Tesla Model 3 Standard Range Plus (2019) #10

autoreview

Tesla Model 3 Standard Range Plus (2019)

Signalement

UitvoeringModel 3 Standard Range Plus
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst62.000 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Rijdt als een zonnetje

Al langer wilde ik Tesla rijden, maar dacht dat het onhaalbaar zou zijn. Sinds december is het werkelijkheid geworden en ik ben er nog steeds blij mee. Duurzaamheid vind ik belangrijk. Bij de kleinere modellen vind ik dat nog steeds maar Tesla.... sinds ik de eerste Model S van binnen zag en nu ook de ervaring met de Model 3: ik vind het alsof ik in een auto van de toekomst stap.

Plussen
* het rijden. De acceleratie, de stilte. Er is al veel over geschreven. Mijn beleving: Ik zoek nu na een half jaar nog steeds naar excuses om te rijden. Lokaal zoveel mogelijk de fiets, maar als er tijd voor is, breng ik m’n vrouw naar haar werk en combineer het met wat anders (of ze rijdt zelf). Laatst even laten zien hoe het superchargen werkt (kind kan de was doen: Tesla detecteert welke auto aan het laden is - je hoeft je niet aan te melden of ergens te pinnen).
* Autopilot. Versnellingshandeltje 2 keer naar beneden en de Tesla rijdt zelf (in mijn geval niet op rotondes: Full Self Driving vond ik nog een te dure optie). Alleen elke 15 seconden een beweginkje aan het stuur maken of er lichte druk op houden.
* Afwerking bij mij was prima. Ik moest nog wel de banden een keer laten balanceren. Dat hoort natuurlijk al bij aflevering in orde te zijn. En dat je de auto zelf in de haven ophaalt, ik heb er zelf eigenlijk geen grote moeite mee. Iemand van Tesla ter plekke had er een mooie verklaring voor : het geld is in de auto gaan zitten. Ach, de kritiek van anderen daarop begrijp ik wel, maar ik ervaar 'm zelf zo niet.
* Het verbruik. Zuinig rijden is echt goed te doen. De Model 3 is geloof ik de meest gestroomlijnde auto van dit moment.


Minnen
* Phantom braking: soms, bv bij de schaduw van een viaduct, remt de Autopilot terwijl er niets aan de hand is. Ik rijd met m’n voet boven het stroompedaal, daarmee kun je dit snel overrulen. Het wordt wel beter met elke update die Tesla naar de auto stuurt. Ik heb nu een snellere, betere auto dan toen ik 'm ophaalde, door de automatische software-updates.
* Ontgrendeling. Als m’n telefoon op slaapstand staat herkent de auto m’n telefoon niet meteen als sleutel. Als ik van te voren even vliegtuigstand aan/uit heb gezet, wel.
* Het oerwoud aan laadpassen en systemen. Met Tesla heb je wel het grote voordeel van het Tesla Supercharger netwerk. Het uitdokteren van het laadpassensysteem en wat je thuis nu precies nodig hebt, vraagt bijna een aparte studie. De offertes van laadpaal-leveranciers kwamen bij mij stukken hoger uit dan het meebestellen van een Tesla Wall Connector en die door een plaatselijke electricien te laten installeren. De laadpaal had ik in het begin nog niet, maar ik moet zeggen dat het met de standaard Tesla oplaadkabel, eigenlijk ook prima werkte.‘ s Nachts opladen aan de reguliere kabel en in de ochtend was de accu weer voldoende gevuld. Nu wel een Tesla Wall Connector (530 euro). 3 fase aangesloten door de electricien met een kwh-meter erbij. Daar laad ik met 80 km/h mee en met de standaardlader gaat het met 16-20 km/ h. Bestelde laadpassen: Shell Recharge (veel dekking), Maingau (Duitsland handig), Vattenfall (Amsterdam veel dekking). Alleen de Shell Recharge laadpas nu 2 keer gebruikt het laatste half jaar. Ben blij dat ik me geen systeem heb laten aansmeren met een laadpaal en pasje thuis met vaste kosten per maand. In Corona tijd weinig gereden en dan wil je ook niet aan vaste kosten gebonden zijn.


