Tesla Model X (2020)

autoreview

Tesla Model X (2020)

Signalement

Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf75.000 km
KM-stand laatst91.000 km
Lezerswaardering: 41%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

eerste indruk

  • 75.000 km

Deze tesla hebben we tijdelijk, tot m'n vrouw haar daadwerkelijke leaseauto geleverd wordt, volgend jaar juni. Tot die tijd mag ze het leasecontract van deze uitdienen.
We hebben hem nu een paar dagen en heb wisselende eerste indrukken van deze auto.
Allereerst de positieve punten. De afwerking en comfort van de stoelen, zijn zoveel beter dan van de model 3.
De automatisch openende en sluitende deuren zijn een leuke gimmick, maar ook goed doordacht. Zodra er iets of iemand te dicht bij de deuren en/of achterklep staat, stoppen ze gelijk.
Wel bijzonder, je komt aanlopen, de deur gaat al voor je open. je gaat zitten en de deur gaat weer automatisch dicht. Wel chique.
Dashbord is ook wat minder minimalistisch en de belangrijkste functies, zoals de ruitenwissers zitten weer op een vertrouwde handel aan de stuurkolom. Ook het dashbordkastje kan gewoon open met een knopje.
Wat ik ook prachtig vind is de voorruit, die doorloopt tot achter de voorstoelen, geeft je bijna een cabrio gevoel.
Wat tesla ook goed voor elkaar heeft, is de luchtvering.
De audi etron die we hier voor hadden, hebben we gekscherend DAS BOOT genoemd, daar werd je echt zeeziek in, als je op comfort stand reed. Ook over drempels was gewoon niet fijn met die auto.
De tesla daarintegen, heeft helemaal geen last van deinen, ongeacht in welke stand je rijdt.
Je kunt ook zelf helemaal instellen, hoe sterk je de demping wil hebben.
De model X, heeft mij positief verrast, daar waar ik de model 3 echt een draak van een auto vond is deze veel volwassener.
Heeft deze model x geen minpuntjes dan, jazeker wel.
oa. fluiten van de wind bij de voorruit, al bij lage snelheden (amper 40km/h).
De frunk die echt heel moeilijk sluit. Je moet met 2 handen op de rand flink duwen op hem dicht te krijgen. Zit ook al een lichte deuk in het plaatwerk (van de vorige eigenaar).
Verder komt er een licht gonzend geluid van het onderstel, vermoed gecupte banden of een wiellager.
Verder wat ik heel bijzonder vind, en ik weet nog niet of ik het positief of negatief moet vinden, Maar als je stevig moet remmen, grijpt de tesla zelf ook in en genereerd een noodstop. Heel raar als je in ene het pedaal uit zich zelf naar de bodem voelt zakken. en vervolgens het ABS ingrijpt. Daarbij merk je ook gelijk wel, dat het een loodzware auto is.
Ben benieuwd hoe deze bevalt op de langere ritten 2uur en meer. Zowel de Audi als model 3 waren niet geweldig wat dat aan gaat.

Ervaringen na enkele weken

  • 77.000 km

Pluspunten: De model X is veel meer auto dan de model 3 die we hiervoor hadden. Mooier interieur, logischer en vooral veel fijnere stoelen, ook op lange afstanden. Mooi gevonden is ook het systeem van zonnekleppen met magneten. Ook de automatische deuren zijn een mooie gimmick, maar ook gelijk erg irritant, want elke keer dat je langs de auto loopt en je hebt de sleutel bij je, gaat de deur open.

