Tesla Model S 70 (2016)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Model S 70 |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 0 km |
na 6 weken
- 9.000 km
Na alle ins en outs over elektrisch rijden te hebben gelezen, inclusief alle uitgesproken meningen, heb ik de beslissing mogen nemen (blijft toch een voorrecht) om een tesla te gaan rijden. Ja, het bijtellingspercentage helpt wel maar is niet de primaire grondslag voor mijn keuze. Met 70k km per jaar kies ik niet sec op de bijtelling, maar het oog en het hart willen ook wat. Daarnaast ben ik een verstokt (was) Mercedes rijden en dus moest de nieuwe wel van goede huize komen. Dat mijn hart erg geïnteresseerd is in duurzaamheid (ook beroepsmatig mee bezig) helpt natuurlijk ook en maakt dat je over bepaalde nadelen kan heenstappen. De mensen die willen blijven beweren dat elektrisch rijden niet duurzaam is wil ik de mond snoeren met het volgende statement; met 7500kwh aan zonnepanelen op het dak, een tesla wallbox aan de muur en restenergie uit gegarandeerd wind/zonne energie, kun je toch niet anders meer stellen dat dit het meest duurzame manier van 70d km per jaar rijden is. Tuurlijk, de auto moet ook geproduceerd en gerecycled worden maar dat moet met iedere auto.
Dan het rijden. Stil, comfortabel en snel wanneer je wilt. Het is eigenlijk autorijden 2.0. De auto is in tegenstelling tot de eerste exemplaren kraakvrij en voldoet uitstekend. Het proces van aankoop, aflevering en nazorg is ook van een heel andere orde dan bij de gevestigde merken. Wat een ongekend leuke beleving. Mag ook wel voor het geld, maar helaas heb ik mindere ervaringen bij andere merken.
Van afstand angst geen last. Ik kan thuis laden (zie boven) en als ik niet genoeg heb dan zijn de superchargers en fastneds van deze wereld een uitkomst. Langst benodigde stoptijd tot nu toe om op bestemming te komen (30min) Inmiddels ben ik in Duitsland, Frankrijk en Belgie geweest en zelfs in het meest krakkemikkige stopcontact maakt de tesla geen sluiting, hij past automatisch het amperage aan de max capaciteit van het stopcontact en .... laden maar. Dat heb ik aan den lijve ondervonden op mijn survival adresje in Frankrijk. Ik kon bij de supercharger komen maar er was een buitenstopcontact naast mijn auto. Even vragen of het mocht en met volle lading weer terug naar NL.
Het verbruik. 200wh per km, hetgeen volgens geleerden aan hetzelfde aantal joules als 1 op 45 op diesel als je groene stroom rijd. Als je grijze stroom rijd dan is dat 1 op 20. Vraag me niet hoe dat kan maar een energie expert wist me dat te vertellen. Al is het altijd de 1 op 20 dan is dat nog een puike prestatie voor dit formaat auto lijkt me zo. Aangezien ik veel op de snelweg rij is dat een nadeel, want dan verbruikt een EV snel meer. Ik rij altijd een 10km boven max snelheid en in Dld moet ook de tesla er aan geloven. Bij normaal gebruik zit ik dus tussen de 300-350km per lading. En dat is meer dan voldoende.
Stel jezelf maar eens de vraag; hoe vaak rij je nu meer dan 300km op een dag? Ik moest deze vraag beantwoorden (en ik rij veel!) met 4 x per maand.
Vervolgens stel je jezelf de vraag hoe vaak je op die dag niet op een openbaar punt kan parkeren tussentijds (op afspraak of werklocatie)
Mijn antwoord; 1x gemiddeld, vakantie niet meegerekend. Dat betekend dat ik 1x per maand BEWUST moet tanken bij supercharger, Fastned of anderzijds. En dan vaak niet meer dan 15 min tot in mijn geval (tot nu toe) max 30min om thuis te komen.
