Tesla Model S 85D (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model S 85D |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 8.000 km |
#Teslalife
- 8.000 km
Menig autoreview op deze site begint met een uiteenzetting over de keuzemogelijkheden bij aanschaf auto, merken, modellen, het wikken, het wegen en waarom er uiteindelijk voor de auto die nu beschreven wordt gekozen is.
Na een rit in de Tesla van een vriend deze zomer begon voor mij het proces; hoe raak ik mijn leaseauto zo snel mogelijk kwijt, en hoe lang duurt het voordat ze zo’n Tesla kunnen leveren. Het eerste gedeelte werd opgelost door een behulpzame collega. Omdat ik uiteindelijk voor een door iemand anders afbestelde, maar reeds geproduceerde Tesla Model S 85D heb gekozen, bleek ik 6 weken later al de auto voor mijn deur te mogen parkeren. De auto was nagenoeg in de configuratie die ik zelf zou bestellen. Bijkomstig voordeel was dat er sinds de productie een prijsstijging van 3% was geweest, en ik dus niet alleen sneller maar ook ‘goedkoper’ in mijn Model S kon rijden.
De auto heeft de volgende opties:
-Midnight Silver Metallic Paint
-all wheel drive
-Glazen panorama dak
-19”zilveren cyclone velgen
-crème next generation stoelen
-zwarte piano lak
-zwarte alcantara headliner
-autopilot comfortfuncties
-Premium interieur en verlichting
-Intelligente luchtvering
-Ultra High Fidelity geluidspakket
Zit je klaar voor een lofzang? De begeleiding van Tesla bij het aanschaf proces is erg prettig te noemen. Alert, behulpzaam, volledig en uitermate klantgericht. Doordat ik op 15 minuten rijden van Tesla Europe in Amsterdam woon, ben ik een aantal maal daar ter plekke geweest om alles in orde te maken. Ook daar prima service, al is het merkbaar dat ze ook op personeel gebied flink groeien. Niet iedereen is volledig op de hoogte van de ins en outs. Zo kocht ik er afgelopen week voor de derde maal iets in de shop, en hoorde ik toen voor het eerst dat er voor Tesla rijders 20% korting op die artikelen is.
Geen foto’s van de levering. Enkele uren voordat ik in Tilburg werd verwacht, belde mijn afleverspecialist dat er bij een eind controle een probleem gevonden was. Een nieuw onderdeel was nodig, uit Amerika nota bene, en of ik nog even geduld wilde hebben. Goedemiddag. Op mijn vraag in welke auto ze verwachtten dat ik die tijd ging rijden hadden ze niet gelijk een passend antwoord. Na aandringen kwam er een vervang Tesla tevoorschijn, waar ik uiteindelijk twee weken in gereden heb voordat ik mijn eigen auto klaar was. Voordeel was dat ik werkelijk iedereen heb laten rijden in die –achterwiel aangedreven- auto, zodat ik dat later met mijn auto mooi kon overslaan. Bij de echte levering had de uitleg van de auto uiteraard geen zin meer, dus 10 minuten later kon ik beginnen aan de eerste KM’s.
Het elektrisch rijden met een Tesla Model S 85 D is werkelijk briljant. De snelheid is overweldigend, en blijvend verbazingwekkend. Ook na 8000 KM is het lastig in houden bij een stoplicht, of bij het invoegen op een willekeurige snelweg.
Het interieur van de auto en de bediening is uitermate intuïtief . Het gigantische 17”touchscreen doet elke passant en bijrijder met de ogen laten knipperen. De internet browser is wat traag, maar de Google navigatie werkt probleemloos, ook in het buitenland. Het invoeren van een bestemming is fantastisch. Bedrijfsnaam invoeren en alles staat klaar. De auto houdt zelf rekening met eventueel nodige supercharger stops.
Het panorama dak is een must in deze auto. Het is eerder Targa/cabrio dan een open dakje, en ook gesloten zorgt het voor een prettig licht interieur. De geluidsinstallatie werkt goed, 12 speakers en een sub woofer schept ook wel die verwachting.
