aan op je bestemming. Zolang er maar geen wachttijden ontstaan bij de supercharger punten. Dat heb ik gelukkig nog niet meegemaakt.
Het interieur van de auto is netjes, maar als je op de details gaat letten kun je zien dat hier nog stappen gemaakt kunnen worden. Dat zal Tesla zeker aanpakken bij nieuwe uitvoeringen.
Het verbruik is in de zomer rond de 225-235 Wh/km, in de winter loopt dit op tot 275 Wh/km. Op de snelweg is mijn snelheid tussen de 125-140 km/hr. De winterbanden en het opwarmen van het accupakket kost de nodige energie. Naar mijn idee is een 75 KW batterij meer dan voldoende. Een 100 kWh maakt de auto een stuk duurder (en zwaarder) en in de regel scheelt dit maar een laadstop op afstanden tot 1200 km.
Nog iets over het rijgedrag: de auto is erg comfortabel en snel op het rechte stuk, maar in de bochten voel je de 2350 kg (excl inzittenden) enorm. Hier rijdt de model S een stuk dynamischer versus de Model X. De autopilot is leuk, maar niet meer dan een rijondersteuning bij stukken op de snelweg welke je zelf ook wel kunt rijden. Zodra het spannend wordt, schakelt deze vanzelf en snel uit. In de file is autopilot handig. Maar voor Eur 5 k (optieprijs) is dit nog niet wat het moet zijn. Ik verwacht bij de volgende update (versie 9) hier weer verdere verbeteringen. Je moet sowieso je handen continue aan het stuur houden, waarbij in mijn auto de handendetectie niet goed werkt. Ook daar moet nog naar gekeken worden bij de aankomende beurt. De dynamische cruise control werkt perfect. En de auto remt heel goed af op de motor. Volgens autoweek is dit allemaal beter geregeld dan de nieuwe iPace. De auto rijdt simpelweg heerlijk.
De software in de auto is perfect. Je bent door het grote scherm wel geneigd teveel met het scherm en alle opties bezig te zijn. Dit heeft me in het begin zeker 2 bekeuringen gekost, doordat ik niet goed oplette. Over de hele linie is de software zeer goed en intuïtief. De grote uitzondering is de navigatie. Die is ondanks alle updates niet up-to-date. Ik noem als voorbeelden de afslag A1/A6, A4/A9 en zo'n beetje alle wegaanpassingen van de laatste 2 jaren. Neem daarbij dat file-informatie niet actueel is, de kortste route hemelsbreed niet altijd de handigste route is en je zeer beperkte opties hebt bij het plannen van routes in combinatie met verbruik. Al met al moet je google maps/Waze gebruiken als aanvulling.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Tesla Model X 90D 6p Free Supercharge SC01 / Autopilot / CCS
- 2016
- 151.299 km

Tesla Model X 90D Base 6p. SOH 92%, Camera rondom, Navigatie, 6 Persoons, Cruise control, Lederen interieur
- 2017
- 197.760 km

Tesla Model X 75D MCU2 CCS 22-INCH/ENHANCED-AUTOPILOT/CHROME-DELETE
- 2018
- 147.046 km