en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Model 3 Long Range AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 32.423 km |
Eind 2019, na lang wikken en wegen moet onze oude Skoda Octavia 2.0tdi weg. Met ruim 4 ton op de klok voorzag ik allerhande hoge kosten aan de DSG, de motor en roest begon de auto op te vreten. We wilden perse elektrisch en niet vanwege de subsidie, maar omdat weer daadwerkelijk een keuze voor het milieu wilden maken. De EV was de laatste stap in het proces om huis, kantoor en vervoer volledig CO2 neutraal te maken. De PV panelen lagen er al, voldoende voor 35.000 km elektrisch rijden en het hele woonhuis, dus de EV moest komen. Maar eind 2019 was er nog niet zo heel veel aanbod. Mijn voorliefde ging uit naar de Kia E-Niro en de proefrit bevestigde dat. Wat een heerlijke auto, mooi afgewerkt, alles erop en eraan, lekker snel, behalve enkele voor mij zeer belangrijke dingen: geen schuifdak of panorama dak mogelijk (wel in Duitsland, ik heb het tot de importeur nagevraagd, maar niet in Nederland leverbaar), zelfrijdend is beperkt en een trekhaak was niet mogelijk. De Ionic viel af om dezelfde redenen maar nog meer vanwege de beperkte actieradius.
Toch maar naar de Tesla Dealer. Ik ben altijd een enorme Tesla fan geweest, maar de auto's waren buitengewoon onbereikbaar, tot de Model 3 kwam. De proefrit was meer dan overtuigend, ik was op slag verkocht. De souplesse, snelheid, rust, de ruimte, het fantastische lege dashboard, heel veel opties en wat een geweldig dak in de auto en dan auto Pilot, da's gewoon weg fantastisch voor onze lange reizen, binnen Nederland en naar het buitenland. En dan die geluidsinstallatie: ik ben wel wat gewend, maar dit slaat alles!! Wat een prachtig geluid en in combinatie met het scherm en alle online diensten staat alles ter beschikking voor prachtige muziek onderweg.
Dus na wat slapeloze nachten toch maar besteld (privé) met trekhaak, in rood, sportvelgen, winterbanden set, LR premium uitvoering en begin december stond 'ie in de garage thuis, mijn eerste (en waarschijnlijk niet de laatste!) Tesla.
Er zijn nu ruim een jaar verder en ik zou de auto zeker weer kopen, dat zegt wellicht genoeg in 1 zin.
Ik kan eigenlijk geen nadelen opnoemen, hooguit zorgen over de toekomst, maar daarover later meer. De auto is zeer betrouwbaar gebleken, buitengewoon zuinig, heerlijk ruim om met 4 volwassenen naar de wintersport te rijden. De bergruimte met ruim 535 liter is absurd voor een sedan. Tuurlijk: ik had liever een hatchback klap zoals de Model S, maar tot op heden geen probleem. En dan het vermogen van de auto, dat is een blijft hoe dan ook de topper van het pakket, wat een enorm vermogen en verbluffend snel, ook in tussen sprints. Het blijft verbazen. Ik rijd normaal gesproken altijd in Chill mode, dan heeft de auto zo'n 220pk op 4wd en dat is al meer dan genoeg om elke GTI achter je te laten, maar in normaal mode (sport) gegaan alle remmen los. In Chill loopt de auto soepel en vooral zuinig en gaan de banden ook lang mee. Tot heden rij ik op de eerste set banden en die zien na ruim 30kkm nog op 4mm dus geen bijzonderheden qua slijtage. Nu rijd ik erg behoudend, rustig en defensief, slechts zelden geniet ik van een sprintje. Met een accu van 74kWh kom ik gemiddeld over het jaar 450km ver. De zomer kom ik ruim op 500km, de winter rond de 420 echte km's. Nu rijd ik ongeveer 30% van de afstanden snelweg, de rest b wegen.
Op b wegen met 80 kmh is in de zomer een verbruik van 135wkm haalbaar (560 km actieradius) maar op de snelweg in de zomer gaat dat naar 170 wkm. In de winter op 80 wegen ligt het verbruik rond de 165 en op de snelweg tegen de 185 wkm. Hogere snelheden (130) in combinatie met vorst, resulteren in een verbruik van rond de 200 wkm dus een actieradius van 350km. Dit haalden we ook op wintersport vakantie in 2020 en vind ik zeer acceptabel aangezien je toch elke 200 a 250 km even wilt stoppen. Bij de Tesla snellader is die dan in 20 minuten ook weer vol genoeg voor de volgende 250 km. Dus nooit range angst.
Verbruik: over 32.000 km heb ik een gemiddeld verbruik (dus zomer + 2 winters) van 165wkm behaald.
Autopilot / FSD.
Autopilot is standaard en wordt door niet kenners goedkoop afgedaan als een veredelde cruise control, maar da's een absolute leugen. Als je niet constant stadsritten maakt, maar voor werk of privé veel op de weg zit, snelweg of provinciale wegen, kan ik stellen dat 90 a 95% van de km's de auto volledig zelfstandig rijdt. Houdt uiteraard afstand, houdt zich aan de snelheid, blijft zeer natuurlijk binnen de lijntjes, vluchtheuvels, stopt bij stopborden, verkeerslichten en remt af voor kruisingen en rotondes. Dat is dan ook het enige wat ie niet zelfstandig doet: rotondes en afslagen. En dat komt door de wetgeving, want in de USA kan het al wel automatisch. Tot zover de standaard Auto Pilot. Geef het nog een jaar en hij rijdt alles automatisch.
