Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #5
autoreview

Signalement
Uitvoering | Model 3 Long Range AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 3.277 km |
Te heet gewassen Model S
- 702 km
Het is alweer 5 jaar geleden dat ik een Model S in Tilburg mocht ophalen. Destijds een grote gok, er waren nog maar nauwelijks superchargers en bij bestelling was de Model S nog maar net in Nederland op de weg. Maar de gok gewaagd met in het achterhoofd dat de benzineslurper voor de lange ritten ter beschikking stond.
Tot mijn verbazing bleek ik de Tesla de fijnere auto vinden. Het rijdt zeer comfortabel, de snelheid van de Tesla is in het verkeer veel bruikbaarder dan die van eender welke benzineauto en het is simpelweg een heel rustgevende auto. Met het uitbreiden van het supercharger netwerk werd op zeker moment de Tesla ook de auto waarmee gereden werd op lange afstand, inclusief wintersport.
Vanaf de aankondiging van de Model 3 heb ik met een schuin oog naar de Model 3 gekeken. Toen ik in februari las dat de levertijd slechts een maand bedroeg ben ik gaan proefrijden en heb ik de auto eind maart besteld. Slechts een week later mocht ik de auto al ophalen!
Exterieur
De auto is duidelijk een Tesla en lijkt veel op de Model S. Maar dan wat korter en wat minder breed. Optisch lijkt het verschil groter dan het feitelijk is op basis van de harde cijfers. De Model 3 is wat minder sierlijk, maar oogt daardoor wel wat dynamischer. Al met al gewoon prima. Ik heb de Model 3 in zwart besteld uit oerhollandse overwegingen. Ik heb inmiddels alle kleuren bij de aflevering naast elkaar gezien en ben ook erg blij met de keuze. Rood vind ik nog net wat mooier, maar de meerprijs die je dubbel moet betalen omdat het ook voor de bijtelling meedoet tegen 22% maakt dat ik het de meerprijs niet waard vindt. Zo denkt overigens kennelijk de meerderheid erover, want verreweg de meesten zijn zwart... De aerovelgen zijn een meerwaarde omdat ze de range op de snelweg met 5% vergroter, maar sowieso kan ik ze aanraden, want ze hebben een prachtige verrassing in petto: onder de aerokappen zit een prachtig wiel (zie foto).
Interieur
Het is even wennen. En toen ik het voor het eerst zag op de foto's was ik er zeker van dat ik een HUD zou willen. Tijdens de proefrit had ik dat idee al laten varen. Het ontbreken van de snelheidsmeter voor je neus is geen enkel probleem. En je krijgt er meer zicht op de weg voor terug.
De houten strip zou nooit mijn keuze zijn, maar op de een of andere manier 'werkt' het wel. Maar dat is persoonlijk, want mijn vriendin vindt het gewoon lelijk. En volgens haar heeft zij meer gevoel voor stijl. En aangezien ze deze review toch nooit gaat lezen: natuurlijk houdt ze daarmee zichzelf voor de gek. Het is dus wel mooi!
De stoelen zitten erg goed. Zijn prima in te stellen en ook het stuur is goed aan te passen. Het stuur is lekker klein en stevig. Helemaal top! De achterbank is minder doordat je diep zit. Voor mij niet zo van belang, mijn kinderen hebben hun eigen stoelen, maar iemand die tieners heeft kan klachten verwachten. Al raak je daar met tieners vanzelf aan gewend begrijp ik.
Het interieur heeft vegan leer. Ik krijg persoonlijk jeuk van die term. Dat krijg ik al van veganisten, dus zal ongetwijfeld aan mij liggen, maar toch. Tot op heden tevreden mee. Als ze hadden gezegd dat het leer was had ik gewoon gedacht dat het leer was. Misschien dat dat ook wat over mij zegt, maar iedereen lijkt het mooi te vinden. Ben wel benieuwd hoe het gaat zijn als het 30 gr is buiten. Al heb ik daar nog geen wanklank over gelezen.
Kwa ruimte voor spulletjes is het in de Model 3 duidelijk beter verzorgd dan bij de Model S. Daar kon je niets kwijt in de deuren en je had niet echt een middenconsole. In de Model 3 is dat allemaal zoals het hoort. Inclusief een vakje waar je twee telefoons in kan opladen. Simpel, maar volstaat. Ik had liever wireless charging gehad, maar feit is dat veel mensen helemaal nog geen telefoon hebben met wireless charging.
