Tesla Model 3 Standard Range Plus (2020) #6
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model 3 Standard Range Plus |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 0 km |
Iets heel anders
Nieuwe leaseauto.
Na meerdere auto’s uit de vag groep te hebben gereden wilde ik gewoon wat anders. Superb geweldige reis auto maar weer 5 jaar in eenzelfde auto zitten was niet mijn ding. Te weinig veranderd en ik maak veel minder kilometers dan verwacht, ongeveer 20 tot 25k per jaar.
Gekeken bij Volvo V60…… wat een prachtige auto
Peugeot 508…… garage wilde niet meewerken en dan is auto kansloos.
Skoda Kodiaq….. weer een vag product?
Volkswagen id3…. Nou meneer alleen bij ons direct te leasen anders bent u kansloos. ? Later wel terug gebeld dat er wel kans was op auto en excuses. Toen was de keuze al gemaakt.
Tesla model 3…… wat een aparte manier om te bekijken. En wat een verschil met alle andere auto’s.
Collega heeft v60 dus proefrit was niet nodig.
Proefrit M3, wat een andere manier van auto rijden en wil ik dat wel. Veel reviews gelezen ( dank daarvoor voor de schrijvers).
Uiteindelijk keuze tussen V60 en M3 moeten maken.
Die beslissing ging niet over 1 nacht ijs en na veel wikken en wegen tussen op de oude manier blijven rijden of nieuw rijden de keuze gemaakt voor M3.
Als je het dan doet moet je het goed doen. Meterkast aangepast en 3 fase laten installeren met de gemeente gebeld of ik een lader aan de gevel mag hebben. De tesla staat tegen de tuin aan dus dat was geen bezwaar ( was wel voorwaarde voor elektrisch rijden een laadpaal aan huis). Zonnepanelen laten plaatsen pffffffff. Nou laat de auto maar komen.
Ophalen is al genoeg over geschreven op een terrein in Amsterdam.
Een student gaf wel aan dat dit model in China was gemaakt en dat deze Batterij altijd tot 100 % geladen mag worden.
Eerste kilometers geef je de auto de sporen dus moest al snel een lader zoeken om thuis te komen. Waarom leas je een auto van zoveel geld om deze service te mogen genieten. Echt heel slecht.
Rijervaringen zijn echt heel leuk. Na jaren in een deinende trage saaie diesel te hebben gereden is dit rijplezier echt ongelofelijk. Zoveel plezier in de traagste Tesla die er is. Meteen respons op het acceleratie pedaal. Het one pedal drive is echt wennen maar wanneer het erin zit hoef je er niet meer over na te denken en die remblokken worden nooit meer vervangen.
In het begin wel in de stad het gevoel gehad dat je in een stuiterbal rijdt maar het is geen superb. Op de snelweg voelt hij zich beter thuis en is hij comfortabel.
Eerste regen en wat een irritatie van de ruitenwissers. Echt wat een miskleun die dingen en niet redelijk in te stellen. In een tunnel is het niet meteen droog maar de auto denkt van wel. Motregen is een drama en moet je ze veel helpen.
Na 14duizend kilometer koplamp stuk. Heus?
Ritje naar Purmerend en daar goed verholpen.
Tegelijkertijd vocht in het achterlicht. Dat konden ze daar niet verhelpen. Service aan huis is wel top maar 2 weken wachten terwijl het knipperlicht het had begeven?
Zie nu trouwens ook vocht in andere achterlicht. De monteur gaf al aan dat dit en hel groot probleem is bij de M3.
Range angst?
In het begin kon ik de auto maar tot 320km vol krijgen.
Na ongeveer 1500km en warmer weer werd dit 410k .
Jazeker in het begin pak je elke lader die je ziet en plan je elke rit. Wat een korte range! Dit duurde zeker 2 a 3 maanden voordat ik hier aan gewend was. Het moet in het systeem komen. Rijdt ik op een dag meer dan 200 tot 250 km.? Dat komt misschien 1x per maand voor en dan moet je kijken of je kan laden.
Eerste keer supercharger is trouwens een belevenis als hij 250kw. Erin gooit. Wat gaat dat mooi snel maar waarom gaat dit niet op de tankpas? Alleen via creditcard kan je hier laden en dat is wel raar.