Helaas is het lijstje nadelen ook wat gegroeid.
Het zelfstandig rijden cq. adaptive cruise control is zoniet nog irritanter dan in de model 3. Daar waar de model 3 "alleen" reageerde op struiken in de berm en verkeersborden van een afrit of parallelweg, reageert de model x ook op stoplichten. Das op zich wel een pluspunt, maar niet als hij ook reageert op oranje knipperende waarschuwingspalen langs de weg, die soms een 150 meter voor de verkeerslichten staan.
Verder zit er een irritante zoem/brom in het onderstel, waarvan ik vermoed dat het een wiellager is of gecupte banden. Erger is dat het hele onderstel begint te klapperen als je wat steviger optrekt vanuit stilstand.
Als laatste zit er ook een irritant geluid in de linker deurspeaker, vermoed dat een conus gecheurd is oid.
De 18de gaat hij naar de garage, ben beniewd.

tussentijdse update

  • 80.000 km

Inmiddels al weer een tijdje ervaring met deze auto. Het is een fijn rijdende wagen ook op lange afstanden is deze duidelijk beter dan onze vorige model 3.
Ook de voorspelling van het bereik, is veel nauwkeuriger en betrouwbaarder dan dat van de model 3 die we hiervoor hadden.
Dat snelladen heeft ook wel een dingetje, om te kunnen laden bij sommige tesla superchargers, heb je een adapter nodig, die je op de stekker moet plaatsen., want er zitten niet de gebruikelijke 2 aansluitingen op. Omdat wij de auto uit de pool gekregen hebben is er dus geen uitleg geweest over die dingen. Sta je toch raar te kijken als de stekker van de tesla supercharger, niet in je tesla past...
Gelukkig had m'n zoon een helder moment, kijk even bij de laadsnoeren in de auto. En voila een adapter.
Op momenten vind ik het zelfs jammer dat hij volgend jaar juni weg moet.
Veel van de irritatie punten kun je softwarematig uitzetten, maar dan rijst bij mij de vraag, waarom heb je al die opties dan...
Om te kunnen zeggen ik heb het? Daar valt echt nog heel veel te verbeteren.
Wat me de laatste weken ook opvalt, is de frequentie van updates. Lijkt wel of er tegenwoordig iedere week een update is.
Vanmiddag gaat hij eindelijk naar de garage, voor een aantal, denk ik, serieuze problemen.
oa. voor het gonzend geluid van de wielen, maar belangrijker nog, het heftige klapperen van het onderstel bij stevig optrekken.
Het bloed irritante kraken van de linker voor luidspreker.

Ben benieuwd wat ze gaan vinden.

bezoek aan de garage

  • 80.000 km

Gisteren wilde we de auto naar de garage brengen, hadden om 15:00uur een afspraak in purmerend. Helaas dacht de tesla daar anders over.
Ik wil de oprit afdraaien en de auto maakt een paar vreemde schokken en doet vervolgens niets meer. Niet vooruit niet meer achteruit. Hele rits foutcodes in het scherm.
Om een lang verhaal kort te maken, de auto is gelijk opgehaald en word afgeleverd in purmerend. Gistermiddag ook direct een vervang wagen kunnen ophalen. Super service.
Wat me minder vertrouwen gaf, is dat ze na aangeven van de gebreken, ze direct al konden vertellen wat er stuk was. Resoluut, aandrijfassen achter en de control module van de motor voor. Prachtig dat ze het direct kunnen vertellen, maar dan lijkt mij dit toch een soort van lopende band werk te zijn.
Zou naar mijn mening ook nog niet mogen met krap 80.000km op de teller.
Maar goed, ik heb ook geen idee hoe de vorige eigenaar er mee omgesprongen is.
Hebben nu een model S voor nood, das vind ik toch wel weer een stapje terug, vergeleken met de X.
Hopen dat de X snel klaar is. In het gunstigste geval een paar dagen en in het slechtste geval enkele weken, werd er gezegd.....

Gaat even duren

  • 80.000 km

Vanmorgen contact gehad met de garage, reparatie gaat zeker 5 tot 6 weken duren...

Gefikst

  • 81.000 km

Nou de duur van de reparatie viel reuze mee. Ze hebben de aandrijfassen en banden vervangen. De aandrijving van de voorassen was niet nodig, dit bleek veroorzaakt te zijn door een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Het blijkt dat als je een bepaalde combinatie van aansturingen tegelijk doet, de regelunit in de stress gaat, waar hij niet meer uitkomt, tenzij je de auto even helemaal uit zet en weer aan. Kwam niet vaak voor, maar ze hadden al eerder zoiets voor gehad.

