Tesla Model S 70D (2015)

autoreview

Tesla Model S 70D (2015)

Signalement

UitvoeringModel S 70D
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf25 km
KM-stand laatst26.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tesla Model S 70D

  • 2.500 km

Keuze

Na 3 jaar in een Audi A5 Sportback gereden te hebben werd het tijd om op zoek te gaan naar iets dat vriendelijker is in de bijtelling maar toch geen achteruitgang t.o.v A5.

Als liefhebber van nieuwe techniek en apparaten met internet was Tesla natuurlijk al bekend en besloten we een proefrit te maken.

De eerste proefrit was in een P85D. Om een lang verhaal kort te maken: Dat is een beetje overdreven. De tweede proefrit kwam meer in de buurt: een 'gewone' 85. Omdat we een oogje hadden op de 70D kwam voor wat betreft vermogen het meest in de buurt.

Het werd de Mode S 70D (dus met dual motors) en de bestelling is eind april (online!) gedaan:

Tesla Model S 70D
Premium pakket (autom. achterklep, premium interieur, led verlichting binnenin, alcantara headliner, mistlichten)
19 inch velgen
Auto Pilot
Carbon interieur afwerking
Glazen panoramadak
Leren 'next-gen' sportstoelen
Middenconsole
Chademo adapter

Kosten

Met de milieu investerings aftrek (MIA), geen bpm, geen belasting, 4% bijtelling, MIA op de laadpaal op kantoor en nog meer voordelen was dit het jaar om de Model S te kopen. Volgend jaar gaat de bijtelling omhoog en in 2017 is het deel boven de 50k euro 22%.

Ik rijd per jaar 35.000km en bespaar zo'n €3000,- aan brandstof versus elektriciteit.

Ophalen

Het ophalen van een Model S gebeurt in Nederland in Tilburg. Eerst krijg je een rondje door de assemblagefabriek waar de assen+motoren en de accu onder de auto's komen. Het valt op hoe enorm veel auto's hier klaar staan om europa in te gaan.

Nadat de 'delivery specialist' het doek van de auto trok en ik een korte uitleg had gehad (ik heb in 3 maanden dat ik moest wachten alles al gelezen) was het tijd om te gaan. De 70D is nieuw, dus ik heb er ook nooit mee kun en rijden.

Rijden

Je slaat rechtsaf het terrein van de fabriek uit en drukt het rechter pedaal maar eens vol in. Het verhaal is inmiddels bekend, maar je zit klem in je stoel gedrukt en rijd snel veel te hard. Die acceleratie is leuk en te gebruiken om even snel in te halen of iemand te laten zien dat een stoplichtsprintje vrijwel door niemand te winnen is.

Ik merk dat ik, hoe snel de auto ook is, rustiger ben gaan rijden dan in mijn A5. Dat komt omdat het zo rustig is aan boord, hij door het gewicht en de lange wielbasis stabiel op de weg ligt en je heel mooi gedoseerd kunt accelereren. Het is gewoon heerlijk cruisen.

In tegenstelling tot mijn A5 stuurt de Tesla perfect. Het stevige en dikke stuur voelt goed en is nog verstelbaar van comfort tot sport. De dual motors zorgen nog eens voor bakken met grip en het lage zwaartepunt door de accu's maakt het feest compleet.

Interieur

Als je uit een A5 S-line stapt dan is het interieur van de Tesla geen upgrade. Details als een zonneklep, hoedenplank en wat afwerking zijn in een Audi van een hoger niveau. Dat wist ik van te voren en ik stoor me er niet aan. Het is overigens niet zo dat het slecht is, maar de duitsers doen het beter.

Het interieur is verder natuurlijk heel modern. Een 17" touchscreen vormt de basis van alles wat de auto kan: navigeren met google maps, de achteruitrijcamera, energieverbruik checken, media afspelen, webbrowsen, enzovoort. Een eyecatcher en hij werkt prima. De tellers achter het stuur zijn ook digitaal en geven een goed beeld van wat er allemaal gebeurt.

Het navigatiesysteem werkt prima maar is wel beperkt. Geen 'via punten', geen 'snelwegen mijden' en meer van dat soort zaken. Idem dito voor het mediasysteem. Wat er in zit werkt goed, maar verwacht geen uitgebreide opties.

De optionele (+2600) sportstoelen zijn een must-have. Ze zitten als gegoten en passen bij een auto als deze. Het enige is dat ze voor mij (1.98m) te kort zijn: de hoofdsteunen komen halverwege mijn hoofd. Dat probleem heb ik echter in wel meer auto's.

De zitpositie is prima, al komt het optionele glazen dak goed van pas voor mijn hoofdruimte. De driver profiles zorgen er voor dat als mijn vrouw instapt en haar profiel kiest, de stoelen, spiegels, audio en meer op haar voorkeur gaan.

