Tesla Model S 85D (2015) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model S 85D |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 9.000 km |
Waanzinnig, maar vergt gewenning
- 3.500 km
Ik rijd sinds enkele maanden in een Golf GTE en ben dusdanig onder de indruk geraakt van het elektrische stuk dat er een Tesla bij is gekomen.
Deze auto deel ik samen met mijn vader, echter rijdt hij slechts 5000KM per jaar. Hij zal er door de weeks mee rijden en ik in de weekeindes en de vakanties.
Waarom een Tesla?
Na eerdere ervaringen met een plug in hybride en het veelvuldig proefrijden kwam de Tesla in beeld. Het elektrisch rijden bevalt toch wel en geeft een bepaalde mate van rust. Daarnaast is de auto waanzinnig ruim. Je kunt met 5 man goed zitten, mede door de 3 stoelen achterin, en je hebt een grote kofferbak achter en een kleine voor.
Het comfort is top en de auto is ondanks 19" wielen relatief zacht geveerd.
Als laatste punt heeft de bijtelling uiteraard ook meegespeeld. De auto is beschikbaar tegen 4% bijtelling voor de komende 5 jaar, hetgeen een groot voordeel is.
Uiteindelijk de auto dus besteld in de volgende samenstelling;
• Tesla Model S85D (422PK, vierwielaandrijving)
• Zwarte lak (non metallic)
• Beige lederen Next generation stoelen
• Volledig glazen panoramisch dak
• Mennekes Type 2 kabel
• Type 3 adapter (voor Frankrijk)
De Tesla is eind september besteld en op 17 december mochten we hem komen ophalen. Je dient je auto bij de nieuwe Tesla fabriek in Tilburg op te halen alwaar je begint met een korte rondleiding door de fabriek.
Hierna volgt de onthulling en de uitgebreide en welkome uitleg.
En dan kun je eindelijk gaan rijden. De auto verrast op alle fronten. Ik hoor mensen wel eens klagen over de afwerking, echter kan ik daar niets van terugvinden. Materialen die gebruikt zijn, zijn erg mooi en de naden en kieren zijn goed afgedicht.
De rust in de auto is fenomenaal en het interieur is door het glazen dak en lichte interieur heerlijk licht en ruim.
De reis naar Frankrijk;
2 dagen na aflevering van auto vertrek ik al richting Bordeaux voor de kerst. Ik moet eerlijk toegeven dat ik best zenuwachtig was ivm de reikweidte.
Op de heenweg de route door het navigatiesysteem laten uitzetten en begonnen te rijden met een volle accu.
Eerste stop was bij de supercharger in Gent. Daar aan de lader gehangen en vervolgens koffie gaan drinken. Ik had de hoop weer na 20 minuten door te kunne rijden, echter bleek dit meer een uur te zijn.
Gelukkig valt er in de auto genoeg te ontdekken en te spelen. Hierdoor ben ik wel het eerste mankement tegen gekomen. Afspelen van muziek via een USB stick en internet radio werken niet echt. Er komt wel geluid uit maar het ruist ontzettend en speelt alleen over links.
Volgend stop, Parijs! Voor het inrijden van Parijs ben ik nog even bij de supercharger in Senlis waar ik ook weer een stuk langer moest wachten dan gepland. Hierna parijs inrijden waarbij de grote van de auto toch wel erg opviel. Vooral in de krappen garages in het oppassen met de erg brede, lange en lage auto. Gelukkig ben ik hier zonder schade van afgekomen.
Eenmaal aangekomen op de plaats van bestemming is de auto weinig gebruikt.
Aangezien laadpalen in onze omgeving (60KM boven Bordeaux) weinig voorkomen zijn we thuis via de 220V stekker gaan opladen. Aangezien in Frankrijk alles anders gaat ging ook het opladen niet meteen goed. Gelukkig wees een vriendelijk tesla eigenaar mij erop dat de fasen van de stekker weleens omgedraaid kunnen worden in Frankrijk. Om dit weer om te draaien kun je er een haspel tussen hangen die hetzelfde doet. Hierdoor laad de auto veel iets langzamer (9KM/U ipv 12KM/U), echter kun je dan wel door.
