Tesla Model S 60 kWh (2013)

autoreview

Tesla Model S
Tesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model STesla Model S

Signalement

UitvoeringModel S 60 kWh
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf140.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Model S

Ik heb in totaal een kleine maand mogen rijden met een Model S. Als echt nerd was ik al bijzonder enthousiast over elektrische auto's, en dat terwijl ik eigenlijk niets met auto’s heb. Het zijn voor mij simpelweg vervoersmiddelen. Na wat verdieping in Elon "Tony Stark" Musk en een maand rijden in een Model S ben ik echt een grote fan van het merk Tesla geworden. De Model S is een geavanceerde en zeer sportieve auto. Een echte auto 2.0.

Tilburg

De Europese assemblage gebeurt in Tilburg. Toevallig bij mij om de hoek; ik kom er geregeld langs en vergaap me dan aan de auto’s. Er staat daar ook een Roadster, die ik ook heb mogen rijden; een bijzondere en rudimentaire auto. Weinig comfort, automatisering niet bijzonder, en niet erg praktisch. Leuk voor een derde auto, als ik ooit miljonair zou zijn, want bijzonder is deze eerste iteratie van Tesla zeker. Die Roadster heeft de ontwikkeling van de Model S mogelijk gemaakt. De Roadster is gebaseerd op het onderstel van een Lotus Elise. De Model S is echter van de grond af aan ontworpen door Tesla. Een zeer duidelijke stap verder. Toen de eerste Model S auto's op de markt kwamen waren er nog allerlei opties niet beschikbaar die later (soms standaard in de € 66.000 basisversie) toegevoegd zijn. Vast niet uitputtend: automatisch inklappende spiegels, parkeersensoren, midden, Chademo-adapter. Meer recent zijn bijzondere features toegevoegd waarmee de auto op eenzame hoogte komt te staan: snelste sedan ter wereld (700pk, 3,2s naar 100km/h) en de eerste grotendeels autonome auto vanwege AutoPilot.

Autorijden 2.0

Tanken hoeft nooit meer; je vertrekt altijd met een volle tank, dus komt het zelden voor dat je tussendoor ergens zou moeten opladen. Rijden op eigen opgewekte zonne-energie geeft helemaal een leuk gevoel. En wat een kracht zit er in deze auto! Zelfs in de aller-’traagste’ versie (60kWh, 357pk, 1900kg) gaat het gigantisch vlot. Het is echt leuk om te stoppen bij een oranje stoplicht, want als je als eerste kunt vertrekken kun je even de Tesla-glimlach op je gezicht krijgen. En wat een rust; de auto is ontzettend stil, iets wat najaar 2014 nog verder verbeterd is. Zowel in wegligging, trillingen als geluid; alles is stil. Je hoort geluiden van om je heen, de airco, de wind om de auto heen (mits je de radio uitzet). En waar mensen bang voor zijn met een een elektrische auto: hij is niet zo stil dat je hem niet hoort aankomen, want wind en rolgeluid van de banden hoor je wel vrij snel (vanaf 5km/h). Op parkeerterreinen moet je wel extra rekening houden met het feit dat mensen je minder snel kunnen horen als er veel andere geluiden zijn, maar dat is natuurlijk voor alle stillere auto's zo.
Extreme zuinigheid

Als laatste het verbruikt voordat we overgaan naar IT-zaken. Op elektriciteit zit per energiehoeveelheid 2x zo veel belasting ten opzichte van diesel. Relatief veel meer belasting dus, maar gelukkig is de auto vele malen zuiniger. Ja, inderdaad vele malen. Vanwege zijn super aerodynamica (0,24 Cd, beter dan een Prius). De elektromotor is bijzonder efficiënt en zet vrijwel alle energie om in snelheid. Geef je minder gas, dan draait de werking om en zal de motor een dynamo worden. Ik heb dagen gereden zonder de rem aan te raken, want dit werkt echt briljant. Helemaal rijden met 1 pedaal dus. Je hebt dus maar twee punten waar je echt energie kwijt raakt; de banden op de weg (rolweerstand) en luchtweerstand. Op lagere snelheden is de auto dan ook echt bizar zuinig, maar ook met snelweg kun je de geadverteerde afstand halen. Snel optrekken kost je niet meer een euro aan benzine, want vrijwel alle energie gaat naar snelheid. Je rijdt uiteraard wel met een hogere (gemiddelde) snelheid en dus met meer luchtweerstand (maar je bent dus ook eerder op je bestemming, zonder (te) hard te rijden). Het is trouwens erg leuk om precieze data te hebben van bijvoorbeeld verbruik; anders dan een benzine-auto die schattingen maakt van verbruik en de benzinestand. Nu de cijfers over de zuinigheid:

Mijn verbruik:
190 Wh/km
5,26 km/kWh
20 cent per kWh
3,8 cent per km (vanaf 10.000kWh per jaar daalt deze prijs nog eens met ~45%!)

Ter vergelijking; ik dacht altijd dat mijn LPG auto goedkoop was per kilometer, maar die komt op 11,7 cent per km. Onze Twingo (2010) op benzine komt op 11,9 cent brandstof per km. Met nu 40.000km op de teller had de Tesla die ik reed al weer (11,7-3,8*40.000/100=) € 3.160 aan brandstof bespaard. En dit prijsverschil verdubbeld dus ook nog op een gegeven moment. Heb je meerdere auto's of verwarm je je huis ook elektrisch dan zit je hier al eerder aan en kun je dus voor ongeveer 2 cent per km de weg op. Je kunt dus met veel kilometers echt flink veel geld besparen op brandstof. En dan zijn alle Superchargers ook nog eens gratis, dus kun je zelfs helemaal gratis tanken als je dat wilt.

Als we dit alles omrekenen naar Joules, kun je mooi het verschil zien tussen deze auto en een conventionele verbrandingsmotor, met schakelbak, uitlaat, etc.:
In 1 liter benzine zit 33,6 MJ (MegaJoules) energie, 1 liter LPG 24 MJ, 1 liter diesel bijna 35 MJ. Een kWh 3,6 MJ. Een Twingo (2010) gebruikt 2 MJ per kilometer, een Espace (LPG) 3 MJ per km. De Tesla zit op 0,65 MJ. Qua energie dus slechts 1/3 van een Twingo, maar dan heb je veel meer auto en features aan boord. Bizar zuinig dus!
Total Cost of Ownership

De aanschafprijs van een Tesla is een erg flink bedrag. Total Cost of Ownership zijn echter erg laag. Wegenbelasting is gegarandeerd de eerste 5 jaar nihil (daarna zal dit mogelijk gratis en anders verhouding altijd goedkoper blijven dan een vervuilende auto). De verzekering is echt goedkoop vanwege de uitgebreide garanties vanuit Tesla en zijn diefstal-ongevoeligheid. Onbekende factoren als onderhoud en afschrijving geven helaas nog niet 100% zeker plaatje. Een elektromotor gaat in principe onbeperkt mee (heel anders dan een verbrandingsmotor!) en je hebt maar weinig onderdelen die kapot kunnen gaan (geen versnellingsbak, transmissie, uitlaat, remmen gebruik je bijna niet meer). Er kan maar 1 vloeistof in de auto; ruitenwisservloeistof. Koelvloeistof en olie zijn dus ook nooit meer nodig. Als je veel kilometers maakt kan het dus als snel lonen om met een Tesla op pad te gaan.

Specs

De hardware die ik hier opsom is uit een 2013 Model S; latere versies zullen mogelijk nieuwere hardware aan boord hebben.
17" 1080 x 1920 middenconsole
12,3" 1920x720 "achter het stuur"-console
3G-modem HSPA+ met simkaart voor gratis, onbeperkt internet door heel Europa
Nvidia Tegra 3 quad core + 1 power saving core (middenconsole)
Bluetooth – 3.0 + HS; Audio streaming with A2DP sink, A2DP source, AVRCP 1.4; Audio Profile A2DP includes support for standard SBC codec (highly compressed low-bit rate audio); Gebruikt een Parrot FC6050 W chip.
Wifi (a/b/g/n) ook via voorgaande de Parrot chip
Software – Aangepaste Ubuntu Linux, QT, Webkit browser en Tesla code
2x USB 2.0 poorten voor zowel media als opladen van je telefoon
Achteruitkijk-webcam 720P HD 30 fps
In totaal zijn er minimaal 52 processors aan boord
306 tot 700pk
Gewicht: 1900 tot 2300kg incl accu is dit vergelijkbaar met een Mercedes S-klasse
Een mooi overzicht is hier te zien.
Middenconsole