Hoezo een EV is nog niet geschikt?
Bij 20.000 km volgt weer een update.
flink aantal kms verder.
- 17.000 km
Het blijft elke dag een fantastische ervaring, het rijden met mijn blauwe tesla. Regelmatig ontvang ik complimenten en draaien mensen hun nek in een wokkel als ik langsrij, of liever, als de tesla langs rijd want ze doen het niet voor mijn uiterlijk. (haha)
De reden voor een iets vroegere update (ik had gezegd 20000km) is de volgende; Vorige week reed ik op autopilot en toen gingen alle alarmbellen af: - geen cruiscontrol, geen tractiecontrol, beperkte stuurbekrachtiging, geen regeneratief remmen meer....... Oh jee...
Ik ben gestopt op een P (hij reed gewoon en veilig)en getracht te resetten. Helaas, dit mocht niet baten. Tesla service gebeld. En tjongejonge, wat is dat toch een verademing met andere merken/organisaties zeg! Je staat niet lang in de wacht, krijgt vriendelijk personeel aan de lijn die ook exact weten wat ze (moeten) doen.
Geadviseerd werd om een total power off sessie te doen (10min), dit mocht eventueel thuis aangezien ik nog maar 10km van huis was.
Gedaan en daarmee leek het euvel opgelost. Tot gisteren, toen had ik het weer. Contact opgenomen en toen hebben ze de data op afstand nogmaals uitgelezen en een of andere setting veranderd (?)
Kortom, weer perfect opgelost (complimenten voor tesla)
Kijk, een keer wat hebben aan een relatief nieuw product als de tesla is niet erg, als het maar wordt OPGELOST. top dus.
Verder is het rijden dus ook een genot. Was ik in het begin iedere trip aan het plannen vanuit een vorm van range anxiety, daar is nu niets meer van over. Relax kun je overall komen en laden dus je wordt ook steeds laconieker. Het is (zelfs met mijn afstanden) echt genoeg om 300-350km range te hebben. Daar heb je echt geen P90 voor nodig.
Nog een prettige bijkomstigheid. Doordat je met de tesla afremt op de motor (regeneratief) , slijten je remmen haast niet en dat scheelt heel veel remstof op de velgen! Dat scheelt vervolgens weer poetsen.
Over poetsen gesproken; stond laatst in de wasstraat (in N uiteraard want eentje met een ketting) maar mijn zoontje van 6 was vervelend achterin. Ik draaide me om en kwam los van mijn stoel en..... dan gaat de auto automatisch in P! Voor dat ik wist wat er gebeurde was de hele wasstraat op tilt en de auto achter mij kwam gevaarlijk dichtbij. Voortaan dus rustig blijven zitten, er zit namelijk een sensor in je stoel die voorkomt dat je uitstapt met je versnelling in N.... op zich goed dus.
Kortom, een zeer tevreden rijder. Ik Update nog even voordat ik op vakantie ga, net na de eerste beurt.
10000km en een vakantie verder
- 27.000 km
iets later dan gepland een update. Een beetje saai maar de auto bevalt nog altijd uitstekend. Geen storingen en elke dag met plezier onderweg. Tot zover dus niets bijzonders. Ook de vele kilometers die ik rij (27k in 5 maanden is best veel) zijn geen enkele keer een probleem geweest met deze auto. Elektrisch rijden kent echt geen enkele belemmering meer, als je het mij vraagt.
Op vakantie naar midden italie was vooraf uiteraard wel spannend. Hoe gaat het laden, kunnen we in het huisje laden, hoe zal het verbruik zijn in de bergen.... etc etc.
De heenweg (1600km) hadden we dus voor de zekerheid maar in drie dagen gepland. Dus dan betekend het 1 laadstop per dag en dan kijken of we een hotel kunnen vinden met laadmogelijkheid. Via de Tesla navigatie (=google maps met een tesla sausje) kun je makkelijk de Superchargers en de Destination chargers (hotels) op je route vinden. Dit ging uitstekend en heeft ons dus geen nare verrassingen gebracht. Bijkomstig voordeel is dat het systeem je naar plaatsen stuurt waar je anders niet zou komen, we zaten bv in een hotel bij milaan die was zo goed en goedkoop dat we echt verbaast waren. Die hadden we anders nooit gevonden/gekozen!
