Tesla Model S 100D (2017) #2

autoreview

Tesla Model S 100D (2017)

Signalement

UitvoeringModel S 100D
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf44 km
KM-stand laatst15.630 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tesla, it's a way of life

  • 1.058 km

Tesla, it's a way of life. Dat wordt je dan toch maar even gezegd in de eerste 5 minuten bij Tesla. Ik moet bekennen dat ik als jonge ondernemer (30) toch wel even heb getwijfeld om überhaupt een testrit te maken. Het milieubewust zijn had vijf jaar geleden niet echt prioriteit, maar nu met vrouw en kind word ook ik steeds bewuster van mijn eigen handelen. Na het plaatsen van zonnepanelen, waarmee meer opgewerkt wordt dan verbruikt, hebben we twee jaar geleden de auto van vrouwlief vervangen voor een volledige elektrische e-Golf. Dit zou een ideale auto moeten zijn voor korte afstanden die we goed konden gebruiken naast mijn 3.0 liter slurpende Audi A5.

Onze keuze voor de e-Golf is nu, twee jaar na aanschaf, een absolute miskoop gebleken. Volgens de verkoper zou je zonder problemen met een acculading van Amsterdam naar Rotterdam kunnen. In theorie is dit haalbaar, maar zet je in de winter de verwarming aan en rij je rustig met 100 km/u naar je bestemming zit je op de terugweg met samengeknepen billen met de vraag of je thuis wel gaat halen. Mijn ervaring met elektrisch rijden was dus vóór de testrit niet al te best, maar Tesla doet niet anders en voor mij reden genoeg om het toch te proberen. Ik had op voorhand wel al besloten dat de enige Tesla die een optie zou kunnen zijn, er eentje was met het grootste accupakket.

De testrit
Op de bonnefooi naar Amsterdam ZO gegaan en na even wachten een korte uitleg gekregen van de auto. Een testrit zat er die dag helaas niet in, maar ik kon voor de volgende dag een afspraak maken en met dezelfde verkoper op pad gaan. Tegelijkertijd hebben ze alle gegevens van de Audi opgenomen om de inruilwaarde te kunnen bepalen.

Een dagje later was het dan zover en mocht ik de elektrische auto, waar zoveel over wordt gesproken, zelf uitproberen. Mijn eerste indruk achter het stuur was erg positief: de auto zit heerlijk en is netjes afgewerkt. Bij het indrukken van de rem start je de auto en zo zitten er meerdere grappige gadgets in de auto. Eenmaal op de weg merkte ik weinig van het gewicht van de auto, al kon ik niet alles eruit halen met de verkoper naast me. In de bocht van de A2 naar A9 (richting Amstelveen) wel de autopilot getest. Daar ik met de e-Golf ervaring had met line-assistent, moest de Tesla dit toch beter kunnen. Demonstratief (reed niemand in de directe omgeving) zette ik de autopilot erop en ging met armen over elkaar achterover zitten. De auto stuurde, met heel even de buitenste lijn te raken, keurig door de bocht en dit heeft indruk op mij gemaakt! De testrit verliep verder soepel en de auto reageerde goed. De accelaratie is buitengewoon, al nodigt de auto niet uit om elke keer weg te sprinten (het kan echter wel).

Wel of niet bestellen?
Na de testrit met de verkoper de financiële gevolgen van dit jongensspeelgoed bekeken. De versie 75D was op voorhand geen optie, aangezien men ook een 100D beschikbaar had en ik absoluut niet nog een keer het gevoel wilde hebben om een bestemming niet te kunnen halen. Nu wist ik op voorhand de aanschafprijs, maar de optie voor financial lease met terugkoopgarantie was voor mij onbekend. In het kort: je least het aankoopbedrag en na 5 jaar garandeert Tesla bedrag x voor de auto. Kosten voor deze financiering was 1%.

Het rekensommetje:
Er was een Tesla uit voorraad beschikbaar die aan al mijn voorwaarden voldeed waardoor de uiteindelijke aanschafwaarde neerkwam op ruim € 122.000,-. Hiervoor dan eigenlijk alle opties, behalve zelfrijdende functie (mag nog niet in NL) en achteruit gerichte stoelen (incl. 21-inch velgen), BTW eruit dan blijft er een bedrag van ruim een ton over. Het voordeel van geen brandstof, geen wegenbelasting tot 2020 en lage bijtelling lijken mij vanzelfsprekend. Over de financiële voordelen van de aanschaf via financial lease hoor je niet zoveel. De kosten 1%, waarbij wij gemiddeld met de onderneming toch 8% halen op onze investeringen. Dit verschil is mijn inziens, op de bijtelling na, een groot financieel voordeel.