De stoelen zijn goed, prettige zijwangen, want de bochten neem je met een noodgang. Het dashboard is overzichtelijk, aanpasbaar op de displays, en doordat op de raambediening en spiegels na het verder knoploos is, bijzonder fraai vormgegeven. Je zult naar een BMW 7 serie of een Audi A8 moeten om hetzelfde afwerkingsniveau te vinden.
Hier in Amsterdam zie je meer Tesla’s dan coffeeshops, maar zodra je buiten de ring komt is de auto een absolute bezienswaardigheid. Mensen met neuzen tegen de ramen, de niet Autoweek lezer denkt soms met een Maserati of een Aston Martin te maken te hebben, ik heb meer proefritjes gemaakt in de eerste weken van de auto dan ik met mensen in een trein heb gezeten, en ik heb meer mensen horen gillen bij de acceleratie, dan, enfin, je snapt het.
De autopilot functie blijkt goed te werken op de snelweg, is in de file een uitkomst, maar moet je vermijden op B-wegen, en al helemaal in de stad. Het rijdt ongelooflijk ontspannend, en het is met name een goed instrument om de verkeersboetes te beperken. Of om je moeder totaal gek te krijgen, maar hoe vaak rijdt zij nou nog met je mee?
Op langere ritten, een paar keer Belgie en Duitsland, merk ik dat het netwerk van superchargers erg goed werkt. Probleemloos systeem, en inderdaad super snel. Je drinkt een gratis koffie in de lounge, leest de krant of werkt je mail bij, en je telefoon meldt je wanneer je weer genoeg watt hebt om je reis te vervolgen. Opmerkelijk detail is dat ik bij 2000 KM op de Duitse autobahn! en de chargers aldaar, geen andere Tesla ben tegengekomen. Dat is in Nederland wel anders. De poging daar de vmax van 250 te behalen strandde op 236 vanwege drukte, maar je zult begrijpen dat de acculading ook zienderogen naar beneden ging. Realistisch in Nederland is 300 KM op een volle lading. Met iets fatsoenlijker rijgedrag is 350 KM te doen, en in range mode heb ik 400 KM gehaald. En mij te pletter verveeld.
Doordat je altijd ‘vol’ van huis vertrekt, en vaak op bestemming ook aan de paal kan staan, is met deze battery-pack de Benelux prima te doen. Ik rijd 45.000 KM per jaar, hoewel het vast voor zal komen dat ik een keer in tijdnood tóch eerst moet laden, verwacht ik geen noemenswaardige problemen.
De 8000 KM heb ik in anderhalve maand op de teller gezet. Ik ben tijdens het superchargen in Amsterdam geholpen aan de recall gordelspanner, 10 minuten werk en geen probleem bij mijn auto, en verder heb ik de auto één keer een herstart moeten geven. Alt control delete. Daarna was alles weer als vanouds.
Er zijn ook wat minpunten te noemen.
- haakje colbert ontbreekt.
- chargeport opent bij vochtige omstandigheden soms lastig
- beperkte functionaliteit app. Zo kan je standkachel niet programmeren op tijd.
De laadpas van theNewMotion voor publieke laadpalen werkt prima. De installatie van de laadpalen door theNewMotion is sterk af te raden. Komen werkelijk elke afspraak niet na, zijn slecht bereikbaar, werken chaotisch en onzorgvuldig. Totaal geen match, en in groot contrast met, de service van Tesla. Om die reden worden ze door Tesla ook niet meer aanbevolen als installatie bedrijf.
De lol die elke rit in deze auto oplevert is ongekend. Elke keer als je wegloopt kijk je om, en met een glimlach manoeuvreer je soepel en snel over de wegen. Geruisloos in de stad, geen uitstoot, en door de vrienden van de overheid zo voordelig gemaakt, dat hij in vergelijk met een operational lease Audi A6 honderden euro’s per maand goedkoper is voor de zaak. En voor jezelf.
Het is echt een way of life, dat Teslalife. Een religie zonder oorlogen. Ken je zo’n Apple addict-evangelist in je omgeving? Berg je dan maar als ze ook Tesla gaan rijden. Factor 10. Maar in beide gevallen meer dan terecht, en als je ooit zelf de stap maakt, begrijp je waarom.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.