De terugreis is een stuk beter verlopen. Het blijkt dat de auto redelijk zuinig is bij 120KM/U en 130 KM/U maar op 125 en 135 of hoger gaat het hopeloos achteruit. Je haalt bij 120KM/U op de cruisecontrol ongeveer 350KM uit een volle accu. Het lijkt overigens of de auto nu na 3500KM wel meer in losgekomen en de accu’s sneller laden en langer meegaan. Wel merk ik op dat je niet als een oud vrouwtje hoeft te rijden om een goede reikweidte te halen. Je kunt de auto echt wel op z’n staart trappen, echter zijn lange stukken hard rijden funest.
Al met al is de reis me erg meegevallen en heb ik veel plezier beleeft aan de Tesla. Ik ben benieuwd hoe hij zich zal houden richting Oostenrijk met 5 man en volle bepakking.
Tot nu toe ben ik in ieder geval heel erg blij en geniet ik van iedere kilometer met deze auto.
Update
- 3.750 km
Het internet radio en USB probleem zal volgens de dealer middels een update worden opgelost.
Tesla zal dan ook Spotify premium installeren wat een van de internet radios zal vervangen.
Ruime reisauto maar toch een kanttekening
- 9.000 km
Terug van de wintersport en weer een paar duizend kilometer verder.
De auto is gelukkig nog steeds foutloos en de door anderen genoemde ellende word ons tot op heden bespaard.
Met 4 man plus een heel hoop bagage vertrekken we samen met de GTE naar Oostenrijk. Op de heenweg rijd ik de GTE en op de terugweg de Tesla.
Het laden in Duitsland gaat prima door de vele superchargers, echter zie je dat de hogere snelheden en de volle bepakking hun tol eisen op de reikwijdte. Natuurlijk gaat het verbruik bij een benzine auto ook omhoog, echter blijft er bij de tesla nu wel erg weinig over. Bij een volle lading (418KM) moet je uiteindelijk na ongeveer 220KM weer tanken. Ondanks dat ik dit wel verwachte blijft het een domper. Je hebt zoveel vermogen en ruimte maar je kunt er niets mee doen.
Het comfort en de rui8mte van de auto zijn daarentegen wel weer prima geschikt voor langere afstanden. zowel voorin als achterin zit je vorstelijk!
Tijdens de week wintersport hebben we maar een keer de auto nodig gehad. Dit was helaas/gelukkig exact tijdens een sneeuwstorm. Hier verbaasd de Tesla wederom. Ondanks zijn belachelijk hoog gewicht blijft de auto (dankzij) de vierwielaandrijving bijzonder goed sturen en heb je geen enkel moment het gevoel de macht kwijt te raken. Daar waar op een gegeven moment de meeste auto’s de kettingen om moesten leggen, kon ik doorrijden. Geen idee of die verstandig was, maar ik ben zonder schade wel weer thuisgekomen.
Al met al wederom een leuke ervaring, echter rijst de vraag of deze auto nu zo geschikt is als reisauto. Volgens mij moeder (die op de heenweg reed) totaal niet. Ondanks de vele superchargers is de beperkte reikwijdte toch wel echt een beperkende factor. De Tesla Model S zou perfect zijn met een accupakket van 200KW/H. Hiermee zou je dan in staat moeten zijn om tussen de 500 en 800KM te kunnen rijden waardoor je wel goed ver zou kunnen reizen.
Over 3 weken begint bij de Auchan in Lille weer de Foir des vins en mag de Tesla weer een eindje rijden. Ik vermoed dat deze reis wat makkelijk en sneller zal gaan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.