Als je instapt is het eerste dat opvalt het enorme middenscherm. Dit prachtige scherm is de centrale aansturing van zo'n beetje alles. Er zitten nog twee fysieke knopjes omheen, voor alarmlichten en voor het openen van het dashboardkastje, verder alleen nog op het stuur. Het Full-HD scherm is Touch-enabled en past zich automatisch aan qua helderheid. De GUI werkt zeer intuïtief; eigenlijk iedereen die in de auto stapt vindt er zijn weg snel doorheen. Ik stip hieronder een enkele features aan.
Online

Het is een auto die altijd online is: vlak voor vertrek zet je via de App op je smartphone de climate control aan en als je een paar minuten later daadwerkelijk vertrekt is de auto netjes op temperatuur. Nooit meer krabben en nooit meer in een hete auto stappen dus! Je weet altijd waar de auto geparkeerd staat.
Profielen

De auto herkent mij als bestuurder zorgt automatisch voor de juiste standen van stoel, stuur, spiegels, maar ook temperatuur, stoelverwarmingsstand, radio/podcast resumed, enz. enz. (inmiddels echt tientallen features). Bijzonder fijn en veilig als er meerdere bestuurders zijn. Deze functie is flink beter dan in auto's waar je aan je sleutel of pasje herkend wordt en alleen stoel stuur en spiegels aangepast worden. Bij Tesla kan je onbeperkt profielen aanmaken en zitten hier dus echt tientallen geheugenfuncties onder.
OTA-updates

Updates! En dan niet alleen om bugs te fixen, nee ongeveer iedere maand verbetert deze auto zichzelf. Een auto die beter wordt in plaats van slechter? Dat kan omdat er ontzettend veel op de enorme computerschermen in de auto gebeurt. En die krijgen geregeld een firmware update, waarna hij meer, beter en sneller dingen kan. Inmiddels zijn ze bij versie 6.0 aangekomen, zoals je in de Tweakers meuktracker kunt zien. Een voorbeeld van een erg fijne toegevoegde feature is het automatisch op bepaalde locaties verhogen van de vering (erg fijn in drempelland Nederland). Voortaan zal de auto bij een drempel de vering automatisch verhogen en erna weer verlagen. Verder zijn er allerlei streaming muziekdiensten toegevoegd (FM is zo passe!). Er is gehint op diensten als Google Auto, Android Apps kunnen draaien, Chrome als webbrowser (nu een eigen Webkit implementatie). In de auto's sinds september 2014 zitten sensoren om de auto zelf te kunnen laten rijden. Deze features komen stukje bij beetje in de nieuwe software-releases. Lane departure warning en het lezen van snelheidsborden (zie je altijd in beeld hoe hard je mag rijden). Wat uitgebouwd gaat worden met automatisch remmen, dynamic cruise control, tot uiteindelijk de geheel autonome "AutoPilot".

Veiligheid

Veiligheid staat voorop; nieuws dat bij het testen van de Amerikaanse zusterorganisatie van Euro NCAP dat de Tesla de test-machine kapot heeft gemaakt gingen als snel de wereld rond. Ondanks dat het een monster qua snelheid is, is de wegligging met de accu onder in briljant te noemen. Je plakt echt op de weg; slippen is erg lastig. Uiteraard zit er een bijzonder geavanceerde traction control aan boord. En een prachtig airbag-gordijn doet passagiers rondom goed beschermen. Maar de auto heeft meer uniekere beschermende features, dat alleen met een elektrische auto mogelijk is. Zo zit er geen motor in de voorkant van de auto en daardoor zit er een ruime meter dan kreukelzone aan de voorkant van de auto. Met volle snelheid tegen een betonnen paal rijden hoeft dus niet dodelijk te zijn; al zullen systemen als auto-braking dit onmogelijk maken.
Verbeterpunten

