Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #7

autoreview

Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)

Signalement

UitvoeringModel 3 Long Range AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf14 km
KM-stand laatst135.064 km
Lezerswaardering: 75%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste review

  • 1.984 km

Ik mijn zoektocht naar informatie heb ik een goede review over de Tesla Model 3 gemist. Vandaar dat ik mijn ervaringen ga delen op autoweek.nl.

Allereerst even over mezelf. Ik woon in Friesland en ik rij ca. 60.000km per jaar. Ik ben ZZPer, dus ik betaal zowel de kosten van de auto en de bijtelling. Ik ben een rustige rijder en ik zorg ervoor dat zo economisch mogelijk rijd. Tot op heden reed ik altijd youngtimers, over het algemeen Volvo V70. De laatste heeft tot nu toe 700.100km gereden en gaat binnenkort in de verkoop.

De Volvo V70 kostte me in totaal ca. 12.500 per jaar bij 60.000km. Ik verwacht dat dit met de Model 3 gaat dalen tot ca. 9.000 tot 10.000 per jaar. Dit alles bij 60.000km.

Over de Model 3. Ik heb tot nu toe in 10 dagen bijna 2000km gereden en het is erg wennen om iedere keer uit te rekenen of je wel weer thuis komt. De Tesla rijd prima, alleen bij hoge snelheden maakt de auto best veel geluid, voornamelijk rijwind. De wegligging is echt geweldig. Door het lage zwaartepunt is het net een kart. De acceleratie is zoals bij elektrische auto's, bizar snel.....

Rijden doe ik vooral op de cruise control (ik heb nog geen autopilot, dat komt nog volgens Tesla), met een snelheid van 110km. Bij temperaturen tussen de 15 en 20 graden is het verbruik ca 162Wh per km. In theorie kom je dan ca. 462km ver op de accu van 75kW. In de praktijk is mijn record nu 480km. Van de snelweg af daalt het verbruik namelijk sterk.

Ik zal deze reviews ieder 2 maanden/10.000km maken. Tot op heden:
- 293 kWh verbruik, EUR 59,00 kosten (incl BTW en thuis laden).
- verzekering EUR 76 per maand
- geen verdere kosten
- geen autopilot geactiveerd.

Een kwart ton

  • 25.952 km

De eerste 25000km zitten er op in 4,5 maand. De Model 3 is me een stuk beter bevallen dan ik verwachtte. Het is wel jammer dat ik het (theoretisch) net moet afleggen tegen de M5 van een collega op sprintjes tussen de 0-100 en de 0-200.

De kosten waar ik tegen aanloop zijn laag. Om de 25.952km te rijdeb heb ik in totaal 4100kWh verbruikt. Gemiddeld heb ik hiervoor 0,213EUR/kWh verbruikt. Dit is EUR 873,0 aan brandstof kosten, oftewel 0,033EUR/km. Per km ben ik dus ca. 7 cent minder brandstof kwijt dan met bij V70 diesel.

Verder heb ik 1 bezoek gebracht aan TESLA Groningen. Ik vond dat de achterklep niet helemaal lekker sloot, dus dat hebben ze opnieuw afgesteld. Ik ga binnenkort ook een afspraak maken voor de bestuurdersdeur, want ook daar irriteer ik me soms aan. De deur gaat gewoon goed dicht, maar de deur "valt" soms net niet lekker dicht.

De reden om een Tesla te kopen is me na wat langere (1000+km) wel duidelijk. Het supercharger netwerk is goed dekkend en levert het afgesproken vermogen(730km/h). Fastnet daarintegen is een teleurstelling. Na 5 minuten laden zakt de laadsnelheid in (van 750km/h naar 100km/h). Laden aan publieke laadpalen doe ik nooit, want dat is veel te duur.

De autopilot (basis versie) heb ik voor een tripje naar Italië ook aangeschaft en wat is dat een geweldig systeem. Ik heb dit ook bij andere merken (Volvo V90, Nissan Leaf) mogen proberen, maar Tesla is hiet gewoon echt lichtjaren vooruit. Het is ontspannen rijden, op de snelweg, maar ook op provinciale wegen. Als er een middenstreep op de weg staat werkt het prima bij mij. De bocht in de A6 bij Emmeloord gaat net aan met 80km/h van A'dam naar Joure, maar van Joure naar A'dam gaat het prima met 110km/h.

Minpuntje van de autopilot is vooral als je denkt dat de autopilot aanstaat, terwijl deze niet aan staat. Dan wil je wel eens schrikken.

De profieldiepte van de banden is 6,0 millimeter voor en 7,0mm achter. Daar ga ik zeker de 50k-60k mee halen.
Via de Teslafi website hou ik de voertuiggegevens bij. de belangrijkste data:
- Batterij degeneratie: - 2,9% (schijnt normaal te zijn dat je in het eerste jaar relatief veel verliest.
- Efficientie van het energiesysteem tussen de 5 en 35 graden is ongeveer gelijk (92%).
- Bij gemiddeld 190kmh (autobahn) verbruik je 66kWh per uur, dus 200km en de accu is leeg. Dit is getest :D

Er zijn tot nu toe 4 updates geweest aan de auto. Er worden vooral kleine aanpassingen gedaan en games toegevoegd, tot plezier van de kids. Ze kunnen nu racegames spelen met het "echte" stuur en de "echte" remmen. Ook kunnen de PS4 consoles worden ingeplugd. Er wordt dus nu gezeurd of we kunnen gaan opladen bij een supercharger.

Een half jaar

  • 33.492 km

Vandaag hebben we de Model 3 precies een half jaar, dus tijd voor een weer een review.

Algemeen
De Tesla is gewoon een goede auto waar je prima en voordelig (directe kosten en bijtelling) als je veel km rijd. De auto ziet er goed uit. Kinderen komen allemaal zeggen hoe mooi ze de auto vinden en volwassenen zeggen er niet zo veel over. Mijn eigen kinderen zijn nog steeds lyrisch over de auto vanwege het "scheetkussen", santa modus, spotify en natuurlijk de game beach buggy (dat wordt gespeeld met het stuur van de auto als controller.

Onderhoud
Gisteren even terug geweest voor het afstellen van een deur, deze sluit nog niet altijd even goed. Soms moet ik de deur nog een keer dicht slaan. Dit schijnt aan een sensor te liggen. Ze lezen de log files uit en dan moet ik terugkomen, zodat ze het verhelpen.
De bandenslijtage valt alles mee, sinds de vorige meting van de profieldiepte is deze niet meetbaar afgenomen. Wel lijft wel-of-geen winterbanden een vraag. De auto heeft 4wd, maar de banden zijn wel breed. Daar moet ik nog het e.e.a. over nazoeken op de Amerikaanse fora.

Software
Vanmorgen voor het eerst kennisgemaakt met de V10 software update. Dit is een goede verbetering. De tegenliggers worden correct gesignaleerd, het "fantom breaking" lijkt sterk verminderd en de google maps navigatie is verbeterd. Ook zijn er verschillende gadgets toegevoegd. Nieuwe games, karaoke, Netflix toegevoegd, sentry mode geupdate, dash cam verbeterd en schijnbaar de mobile app verbeterd, al zie ik daar niets van.
Ik heb geen Full Self Drive en ik ben benieuwd wat deze update daar te weeg brengt. Zou het eindelijk fatsoenlijk gaan werken?

Kosten en verbruik
Het plaatje van de vorige post blijft gelijk. Het gemiddelde verbruik is opgelopen tot 161W/km (was 159W/km). Dit zal wel met de buitentemperatuur te maken hebben.

Deel van de familie

  • 130.476 km

Onze model 3 rijd door de Corona significant minder kilometers dan de kilometers van de berekening waarop de aanschaf is gebaseerd. Om gelijke kosten te houden met de V70 D5 uit 2002 moet er eigenlijk 80.000km per jaar worden gereden met de Tesla (ik ben ZZPer, dus ik betaal alle kosten én de bijtelling).

De waarheid heeft het plaatje echter ingehaald. De Volvo is een stuk duurder geworden (er rijd nu een collega in) qua wegenbelasting en zeker qua brandstofkosten. Ik heb het excelbestand niet bij de hand, maar ondanks dat ik minder kilometers rijd, denk ik dat het aardig gelijk is.

De onderhoudskosten tot nu toe:
Voorbanden (74.800km) - Landsail, EUR 190,00
Achterbanden (82.300km) - Landsail, EUR 190,00
Nieuwe set winterbanden (123.200km) - Hankook, EUR 540,00

Verder zijn er geen onderhoudskosten geweest.
De keuze van de Landsail banden zal velen bevreemden. De Pilot sports waren lastig te verkrijgen en ik moest toch andere banden hebben. Ik moet zeggen dat de kwaliteit me meeviel. Ik had eerder het idee van meer grip, dan van minder grip. Dit vertaald zich wel in een hogere slijtage. De voorbanden waren echt op na 49.000km. De achterbanden liggen nog in de garage, daar kan ik denk ik nog 15.000km op rijden (dus in totaal ca. 60.000km).

Ondanks de verschillende banden is het verbruik op 161W/km gebleven.

Voor het bijhouden van de kilometers en andere zaken maak ik gebruik van Teslafi. Hier wat data uit dit programma:
Charging: Ik laad 94,3% van mijn kW thuis
Battery report: range losse 7,95%
Efficientie bij 0-5 graden: 81,7%
Efficientie bij 20-25 graden: 92,1%

Van het battery loss merk ik eigenlijk niet zoveel. Ik kom nog steeds op en neer van mijn verste klant op 1 lading (240km heen en 240km retour), maar dan moet ik me wel aan de snelheidslimiet houden. Omdat de navigatie naukeurig bijhoud of ik thuiskom of niet, durf ik gewoon te rijden als ik met 1% lading thuiskom. Files en temperatuur hebben eigenlijk geen invloed op de totale afstand die ik kan rijden. De kachel en de airco wel. Dit kan tot wel 15% range uitmaken.
Mocht er toch wat extra stroom nodig zijn, dan laden we bij een supercharger voor EUR 0,24. Dit is de helft van Fastnet met abonnement en bijna 1/3 van de laadpunten van Shell, Fastnet zonder Abonement en langs de straat.

Algemeen
De Tesla is echt "Part of the family". We hebben veel plezier van de auto. Ik kom veilig op-en-neer van mijn werk, er passen genoeg voetballertjes in en als er spullen mee moeten dan past er best veel in.
We gaan op naar de 2ton. Met de huidige ontwikkelingen zal dat ca. een jaar duren.

Irritatie puntjes

  • 135.064 km

Ondanks mijn enthousiasme over de auto, zijn er wel een paar irritatie puntjes en die wil ik toch even delen. Het gaat over software updates en over een krakend onderstel.

Het updaten van de Tesla werkt subliem. De software staat automatisch klaar om te installeren en binnen 20 minuten staan de laatste updates voor je klaar.
Het irritante is dat je dus niet weet wat er wordt geïnstalleerd. Het zijn dus niet alleen technische updates, maar ook bijvoorbeeld interface veranderingen.
Dit lijkt een klein dingetje, maar het is mateloos irritant als je instapt met je slaperige hoofd en bijvoorbeeld de ruitenwisserfunctie of de radiobediening niet meer kan vinden. De voice control kan ik helemaal niet meer vinden...

Het tweedepunt is het onderstel. Qua rijeigenschappen zie ik nog geen degradatie, maar de rubbers piepen en kraken dat het een lieve lust is bij lage snelheden.
De auto is in 135k nog nooit bij de garage geweest, dus het zal wel met onderhoud te maken hebben.
Binnenkort maar eens langs mijn "ICE" garage om er eens wat aan te doen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (33)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.