Tips voor wie een Tesla overweegt.
* Proefrit. Ik maakte een proefrit met m’n vrouw en ik was verkocht. Ik reed in de Performance versie en moest me helaas wat inhouden omdat ik haar op een gegeven moment misselijk had gereden.
* Mijn overweging tussen de SR+ en de LongRange. Best veel tijd genomen om de plussen en minnen tussen de twee op een rij te zetten. De Long Range is qua specificaties heel aantrekkelijk, maar ik heb gekozen voor de SR+ omdat 1) ik behalve vakanties prima uit zal komen met de realistische range van 250-350 km. 2) Supercharger netwerk van Tesla snel weer op weg helpt. 3) de SR+ is door het lagere gewicht en de enkele motor zuiniger in verbruik 4) op vakanties zal ik met kinderen toch regelmatig stoppen, nu wel met minder vrijheid om te kiezen waar ik zal stoppen. 5) Ik betaal de auto van m’n zakelijke rekening en betaal voor de SR+ de helft aan bijtelling dan voor de Long Range. Als ik een tijd minder zzp-opdrachten heb, kies ik liever voor de iets lagere vaste lasten van de SR+. Sinds ik als ZZP’er ben begonnen, reserves opgebouwd op de zakelijke bankrekening, mezelf weinig tot geen loon uitbetaald, en daarmee de duurste aankoop van m’n leven gedaan (op het huis na). 6) Premium Connectivity en het aantal luidsprekers. Op de longrange is het geluid beter maar ik vind het in de SR+ al super. Ook het handsfree bellen is beter dan ik heb ervaren in Audi's, Toyota's of andere auto's.
* Ik heb veel forums uitgeplozen, en o.a. een glasscoating op de lak aan laten brengen, die de schijnbaar dunne Californische lak beter beschermt. Vrienden waren hier enthousiast over, zelf kan ik het verschil moeilijk beoordelen.

* Mocht je overwegen om een Tesla aan te schaffen dan is het slim om dat via onderstaand linkje te doen. Wij krijgen dan beiden 1500 gratis kilometers superchargen. https://ts.la/henric33633 Mijn gratis kilometers lopen 7 juli af, en worden verlengd als iemand via dit linkje bestelt. Dat zou super zijn. Wat ik nog wel miste vlak voor m’n bestelling is om een Tesla bezitter te spreken voor tips/advies. Of een wat uitgebreidere proefrit of hoe iemand ermee op vakantie gaat. Mocht je meer willen weten, stuur me een berichtje of reactie hieronder en ik help graag.
* Als je tot bestelling over gaat, controleer de auto goed bij aflevering. Op internet circuleren wel checklists. Bij mij was alles goed, behalve het uitlijnen van de banden na.


Tips bij het rijden.

1. One Pedal Driving. Je kunt in het Tesla menu instellen of je bij het loslaten van het stroompedaal, wilt stoppen of rollen. Rollen is wat traditionele automaten doen. Ik heb gekozen voor stoppen en dan hoef ik nauwelijks nog het rempedaal te gebruiken (alleen soms nog bij rotondes waar je niet al het verkeer ziet aankomen). Daarmee rijd je alleen nog met je rechtervoet: heerlijk comfortabel!
2. AutoPilot! Heerlijk. Twee klikjes naar beneden bij de rechterhendel (schakelpookje) en de Tesla houdt je in de baan en houdt afstand tot je voorliggers. Bij de terugrit naar huis toen ik de Tesla op ging halen kreeg ik straf: ik had een aantal keer langer gewacht dan 15 seconden om het stuur te bewegen. En dan mag je AutoPilot niet meer gebruiken. Meteen een mooi excuus om te stoppen bij de Supercharger van Zaltbommel, even bij te laden en daarna wel weer AutoPilot op de juiste manier te gebruiken.
3. Auto voorverwarmen. In de winter aan de lader kun je via de app de auto al voorverwarmen. Geen ruiten meer krabben, fijn! Of in de zomer de airco vast aan zetten. Ik heb pas recent de ventilatieknop voor de achterpassagiers ontdekt, die zit in het ventilatieschermpje rechtsonder en kun je dus apart aan- of uitzetten.
4. De app koppelen. Met de app kun je instellen dat je al met de auto kan rijden (zonder sleutels-keycards), de auto al kunt starten (binnen 2 minuten moet je dan aan het stuur zitten), de auto ontgrendelen op afstand (Pap, ik wil de auto vast in), en je kunt instellen tot hoe ver je de batterij wilt laden.
5. Accu levensduur. Als je de accu zo lang mogelijk wilt mee laten gaan, schijnt het het beste te zijn om de accu zo veel mogelijk rond de 50% te houden, dus als je veel korte ritten rijdt: laden tot 70% en leegrijden tot 30% of 80/20. Als je een lange rit voor de boeg hebt, zorg dan dat je accu zo kort mogelijk op 100% staat: zowel 100% als 0% schijnt niet goed voor de accu te zijn. Geldt ook voor de batterij van je mobiele telefoon. Sinds ik dat weet laad ik m’n telefoon wat vaker bij en trek de stekker eruit voordat ie bij 100% zit. Bij de Tesla kan je het van te voren instellen, tot hoe ver je de accu geladen wilt hebben.