Omdat we in de Audi ook Bang & Olufsen geluid hadden keken we gaan het Ultra High Fidelity geluidssysteem. Na een vergelijking was al snel duidelijl dat de upgrade zijn geld (maarliefst 2500 euro) niet waard was. Behalve de extra subwoofer hoorde ik geen groot verschil. Inmiddels heb ik het gewone systeem dus en ben daarmee dik tevreden. Gewoon prima.

De ruimte in het interieur is royaal. De achterbak (trunk) is groot en heeft nog een bak onder de vloer, de frunk (voorin) biedt nog ruimte en ook voor passagiers is er ruimte in overvloed.

Internet connectie

De Tesla is altijd online. Dat wil zeggen dat je met je smartphone kunt zeggen dat je de auto vast wilt koelen of verwarmen, het dak open wilt doen, noem maar op. Ook krijg je een pushbericht als het laden is voltooid of je voldoende lading hebt om een trip te maken.

Updates krijgt de Tesla ook via internet. De auto krijgt dus telkens meer mogelijkheden zonder bij een servicepunt te komen.

Tot slot is er de mogelijkheid zelf middels een API te programmeren wat je wilt. Even automatisch toeteren als je langs een goede bekende komt, ofzo ;-)

Actieradius

Een grote verandering t.o.v een benzine auto is natuurlijk het moeten laden. De 70D komt met een 90% volle lading (dagelijks, beter voor accu) 302km en met een volle lading 337km. De schatting blijkt erg goed te kloppen.

Je kúnt 420km rijden, zolang je maar niet harder dan 100km/h gaat. Rond die snelheid zit ik gemiddeld op 160wh/km. Dat is weinig en bovendien een stuk zuiniger dan de eerdere Model S'en.

De range van 300km bevalt tot op heden prima. Ik heb vaak zakelijke afspraken in het westen (+/- 250km heen en weer) en die kunnen zonder te laden. De grap is echter dat je bij je bestemming wél aan een laadpaal gaat.

Auto Pilot

Met de Auto Pilot beschik je op dit moment over een adaptieve cruisecontrol. Deze werkt zo goed dat ik op snelwegen geen pedaal meer aanraak. De adaptieve cruisecontrol in de Tesla werkt beter dan die in andere auto's die ik heb kunnen proberen. Kleine dingen als accelereren als ik de richtingaanwijzer naar links zet maken het comfortabel.

Bij een volgende update komen er ook zaken als automatisch sturen op de snelweg, automatisch inparkeren en: je garagedeur openen, voorverwarmen en voor je deur gaan staan zodat je in kunt stappen. De mogelijkheden zijn eindeloos en de hardware is er klaar voor.

Laden

Met name in de grote steden is dat geen enkele moeite. Vorige week was ik in Utrecht alwaar maarliefst 800 laadpunten zijn. Afspraak klaar: accu weer vol. Het is een andere manier van denken, maar het bevalt prima.

Voor langere stukken zijn er de Tesla Superchargers (gratis) die je auto met een snelheid tot wel 600km/h kunnen laden. Daarnaast zijn er in het hele land Fastned stations langs de snelwegen. Tijdens een plaspauze en een broodje kom je weer 100km vooruit naar je bestemming. Prima te doen.

De samenvatting

Pluspunten:

- Comfort en rijplezier
- Luxe (driver profiles, internet, glazen dak)
- Acceleratie
- De looks (maar dat is smaak)
- Het elektrisch rijden en laden bevalt
- De bijtelling
- Auto Pilot

Nadelen:

- Afwerking en kwaliteit van wat zaken in het interieur
- Navigatie en mediasysteem beperkt in mogelijkheden
- Groot. Enorm. Goed opletten in de parkeergarage en oude garages mijden.

10.000 kilometer!

  • 10.000 km

Inmiddels heb ik in minder dan 3 maanden 10.000 kilometer gereden en is het wel weer tijd voor een update.

- Rijden

Het rijden is nog steeds een feest. De auto is bloedsnel maar nodigt uit tot rustig cruisen. Die combinatie bevalt me prima. Onderweg naar afspraken is het een genot: Stoelverwarming aan, autopilot houd afstand, lekkere stoelen, top!

- Gebruikskosten.

Ik heb met mijn 70D over 10.000 kilometer een gemiddeld stroomgebruik van 206 wh/km. Ik heb dus 2060 kwh gebruikt. Als ik reken met € 0,22 (op kantoor is het goedkoper, laadpaal duurder, supercharger 'gratis') dan komt dat neer op € 435,20 in totaal. In mijn A5 zou die 10000 kilometer me +/- € 1420,- hebben gekost. Op jaarbasis scheelt dat dus zo'n € 3939,-. Ik ben voornemens 5 jaar in deze auto te rijden dus is dat een kleine € 20.000.

