Tesla Model 3 Performance AWD (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model 3 Performance AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
KM-stand laatst | 25.000 km |
Tesla Model 3 Performance
!!! referral program: Je krijgt 1,500km gratis supercharging wanneer je een Referral code gebruikt voor je bestelling.
Je kan mijn Referral code gebruiken https://ts.la/payam43959
Dit kan je ook doen wanneer je al een bestelling geplaatst hebt. Geef TESLA een belletje of stuur een email naar referralprogram@tesla.com met de Referral code en krijg gratis supercharging.
Succes!!!
Tesla Model 3...... Wat is er over deze auto niet gezegd. Kijk naar een willekeurige item op autoweek over Tesla Model 3 en zie het aantal posts daaronder.
(Even off-topic: ik ken het fenomeen fanboy wel. Neem Apple en Messi als onderwerp en zie hoe onrealistisch sommige mensen ze de hemel in prijzen. Maar goed ze zijn ook fans, en het feit dat ze dingen net wat rooskleuriger zien dan de rest is het hun ook vergeven. Maar het enorme hoeveelheid afgunst op deze website richting Tesla rijders en met name model 3 is enigszins lachwekkend. Trump zou het sad noemen... :)
Anyways. Ik heb mijn model 3 mid 2018 december gereserveerd met de verwachting dat ik hem ergens mid/eind 2019 kon verwachten. Kreeg gelijk paar dagen later een email dat ik hem samen kon stellen met een leverdatum van februari als ik hem voor 1 januari zou "bestellen".
De reden waarom ik een Tesla 3 gekocht heb? Zodat ik op de kosten van de Autoweek lezers, die overigens schijnbaar allemaal 52% inkomstenbelasting betalen, lekker goedkoop auto kon rijden.
Zonder gekkigheid: ik heb een Z4, gekocht toen ik single was ;) en een X4, gekocht net voor de geboorte van ons kind met het argument dat we veel ruimte nodig hebben voor de kinderspoelen. Ik zal later over allebei een review schrijven (ik krijg iedere keer een glimlach als ik mijn Z4 zie en geniet van iedere km waarin ik mee rij (files niet meegerekend)) maar het brandstofverbruik van onze X4 is onverwacht hoog en terwijl mijn vriendin het echt prachtig vindt, vind ik er mee rijden helemaal niks. Het is echt een goeie en snelle auto maar ik blijf het met de Z4 vergelijken, qua beleving, en ik vind het echt saai.
Wat doe je dan als je ziet dat Tesla model 3 binnen 3.5 seconden van 0 naar 100 km/u trekt? Je gaat voor je vriendin een sommetje opmaken waarin je de maandelijkse kosten van een Tesla (opladen met onze zonnepanelen en gratis op werk) afzet tegen wegenbelasting van de X4 en de €300 tot €400 brandstofkosten ervan per maand. Met beetje liegen tegen jezelf kom je al gauw op een verschil van €10.000 per jaar. Conclusie: vriendin overtuigd en de auto gekocht.
We hebben onze performance model 3 in het zwart (ander 2 auto's zijn ook zwart) met wit interieur en auto-pilot gekocht.
Van de week kreeg ik een email dat ik mijn (onze...) auto op vrijdag 15 Feb kon ophalen. Woensdag kreeg ik te horen dat het misschien toch niet op vrijdag kon omdat de auto later in Tilburg zou aankomen, door de staking in België. Met wat duwen en trekken heb ik er toch voor kunnen zorgen dat we hem maar een dag later op zaterdag 16 Feb konden ophalen.
Treintje naar Tilburg gepakt en taxi ritje verder waren we bij Tesla motors Tilburg. Geen grote ontvangst (al lag er een rode loper) en we konden plaats nemen in de glazen wachtkamer waar je alle auto's zag staan. Ook die van ons.
Wat opviel was dat van de 20-25 model 3's die daar stonden om geleverd te worden maar 1 rood was en 1 blauw. Naast die van mij was maar 1 andere performance uitvoering en allemaal hadden ze een zwarte interieur.
Behalve die van ons, en je zag iedereen die hun eigen auto gingen ophalen toch even naar onze auto toe lopen (wij kregen het als laatste, dus we zaten vanuit de wachtkamer te kijken naar de mensen die naar onze auto liepen en binnen keken) en iets te lang bij hangen. Toch spijt van hun zwarte interieur denk ik.
Zwarte interieur vind ik echt lelijk (is maar mijn mening). Weet niet waarom, vind bijna alles in het zwart mooier maar auto interieur in het zwart..... Nee toch maar met heel veel twijfel de witte besteld. En het ziet er echt prachtig uit. Beter dan in de foto's. Past vooral ook bij het minimalistische interieur.
Na 40 min wachten konden wij eindelijk naar onze auto. Onze Tesla genius (geen idee hoe de Tesla verkopers heten maar die zullen ook een naam hebben) was wel heel vriendelijk, enthousiast en jaloers (zijn woorden). Hij legde alles uit aan mijn vriendin en ik leerde hem een en andere over Tesla Model 3. Het was pas zijn tweede dag en ik heb sinds december bijna dagelijks filmpjes over model 3 gekeken om alles erover te leren.
Oh nog een ding over mijn ervaring daar: de meeste eigenaars waren van boven 50-60 jaar (naast ons waren maar 2 andere stellen die nog onder/rond de 40 waren) en de Tesla Genius/medewerkers waren allemaal begin 20 denk ik. Net wat anders dan je gemiddelde BMW verkoper.
Toen de "rondleiding" klaar was begon ik mijn rondje. Er zitten veel krasjes op de auto, niet diep en gaat met polijsten weg maar kreeg te horen dat het binnen de marges viel en dat Tesla dus niks aan zou doen.
Je koopt dus een auto van 80k, zit er krasjes op en je moet het maar accepteren..... leuk. Maar dat was niet alles. Type 2 oplaadkabel zat er niet bij, want ze waren er doorheen, of ik er in tussentijd het bij de Superchargers kon houden. Dacht het dus niet: heb ze zover gekregen dat ze me alvast een gebruikte kabel uit hun werkplaats mee konden geven en dat ik later een nieuwe zou krijgen.
De passagiersportier rechtsachter laten afstellen omdat het lijst niet gelijk liep met de rest van de auto en ook het achterklepje laten afstellen omdat je de klep echt super hard dicht moest gooien om hem te sluiten. Volgens de Genius was het normaal en hoort het bij. Nou volgens mij niet. Dus door de monteur even naar laten kijken. Hij gaf ook aan dat alle Model 3s hier last van hadden maar de oplossing is heel simpel even afgesteld en nu sluit hij normaal.
En eindelijk maar rijden!
Je start de auto en je hoort niks. Je begint te rijden en je hoort niks. Raar en geinig tegelijk. Ik wist niet hoe het "gaspedaal" zou reageren dus ik heb hem maar op "chill mode" gezet bij het uitrijden. Was niet nodig want bij het indrukken van het pedaaltje is de auto de eerste 0,5 cm tot 1 cm heel beschaafd. Trap hem verder in en je vriendin begint te gillen, zo'n 1 a 2 seconden nadat zij (en jij ook) met je hoofd naar achteren wordt gedrukt/geslagen.
Jullie hebben het allemaal kunnen lezen en in de reviews kunnen zien: de auto rijdt geweldig. Echt sportief en snel. Ook door de bochten. Je merkt echt niks van zijn gewicht. Voelt net zo "licht" en wendbaar als mijn Z4.
We weten allemaal dat ie 0 tot 100 heel snel kan maar ik kon niks vinden over 100 tot 200, of hoe het inhalen/acceleratie op hogere snelheden is.
Nou wees gerust. Hij is ook boven de 100 snel. Heel snel.
Naast de snelle acceleratie is het meest bijzondere je "uitzicht". Omdat er geen dashboard is, is wat er wel voor je ligt heel laag. Dus je hebt heel veel zicht op de weg. Lijkt of je op de weg zit. Heel vreemd/leuk. Ik vond de model 3 in de video's vreemd uitzien, hij is heel leuk maar vond het dak vreemd hoog zitten waardoor het minder sportief leek. Nou het dak is niet hoog je dashboard is laag waardoor je vooruit heel lang is, waardoor je dak heel hoog lijkt.
Tesla's hebben een lange bereik maar niet als je sportief rijdt, als het koud is en op hogere snelheden is ie ook niet....... Mocht je het niet door hebben: ik rij hard en sportief (wel binnen wettelijke snelheid meneer de agent) maar iedere keer snel optrekken kan ik niet laten. Dus we moesten voor we thuis waren al naar een supercharger. 30 min verder en we hadden weer 200+ aan KMs. Thank you referral code off of internet (9 maanden gratis superchargen).
Ik moet nog uitzoeken hoe je Flitsmeister in Tesla Model 3 kan gebruiken, dus niet via je tel, want de navigatie van Tesla is prima en het heeft ook Spotify. Maar als je de Spotify van de auto gebruikt dan hoor je de meldingen van je tel niet over de auto speakers en ook al heb je Tesla.flitsmeister op je webrowser dan hoor je ook geen meldingen.
To be continued
PS: als iemand een tip heeft voor de laadpaal thuis laat het maar weten. Zal ik voor de Tesla Charger gaan of toch iets anders? Schijnbare zijn er veel oplichters op marktplaats die een Tesla oplader aanbieden, dus let goed op.
Weekendje met Model 3
- 650 km
1,5 dag en 650 km verder.
Zaterdag zijn we vanuit Tilburg, met een korte detour via Best (ik kwam toevallig vorige week er achter dat in Best een 9 meter lange standbeeld van Michael Jackson staat, ik dacht geinig en wanneer ga je nou ooit naar Best, dus we zijn er heen gereden) naar huis gereden wat een kilometer of 150 is.
Vandaag voor de gein naar Roermond gereden om even een lange ritje te maken, om te kijken hoe het allemaal bevalt. Had ook naar Maastricht kunnen rijden maar toch voor Roermond gekozen om ook een keertje te kijken bij de designer Outlet daar.
Auto rijdt goed en zelfs op hoge snelheden heb je niet veel last van (wind) geluid. Zowel mijn Z4 (cabrio...) als mijn X4 (grote zijspiegels en ook een grote auto) maken meer herrie.
In bijna iedere review wordt lovend gesproken over hoe goed de stoelen (voorstoelen dan) zijn. Dus mijn verwachtingen waren heel hoog.
Nou ik denk dat zowel de Z4 als X4 betere stoelen hebben. Z4 is natuurlijk veel sportiever waardoor je stevig op je plek zit en niet wegschuift in snelle bochten, en X4 is ook sportief maar ruimer en zachter. Volvo stoelen (S60) zijn tot nu toe de beste stoelen waar ik op/in gezeten heb voor lange afstanden.
De stoelen van Tesla zijn ook comfortabel, vergelijkbaar met de X4 maar zeker niet iets bijzonders (weet niet waar die Amerikanen doorgaans in rijden...).
Zelf rijden en vooral even accelereren/paar auto's inhalen is heel leuk. Stuur is wel heel zwaar, heb hem van sport naar normaal gezet maar blijft zwaar (comfort niet geprobeerd, mag mijn vriendin het doen, terwijl ik met die Z4 wel wat gewend ben. Het doet je denken aan een auto zonder stuurbekrachtiging parkeren, alleen dan op snelweg......
Wanneer ik met mijn Z4 rijd en vooral wanneer ik hem ergens parkeer zie ik mensen (vooral mannen) omkijken. Krijg ook bijna altijd complimenten van de heren van boven de 65-70. Kleine kinderen/jongens vinden het ook prachtig en komen er beetje bij rondhangen.
De X4..... Niemand kijkt er naar, nou ja niet op een leuke manier dan. En als er iemand naar kijkt dan is er meestal van "daar heb je zo'n (vul t zelf maar in)".
De Tesla Model 3 zit daar tussen in. Meeste mensen kijken niet/interesseert ze niet, heel af en toe herken mensen wel dat het een model 3 is en wijzen er naar. Heel anders is het bij de Superchargers waar alle Tesla rijders wel even (komen) kijken.
Bij de Outlet in Roermond hebben ze heel veel plekken voor electrische auto's en ook een hele rij alleen voor Tesla's. Alleen zitten best veel van die plekken vol met benzine en diesel auto's (en nee geen hybride) met vooral Duitse en Belgische kentekens. Gelukkig was er een plek vrij bij de Tesla's en kon ik opladen want zelfs na tussentijds laden bij van der valk was het accu weer onder 30% toen we daar aangekomen waren.
Harder rijden dan 120-130 en accu gaat veel sneller leeg, mijn gemiddelde verbruik afgelopen twee dagen was 230 kw/km wat volgens grafieken in de auto bijna twee keer zo hoog is als "normaal". Maar ja een Lamborghini rijdt ook 1 op 4, alleen kan je dan niet gratis tanken......(is een geintje, petrolheads).
De auto is ruimer dan de X4 je hebt veel meer been ruimte achter. Daar kan ik een kinderstoel niet achter mijn stoel zetten want dan zit ik met mijn knieën tegen de dashboard. In de Tesla heb je veel meer beenruimte. Gek genoeg is het kofferbak ook praktischer, kinderwagen past er makkelijker in en je hebt nog beetje ruimte over ook.
Even tussendoor opladen is minder erg dan verwacht. Ik kan niet meer recordtijden neer zetten (wat altijd wel geprobeert wordt) want je moet 30-60 minuten stilstaan en laden bij lange afstanden, maar voordat je even wat gegeten/gedronken hebt, naar WC bent geweest of even hebt zitten googlen op je tel is de auto weer genoeg opgeladen.
Het minste van alles: de autopilot. Het is een verijdelde dynamische cruise control. Vooral goed voor snelweg met lange rechte stukken waar je niet veel inhaalt/van baan wisselt. Trajectcontrole A2 is perfect hiervoor.
Van baan wisselen is heel slecht/moet veel beter worden. Hij heeft echt zeeën van ruimte nodig om van baan te wisselen ipv gebruik maken van zijn snelheid en kleine gaatjes gebruiken.
Het ergste is dat wanneer je naar rechts wilt gaan omdat de auto achter je sneller aan het rijden is (komt enkel voor als ik op cruise control zit 🤫) de autopilot eerst remt voordat ie naar rechts gaat. Tenminste als ie naar rechts gaat. Want als er 20 m voor of achter je een auto is dan gaat ie niet.
Moet heel gek zijn voor andere weggebruikers, ze zien mij knipperen voor 10 seconden en toch verander ik niet van baan. En dan weer knipperen....... De bumperklevers zullen het leuk vinden: Model 3 s die allemaal op rem gaan staan als je ze naar rechts wilt gaan duwen.
Zelf even corrigeren is ook niet makkelijk, want het stuur is al zwaar maar de autopilot begint ook tegen je te vechten als je toch handmatig van baan wilt wisselen. En als je toch doorzet gaat ie beetje hysterisch piepen.
Nee autopilot is op dit moment mij het €5k extra niet waard. Maar het belooft wel wat te worden.
Ik vind zelf rijden toch wel leuker.
Paar kleine Trivia's
- 794 km
Zonder het een te lage post van maken, hieronder een paar random puntjes:
Auto maakt geen geluidjes (er kraakt niks) en het enige wat je hoort zijn de willen een op hoge snelheden wind (wat overigens erg meevalt).
Deuren dicht gooien wilt af en toe mislukken want ze gaan niet dicht als je het niet beetje duwt. Je hoeft het niet hard dicht te slaan maar af en toe moet je het 2-3 keer doen voordat het echt dicht is.
Mijn verbruik is rond 220 watt per kilometer. Dat is bij hoge snelheden (130 en hoger) en snelle acceleratie met de airco de hele tijd aan.
Deuren openen is heel makkelijk ondanks het vele gezeur van mensen. Zie het als een soort motorische vaardigheden toets: als je er moeite mee hebt dan is er meer iets mis jou en je motorische en overige ontwikkelingen (dus bijvoorbeeld niet met je rechter hand de bestuurdersportier proberen te openen).
De cup-holders zijn eigenlijk te groot. Flesje Spa blauw blijft er niet rechtop in zitten in (snellere) bochten. Is toch door Amerikaanse supersize menu's gemaakt.
Nederlandse software versie lopen achter op de Amerikaanse (je hebt dus niet de aller nieuwste opties).
De auto is niet zo hard als in de reviews gezegd wordt. Maar goed ik rij ook in een Z4 met M onderstel en een X4 met M onderstel en 20 inch wielen...... Het is inderdaad geen Citroën.
Audio systeem is goed/prima. Beter dan de X4 met de premium audio-installatie maar volgens mij niet (veel) beter dan die van de Z4, wat THX gecertificeerd is maar ook een veel kleinere ruimte is.
Wat wel irritant is dat wanneer je het stuurwiel met een hand/palm 360 graden rond draait je de het geluid opeens veel harder of zachter zet (afhankelijk van of je links gaat of rechts gaat) omdat je toch het ronde knopje op het het stuur iedere keer onbewust raakt.
Tweede TESLA Model 3
Dinsdag 26 maart kan ik mijn nieuwe TESLA Model 3 ophalen (zeer waarschijnlijk wordt het bij mij thuis geleverd maar ik liever dat er niemand mee rijdt voordat ik er zelf de eerste kilometers mee gereden heb. Het wordt dus weer een tip naar Tilburg denk ik).
Het is inderdaad de tweede Tesla Model 3, want de eerste werd na 3 dagen en 796 km terug gebracht (lang verhaal maar er was niks mis met de auto....).
Ik was een van de eerste mensen in Europa die een model 3 had en ik was de aller eerste die binnen Europa en Tesla Model 3 terug bracht. Ze hadden geen procedure voor. Het duurde 1,5 week een heel veel boze telefoontjes voordat ik mijn vrijwaring kreeg. Intussen was Tesla met mijn auto lekker aan het rond rijden (terwijl de auto op mijn naam stond en ik de wegenbelasting en verzekering betaalde).
Na het terugleveren van de auto had ik gelijk een nieuwe besteld en binnen paar dagen kreeg ik een email dat ik hem kon komen ophalen. Kennelijk hadden ze genoeg op voorraad? Alleen een probleem: Tesla had mijn geld nog niet terugbetaald en je moet de nieuwe auto eerst betalen voordat je hem mag gaan ophalen en Tesla kon niet intern het factuur tegen het geld wat ik van ze nog moest ontvangen afschrijven.
Dus een maand moeten wachten tot dat ik mijn geld ontvangen had van Tesla en ze weer kon betalen. Inmiddels had ik nog twee keer een levering afspraak ontvangen maar ik moest ze iedere keer bellen met het zelfde verhaaltje: jullie niet betalen, ik niet betalen.
Twee weken geleden de rekening betaald maar nu hadden ze geen voorraad meer........ Zul je maar zien.
Maar als alles goed gaat (en dat is altijd even een vraag bij TESLA helaas) heb ik vanaf volgende week dinsdag weer een TESLA. Dus ja ik zou deze auto opnieuw kopen :)
Eindelijk weer een Tesla
- 170 km
Dinsdag 26 Maart eindelijk mijn nieuwe Tesla model 3 opgehaald.
Deze keer was alles lekker chaotischer. Ze zijn 3, 4 keer meer auto's tegelijk aan het leveren dan in feb en niet omdat ze veel beter zijn geworden. Eigenlijk is alles veel slechter geworden.
Voorheen moest je 15-20 min aan het lijn wachten tot ze je oproep beantwoorden. Tegenwoordig word er automatisch opgehangen.......heb het 3 dagen op verschillende momenten geprobeerd, iedere keer hetzelfde. Er werd automatisch opgehangen.
Niet heel fijn gezien het feit de ze me paar dagen van te voren zouden bellen om te bevestigen dat ze op 26ste mijn auto kwamen leveren en dat dus gewoon niet doen!
Dinsdag hoorde ik toevallig dat een collega zijn Tesla Model 3 mocht gaan ophalen, dus ik ben maar met hem mee gaan rijden om ook mijne op te halen. Onderweg kreeg ik een belletje van Tesla dat ze gingen rijden en dat ze met 2 uurtjes bij mij zouden zijn. Ik gaf en dat ik al onderweg was (had ze al gemaild maar kennelijk lezen ze dat ook dus niet).
Eenmaal in Tilburg was alles veel chaotischer.......ze hadden deze keer wel overal gebak staan op tafels.
Na 15 min wachten kon ik mijn auto gaan zien. Deze keer stond iemand van Tesla energy mij te woord (hij zou hem komen brengen) die eigenlijk niet zoveel van de auto afwist. Hij was wel erg aardig en probeerde zijn best te doen, net wat anders dan de arrogante tieners/twintigers bij Tesla motors (kom ik zo op terug).
Deze keer had de auto op meerdere plekken "lakschade" (er zit stof onder lak), is de bekleding vies (was ik zelf niet schoon krijg) en hing er een stukje plastic los onder het stuurkolom. En ja een van de portiers is ook niet 100% goed opgesteld.
Ze hebben ook nog niet de auto pilot (ik zou hem "gratis" krijgen omdat ik mijne zonder auto pilot besteld had net voor de prijsverlaging).
Oh en ik heb weer geen type 2 kabel mee, omdat hun toeleverancier niet genoeg kabels geleverd had.
lakschade wordt door een andere partij over enkele weken opgepakt. Ik neem ook dat de bekleding dan schoon gemaakt wordt......
het paneeltje werdt door hun mobiele dient bij mij op werk terug op zijn plek geduwd. Kabel en auto pilot moet ik nog krijgen (maar hoe.....?).
Wat betreft mijn slechte ervaring met de delivery mannen/jongens van Tesla. Loop je wel eens in een boutique van een dure merk binnen en soms heb je van die verkoopmedewerkers die vergeten dat jij wel de kleding/horloge/schoenen/etc. wel kan veroorloven maar dat zij daar alleen rond lopen omdat zij daar werken? Ik krijg iedere keer hetzelfde gevoel bij Tesla. Wat ik nog erger vind is het feit dat zij zonder te blikken en blozen een meer-of-meer "zoek het maar zelf uit" antwoord aan je geven.
Lakschade? Valt binnen normen. Portier gaat niet goed dicht? Het is geen BMW. Geen laadkabel aanwezig? Ga je toch naar supercharger of fastned, want die kabel geven we als extraatje mee. We nemen de telefoontjes niet op? omdat we teveel telefoontjes krijgen. We komen onze eigen afspraken niet na? Jah....kan gebeuren.
wat ik niet allemaal over heb om in 3,5 seconden van 0 naar 100 km/h te accelereren.
Wordt vervolgd.
Minpunten
- 1.600 km
Het is nog steeds heel veel plezier hebben wanneer ik in de model 3 rijd, vooral wanneer ik alleen ben en niemand zeurt dat ik rustiger moet rijden. Goed misschien niet beter dan in een Z4 met open dak in de zomer maar zeker niet veel minder!
Maar oké, ik geef het toe, als ik mijn Z4 zie staan en er naar toe loop dan voel ik me een klein jongetje en krijg een glimlach, dat heb ik niet met de Tesla. Aan de andere kant: ik heb al 1600 km met de Tesla gereden en nog geen cent betaald aan brandstofkosten/elektriciteit. Op zich wel een glimlach waard denk ik......
Ik heb nog steeds geen oplaadkabel en de Autopilot is er ook nog niet op gezet. En dat na meerder emails, belletjes en een bezoekje aan service center in Amsterdam (omdat tegenwoordig na 30 min aan de lijn hangen je oproep nog steeds niet beantwoord wordt). En nee, heb ook nog steeds mijn gratis supercharding tegoed niet ontvangen.
Dus ik dacht laat ik maar een paar min/irritatie punten van de model 3 gaan beschrijven.
Het geluidje wat bij de parkeersensoren hoort is veel te zacht, relaxed en onopvallend. Als je enkel op het geluid afgaat waneer je aan het achteruit rijden bent bijv. dan heb je een grote kans dat je wel iets gaat raken. Want waar de meeste auto's hysterisch gaan piepen wanneer je dicht bij een obstakel komt, blijf Tesla heel relaxed en zachtjes. Dus niet op je mobieltje kijken wanneer je aan het parkeren bent ;)
Al vaak benoemd maar kofferbak is heel hoog, dus wat je in je binnenspiegel ziet is heel beperkt. Wat vooral onhandig is omdat je de hele tijd het gevoel hebt dat de auto achter je aan het bumperkleven is. Nog een reden om sneller te rijden :)
Spotify van de auto loopt vaak vast. Opeens stopt het met spelen en wat je ook doet krijg je geen geluid meer. Scherm restarten en wachten tot dat je weer netwerkverbinding hebt.
Als je de Spotify van de auto gebruik, krijg je geen meldingen van je mobiel via de speakers van de auto (uitgezonderd telefoon oproepen). beetje vervelend zo, hopelijk wordt met latere software updates verholpen.
Een nummer "draaien" is ook veel onhandiger dan in andere auto's (je merkt al dat ik aan het neat-picken ben). Je kan kiezen tussen contacten en dat betekent dat je moet gaan scrollen op een onhandig gesorteerd volgorde (op achternaam ipv voornamen zoals ik het liever heb) omdat je niet een hele naam kan typen om het op te zoeken, of je moet gaan scrollen tussen recente oproepen. Vreemd genoeg heb je optie "favorieten" niet.
Wat nog bizarder is, is het feit dat waneer je de voice-assistant wilt gebruiken om bijvoorbeeld Veronica op te bellen, krijg je een foutmelding dat er geen contactpersoon Veronica gevonden kan worden omdat ik het in de contacten als Verónica heb staan. Goed, Amerikanen zullen er niet zoveel problemen mee hebben maar ben benieuwd hoe leuk de Fransen het bijvoorbeeld gaan vinden.
Verder is het echt een hit and miss met het loskoppelen van de oplader zonder het ontgrendelen via je app of de boardcomputer, want het knopje op de kabel zelf drukken werkt soms wel en meestal niet. Hij stopt met laden maar je krijgt de kabel niet eruit.
Het is nog steeds heel fijn rijden
- 5.000 km
Inmiddels 5,000 km met de tweede model 3 gereden en het zijn allemaal hele fijne, snelle, rustige en rookloze kilometers geweest 😏
Nog steeds geen spijt van het kopen van een Tesla. Al heb ik heel veel spijt dat ik te maken heb met Tesla Nederland en Testal Amsterdam in bijzonder. Als je incompetentie opzoekt dan zul je zeker een paar foto's van de medewerkers daar te zien krijgen..... Maar goed daar wil ik niet echt op in gaan omdat de auto zelf heel veel goed maakt.....
Ik zie veel onzin in de reviews (op YouTube en zelfs in de media) maar wat ik me nog meer over verbaasd zijn de opmerkingen van hele boel mensen op reviews hier en nu.nl Daar mee doel ik niet op mensen die de auto lelijk vinden of valide argumenten hebben.
En ik vind het ook niet erg dat sommige mensen uit afgunst/jaloezie/onwetendheid/gebrek aan cognitieve vermogen onzin uitkramen. Wat ik erg vind is dat deze mensen allemaal stemrecht hebben😟
Maar dat is ook weer een discussie voor een andere keertje en ook een andere forum.
Is de auto perfect? Nee zeker niet. Maar ik ben ook niet bewust van het feit dat er een perfecte auto bestaat (misschien een dat een BMW M5 dat in de buurt komt?).
Ik zie heel veel commentaar over de afwerking van Teslas in het algemeen, wat niet voldoet aan de eisen van de mensen hier die door hun Brioni dragende chauffeurs iedere weekend in een Rolls-Royce Phantom naar een Bijan boutique gereden worden om sokken uit te zoeken.
Dat de afwerking van de auto niet voldoet aan de miljardairs onder ons snap ik. Maar als ik het vergelijk met de auto's waar ik mee/in gereden heb dan valt het heel erg mee. Niks kraakt of piept, en voor mij is dat het belangrijkste. Alles voelt stevig aan en ik voel me veilig en comfortabel als ik er mee rij.
Er wordt vaak groepen dat je heel veel betaalt voor een mindere kwaliteit. Ben ik niet mee eens (mijn X4 kost nog veel meer maar qua kwaliteit is het nou niet echt een dag en nacht verschil). Ik vraag me af of mensen zich realiseren wat je allemaal krijgt voor die €70k (in het geval van een performance model).
Dit is het enige auto wat ik me kan veroorloven die 0-100 km/h in minder dan 4 seconden doet. Qua rijgedrag is het ook het beste wat ik tot nu toe mee gemaakt heb (zonder dat het een oncomfortabele Spartaanse racer wordt) en dan krijgen je ook nog eens alle functies wat de meeste andere auto's niet hebben of een fortuin kosten bij de Duitser. En je krijgt ook nog gratis updates. Dus nee je krijgt niet weinig waar voor je geld (en ik lease hem niet eens).
Zo'n beetje alles is al verteld over deze auto dus ik ga het niet herhalen.
Ik zal enkel de grootste 3 minpunten uitlichten:
3. Ik vind het nog steeds niks dat je niet naar Spotify van de auto zelf kan luisteren terwijl je ook meldingen van je tel (Flitsmeister bijv.) via Bluetooth te horen krijgt.
2. Spotify app van Tesla is niet al te best. Soms loopt ie vast maar het ergste is het shuffle functie. Zelfs uit een playlist met honderden nummers, herhaalt ie iedere keer de zelfde 20-30 nummers.
1. Maar het aller aller grootste minpunt van de auto is het volgende: niemand maar ook niemand doet mee met een sprintje trekken bij stoplichten. In mijn andere auto's (en vooral de Z4) gebeurt het zeer regelmatig. Vooral als een Duitser naast je staat. Maar met de Tesla heb ik het nog niet eens een keer mee mogen maken. Mijn vriendin is er blij mee want ze snapt niet waarom "mannen" dit moeten doen en vind het ook irritant. Maar wat heb je aan een snelle auto als niemand even met je mee wilt doen 😕
Alle gekkigheid daargelaten: de stap van een "normale" auto naar een elektrische auto vond ik nou niet heeeeel erg groot. Maar ik heb nu een paar keer tussendoor in onze V60 T6 moeten rijden.........en wat is het toch een grote verschil!!
Alles, behalve stoelen, is gewoon slechter. Je hebt minder zicht. Auto is veel een veel langzamer, optrekken en inhalen voelt als een eeuwigheid (mind the turbo lag). Je kan niet zo sportief door de bochten. Er is geen regen. remmen. En er is veel meer herrie. Je trapt het gaspedaal in, auto gaat gillen, er gebeurt weinig, je trapt hem verder in, nog meer gegil en voordat je alle koppel en pk tot je beschikking heb moet je alweer remmen want het duurde 100 meter voordat je op snelheid/acceleratie kwam wat je gewend bent van een Tesla.
Ja ik ben er nog uiterst blij mee. Volgende auto wordt ook een electrische. Zeer waarschijnlijk een Model Y of X. Tenzij BMW met een electrische auto komt die net zo snel is.
Weekendtrip
- 6.000 km
Inmiddels heb ik de ramen "geblindeerd" (zo is het merkbaar minder warm in de auto wanneer we zonnige dagen hebben) en de auto late "de-chromen".
Zit er leuker uit vind ik. Zal er binnenkort paar foto plaatsen maar nu wilde ik over iets anders hebben: weekendtrips
Inmiddels meerder weekendtrips (Antwerpen Dusseldorp, Groningen, Maastricht, etc.) met de model 3 gehad en wilde kort een paar punten uitlichten.
Rustig/langzaam rijden zit er bij mij niet en een Performance Model helpt ook niet (Schiphol-centrum Antwerpen en Schiphol - centrum Groningen beide in minder dan 1,5 uur) wat weer betekent een hogere verbruik. Mijn normale verbruik zit rond de 190-195 Wh/km, wat al een stuk hoger is dan wat gemiddeld is volgens Tesla. Bij zo'n road trip zit mijn verbruik ergens tussen 220-260 Wh/km, afhankelijk van hoe hard ik kan rijden.
Dit betekent ongeveer (wanneer je niet van 100% naar 10% lading wilt rijden) dat je iedere 2 a 2,5 uur zo'n 20-30 minuten moet bijladen. Meestal moet je langer wachten op mensen die even naar WC zijn gegaan tijdens het opladen, dan het opladen zelf.
Maar goed aan het andere kant, als je niet Zuid-Frankrijk, Italië, Spanje, etc. wilt rijden (ik vlieg toch liever en huur een auto daar) betekent dat je hooguit een keer hoeft te stopen om te laden onderweg.
Eenmaal aangekomen kun je tegenwoordig bijna bij iedere parkeergarage je auto opladen. Een grote plus punt is het feit dat (nu nog) altijd lege plekken zijn voor elektrische auto's terwijl je met een normale auto paar rondjes moet rijden in grote steden voordat je een parkeer plek hebt gevonden. Beetje VIP parkeren zo :) Je gaat een paar uurtjes de stad in, winkelen, eten en als je terug komt is je auto weer volgeladen voor de terugrijs en is lekker op temperatuur. Wat wil je nog meer?
En de stoelen (achterbank daargelaten, want ik rij altijd zelf) valen echt mee voor langere ritten. Je komt lekker fris aan nar 2-4 uur rijden. Al helemaal als je met Auto Pilot aan rijdt.
Maar als je een M3P hebt dan moet je alleen in de file de auto pilot aanzetten vind ik :P
State of Charge
- 7.500 km
Laats reed ik naast een BMW M4 die (gelukkig) het nodig vond om te kijken of een M4 sneller zou zijn dan een Tesla M3P.........
Goed nieuws: dat is een M4 bij lange na niet.
Slecht nieuws: dat geldt bij een snelheid tot 130-140 vermoed ik, (doordat je al een voorsprong hebt opgebouwd?)
Slechter nieuws: je state of charge (dus hoe vol je accu is) heeft een groot invloed bij hogere snelheden. ik had maar 25% accu en voelde een groot verschil met hoe snel mijn auto normaalgesproken is.
Heb even zitten google en er zijn verschillende testen online beschikbaar. Bij een lage acculading verandert je koppel niet zoveel maar je aantal PKs daalt enorm. Met andere woorden: je 0 tot 50-60 km/h blijven zeer snel maar daarna neemt je acceleratie af. Dat betekent dat je in stadsverkeer altijd sneller bent dan andere auto's maar op snelweg.........
hier is er een filmpje daarover (resultaten zijn aan het eind te zien) https://www.youtube.com/watch?v=d6a8kt8N9dg
nog een aantal punten mbt wat ik bij al deze nieuwe reviews zie, die klagen over de autopilot:
1: "autopilot" is nu de benaming van dynamische cruise control van Tesla, inclusief lane keep optie. Je hebt geen FSD, dus verwacht ook niet veel van tenzij je de extra EUR 6,000 betaald hebt.
2. De autopilot blijft zich kalibreren naarmate je veel kilometers maakt. Dus na 500 km een review schrijven en vermelden dat de autopilot niet best is, getuigt ook niet veel kennis van je eigen auto.....
3. Phantom breaking: daar heb ik zelf tot nu toe geen last van gehad (rij ook niet heel erg vaak op autopilot) maar schijnbaar hebben mensen daar last van. Mijn vraag is dan, heb je de laatste software update en zijn je camera's en sensoren schoon? Daarnaast hebben mijn X4 en V60 veel vaker last van paniekerig remgedrag wanneer ze op op cruise controle staan (vooral de V60), het is dus niet alleen de Tesla die opeens remt.
PS: tot nu toe vond ik al die spelletjes op Tesla maar niks (en eerlijk gezegd beetje dom gezien het feit dat het niet goed voor je banden en stuurhuis zijn). Maar nu schaken ook beschikbaar is ben ik verslaafd en kan het "wachten in de auto" af en toe niet lang genoeg duren om mijn potje af te maken.
Nog steeds heel blij
- 17.500 km
17,500 km verder en nog steeds heel erg blij met mijn M3P. Iedere keer als iemand mij vraagt wat mijn ervaring is want ze denken ook om een te kopen is het enige wat ik zeg "doen, gewoon doen".
Gelukkig is er (nog) niks mis met de auto want ik lees/hoor dat de service van Tesla in Nederland niet beter op geworden is.
Omdat het geen echt koud winter is heb ik ook niet veel gemerkt van afname in het bereik van de auto. Het enige wat je merkt is dat de regenerative breaking op gang moet komen 's ochtends.
Inmiddels zie ik ook overal model 3s rond rijden, soms zitten we met 4-5 model 3s achter elkaar op snelweg. Je moet hem dus niet kopen als je een "exclusieve" auto wilt hebben 😉
Ben benieuwd naar ervaringen en tips van de mede-eigenaars wat betreft onderhoud. Het enige wat ik gedaan heb tot nu toe is ruitensproeier vloeistof bijvullen en bandenspanning checken. Voelt vreemd aan.... Alsof ik iets over het hoofd zie
Corona update
- 21.000 km
De laatste tijd wordt natuurlijk niet veel gereden (thuiswerken) wordt enkel naar supermarkt gereden of naar bouwmarkt heel af en toe. Met andere worden de auto kan een hele week geparkeerd staan zonder gebruik.
Wat me opvalt is dat de SOC bijna gelijk blijft. Er zijn bijna geen reductie in procentrage van acculading. Misschien 1 of 2% in 5-6 dagen? Ik kan herinneren dat het vroegen veel hoger was.
Misschien komt dit door het die hogere temperaturen? Of software updates? Heeft iemand dezelfde ervaring?
Supercharger V3
- 25.000 km
Vorige week rondje Amsterdam-Luxemburg gedaan op een dag. Zowel heen als terug "moest" ik (ik hou niet met 20% SoC aankomen) twee keer stoppen om op te laden. Ieder keer ongeveer 30 minuten laden omdat ik altijd het liefst met een SoC tussen 80-90% vertrek.
In totaal dus bijna 2 uur langer onderweg, voor heen en terug. Normaal vind ik dat geen probleem want dan kan ik even naar WC en wat eten/drinken, maar deze keer waren vanwege corona de hotels of dicht of je moest een masker hebben om naar binnen te lopen.
Al met al, een city trip heen en terug op een dag is zeker makkelijk te doen.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Uitgelicht aanbod
Lees ook

Koopwijzer Tesla Model 3 - let hierop als je een Model 3 als occasion zoekt

Tesla-eigenaar aangehouden na opladen aan lantaarnpaal

Hoeveel capaciteit heeft accu van Tesla Model 3 LR na ruim 130.000 km?

Per Tesla Model 3 naar het Noorderlicht: 6.200 km in een week

'Accucapaciteit Tesla Model 3 toegenomen tot 82 kWh'