De laatste SC op de route (Arrezo) ligt ongeveer 80km bij onze bestemming vandaan. Indien we dus niet konden laden bij het huisje (in de regio waren in elk geval geen laadpalen) dan moesten we tussendoor een keer terug om bij te laden. Maar dat viel mee. De auto herkent gewoon dat het een 13A stopcontact is en reduceert de laadsnelheid tot de maximale output van het huisje. Dus zonder doorgebrande stoppenkast konden we eenvoudig met 12km per uur laden. Niet snel maar als je op vakantie bent sta je echt wel een keer 15 a 16 uur stil en met een stranddag ertussen met weinig km was de auto weer helemaal vol.
Op dag 4 moest ik onze zoon van 18 ophalen op het vliegveld van rome, door de bergen 170km van ons huisje en over de snelweg 195. Op de snelweg zit nog een SC net boven Rome. Op de route door de bergen kom je geen laadmogelijkheden tegen. Dilemma, heen en weer door de bergen moest kunnen, maar zeker weten deed ik het niet want je moet wel behoorlijk stijgen. Ook dalen natuurlijk maar per saldo........ nou ja je zult begrijpen dat ik niet helemaal zeker van mijn zaak was. Op de weg terug vanuit Rome (Fluimicino) kon ik altijd via de snelweg terug en dan even langs de SC, indien ik op de heenweg door de bergen tot de conclusie zou komen dat ik het niet ging halen. Eenmaal op de terugweg dacht ik, ik gok het gewoon.
Maar toen was er een omleiding en moesten we 25km omrijden en konden ook niet meer terug naar de snelweg want dan haalden we de SC niet meer. Al met al zou dan dus de heen en weerreis 375km worden. Met een gemiddelde maximale range van 360km zou dat een beetje teveel van het goede worden en daarbij moest ik nu nog het meeste klimmen ook!!
Toch een beetje spijt van de keuze en ineens had ik last van range anxiety, mede ook omdat ik mijn laadkabel in het huisje had laten liggen dus ook aanbellen bij een aardige italiaan zou niet helpen ;.(
Op de hoofdweg mijn snelheid beperkt tot 110km per uur en in de bergen rond de 70 waar je 90 mag, maar 90 al wel snel te hard is met het Italiaanse wegdek.....
Met de accumeter op -1% bij aankomst (HELP) zag ik het somber in. De avond viel en bereide me voor op het doemscenario dat ik weggesleept zou moeten worden.
Maar naarmate ik dichterbij kwam ging de meter op 0% bij aankomst (met dank aan mijn defensieve rijden) en uiteindelijk reed ik met 5km range de laatste weg in naar het dorp en had nog 8km te rijden. Ik heb het gehaald, maar dit is niet aan te raden voor mensen met een slecht hart. Ditzelfde moet je natuurlijk met een ICE ook niet doen, maar dan ben je nog iets minder afhankelijk van laadmogelijkheden. Al moet ik zeggen dat op de bergweg slechts 1 pompstation is en die was gesloten.
De terugreis in 1 ruk gedaan en dan moet ik zeggen dat het laden elke drie uur een verademing ipv een straf is. In andere jaren stopte ik hevig vermoeid na 6-7 uur rijden voor een korte slaapstop (in 1x rijd ik altijd snachts) maar nu stopte we elke drie uur voor minimaal een halfuur laden en die korte slaapstops (op de hele reis 3x een uurtje genomen) maakten dat ik de volgende morgen relatief uitgerust in NL aankwam. In tegenstelling tot andere jaren waarna ik de hele dag als een zombie in huis liep. De SC's staan op relatief veilige plaatsen en dat maakt ook dat je geruster slaapt dan op een creepy parkeerplaats.