De auto rijdt nu stuken fijner. Geen hinderlijke trillingen meer en het irritante gonzen is verdwenen.

Tevens complimenten voor tesla purmerend, super service en zeer meedenkend. Je hoort wel eens slechte verhalen over de service van tesla, maar niet in ons geval en bij deze garage.

Winter ervaringen

  • 83.000 km

Inmiddels zijn er al weer een aantal weken verstreken, sinds de aandrijfassen zijn vervangen. De auto rijdt weer heerlijk.
De afgelopen dagen zijn vrij koud geweest en dat merk je wel bij de EV's.
Je ziet het bereik toch wel met 25 tot 30% afemen, zowel bij de tesla als bij de MX30. Tot 0 graden gaat het nog wel, maar zodra het onder nul gaat, neemt het bereik sterk af.
De stoel verwarming en stuur verwarming zijn heerlijk in de tesla, Stuur wordt echt goed warm evenals de stoel verwarming.
Iets wat echter bloed irritant is en misschien doe ik iets verkeert, maar de klimaat systeem onthoud z'n laatst ingestelde stand niet. Iedere rit moet je weer handmatig de blower op de voorruit zetten. En als je dat doet, past hij ook gelijk weer de blowerstand aan naar een waarde dat je er niks aan hebt. Dus moet je ook de blower weer hoger zetten., laat je hem laag staan beslaan gegarandeerd de ruiten.
Net als in de model 3, vind ik de hoeveelheid warmte die afgegeven word echt onder de maat, duurt erg lang voordat het ook maar een beetje behaaglijk word. De MX30 stookt je na 5 min. de auto uit.

Helaas toch weer een slechte ervaring

  • 86.000 km

Zoals de titel al aan geeft, helaas weer een slechte ervaring met onze model -X. Afgelopen zaterdag moest ik even naar de dierenarts voor een wormenkuur voor onze 4 ezeltjes. Omdat de MX30 nog niet opgeladen was, met de Telsla gegaan. Niks bijzonders gezien aan de auto, geen rare geluiden gehoord, gewoon een normale rit.
Gedurende dag de stallen schoon gemaakt, de ezels hun wormenkuur gegeven, gewoon lekker bezig geweest. S'middags wil ik met de tesla even naar de groenteboer gaan, stap in en mijn ook valt op een 3 tal rare strepen in de voorruit. WTF, lijken wel barsten. Nog eens goed kijken, ja hoor de ruit is gewoon gesprongen. Rechts onderin, zit de ruit vol met scheuren, welke met 3 lange scheuren naar boven uitwaaieren. Geen put ofzo te vinden van steenslag oid. Kan ook eigenlijk niet, wat het nest met scheuren zit onder de motorkap. Ook geen schade te vinden, van een steen oid. die er dan mogelijk op gevallen kan zijn. Oftewel het heeft er alle schijn van, dat de ruit spontaan gesprongen is.
Inmiddels ontwikkeld zich aan de linkerkant ook een flinke scheur, welke zijn oorsprong ook aan de rechterkant vind.
Tesla gebeld en de auto kan pas eind van de maand terecht, super, want we durven er geen meter meer mee te rijden, uit angst, dat de ruit er helemaal uit klapt. Fijne auto toch...

laatste update

  • 91.000 km

De laatste update, vandaag gaat hij weg en komt er een Mazda CX60 voor terug.
Ik ben er eerlijk gezegd niet rouwig om.
Het was vanaf het begin een haat liefde verhouding. Puur kijkend naar rijbereik en power, super auto, maar op vele punten stelde hij ook teleur. Voor een auto van 100.000 euro mag je meer verwachten vind ik.
Na de aandrijfassen en voorruit hebben we nu weer problemen met de portierruiten, deze gaan wel open, maar niet meer normaal dicht. Slechts met korte stootjes krijg je ze dicht. Houd je de knop te lang vast, dan gaat de ruit weer terug open.
Nou ja het zal me verder een worst zijn, ons probleem niet meer. We zijn klaar met tesla.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.