De achterruit is vrij klein en daardoor is het zicht door de binnenspiegel beperkt. Ook is de auto vrij laag. Dit is inherent aan het (sport)model en zal wezenlijk anders zijn bij de Model X, maar ik vond dit voor mijn gebruik wel een nadeel aan de Model S. Verder is het een zeer groot formaat auto (4,97 meter lang, 1,96 meter breed; zoek voor de gein je eigen autoformaat eens op!), dus als boodschappenauto is het soms even lastig inparkeren/uitstappen. Aan de voorkant zijn de dakspijlen vrij dik, dus moet je bij een kruispunt altijd goed kijken of daar niet net een naderende auto achter zit. Het zorgt er wel weer voor dat het dak de stevigste is van alle auto's ter wereld en dit je bij een ongeluk goed zal beschermen. De internetverbinding is als je aan het webbrowsen bent op de middenconsole of op Google Maps rondschuift een beperking: HSDPA+ had inmiddels best een goede LTE(+) verbinding mogen zijn. Overigens is dat laatste zelf al simpel op te lossen door een mobiele hotspot te nemen (sowieso handig in elke auto!)
Waar gaat het heen?

Sinds september 2014 krijgen alle Tesla's die geleverd worden nog niet aangekondigde apparatuur mee voor Lane keeping, Adaptive Cruise Control. In de D-versies komt zowel voor als achter een elektromotor te liggen, die er voor zorgen dat de auto van 0 naar 100 kan in minder 3,3 seconden boven de 100km/h zitten. Hij heeft dan dus 4-wiel aandrijving en is juist zuiniger dan de achterwiel-aandrijfversie. Dit laatste is uniek, want normaal is een 4-wiel-drive systeem altijd onzuiniger. En verregaande automatisering: op privé-terrein kun je de auto roepen en dan komt hij netjes voorrijden. De AutoPilot kan o.a. van baan wisselen en leest verkeersborden. De auto was al zeer relaxed op langere afstanden, maar als hij zelfstandig de snelwegen kan rijden, gaat dit nog weer een aantal stapjes verder. Elon Musk geeft met de Autopilot aan dat Tesla helemaal voorop in de zelfrijdende technologie.

Verder timmert het bedrijf aan de weg met binnenkort tweedehands Tesla's, en de introductie van de Model X in 2015. De goedkopere Model III zit in de pijplijn voor 2017. De toekomst voor dit bedrijf ziet er bijzonder goed uit. Qua kosten is de aanschaf de hobbel, maar per kilometer betaal je ruim twee derde minder dan met een ‘normale’ auto. Vaste lasten en variabele kosten zijn erg laag. De total cost of ownership kan dus al snel zeer positief uitvallen.

Wat komt er nog meer aan? Winkels & Superchargers openen dagelijks over heel de wereld. Op dit moment zijn er al 335 SuperCharger-lokaties waar je gratis kunt tanken. In 15 minuten ben je weer half vol en kun je weer honderden kilometers rijden. Verder gaat Tesla vol investeren in accutechnologie in de Gigafactory en zijn er de zelf ontwikkelde batterij-wissel-stations waar je binnen (180 seconden een nieuwe volle accu kunt krijgen).

En waterstof dan?
De concurrentie van Tesla die nog bezig is met Feul Cells, hoe zit dat? Elon Musk zijn ooit "Fool Cells"! Lees hier een goed stuk van Engadget. Aan waterstof fuelcells zitten echt nogal flinke nadelen en zullen daarom mijns inziens nooit een goed alternatief kunnen bieden (ook praktische problemen zoals nooit door tunnels mogen (rijden), nooit parkeren in een parkeergarage!).
Rij je mee?

De afgelopen weken heb ik met vrienden, kennissen en buren tientallen testritten gemaakt. Wat blijft het een prachtige ervaring! In Nederland zijn er een aantal locaties waar je gratis testritten kunt maken. Dus wie wil er nog een rondje mee in de Tesla!? Er rijden er in Nederland inmiddels meer dan 2.500 rond, dus het aantal begint al meer dan een niche-product te worden. Goede zaak!

Wil je zien wat Tesla techniek gemixed met Mercedes-supercar prijsje van enkele tonnen (~250.000 euro) kan doen?

Als je vragen of opmerkingen hebt over deze review, dan help ik graag mee zaken te verduidelijken/aan te vullen!

Ik weet niet hoe ik mijn foto's en filmpjes toe kan voegen!? Iemand een tip?

0,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.