Al met al dus nog altijd zeer tevreden over mijn Tesla. Als ik een minpunt moet noemen is dat de stoelen (ik heb niet voor de next generation gekozen). Ze zijn comfortabel genoeg, ook op de lange reis, maar daar is alles mee gezegd. Ik ben wel groot en dit zijn gewoon niet de beste stoelen in de markt en dat mag eigenlijk niet in een auto van dik 90k. Het schijnt dat deze stoelen nu ook niet meer geleverd worden.
Daarnaast heeft de update tesla model s een normale middenconsole ipv de grote rommelbak die ik heb. Dit is soms makkelijk maar maakt dat je auto er rommelig uitziet. Mijn vrouw daarentegen vond het makkelijk omdat er een tas met drinken e.d. tussenpast. Zoveel mensen zoveel meningen. De aftermarket console komt er echter niet want die is 800 euro (!) Pardon? Laat maar, mijn vrouw wilde het niet en nu helemaal niet meer..... haha
Een beurt en winterbanden
- 39.000 km
In het boekje staat dat je iedere 20000 km voor service naar de dealer moet gaan, maar iom de dealer hebben we die overgeslagen. Nu bij bijna 40000 net voor de winter een service en winterbanden. Er zijn eigenlijk geen bijzonderheden te noemen. Het verbruik ligt wel wat hoger nu (230watt perkm to 200 deze zomer)maar dit heeft nog nooit tot problemen geleid qua actieradius. Het is en blijft een genot om in te rijden.
en de kms glijden weg....
- 85.585 km
het is al weer enige tijd geleden maar er was ook niet veel spannends te melden. Behoudens de beurten rond de 20 a 30 k km zonder bijzonderheden zijn er geen zaken geweest die de indruk kunnen wekken van een matige kwaliteit, hetgeen de anti tesla brigade toch wel hun mond vol van hebben. Dat de afwerking niet van het duitse niveau is dat weet ik ook uit ervaring, maar het feit dat alles gewoon doet wat het moet doen en waar het voor gemaakt is, ondanks het feit dat dit een jonge fabrikant is met een vooruitstrevende auto met dito functies, mag dit toch een behoorlijke prestatie genoemd worden.
Wat me is opgevallen dat de leasemaatschappijen en hun leveranciers nog niet goed weten hoe ze een prachtproduct als tesla waardig kunnen behandelen. Bij het winterbanden wisselen bij kwikfit (contract van de leasemaatschappij) was de auto te breed voor de brug en had men bijna de lift door de bodem gedrukt! BIj een ruitvervanging door autotaalglas ((comtract van de leasemaatschappij ) werd me doodleuk gevraagd toen ik de auto kwam ophalen om even te tekenen voor het feit dat zij mij hebben gewezen op het feit dat iknog even langs de tesla dealer moet omdat zij de camera in de ruit niet kunnen calibreren! Stelletje prutsers... blijf er dan ook af met je poten en sluit geen uitgeknepen contract met de leasemaatschappij af! Echt tenenkrommend en zeker te weten dat ik prive nooit en te nimmer bij deze bedrijven mijn auto laat repareren.
Verder geniet ik elke dag van mijn Tes. Geen grammetje spijt voor mijn keuze en nog altijd zou ik 100 procent zeker weer voor Tesla kiezen.
zonnepanelen
Nog even een toevoeging. Naast mijn thuislaadpaal heb ik ook 38 zonnepanelen laten plaatsen. Niet de snelst terugbetalende investering in mijn leven maar wel 1 met een goed gevoel icm de tesla. De panelen leveren zo'n 8500kwh per jaar en dat is goed voor 60000km, hetgeen ik ook rijd. Ik laad uiteraard ook bij kantoor en onderweg en die stroom die ik dan dus niet thuis gebruik gaat in het huishouden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.