Er zit echter ook een financieel nadeel (buiten de laadpaal, etc.) die men snel vergeet. De Tesla model S heeft in NL nog geen goedgekeurde beveiligingsklasse, waardoor de verzekering per jaar voor mij ruim € 3000,- kost ten opzichte van € 900,- wanneer de auto een beveiligingsklasse 4 zou hebben. De klasse 4 laten inbouwen is ook geen optie. Tesla doet heel moeilijk met garanties e.d. Het wachten zal zijn op de goedkeuring van de aanwezige hardware in Nederland, zoals bij Model X wel al is gedaan. Ik kwam hier pas een aantal dagen voor levering achter en wil jullie hiervan wel op de hoogte stellen.

De auto is dus besteld en ik denk niet dat het nadeel van de verzekering hier iets in had veranderd, al had ik het netjes gevonden als Tesla mij hiervan op de hoogte had gesteld. Levering staat gepland net voor kerst, dus voor mij thuis geen kerstcadeautjes meer.

Tussen bestelling en levering word je gevraagd allemaal documenten op te sturen i.v.m. het financial lease contract e.d. Om in aanmerking te komen voor het onbeperkt laden bij de Tesla superchargers moest ik alleen een refferal-link van een kennis doorgeven. Probleem!! Ik ben de eerste in de hele vrienden- en kennissenkring met een Tesla. Met veel moeite op internet dan eindelijk een code gevonden en die doorgegeven. Mocht je zelf in deze situatie zitten en geen vrienden of (vage) kennissen hebben met een Tesla kan je mijn code gebruiken* (http://ts.la/mark3081). Je krijgt dan toegang tot het kosteloos laden van Tesla.

De eerste 1000 KM
23 december mochten we dan naar Tilburg om de Tesla op te halen. Ondanks dat het marketingtechnisch sterk is, is het gewoon erg leuk om een kijkje te krijgen in de fabriek. Bij levering ging het even mis, aangezien de bijbestelde winterbanden niet onder de auto zaten, maar zomerbanden. Na even wachten is dit keurig hersteld. De 21-inch velgen met zomerbanden stonden namelijk nog in backorder, aangezien deze niet voorradig waren (dit wist ik).

Ritje Tilburg – Amterdam ging heel goed. Het in eerste instantie uitschakelen van cruise controle en autopilot is niet leuk, maar ik begrijp waarom dit gedaan wordt. Je hebt namelijk even de tijd nodig om aan de auto te wennen. Ondanks dat ik wist dat deze uitgeschakeld was heb ik het minimaal 4 keer geprobeerd onderweg. Rijeigenschap erg goed, rustig op de weg, acceleratie fenomenaal. Ik zou niet willen weten hoe de P100D moet accelereren, de standaard versie is snel zat. Wat mij wel is opgevallen is dat de automatische ruitenwissers (wanneer er regen op het raam valt) niet werkt. Bij thuiskomst enigszins verbaast met Tesla gebeld. Antwoord: deze functie werkt nog niet en we wachten op een update van het systeem. Deze heb ik even moeten laten bezinken aangezien je een auto koopt met een aanschafprijs die voor velen niet toereikend is, waarop één van de meest basale functies van een auto ontbreekt.

Er staat alweer bijna 1000 kilometer op de teller en ik ben erg te spreken over de acceradius van de auto! Vorige week voor het eerst naar Duitsland (Northorn) gereden met wat hogere snelheid (gem. 140 km/u) om op tijd te komen voor de afspraak. Afstand 410 kilometer en was niet in de veronderstelling dit op één acculading te halen, zeker gezien de snelheid. In Apeldoorn daarom de auto aan de supercharger gelegd en bij Van der Valk even een broodje gegeten. Bij terugkomst auto voor 80% vol dus voldoende om thuis te komen. Mocht ik de rit opnieuw moeten maken en ik even iets meer de tijd heb voor de reis ben ik van mening dat Amterdam – Northorn v.v. moet lukken zonder te laden. We gaan dit een volgende keer proberen!