Bagageruime is (in ieder geval voor mij) ruim voldoende, ook al door de extra ruimte voorin (frunk) en de extra ruimte achterin onder de bodem. De achterbank is in twee ongelijke delen eenvoudig neer te klappen.
Twee punten van kritiek: het zou veel fijner geweest zijn als de Model 3 een hatchback geweest was. Dat had hem voor de Amerikaanse en Chinese markt vast minder interessant gemaakt, maar ik woon nu eenmaal in Europa. En daar blijft het een rare keuze. En als je dan toch een sedan maakt, waarom niet een ski-doorvoerluik... Al schijn je die redelijk soepel zelf te kunnen maken. Maar goed, dat ga ik dan weer niet doen. Gewoon jammer.
Bediening
Vrijwel alles gebeurt op het scherm. Ik vind het heel prettig werken, maar ik was er ook al aan gewend. Ik lees in de autopers vooral de klacht dat de ruitenwissers niet te bedienen zijn op het stuur. Nog afgezien van dat de wis/wasfunctie wel via de linker hendel te bedienen is: bij de Tesla hoef je maar 1 keer de ruitenwissers op auto te zetten en dan ben je meteen klaar. Wel meteen ook een puntje van kritiek: de gevoeligheid laat zich niet instellen. Raar!
Hoe dan ook, ik mis de knopjes niet en vind de bediening via het scherm goed werken.
Ook lees ik veel kritiek over het openen van de deur middels een in te drukken knopje. Vind ik ook prima werken.
Bottom line is dat de Tesla gewoon anders is en verandering bevalt nu eenmaal niet iedereen. Maar voor wie verandering niet wil is Tesla gewoon ook niet het merk.
Het rijden
Snel en dynamisch. Stuurgevoel niet optimaal, maar de auto laat zich desondanks vrijwel direct op de grens rijden zonder probleem. Remgevoel kan ook beter, maar eerlijk is eerlijk, dat geldt voor zo'n beetje alle auto's tenzij je b.v. een 911 koopt en dat is ook geen vergelijk. De Model 3 rijdt beter dan de Model S die al heel goed reed.
De Model 3 Performance doet daar nog wel een schepje bovenop, maar voor het verkeer zie ik daar geen meerwaarde in en als je het circuit op wil zou ik vooral voor een andere auto kiezen. Het is verder leuk dat de Model 3 Performance er is, maar het is meer een imagebuilder dan dat het een logische keuze is.
De auto is uitgerust met autopilot en dat rijdt op lange stukken erg fijn en inmiddels werkt het ook gewoon erg goed. Via de updates zal het alleen maar beter worden en in de toekomst gaan we in auto's zitten die al weten waar we heen willen en hoeven we niets meer te doen. Wie weet mag je straks gewoon weer appen achter het stuur! Iets waar veel medeweggebruikers behoefte aan lijken te hebben...
Het zicht naar achteren is door de hoge achterzijde wat beperkt, maar is prima op te lossen door de camera die ook los van inparkeren kan worden gebruikt. Ik vind het niet hinderlijk eerlijk gezegd, maar her en der lees je dat niet iedereen er even blij van wordt.
Actieradius
Bij een elektrische auto altijd 'een ding'. En ook eigenlijk weer niet. 400 km is prima af te leggen met de Model 3. En voor langere afstanden is de supercharger beschikbaar. Eind dit jaar zelfs op dubbele snelheid, waardoor je echt heel snel weer door kan (15-20 minuten). In de kou daalt de actieradius wel, maar Tesla heeft dit al vanaf de Model S onder controle door een koel/verwarmingssysteem. Het slechtste bereik heb je waarschijnlijk net boven nul met hevige regen op dicht asfalt. In de praktijk is het verschil in bereik tussen ideale omstandigheden en slechte omstandigheden niet zo groot zeg ik op basis van de ervaring met de Model S. Hoe dan ook, slechts weinigen zullen tegen beperkingen aanlopen.
En elektrisch heeft natuurlijk ook het voordeel dat het leeuwendeel van het tanken gewoon thuis gebeurt, terwijl je tegen je partner aan kruipt. Net wat lekkerder dan in gure wind met een vulpistool in je hand staan. En als je dat niet lekkerder vindt wordt het tijd voor een andere partner. Alvast succes met de ruzie om wie de Tesla mag houden!
