Tesla Model 3 Standard Range Plus (2019) #5

autoreview

Tesla Model 3
Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3

Signalement

UitvoeringModel 3 Standard Range Plus
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf26 km
KM-stand laatst1.800 km
Lezerswaardering: 63%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Model 3 standard range plus

  • 350 km

Eind juli een eerste proefritje gemaakt in een tesla model 3 (samen met 6 anderen :)). Had eigenlijk geen idee wat ik kon verwachten. Uiteraard al de nodige youtube video's bekeken, maar dat kan je niet echt voorbereiden op de eerste keer dat je achter het stuur zit. De rijervaring is totaal anders dan ik gewend was. Je merkt dat er door de ontwerpers gewoon echt op een andere manier over de ontwerp van de auto is nagedacht. Voor mij klopt het gewoon. Ik kan me voorstellen dat er ook voldoende mensen zijn die de conventionele layout van de auto prefereren over het minimalistische dashboard van de model 3.

Medio september ging de kogel door de kerk en hebben we een order geplaatst voor een standard range plus. Eigenlijk was dit het enige model wat voor ons nog financieel aantrekkelijk was. Anderzijds is de basis uitrusting van dit model al zo compleet dat je met name zou willen upgraden voor de extra range denk ik. Bij het bestellen werd een verwachtte levertijd aangegeven van november. Het kwam dan ook als een verrassing toen ik het bericht kreeg dat ik de auto 26 september al kon ophalen in Amsterdam! Ik verwacht dat onze specificatie gewoon al eerder van de boot was gekomen of dat iemand zijn order geannuleerd had. Anyway, was wel erg weinig tijd om alles te regelen. Uiteindelijk 30 september de auto opgehaald in Amsterdam.

Ophalen was een "bijzondere" ervaring. Wie een rode loper verwacht zal bedrogen uitkomen. Voor mij was het echter prima, ik wilde gewoon zo snel mogelijk achter het stuur zitten. De shuttle bus naar de terminal was goed geregeld. Ik was meteen aan de beurt bij een service desk en kan letterlijk 5 minuten later met een RDW bewijs naar het juiste parkeervak toe om de auto op te halen. Je krijgt verder geen uitleg. Als je vragen hebt lopen er Tesla medewerkers rond. Ik had al een proefrit gemaakt dus kon zo wegrijden.

Wat me wel tegenviel is dat de auto maar 100km range had. Dat betekende dat ik direct naar de dichtstbijzijnde supercharger kon. Had verwacht dat hij minimaal 80% vol zou zitten.

De eerste kilometers....
Wat een heerlijke auto zeg, alles goed erg soepel, het scherm werkt snel, de auto ligt goed op de weg en er is behoorlijk wat vermogen. De proefrit was in een performance, dat gaat nog wel een stuk sneller maar deze standard range plus is sneller dan 90% van de auto's op de weg. Ik heb hiervoor auto's gehad met vergelijkbaar vermogen, maar om een of andere reden voelt dit echt snel. Misschien ook omdat het vermogen "direct" is.

Ik had wat verhalen gelezen over de mogelijke afwerkingsissues dus heb bij levering goed om de auto gekeken en alles gecheckt. Kon geen enkel probleem vinden. Geen krassen, panel gaps of andere rare zaken. Ik vind de afwerking gewoon erg goed. Mooie materialen gebruikt in het interieur, voelt degelijk aan. Was eerst voornemens om het hout in het dashboard te laten wrappen, maar vind het eigenlijk wel mooi, dus blijft voorlopig. Gekozen voor het zwarte interieur (zoals 90% van de mensen). Ik heb 2 jonge kinderen dus wit leek me niet de beste keus :). Ook het "vegan" leer voelt gewoon prettig aan.

Ik heb de route terug naar huis (100km) en de tijd bij de supercharger gebruikt om de auto te leren kennen. Het superchargen ging echt heel makkelijk. Vooral voor een eerste keer, het wijst zich allemaal vanzelf. Bij thuiskomst kan ik zeggen dat ik 90-95% van de auto al ken. alles is zo intuïtief dat je het snel onder de knie hebt. Gebruikersprofielen aangemaakt, telefoon gekoppeld, radio ingesteld, voorkeuren ingesteld. Ging allemaal heel vlot.

Audio is prima, maar je merkt dat je niet alle speakers hebt die een premium interieur wel heeft. Geluid komt met name van voren, iets tweaken met de settings helpt. De stoelen zitten heerlijk, voor mij beter dan de stoelen die ik hiervoor had. Ik heb recaro sportstoelen in een alfa 159 gehad en sportstoelen in een bmw 3-serie gehad. Waren echt goede stoelen, maar ik kreeg daar toch wel vaker last van mijn rug in bij langere stukken. Dat heb ik hier minder, al merk ik wel dat ik minder zijdelingse ondersteuning heb bij bochten in de tesla. Autopilot gebruik ik eerlijk gezegd niet zo veel meer. Vind dat hij af en toe wat "schokkerig" rijdt. Hij kan ineens wat afremmen en weer gas geven. Allemaal prima dat hij probeert te anticiperen op verkeer, maar als er redelijk wat auto's op de weg zitten rijd het niet fijn vind ik. Opbergmogelijkheden en binnenruimte is echt dikke prima. Vooral als je alleen kinderen achterin hebt.

De eerste week vloermatten er in gelegd, de aero wieldoppen er af en performance pedalen geplaatst, maakt het allemaal veel meer af. Qua range zit ik nu rond de 330/340 wat iets tegenvalt. Met name als je 130 op de snelweg rijdt, gaat het erg hard omlaag. Wij rijden eigenlijk nooit meer als 300 km op een dag dus voor ons geen probleem. Opladen kan ik gratis op kantoor. Volgende maand komt er ook een lader aan huis. Als je langere afstanden moet rijden kan ik me voorstellen dat een standard range plus geen optie is, omdat je dan vaak aan de krappe kant zit.

Wat nog wel te benoemen is: De service van Tesla delivery is ronduit slecht. Je merkt dat ze de stroom van aanvragen gewoon niet kunnen verwerken. Op mails wordt niet gereageerd. Telefonisch erg lastig bereikbaar. Afspraken worden niet nagekomen. Kortom, als er geen bijzonderheden zijn en alles loopt vlekkeloos zal je er minder last van hebben. Maar zodra er iets verkeerd gaat en je hebt ze nodig....... ook de showrooms zijn erg slecht bereikbaar. Volgens mij hebben ze nu zelfs amerikanen ingevlogen om te helpen met het afhandelen van de calls

Zodra ik een paar duizend kilometer er op heb zitten kom ik weer met een update

eerste update

  • 1.800 km

Inmiddels heb ik al wat meer kilometers er op zitten en heb ik al een beter gevoel van de auto. Paar zaken die me positief en negatief zijn opgevallen

+ vermogen: de auto heeft echt veel vermogen. Zoals aangegeven heb ik hiervoor auto's gehad tot 235pk en hoewel deze volgens de boekjes op 238 zou moeten zitten voelt hij echt veel sneller aan
+ gebruikersgemak is echt top. Het wisselen tussen rijdersprofielen, integratie van spotify, de navigatie. Het gaat soepel, snel en voelt echt als een hele moderne auto.

- Range, we hebben voor de standard range plus gekozen omdat we niet heel veel kilometers maken per week en 350km op een lading meer als voldoende zou moeten zijn. De extra prijs voor aanschaf, verzekering en bijtelling bij een long range was het gewoon niet waard. Echter valt de range gewoonweg tegen. Vooral bij de kortere ritjes schiet de range naar beneden. Het opstarten en initieel verwarmen of koelen van de auto kost erg veel energie. Als ik bijvoorbeeld 3 kleine tripjes moet rijden van 3x 4/5 kilometer, kan het zomaar zijn dat ik bij terugkomst 30 km minder range heb. De opgegeven range is alleen maar valide als je het totaal in 1 trip zou afleggen. We moeten nu ongeveer iedere 250 wel laden denk ik. Geen heel groot probleem gezien de laadmogelijkheden maar ik had er meer van verwacht

- Lak; helaas onlangs heel zacht tegen een paaltje aangezeten aan de achterkant. Ik was vanuit mijn vorige auto's gewend dat ik de parkeersensoren heel duidelijk hoor. Hier kwamen ze laat en wat mij betreft niet duidelijk genoeg, tot ik er tegenaan zat (blijft natuurlijk een stomme fout). Nu zitten er echter 2 plekjes op de bumper, ziet er uit als steenslag. Maar het valt wel echt op hoe dun de laklaag is en hoe snel deze er af is gesprongen. Bij mijn vorige auto's had ik wel beschadigingen maar bijna nooit dat er op die plekken helemaal geen lak meer zat. Valt tegen

Verder rijd het goed en zijn we zeker nog erg blij met de aankoop

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.