Tesla Model S 85 Performance (2013) #3

autoreview

Tesla Model S 85 Performance (2013)

Signalement

UitvoeringModel S 85 Performance
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf188.527 km
KM-stand laatst278.000 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 188.527 km

Specificaties
Homelink via GPS
Achterwielaandrijving
Solid Black (PBSB)
Dak in carrosseriekleur
Koolstofvezel spoiler
P85+
21" Zilveren Turbine wielen

188527

  • 188.527 km

Een vraag die bij de aanschaf van een elektrische auto door het hoofd van veel mensen gaat is vakanties met de auto. Je weet het rijbereik van de auto, dit staat uiteraard ook in het dashboard en is nauwkeurig. Het Tesla Supercharging netwerk is geintegreerd in de navigatie waardoor je een ideale voorgeprogrammeerde route ziet.

Stel je wilt van Utrecht naar Grenobles: 1000 km. Dit is normaliter met een auto met verbrandingsmotor 10 uur rijden bij een gemiddelde snelheid van 100 km p/u. Stel dat je een uur stopt, dan ben je 11 uur onderweg.
Met een elektrische auto is dat uiteraard anders: voor de Tesla Model S betekent dit als je vertrekt met een volle accu in de zomer (rijbereik 350 km) het volgende om een zo efficient mogelijke rit te hebben:

0-300km; stop bij 10% lading, bijladen tot 50% (30 minuten)
300-450km: stop bij 10% lading, bijladen tot 50% (30 minuten)
450-600km: stop bij 10% lading, bijladen tot 50% (30 minuten)
600-750km: stop bij 10% lading, bijladen tot 50% (30 minuten)
750-900km: stop bij 10% lading, bijladen tot 50% (30 minuten)
900-1000: aankomst bestemming met nog ca 25% accu. Dit betekent netto toename van 1.5 uur in de reistijd.

Dit is een voorbeeld van hoe het kan. Uiteraard zijn er meerdere strategien die naar Grenobles leiden. Bijvoorbeeld minder stops en langer laden.

200000

  • 200.000 km

Inmiddels heeft de auto 2 ton kilometers aan ervaring. De binnenkant ziet er nog goed en netjes uit. Exterieur heeft de auto wat steenslag en gebruikerssporen.

Onderhoud dat nodig was tussen de 188000 en 200000:

Calibratie van de deurhendel rechtsachter, kosten: €0
Reparatie van de deurhendel linksvoor, kosten: nog onbekend (wordt nog aan gewerkt :))

Ik was op de hoogte van de deurhendelproblematieken en verwacht dit zeker voor de toekomst nog meerdere malen tegen te zullen komen. De deurhendel linksvoor, die in het algemeen het meest gebruikt wordt, is twee jaar geleden al vervangen voor een Gen 3 deurhendel. Mogelijk wordt deze vervangen door een Gen 1 of Gen 2 deurhendel.
12V battery €200
Sim en SD kaart €400
Uitlijnen + APK: €400

TCO (Total Cost of Ownership incl afschrijving (schatting)): €0.34/km

225000

  • 225.000 km

Auto rijdt en bevalt nog goed. Trip naar Zuid Spanje gemaakt, totaal 4500km heen en terug. Met een beetje plannen is het prima te doen. Kost je wel twee lange dagen enkele reis, maar leuk avontuur!

Accu is 13% gedegradeerd volgens Aviloo. In praktijk betekent dit met een niet al te zware rechtervoet 300km in de winter, 350km in de zomer. Gemiddeld 100 km p/u op de snelweg rijden geeft mij een actieradius van 380km.

Kosten:
CCS retrofit: €150
Onderhoud (2 banden, TPMS, 3 deurhendels, parkeercamera): €1700
Onderhoud (achterste draagarmen voorzijde links + rechts + uitlijnen) + APK: €1000
Onderhoud (Xenon lampen): €150
Upgrade 4G: €200

Aardig wat kosten. CCS en 4G upgrade zijn eenmalig ga ik vanuit.

Draagarmen, TPMS, deurhendels zijn bekende problemen die ik de komende ca 5 jaar niet verwacht aan onderhoud.

Toch blijft er potentieel nog aardig wat over wat kapot zal gaan/onderhoud/vervanging nodig heeft; denk aan onderstel, remmerij, stuurinrichting, HV accu.

TCO 2022 (incl afschrijving en verzekering): €0.26/km

251000

  • 251.000 km

Auto rijdt en bevalt nog goed. Degradatie lijkt te stabiliseren. Actieradius vergelijkbaar als vorig jaar.

Kosten:
Onderhoud (Xenon lampen): €650
Grote beurt 2x Aandrijfassen 2x Stabilisatorstangen compleet 1x 3D uitlijnen 4x Verpotten Kalibreren 1x APK: €1800
Wielenset: : €1100

TCO 2023 (incl afschrijving en verzekering): €0.28/km

278000

  • 278.000 km

Kosten:
2 Achterbanden incl montage: €325
Ruitenwisserpomp: €20
Draagarmen achter en APK: €600
Remschijven en remblokken voor: €600

TCO 2024 (incl afschrijving en verzekering): €0.20/km

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.