Thuisladen is perfect met de laadpaal. Factuur wordt opgesteld en zonder dat je er wat voor hoeft te doen wordt het verrekend. Kost wat werk en voorbereiding maar hoef nooit te delen en is altijd vrij. Mijn parkeerplek voor de deur is trouwens wel openbaar. De buren zijn zeer meewerkend en 99 van de 100keer kan ik er staan. Bezoekers zien de paal hangen en rijden door dat is weer een voordeel.
Na 19.000km
Het verbruik zit ik nu op 163w per 100km.
Het rijden blijft gewoon leuk en je stapt graag in de auto. In de stad en zeker met drempels of klinkerwegen blijft het zenuwachtig maar net niet irritant. Op asfalt is hij meer thuis en bochten worden steeds leuker. De stoelen in de auto zitten redelijk maar je zit er wel goed in. Goede verstelling, goed om te zien dat je meerdere bestuurders kan instellen maar waarom niet voor de passagiers? Echt ik heb meer verschillende passagiers in de auto dan bestuurders.
Bediening is al genoeg over geschreven. Scherm, app, instellingen zijn gewoon goed.
Oh 1 ding, wat is de telefoon beroerd te bedienen in de auto. Om contacten op te zoeken moet je alleen de voorletter intikken en dan door de lijst scrollen. Laat aub weten of dit beter of sneller kan.
Waar ik niet bij kan is dat alle Tesla rijders meteen fanboys zijn. Het is een grappige auto en zou ik hem nu weer bestellen? Ja zeker met verbruik wat goed is en rij eigenschappen komt er weinig in de buurt. Maar of het de beste auto is die er leverbaar is dat mag iedereen zelf beantwoorden.
Ik ben absoluut een bijtellings rijder. Het scheelt gewoon teveel met een benzinemotor om dit niet te gebruiken met de kilometers die ik rij.
Wanneer er meer kilometers met de auto worden gemaakt dan wordt de range angst steeds minder en zie je de oplossingen steeds makkelijker om een lange rit te maken. Op vakantie mag ik ruilen met collega’s met auto en er zijn al diverse aanbiedingen om hun auto te gebruiken want zij willen ook graag de M3 rijden.
Dus vakantiereizen kan ik niet beschrijven.
Ruimte in de auto is prima alleen die kofferbak had makkelijker gekund. Voor een elektrische auto is het heel behoorlijk maar waarom zo een grote bierkelder aanleggen wanneer je de hoofdruimte wat je het meeste gebruikt niet iets ruimer maken.
Frunk gebruik je in de praktijk zeer weinig en leg je alleen spullen in die je heel weinig wil zien.
De plastic wieldoppen waren heel snel verwijderd en dan ziet de auto er gewoon leuker uit. De velgen beschadigen trouwens wel erg snel en de auto wordt tocht echt door een voorzichtige huisvader gereden.
Samengevat:
Leuke auto die graag en met plezier wordt gereden.
Daarnaast zijn de kosten natuurlijk geweldig ( 2020 bijtelling)
Interval ruitenwissers wordt ik elke keer boos over
Rijondersteuning gebruikt ik op hele rustige wegen na nooit. Ben ik een te grote zeikerd voor. Geld voor elke auto.
De M3 is een totaal andere auto dan wat er ooit is gereden maar de ervaring is tot op heden met alle voors en tegens nog steeds zeer positief.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Tesla Model 3
Had je deze auto's al gezien?

Tesla Model 3 Standard RWD Plus 60 kWh autopilot leder stoelverwarming panodak climate control dab memory seats pearl white
- 2019
- 114.495 km

Tesla Model 3 Long Range AWD 75 kWh | Trekhaak | All season | SOH 88% | LM 19 inch |
- 2019
- 90.238 km
![Tesla Model 3 Long-Range AWD 351pk 75 kWh [ AUTOPILOT+620KM WLTP+PREMIUM AUDIO ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57730181/0-6cd63b09bbf6979e918b99487ac9984e.jpg)
Tesla Model 3 Long-Range AWD 351pk 75 kWh [ AUTOPILOT+620KM WLTP+PREMIUM AUDIO ]
- 2019
- 39.352 km