Het laden via de supercharger gaat ontzettend snel, al merk je wel dat tijdens de spits de laadstations druk zijn. Thuis laad ik de auto op via een 3,4 kWh laadpaal (van de e-Golf) en dit duurt lang! Gelukkig in de vakantie niet veel afspraken en in week 3 wordt op kantoor een 11 kWh laadpaal neergezet, waardoor het laden binnen 5 uur klaar moet zijn. Ook het netwerk van The New Motion is uitgebreid met laadpalen, waardoor je eigenlijk overal kan laden. Ik heb hiervan één test gedaan en dat ging goed, heb alleen nog geen factuur voor de kosten ontvangen. Deze zal ongetwijfeld de komende weken wel komen.

Het probleem van de ruitenwissers is in week 2 trouwens opgelost met een update! De functie is nog wel in Bèta-versie en soms is het even wachten tot ze automatisch reageren. Van de Teslamedewerker begreep ik wel dat dit probleem alleen bij de autopilot 2 is en anders niet. Toch blijf ik het knullig vinden dat het niet vanaf het begin werkte. Tijdens één rit was plots navigatie, cruise controle, etc. allemaal niet beschikbaar. Heel bijzonder maar circa 2 uur na de auto geparkeerd te hebben deed alles het weer op de terugreis. Betrouwbaarheid van de verschillende functies is niet optimaal, maar met updates moet dat wel steeds beter worden. In vergelijking met de Audi heb ik absoluut geen spijt van de overstap naar Tesla.

* Gebruik van de refferal-link is onderdeel van het Tesla Referral programma, waarbij punten gespaard kunnen worden door Tesla eigenaren voor producten. Het gebruik van mijn link waardeer ik en word gezien als waardering voor de review. Mocht je iemand kennen met een Tesla gebruik dan zijn/haar code, zodat je iemand in eigen kring blij maakt.

De 10,,,,.

  • 15.630 km

Ze staan al weer een tijdje op de kilometerteller, maar helaas niet eerder de tijd gehad om een update te geven. Nu ruim 15k kilometer gereden en mijn ervaring blijft absoluut positief, maar op sommige punten kritisch. De afgelopen maanden in veel omstandigheden gereden, waaronder echt een aantal winterse dagen (deze zijn het spannendst met een EV).

De min 10 graden op de thermometer zorgde in de VW e-Golf dat vrijwel elk normaal ritje ineens heel spannend werd of je de terugreis ook ging halen. Voor diegene die geen ervaring heeft met elektrisch rijden: verwarming en de actieradius van een auto zijn geen vrienden van elkaar. Het zorgt er veelal voor dat elk stukje zicht bij een bevroren voorruit je behoorlijk wat kilometers kost. Het goede nieuws is dat dit bij de Tesla mij dus enorm is meegevallen! Uiteraard zie je in de verbruikersgrafiek bij het verwarmen van de auto een piek, maar de auto is al vrij snel weer terug bij het normale verbruik. De auto blijkt de verwarming/het verbruik absoluut beter voor elkaar te hebben dan de e-Golf.

De winterdagen hebben mij wel iets nieuws geleerd over de Tesla. De auto kent het rijden met één pedaal (hierbij remt de auto automatisch af wanneer je het gaspedaal los laat) en is echt geweldig om mee te rijden! Het koude weer zorgt er echter voor dat de moleculen in de accu minder actief zijn waardoor het automatisch afremmen sterk beperkt wordt. Het heeft dan echt even de tijd nodig om op te warmen. Ik heb hier met een Tesla medewerker over gesproken en die adviseerde bij koude dagen in de ochtend direct via de app de auto tot 100% (standaard 90%) op te laden. Hiermee worden de accu’s al verwarmd en werkt het automatisch remmen ook een stuk beter. Dit scheelt op den duur toch een aantal remblokken.

Na het winterweer weer achter ons te hebben gelaten was het tijd om de 21-inch velgen eronder te zetten. De 19-inch velgen rijdt prima, maar heb je de muntjes ervoor over kies dan absoluut de 21-inch velgen. Ga je een keer sportiever door de bocht ligt de auto aan de weg genageld. Geen must, maar wel leuk.

De auto is wel voor een paar kleine dingen naar het servicecentrum geweest. Zo was de sierlijst iets verzakt, vloermatten krulden al iets op en nog wat andere kleine punten. Ik kreeg een mooie Jaguar mee, dus die auto ook even uit geprobeerd. Mijn voorkeur blijft toch gewoon de Tesla. 😊

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (89)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.