Wij hebben echter ook FSD aangeschaft voor een aanvullende € 7.000,-. FSD voegt aan Autopilot toe dat de auto op snelwegen automatisch kan inhalen en op snelwegen automatisch navigeert, dus klaverbladen neemt bij wisseling van snelwegen en afritten als je op bestemming aan komt. FSD zou volledig automatisch moeten kunnen rijden van A naar B. En dat maakt FSD niet waar, terwijl dit in de US al werkt. FSD werkt deels wel, maar je moet de meeste dingen bevestigen: wil je inhalen, dan geeft de auto een hint, maar ik moet zelf het knipperlicht even aantikken om te bevestigen en dan gaat ie ook zelfstandig inhalen. Alleen snelweg wisselingen een afritten gaan volledig automatisch zover bevestiging. Al met al ben ik erg tevreden, want wanneer vanaf mijn woonplaats naar ons huis in Frankrijk rij, zo'n 1100 km rijden, rijdt ie ongeveer 1070 km volledig automatisch inclusief alle snelweg wisselingen. Maar de laatste procenten, die moeten door wetgeving worden vrijgegeven. Rijden op auto pilot is in ieder geval wennen, begin een beetje eng, maar uiteindelijk veel veiliger. De auto is erg voorzichtig en houdt voldoende afstand en ziet dingen gewoon veel eerder dan een automobilist. Zie je dus een aso Tesla rijder dan weet je genoeg: die rijdt zelf. Auto pilot krijgt van mij dus een dikke 9, FSD en 5 dus net geen voldoende. Niet vanwege de techniek, maar vanwege de wetgeving die de wekelijkse potentie tegenhoudt. Zou ik FSD weer kopen? Ja, maar alleen zodra de wetgever stopt met betutteling.
Laadnetwerk.
Door mij zwaar onderschat maar oh jeetje, zat ik er naast! Onbezorgd rijden met een EV wordt grotendeels bepaald door de mogelijkheden en snelheid van het laden. Met elk merk sta je - met name in het buitenland - bij slecht werkende 50kw laders, 1 a 2 laders op een tankstation. In Nederland is het iets beter met Fastned, maar je zit nog als met pasjes en kaartjes en te hoge prijzen. Hoe anders bij Tesla: elke 50 km heb je snellader van Tesla, niet 1, maar soms meer dan 30 per locatie en altijd bij restaurants of hotels met schone toiletten en lekker koffie :-)
Een stuk beter dan die ranzige snelweg tankstations. En als je dan moet laden, dan sta je gemiddeld 15 a 20 minuten. Door de grote actieradius kunnen wij vanuit huis in Twente ruimschoots Nederland door kruizen op 1 lading en lukt dat dan een keer niet, dan heb ik vaak maar 3 a 5 minuten laden nodig om alsnog ruimschoots thuis te komen. Reken op lange ritten door Europa op maximaal 20 minuten per 250 km.
Wat zijn de down sides?
Dan de downside van een Tesla: er zit ruime garantie op de auto, maar ik moet er ook niet aan denken dat er iets buiten de garantie kapot gaat. Op de hele aandrijving en accu zit 8 jaar garantie (of 200.000km) en ik denk dat 8 jaar dan ook de limit is dat ik de auto zal houden. En flinke reparatie aan de aandrijving zal in de duizenden euro's lopen. Het accu pakket kost zo'n 12.000,-. Maar wordt steeds goedkoper. Het centrake display, ik gok op een kleine 1500 euro, etc. Tot nu toe geen grote problemen gehad, maar enorme kosten hoor ik ook bij andere auto's: EV's zijn duur als het kapot gaat.
Wat is er in 32.000km aan onderhoud geweest: ruitenwissers vervangen, ruitenwisser vloeistof bijvullen, afwerkkap in 1 wielkast liet wat los, 1 van de mobieltjes wou niet meer aanmelden (bleek onze eigen schuld), 1 ruitenwisser sproeier verstopt, (doorblazen was voldoende), klipje onder de voorklep vervangen en sinds een week is de achterruitrijcamera een beetje wazig. Die wordt onder garantie vervangen. Ook is een bout vervangen in de achterwiel ophanging, dat vond ik toch wel zeer ernstig. Ik hoorde af en toe wat kraken na zo'n 5.000 km en bij nadere inspectie (ik kon die middag direct bij Tesla terecht) bleek er een bout te missen. Hele subframe is vervangen achter (vanwege 1 bout?!). Melding richting Tesla hoe dat had kunnen gebeuren. Maar alles is super en snel opgelost en een weekje in een model S P100D als ruilauto met gratis 'tanken' was geen straf. Ruitenwissers vervangen is gewoon via de app een afspraak maken en er komt een monteur aan huis om ze te wisselen. Kost 5 tientjes, maar de service is tot op heden geweldig.
Ik volg veel over Tesla en de accu's lijken het heel goed en erg lang te doen. Degradatie is minimaal (alleen het eerste jaar, maar daarna minimaal) dus de accu maak ik mij geen zorgen om voor de eerste 3 a 4 ton.
Tot nu toe: alle lof, fantastische ervaring en heerlijke rijdersauto.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.