en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Model 3 Standard Range Plus |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 120.000 km |
In twee jaar 80.000 kilometer bijgeschreven. Nog steeds nemen ik, mijn vrouw en af en toe onze zoon met een grote glimlach plaats achter het stuur. Als beloning voor zijn trouwe dienst mag Fellini binnenkort naar de garage. Niet dat het nodig is. Maar de eerste garantie loopt af, dus laten we hem even nakijken.
Het onderhoud was minimaal: ruitesproeiervloeistof en 4x nieuwe banden na 60.000 kilometer. Dat verklaart alvast een deel van de glimlach.
We hebben met Fellini veel snelwegkilometers gemaakt. Waaronder veel lange ritten vanuit Groningen naar de randstad, naar Limburg en Italië. Af en toe even hangen bij een Supercharger waren welkome rustpauzes. We lieten de software altijd zijn werk doen om de routes uit te zoeken. Dat werkt goed. Het viel ons op dat bij vertrek het voorspelde percentage stroom aan het einde van de rit meestal lager was dan in werkelijkheid. Het laden ging na een update ergens in 2019 een stuk sneller. Bij de snelste Superchargers laadt hij met een piek van meer dan 1000km/uur. Als je de Tesla software zijn werk laat doen dan laad je altijd van 15% naar 80% en ben je binnen 20-25 minuten weer weg. In de winter wordt het bereik fors lager. Dat is wel even wennen.
Het rijcomfort is prima. De auto ligt goed op de weg, het zitcomfort is prima. Echt gezellig wordt het niet in een Tesla. Het is vrij sober. Alles wat je nodig hebt zit erop. Vegan leather, stoelverwarming, climate control en natuurlijk de basisversie van de Autopilot. Voor ons was dat goed genoeg. Goed om te weten: De vloermatten zaten er niet standaard in. Die hebben we later zelf aangeschaft.
Samengevat, we zijn superblij met de Tesla. Was er dan echt niets op aan te merken? Op een paar onverwachte remacties in de buurt van viaducten en een laadstoring in Italië in de eerste week na aflevering, hebben we niks spannends meegemaakt. De storing werd op afstand verholpen.
Wat ons overigens ook verbaast is de race om meer actieradius. Hoe meer, hoe zwaarder de accu, hoe meer verbruik. De SR+ is prima voor dagelijks gebruik. Op langere ritten heb je wat vaker een rustmoment. Als je daar rekening mee houdt, heb je echt geen grotere accu nodig. We merkten dat de ritten naar Italië minder dan een uur langer duurden dan met een long range Tesla.
Onze Tesla heeft zijn eerste beurt net achter de kiezen. De remmerij werd nagelopen, de nodige vloeistoffen en het interieurfilter. De ruitenwissers waren ook nog prima. Geen bijzonderheden verder.
Las in de reacties nog wat vragen over het stroomverbruik. De afgelopen jaren hebben we er amper op gelet. We laden meestal thuis en we hebben zonnepanelen. Dus gratis stroom. Dat is natuurlijk niet realistisch, maar zo voelt het wel (en zeker met de huidige benzineprijzen). Als we al laden bij een laadpaal op locatie dan doen we dat bij een Supercharger. Dat houdt de kosten ook beperkt, want Tesla hanteert vriendelijkere tarieven dan de concurrentie. Desondanks hebben we ons wel voorgenomen om het verbruik te documenteren. Met name op snelwegen en in de bergen. De eerste volgende update hoop ik wat cijfers uit de zwarte doos te toveren.
Vele leuke trips naar Krakow, Dresden en Italië volgden elkaar op. En voor ik er erg in had stond er 120.000 kilometer op de teller. Had me nog zo voorgenomen bij 100.000 een review te schrijven. Tja, tijd vliegt. Fellini houdt zich prima.
Naast de vakantie- en weekendtrips wordt Fellini drie keer perk week ingezet voor woon-werk verkeer. Gemiddeld rijden we dus 40.000 kilometer per jaar. De auto heeft na 60.000 kilometer geen servicebeurten meer gehad. Niet nodig vooralsnog.
Rijden doet-ie nog steeds prima. We merken geen verslechtering in prestaties en rijeigenschappen. Optrekken doet ie als een dragster, hij remt als een raceauto en gaat als een kart door de bocht.
Verbruik blijft binnen de perken. Over 120.000 komen we uit op 16kw/100. Actieradius zou dan rond 400 kilometer moeten zijn. De meeste kilometers maken we op de snelweg. Zuinig rijden kan-ie ook. Regelmatig verbruiken rond 10kw /100 op tweebaanswegen en max. 90km/u. In de winter neemt de actieradius wel af. Deze winter was dat rond 15% lager. Degradatie van de accu is ons in de praktijk niet opgevallen.
De laadsnelheid is top. Bij Superchargers tikken we meestal 170kw aan. Op de laadpiek is dat 1200 km per uur. Meestal laden we thuis tot 90% vol met een laadsnelheid van 24 km per uur.
De all season banden houden zich goed. Ze zijn er rond 60.000 op gekomen en hebben nog genoeg profiel om de zomer veilig te rijden.
Het interieur is top. Geen slijtage sporen te zien en er is niks afgebroken. De weinige knopjes, hendels en draaiwieltjes werken als nieuw. Het is bovendien makkelijk schoon te houden.
Klimaatregeling werkt als het moet als een koelkast. In de zomer zetten we hem op 23 graden, in de winter op 21 graden. Het systeem kan het makkelijk aan en de stoelverwarming is fijn.
De voorruit is vervangen nadat we op de autobahn met 130 km per uur werden geraakt door een steen werden geraakt. De ruitenwissers worden minder.
Binnenkort weer naar Italië...
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.