Bijtelling, het gebrek aan wegenbelasting en de andere voordelen maken het feest natuurlijk verder compleet.

- Laden

Het opladen en elektrisch rijden bevalt uitstekend. In de 10dkm heb ik geen problemen gehad, kon bijna overal opladen en ook een lange trip naar Frankfurt was heel comfortabel met het Supercharger netwerk. Niets aan de hand!

Wat je wel in de gaten moet houden is dat je de laadtijd niet helemaal kunt vertrouwen. Het mag niet te druk zijn, niet te koud en je accu moet ook nog eens zo leeg mogelijk zijn om snel te laden. De 70D is hiermee stuk langzamer op 80% dan de 85 modellen; iets wat we van te voren niet wisten.

- Kwaliteit

De Tesla is een prachtige auto en hij rijd heerlijk, maar het is geen Audi. Bij aankoop van de Model S wisten we al een beetje dat we ons daarop moesten voorbereiden, maar dat kwam ook echt uit.

We hebben het volgende issues gezien;

- Laadklepje dat niet altijd open ging (opgelost)
- Harde tik bij sturen tijdens parkeren ('steering click bug')
- Windgeruis / fluittoon op snelweg (deels opgelost)
- Niet kunnen laden (bij collega)
- Achterligt is lek; zit een vliegje in en condens
- Kraakjes in het interieur (deurpost, panoramadak)

Het stomme is alleen; Het zijn allemaal stuk voor stuk bekende bugs. Op forums hebben mensen exact hetzelfde.

Waar het op neer komt: In Tilburg lijken ze de kwaliteitscontrole niet uit te voeren. Nu wellicht wel met die nieuwe hal, maar toen niet. Dat werd ons wel verteld, maar dat kan niet gebeurt zijn. Mijn collega kom immers niet eens opladen toen hij met zijn nieuwe auto thuis kwam.

Het goede nieuws: In Duiven lossen ze het perfect op. Het had alleen een hoop gedoe gescheeld als ze bugs die ze al kennen al vooraf verhelpen in plaats van hun klanten en daarmee servicelocaties er lastig mee te vallen. Die zijn nu zo druk dat ik over een maand terecht kan met mijn kraakjes, maar in Amsterdam ben je pas in Februari aan de beurt.

Dat is dus jammer, maar het mag de pret voor mij niet drukken. Ik geniet elke dag van mijn Model S.

De 25000 km voorbij!

  • 26.000 km

Inmiddels heb ik meer dan 25000 kilometer met mijn auto gereden, tijd voor een kleine update.

De kwaliteit van het interieur blijft af en toe irriteren. Tijdens mijn laatste bezoek had ik een kraak in mijn glazen dak, een raam dat piepte, een stukke armsteun en een gordel die gedraaid zat. Wat eigenlijk erger was, was dat ik 10 (!) weken heb moeten wachten tot ze in het service center tijd voor me hadden. Dat is eigenlijk niet acceptabel.

Het goede nieuws is dat ze je, als je eenmaal mag komen, perfect helpen. Alles is weer pico bello.

Om de één of andere reden drukt het bovenstaande voor mij de pret toch niet omdat de voordelen zoveel sterker wegen.

Onlangs had ik een schroef in mijn band en belde ik Tesla Service. Ik werd goed op de hoogte te houden, men belde achteraf na en na een half uur kwam er een berger met twee (want alleen 21" op voorraad en ik heb 19") velgen. Prima geregeld. Wel € 414 inclusief btw voor één winterband betaald; dat doe ik de volgende keer niet meer.

Verder geniet ik nog elke dag van mijn Model S. Het rijden blijft fantastisch en de autopilot is nu echt op het niveau dat ik het hele lange ritten gebruik zonder enige hapering.

En het elektrisch rijden en het opladen? Probleemloos. In 26000 kilometer heb ik nooit in spanning gezeten over de range en ook het moeten wachten op het laden komt in mijn situatie bijna niet voor. Ik twijfel er niet over dat mijn volgende auto weer een elektrische zal zijn. Of het ook een Tesla zal zijn weet ik niet, dat hangt er vanaf hoe ze zichzelf ontwikkelen en wat de concurrentie doet.

Ik heb laatst via een software-update ook 'Summon' mogelijkheden. Daarmee kun je via je smartphone de auto vooruit of achteruit inparkeren. Het werkt nog te traag en niet perfect, maar de ervaring is dat ze dat met een volgende update weer oplossen. Het snel releasen van nieuwe features spreekt me zeer aan; je hebt telkens het gevoel weer een nieuwe auto te hebben.

Kortom; Erg blij mee nog steeds! Op naar de 50.000 kilometer. Binnenkort ga ik een weekend naar zuid Duitsland om eens lekker een stuk te rijden en lekker met volle kracht de bergen op te scheuren. ;)

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (47)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.