Diversen
Een bijzonder handige feature bij de Tesla is dat je het interieur kan voorverwarmen, of -koelen. Met de juiste app kun je dat zelfs automatisch instellen.
Ook erg prettig is Sentry mode. Waarmee je de camera's van de Autopilot gebruikt om de auto te bewaken. Mocht je dus een parkeerschade veroorzaken bij een Tesla is het nu wel heel onverstandig om te 'vergeten' een briefje achter te laten. Je zal niet de eerste zijn die hiermee gesnapt wordt.
Je kan jouw telefoon gebruiken als autosleutel. Zeer handige functie, alleen moet je dan niet je telefoon vergeten mee te nemen. Want dan kan iedereen ermee wegrijden. Gelukkig kan je dan weer wel met je Tesla account de Tesla opsporen, maar toch.. telefoon meenemen is wel zo verstandig.
En natuurlijk heeft de Tesla easter eggs die nu verzameld zijn in het scherm 'onder de T'. Waaronder een whoopee cushion die je dan via het stuur kan bedienen en kan toewijzen aan een van de zitplaatsen. Buitengewoon puberaal, maar aangezien ik er toch om moet lachen is dat kennelijk mijn niveau van humor.
Wittebroodsweken voorbij
- 3.277 km
De wittebroodsweken zijn voorbij, tijd voor een update!
Actieradius
Op de een of andere manier vraagt iedereen je altijd hoe ver je met je auto komt als je een elektrische auto rijdt. Daar maakte niemand zich zorgen om toen ik nog met benzinegestookte auto's reed (terwijl ik een voorliefde had voor hele efficiënte modellen, maar dan efficient in het bloedsnep omzetten van benzine in Co2), terwijl het dan toch echt vervelend is als je weer voor bijna 150 euro (of meer..) in moet stoppen.
Met nu ruim 3.000 km achter de rug is mijn gemiddeld verbruik 165 Wh/km. Dat staat gelijk aan een range van 477 km. Gereden in diverse omstandigheden (koud/warm, droog/nat/winterse neerslag). Het verbruik is daarbij wat hoger dan ik uiteindelijk verwacht uit te komen omdat er toch ook aardig wat mensen in de auto zijn gestapt voor een demo en dan ga ik toch even de pauw uithangen zoals mijn vriendin dat noemt. Stoplichtsprintje hier, hoekje om daar. Maar goed, het heeft al geleid tot nieuwe bestellingen, dus de moeite is niet voor niets.
Waar een auto met verbrandingsmotor vaak het meest zuinig is op snelwegen geldt dat een elektrische auto juist het meest zuinig is op binnendoor wegen. Desondanks reed ik vorige week op en neer naar de Bollenstreek vanaf Eindhoven (groot deel 130 km/u) en haalde toch een verbruik over het gehele deel van 153 Wh/km. Dan heb je het over een actieradius van 500 km.
Er zijn ook ritten die ik rij met 110 Wh/km. Daarvoor hoef je nog steeds niet als een oud wijf te rijden (sorry dames, ik doe niet aan genderneutraal), maar gewoon normaal met het verkeer mee. Dat komt overeen met een actieradius van maar liefst 700 km. Probleem is natuurlijk wel dat als je zoveel op een dag wil rijden je het liefst op de snelweg met een leuk tempo vooruit wil. Dus heb je er echt iets aan dat je als je je best doet ook 700 km kan rijden 'op een tank'? Nee. En omdat de kosten per km zo laag zijn is het ook voor de portemonnee niet echt nodig. Maar goed, met lekker weer, binnendoor rijdend haal je dat dus zonder al te veel moeite.
Ik zeg het nog maar eens: supercharges gaan snel en bij lange ritten maak je daar dan gewoon gebruik van. Wel even vooraf kijken of je er ook wat kan eten, want ik ben met het paasweekend erachter gekomen dat er ook superchargers zijn waar geen eetgelegenheid bij in de buurt zit. Dan moet je 20 minuten wachten en dat is geen pretje als je een vriendin hebt die van nature zeer ongeduldig is en die ook al niet van Atari spelletjes houdt, en met haar ogen gaat rollen als de open haard aangezet wordt in de Tesla. Ja, easter eggs. Die ernstig tekort schoten deze pasen. Alhoewel, ik geef mijn vriendin gewoon de schuld, die is gewoon niet zo makkelijk tevreden te stellen (en kan gelukkig nog steeds geen Nederlands lezen, laat staan dat ze de moeite gaat nemen op deze site te komen).
In vergelijk met de Model S
Heel kort dan, want het gaat om de Model 3. Maar aangezien ik vlak voor het paasweekend ook even met de S75D (op dit moment nog in meest recente versie, update is aangekondigd en te bestellen) op en neer naar Charlerois moest kon ik de auto's ook op langere ritten goed vergelijken. Ook op lange ritten prefereer ik de Model 3. De stoelen zitten (voor mij) fijner. En wat mij vooral ook opviel was dat de Model S bij vol acceleratie wat licht in het stuur wordt, wat bij de Model 3 nooit het geval is. Mocht je een Porsche 911 gewend zijn voelt dat verder heel vertrouwd, maar toch.
De bediening van de autopilot is dan wel net wat fijner in de Model S.
En de automatische achterklep, ook wel fijn. Al heb ik dat (deels) opgelost door met de bekende modificatie (you tube: automatic trunk model 3) de achterklep open te kunnen maken. Een Nederlands bedrijf is overigens bezig met een volwaardige versie die automatische open en dicht kan. We wachten in spanning af. Ik althans.
Autopilot
Het is zeker nog geen foutloos systeem, maar het wordt rap beter en de techniek om de auto helemaal zelf te laten rijden zou in dit tempo over 5 jaar wel eens voldoende gereed kunnen zijn.
Maar... voor autonoom rijden is de grootste belemmering de mens. Of beter, de overheid. Onder het mom van "we gaan voor 0 verkeersdoden" worden wegen steeds idioter ingericht en juist op die momenten wordt de techniek overvraagd. Nog afgezien van de vraag of dat niet ook inhoudt dat je mensen gaat overvragen (ik durf daar zonder aarzelen 'ja' op te antwoorden), is dat toch wel oliedom. Je kan alleen maar bij die 0 verkeersdoden in de buurt komen met zelfrijdende auto's. En deze ontwikkelingen belemmeren dat juist. Het aantal verkeersdoden in Nederland is weer flink aan het toenemen en dat zou wel eens kunnen liggen aan al dat gehannes.
Eenduidigheid en eenvoud van weginrichting zou de norm moeten zijn. Zowel voor mens als machine beter.
Bij het gebruik van autopilot zie je dat perfect. Dezelfde weg die tussen twee gemeentes gaat: in de ene gemeente 80 km/u weg met normale belijning tussen de weghelften. De andere gemeenten kiest voor 'veilig' en heeft dus geen belijning tussen de weghelften, maar de onderbroken streep aan de zijkant. Voor autopilot is dat gewoon geen doen. Het lijkt voor autopilot een eenrichtingsverkeersweg en autopilot is gewoon onbruikbaar in die situatie.
Dan zwijg ik maar over alle verkeersremmende maatregelen in de vorm van chicanes.
Juist met autopilot (die het op wegen met lage maximum snelheden (
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Tesla Model 3
Had je deze auto's al gezien?

Tesla Model 3 SR+ 60kWh ENHANCED-AUTOPILOT + SUMMON / CCS // PANODAK
- 2020
- 81.817 km

Tesla Model 3 Long Range AWD 75 kWh Pano AutoPilot LED SOH 94% ACCU-CHECK
- 2019
- 114.615 km

Tesla Model 3 RWD SR+ 60kWh 325PK Trekhaak FSD 3-Computer 18" AutoPilot Leder PanoDak Adaptive-Cruise Lmv Camera's Elektr.-Stuur+Stoelen+Spiegels+Geheugen+Easy-Entry+Verwarmde stoelen Park assistent PDC WIFI Lane-Assist Speed-Assist Navi LED Comfortstoelen ACC DAB Voorverwarmen interieur via App Keyless via Telefoonsleutel One-Pedal-Drive Origineel Nederlandse auto tot 11kw laden thuis! 1.584kg licht! Accu Garantie tot 16-03-2028/160.000km
- 2020
- 93.680 km