Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #6

autoreview

Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)

Signalement

UitvoeringModel 3 Long Range AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst400 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De Tesla is best ja

  • 400 km

Deze week heb ik de toch wel meest besproken auto van de laatste tijd mogen ophalen bij Tesla in Tilburg. Mijn auto is de Tesla Model 3 Long Range All-Wheel Drive. Deze heeft twee onafhankelijke motoren. Mocht ik met deze auto motorpech krijgen dan kom ik niet stil te staan. Met de andere motor kan ik dan nog relaxed doorrijden naar mijn bestemming. De opties voor deze auto zijn zeer overzichtelijk zal ik maar zeggen. Ten eerste de motor: 340 PK of 464 PK. Ik heb dus gekozen voor de 340 PK. Qua aantal PK's vergelijkbaar met een BMW 340i bijvoorbeeld. Ruim voldoende dus. Daarna krijg je bij het bestellen de keuze uit 5 kleuren, waarbij zwart de gratis kleur is. Die vind ik ook het mooiste afsteken tegen het chroom dus dat was een financiële meevaller. Bij mijn vorige zwarte auto's moest ik daar nog voor bijbetalen. De derde keus betreft de standaard 18" aerodynamische wieldoppen (goed voor actieradius) met daaronder als verrassing nog mooie donkere velgen. Ondanks het risico dat ik fors inlever op comfort toch gekozen voor de 19" sportvelgen. Het oog wil ook wat. De een na laatste keus (ja er zijn erg weinig opties) is zwart of wit nepleer. Marketingtechnisch noemen ze dit handig vegan leer. Hier heb ik nog wel even over getwijfeld. In een model X vond ik het prachtig tot over the top. Toch de veilige zwarte keus gemaakt. En last but not least de keuze om Autopilot wel of niet aan te schaffen. Met betrekking tot de bijtelling is het handiger om het achteraf te laten activeren (tegen een hogere prijs) maar ik wilde deze zo graag direct hebben. Dat maakt de Tesla toch echt wel Tesla: automatisch rijden van oprit tot afrit op de snelweg, inclusief knooppunten en het inhalen van andere voertuigen, autopark en als hoogtepunt: de auto komt vanaf de parkeerplaats automatisch naar mij toe.

Zo dat was de bestelling. Best spannend want ik bestelde de Tesla 3 zonder er in gereden of gezeten te hebben. Wel heb ik een geweldige ervaring (van 1 dag) in een Tesla Model S 100 D Performance Ludiscrous. In deze bizar snelle auto (van ruim 2250 kilo) wordt je in 2,6 seconde naar de 100 gekatapulteerd of gelanceerd. Anders kan ik het niet omschrijven. Bruut geluidloos geweld. Zeer indrukwekkend. Maar "blind" besteld dus.

En ook best een overgang van mijn Volvo V90 D3 Momentum. Een slagschip die mij deed denken aan de Chrysler 300C toen deze werd geïntroduceerd. Statig, groots en groot. Een enorme ruimte achterin, veel comfort. En eigenlijk dezelfde prijs als de Tesla 3. maar een totaal andere auto.

De aflevering bij Tesla in Tilburg was leuk. De ontvangst is hartelijk en doet mij erg denken aan Apple. Goed over nagedacht, goede sfeer, goede aankleding. Bovendien bouwen ze de spanning goed op. Van achter glas zie je jouw auto al staan, omringd door prachtige tesla aankleding en op een luxe mat. Een Tesla medewerker opent de deur zodat je samen naar jouw nieuwe Tesla loopt. Naast vele andere 3's een enkele S en X. De diverse kleuren en velgen bekijk ik nog eens goed in het echt en kom tot de conclusie dat ik de voor mij juiste keuze heb gemaakt. Na de (nodige) uitleg mag je vervolgens de fabriek uitrijden. Zonder bloemetje voor de vrouw.

De stilte valt het eerste op. Geen geluid en toch rijden. En ten tweede natuurlijk de bediening van het enorme scherm vraagt wel even gewenning. Maar het voelt nu na slechts 400 kilometer al best goed aan. Ook het ontbreken van de snelheidsmeter voor je neus went al. Het derde wat me opvalt, is dat je erg veel aandacht krijgt van medeweggebruikers. Dat zal niet lang meer duren want de 3's worden erg goed verkocht en in rap tempo uitgeleverd.

De Tesla is zeer comfortabel. Ondanks de 19" velgen. En zelfs erg rustgevend. Hij lijkt best veel op de S maar dan niet zo sierlijk en smaller.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.