Tesla Model S 70D (2015) #2

autoreview

Tesla Model S 70D (2015)

Signalement

UitvoeringModel S 70D
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst135.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Autogek - is er leven na de Tesla?

  • 87.000 km

Autogek. Al sinds ik me kan herinneren. Elk jaar naar een autoshow (AutoRAI, Geneve, Parijs, Frankfurt). Studentchauffeur als mooiste bijbaan. Alle Autoweken vanaf 1990 t/m nu van A tot Z gelezen. Polo, A3, A5 SB (en als tussenauto's uit de pool v50 (4mnd), Civic hybrid (11mnd) en v70 (8 mnd)).

En dan is er ineens de Tesla, een 'simpele' 70D vrijwel zonder opties... Een nieuwe wereld die ik inmiddels 2 jaar en 87.000KM ervaar. Elke rit is fantastisch. De beste allrounder die ik ooit reed: family car (3 kinderen), zakenauto, sportwagen, verhuiswagen, reiswagen, veilig, mooie lijnvoering en tijdloos design. En dan ook nog eens tegen de laagste kosten en zo milieuvriendelijk mogelijk (met 18 zonnepanelen en groene stroom). Om de onwetende reacties op allerlei blogs kan ik tegenwoordig alleen nog maar lachen. Roze bril af, 'gelukkig' is hij niet perfect: waar is bijvoorbeeld het haakje voor mijn jasje? En de A5 was mooier afgewerkt maar Tesla is mooi genoeg voor mij. Twee van de weinige verbeteringen die niet over the air zullen komen. Betere navigatie nog wel ;-) ?. Ik voel me echt bevoorrecht en het is zeker niet vanzelfsprekend zo'n auto te kunnen / mogen rijden. Met de 3 komt dezelfde ervaring voor veel meer mensen gelukkig binnen 'range'.

Vandaag de dag zakt vrijwel elke nieuwe ICE door mijn 'Tesla toets'. Is het nog leuk om om je heen te kijken voor een opvolger? Nieuwe A6 / A7 zodra hij komt? 5-serie toch nog een keer proberen? V90 ziet er gaaf uit, (NB: minder bagageruimte dan de Tesla). Elke auto uit het segment voelt op meerdere aspecten als een hele stap terug. Kun je ooit weer verlekkerd om je heen kijken naar wat je volgende wordt? Komt dat moment nog terug? Of worden we na de Tesla ingehaald door de zelfrijdende auto en is de autogekte definitief voorbij, hobbyrijden op circuits daargelaten?

NB. Bovenstaande is mijn beleving, mening en natuurlijk heel persoonlijk. Als autogek had ik misschien nog BMW en Alfa moeten rijden. En heb af en toe V6 en V8 mogen rijden om het geluid te waarderen. Toch zou ik niet meer anders willen. Misschien komt de inhaalslag van de grote fabrikanten nog nu landen elektrisch verplicht gaan stellen.

Praktisch:
- Laadpunt thuis is prettig, elke dag een volle accu
- Range is voldoende, ook voor 45k km per jaar. Een enkele keer plannen is voor mij geen probleem. Tanken heb ik sinds 2jr niet meer gedaan
- Grote bagageruimte (meer dan mijn vorige auto, Volvo v70)
- 3 kinderzitjes past en dat is niet vanzelfsprekend in dit segment
- Lange afstandsreizen met het gezin was heerlijk, met 3 kinderen stop je langer dan de auto nodig heeft om te laden. Met volwassen naar wintersport was prima, maar dan moet je wel wachten en duurt het dus iets langer. Heen was het relaxed, terug waren we het liefst zsm terug geweest, al was de laadtijd zeker acceptabel
- Voorverwarmen / voorkoelen in de winter / zomer is heerlijk. Nooit meer krabben
- Trekhaak niet mogelijk (voor mountainbike). Gelukkig passen er 3 in de auto plus 3 volwassenen en bagage
- Stoelen zijn ok en bij de nieuwere inmiddels nog beter. In de A5 en v70 vond ik de stoelen fijner
- 4-wielaandrijving geeft goede tractie, vooral ook bij regen en in de winter, maar is niet noodzakelijk
- Wegligging is erg fijn en zeer stabiel met laag zwaartepunt, maar je voelt bij pushen het gewicht wel doordrukken
- Leuke en actieve Tesla community
- Ik rijd de auto in de lease en zal dit ook blijven doen met hogere bijtelling als ik in 2019 de volgende mag bestellen

Problemen:
- Schroefje middenarmsteun zat los
- Stuurbekrachtiging heeft het een keer niet gedaan
- Verder geen problemen en daarmee is het na mijn A3, v50 en de tijdelijke Civic de meest betrouwbare auto

Afscheid

  • 135.000 km

Na ruim 3jr en 135.000 km afscheid genomen van mijn fantastische 1e ev. Ik kreeg de mogelijkheid een nieuwe Tesla te bestellen en iemand anders blij te maken met mijn vorige Model S.

De S 70D is mijn fijnste auto tot nu toe. De 75D kan alleen maar beter zijn!

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens