Tesla Model 3 Standard Range Plus (2019) #12
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model 3 Standard Range Plus |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 223.000 km |
De eerste 80 duizend zit erop
- 80.000 km
In twee jaar 80.000 kilometer bijgeschreven. Nog steeds nemen ik, mijn vrouw en af en toe onze zoon met een grote glimlach plaats achter het stuur. Als beloning voor zijn trouwe dienst mag Fellini binnenkort naar de garage. Niet dat het nodig is. Maar de eerste garantie loopt af, dus laten we hem even nakijken.
Het onderhoud was minimaal: ruitesproeiervloeistof en 4x nieuwe banden na 60.000 kilometer. Dat verklaart alvast een deel van de glimlach.
We hebben met Fellini veel snelwegkilometers gemaakt. Waaronder veel lange ritten vanuit Groningen naar de randstad, naar Limburg en Italië. Af en toe even hangen bij een Supercharger waren welkome rustpauzes. We lieten de software altijd zijn werk doen om de routes uit te zoeken. Dat werkt goed. Het viel ons op dat bij vertrek het voorspelde percentage stroom aan het einde van de rit meestal lager was dan in werkelijkheid. Het laden ging na een update ergens in 2019 een stuk sneller. Bij de snelste Superchargers laadt hij met een piek van meer dan 1000km/uur. Als je de Tesla software zijn werk laat doen dan laad je altijd van 15% naar 80% en ben je binnen 20-25 minuten weer weg. In de winter wordt het bereik fors lager. Dat is wel even wennen.
Het rijcomfort is prima. De auto ligt goed op de weg, het zitcomfort is prima. Echt gezellig wordt het niet in een Tesla. Het is vrij sober. Alles wat je nodig hebt zit erop. Vegan leather, stoelverwarming, climate control en natuurlijk de basisversie van de Autopilot. Voor ons was dat goed genoeg. Goed om te weten: De vloermatten zaten er niet standaard in. Die hebben we later zelf aangeschaft.
Samengevat, we zijn superblij met de Tesla. Was er dan echt niets op aan te merken? Op een paar onverwachte remacties in de buurt van viaducten en een laadstoring in Italië in de eerste week na aflevering, hebben we niks spannends meegemaakt. De storing werd op afstand verholpen.
Wat ons overigens ook verbaast is de race om meer actieradius. Hoe meer, hoe zwaarder de accu, hoe meer verbruik. De SR+ is prima voor dagelijks gebruik. Op langere ritten heb je wat vaker een rustmoment. Als je daar rekening mee houdt, heb je echt geen grotere accu nodig. We merkten dat de ritten naar Italië minder dan een uur langer duurden dan met een long range Tesla.
Eerste onderhoud
- 80.000 km
Onze Tesla heeft zijn eerste beurt net achter de kiezen. De remmerij werd nagelopen, de nodige vloeistoffen en het interieurfilter. De ruitenwissers waren ook nog prima. Geen bijzonderheden verder.
Las in de reacties nog wat vragen over het stroomverbruik. De afgelopen jaren hebben we er amper op gelet. We laden meestal thuis en we hebben zonnepanelen. Dus gratis stroom. Dat is natuurlijk niet realistisch, maar zo voelt het wel (en zeker met de huidige benzineprijzen). Als we al laden bij een laadpaal op locatie dan doen we dat bij een Supercharger. Dat houdt de kosten ook beperkt, want Tesla hanteert vriendelijkere tarieven dan de concurrentie. Desondanks hebben we ons wel voorgenomen om het verbruik te documenteren. Met name op snelwegen en in de bergen. De eerste volgende update hoop ik wat cijfers uit de zwarte doos te toveren.
En door!
- 120.000 km
Vele leuke trips naar Krakow, Dresden en Italië volgden elkaar op. En voor ik er erg in had stond er 120.000 kilometer op de teller. Had me nog zo voorgenomen bij 100.000 een review te schrijven. Tja, tijd vliegt. Fellini houdt zich prima.
Naast de vakantie- en weekendtrips wordt Fellini drie keer perk week ingezet voor woon-werk verkeer. Gemiddeld rijden we dus 40.000 kilometer per jaar. De auto heeft na 60.000 kilometer geen servicebeurten meer gehad. Niet nodig vooralsnog.
Rijden doet-ie nog steeds prima. We merken geen verslechtering in prestaties en rijeigenschappen. Optrekken doet ie als een dragster, hij remt als een raceauto en gaat als een kart door de bocht.
Verbruik blijft binnen de perken. Over 120.000 komen we uit op 16kw/100. Actieradius zou dan rond 400 kilometer moeten zijn. De meeste kilometers maken we op de snelweg. Zuinig rijden kan-ie ook. Regelmatig verbruiken rond 10kw /100 op tweebaanswegen en max. 90km/u. In de winter neemt de actieradius wel af. Deze winter was dat rond 15% lager. Degradatie van de accu is ons in de praktijk niet opgevallen.
De laadsnelheid is top. Bij Superchargers tikken we meestal 170kw aan. Op de laadpiek is dat 1200 km per uur. Meestal laden we thuis tot 90% vol met een laadsnelheid van 24 km per uur.
De all season banden houden zich goed. Ze zijn er rond 60.000 op gekomen en hebben nog genoeg profiel om de zomer veilig te rijden.
Het interieur is top. Geen slijtage sporen te zien en er is niks afgebroken. De weinige knopjes, hendels en draaiwieltjes werken als nieuw. Het is bovendien makkelijk schoon te houden.
Klimaatregeling werkt als het moet als een koelkast. In de zomer zetten we hem op 23 graden, in de winter op 21 graden. Het systeem kan het makkelijk aan en de stoelverwarming is fijn.
De voorruit is vervangen nadat we op de autobahn met 130 km per uur door een steen werden geraakt. De ruitenwissers worden minder.
Binnenkort weer naar Italië...
100000 km verder
- 220.000 km
Tijd vliegt sneller dan mijn Tesla rijdt. Er is inmiddels alweer een ton bijgeschreven op de kilometerteller. En eigenlijk is dat probleemloos verlopen. Tot nu...
De auto heeft zich de afgelopen 2 jaar keurig gehouden in het dagelijks verkeer en op langere trips door Europa. Alleen het onderhoud dat Tesla adviseert is uitgevoerd en de banden zijn een keer ververst. De auto krijgt nog steeds keurig zijn over-the-air updates. Hij is nu 5,5 jaar oud en heeft 220.000 probleemloze kilometers achter de wielen. Afgezien van wat windgeruis bij het portierraam links voor.
Begin van het einde? De eerste week van januari 2025 begon de auto te kraken bij het sturen. Het geluid kwam duidelijk van links voor. Aanvankelijk viel het mee, maar het werd bij elke hobbel in de weg erger. Daarom meteen via de tesla app een afspraak gemaakt voor een reparatie. Dat kon een paar weken later. Echter de reparatie afspraak bleek een diagnose te zijn van 500 euro. Er was niks gefixt, alleen maar gekeken. Pfff... dat viel tegen. Maar goed, ik had de app berichten beter moeten lezen.
De klantreis kraakt ook. Na de diagnose moet je via de app een vervolgafspraak maken. Dat gaat ook niet flawless. De klantreis in de app komt niet overeen met het proces. Een servicemedewerker moest in mijn geval handmatig mijn status aanpassen om het proces te laten doorlopen. Zelf moest ik een referentie aan de diagnoseafspraak typen. Onbestaanbaar bij een datagedreven bedrijf als Tesla. Hoe dan ook, de volgende stap is dat ze de diagnose vertalen naar een kostenraming waar je accoord op moet geven. En dat wordt even slikken...
3500 inclusief btw. Het staat er echt. De omschrijving van de reparatie omvat 3 pagina's onbegrijpelijk Engels garagejargon en 4 pagina's disclaimers en voorwaarden. Een Nederlandse vertaling kunnen ze niet leveren. Gelukkig is er AI. De voor- en achterwielophanging moet grotendeels vervangen worden staat er. Bijna 2000 euro aan onderdelen, de rest zijn werkuren (130 euro per uur) en btw. Mijn verbazing is groot. Ik heb nog nooit een auto gehad waarbij deze onderdelen vervangen moesten worden. Mijn Saab 9.5 met 400.000+ op de teller was nog helemaal origineel op wat rubberen onderdelen na.
We zullen doorgaan. Na nog wat snuffelen op Tesla fora weet ik dat de wielophanging van een Model 3 kwetsbaar is. In veel gevallen werd het al onder garantie vervangen. Vermoedelijk heeft ons rijgedrag ervoor gezorgd dat het - te - lang goed ging. Onder de kostenraming staat over betaling: Customer pay. Geen garantie, geen coulance. Wij betalen zelf voor de matige kwaliteit van de wielophanging. Het wachten is nu op de reparatie zelf. Dat gaat over 3 weken gebeuren. Daarna hopen we dat-ie er weer tegenaan kan. Op naar de 300.000!(?)
Afscheid
- 223.000 km
Na de prijzige reparatie een paar maanden geleden reed onze Model 3 weer voortreffelijk. Als nieuw bijna. Voelbaar strakker. En nog even probleemloos als altijd. Alhoewel, de kachel, de PDC-heater, deed het op een gegeven moment niet. Na een paar dagen deed-ie het gewoon weer. Een kleine ergenis die we snel vergaten.
Wel kregen we het gevoel dat de accudegradatie iets was toegenomen. Ik denk dat we het afgelopen jaar toch iets van 5% zijn kwijtgeraakt. Bij 100% lading kwam er nog een actieradius van 305 kilometer uit bij 8-10 graden buitentemperatuur. Een jaar geleden was dat meestal 15 kilometer meer. Terwijl het gebruik niet echt minder, meer of anders was ten opzichte van een jaar eerder. Volgens de batterijtest was er zeker nog 88% accucapaciteit over.
Hoe dan ook. Na 6 jaar waren we toe aan iets anders. Iets hogers ook (-; De vermoedde degradatie van de accu gaf dat idee een extra zetje. Weer een Tesla? Aan onze Model 3 heeft het niet gelegen, dat er nu een Mercedes EQA - en geen nieuwe Tesla - bij ons aan de laadpaal staat. Het was gewoon tijd voor iets anders.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.