Tips voor zuinig rijden.
Nu in Corona tijd is het me gelukt om 50 km te rijden en daarbij 102Wh/km te rijden. Daarmee zou je 490 km halen. Moet wel zeggen dat dit lokale kilometers zijn, geen snelwegkilometers. Maar zonder te duwen ? Ik zal een fotootje bijvoegen, ook van 88 Wh/km op 10 km.
1. anticiperen / uitrollen. Uitrollen maar wel wat snelheid in de (zware) auto houden scheelt enorm in de benodigde (opstart)energie.
2. gelijkmatig door de bochten; met een snel misselijk gereden vrouw hier wel een lesje geleerd ? Het is anders wanneer ik alleen in de auto zit.
3. even geen gebruik maken van de waanzinnige acceleratie
4. autopilot waar het kan: 80 km/h wegen, snelweg
5. luchtweerstand is je vijand, dus behalve de snelheidstesten toen ik ‘m net had houd ik me nu aan de max snelheid, of zelfs iets eronder als het druk is en ik voor me wat (anticipatie-) ruimte wil hebben, wat bovendien heerlijk relaxed rijdt waar ik vroeger nog wel minuutjes aan het jagen was.

ik laad op bij zonnig weer, zodat de stroom die de Tesla in gaat van m’n zonnepanelen af komt. Hopelijk kan in de toekomst de Tesla batterij ook terugleveren aan het huis als slimme thuis-accu. Vandebron schijnt al een soort slim oplaadsysteem te hebben.

Deze zomer naar Italië. Iemand tips voor oplaadpassen daar ter plekke?

Update: kraakje links wat de draagarmen bleken te zijn,.bij de 2019 serie een bekend probleem,.onder garantie vervangen.

Op naar de zomervakantie

  • 4.600 km

De reis naar Italië voor deze zomer gepland via abrp.com. Iemand nog tips voor leuke overnachtings-stops in Duitsland/Oostenrijk? Laad-adapter voor Italië via de Tesla shop aangeschaft, een buiten-verlengkabel aangeschaft voor de zekerheid, en de Enel-X laadapp voor Italië gedownload. Deze app niet nodig gehad, steeds geladen aan de normale stekker bij vriendelijke hotel-eigenaren, in Duitsland een paar keer via Sonnenladen bij supermarkten en natuurlijk bij Tesla Superchargers. Het voelde totaal niet vertragend. Heel relaxed kunnen reizen dankzij de stilte aan boord. En af en toe hard doorgereden als het rustig op de weg was en we genoeg actieradius over hadden richting de volgende stop. Heerlijk!

Noorwegen

  • 25.000 km

Ook naar Noorwegen is het goed te doen met superchargers onderweg en zelfs in Duitsland nog gratis Sonnenladen bij de LIDL (zonnepanelen op het dak). Vaak waren we nog niet klaar met eten of volgens de app konden we al weer door. Nog een reisstekker gekocht om in noodgevallen in Denemarken gezekerd te kunnen laden. Fijne en relaxte vakantie gehad, totaal geen laad-stress, en juist extra ontspanning dankzij de Autopilot.

* Mocht je overwegen om een Tesla aan te schaffen dan is het slim om dat via onderstaand linkje alias referralcode te doen. Wij krijgen dan beide 1500 gratis kilometers laden bij de Superchargers cadeau van Tesla. https://ts.la/henric33633

Dank je wel voor je referral

  • 31.000 km

Ik zie dat mijn gratis kilometers verlopen maar bij een nieuwe referral wordt dat met 6 maanden verlengd. Help je mij bij je aankoop door via onderstaand linkje te bestellen? WE krijgen dan allebei 1500 gratis kilometers laden bij de Superchargers cadeau van Tesla. Dit is de Tesla referralcode: https://ts.la/henric33633

Draagarmen voor

  • 62.000 km

Update: kraakje links wat de draagarmen bleken te zijn, bij de 2019 serie een bekend probleem. Is onder garantie vervangen.

Mocht je nog een referralcode Tesla zoeken, gebruik dan deze referralcode: https://ts.la/henric33633

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.