AutoWeek 16 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 16 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Tesla
  • Model 3
7

autoreview

Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #45

TSI EOS
  • TSI EOS7
  • Review
14 maart 2021 om 15:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringModel 3 Long Range AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst32.423 km
Gemiddelde lezerswaardering: 90%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Heerlijke reiswagen.

  • 32.423 km
  • 14 maart 2021

Eind 2019, na lang wikken en wegen moet onze oude Skoda Octavia 2.0tdi weg. Met ruim 4 ton op de klok voorzag ik allerhande hoge kosten aan de DSG, de motor en roest begon de auto op te vreten. We wilden perse elektrisch en niet vanwege de subsidie, maar omdat weer daadwerkelijk een keuze voor het milieu wilden maken. De EV was de laatste stap in het proces om huis, kantoor en vervoer volledig CO2 neutraal te maken. De PV panelen lagen er al, voldoende voor 35.000 km elektrisch rijden en het hele woonhuis, dus de EV moest komen. Maar eind 2019 was er nog niet zo heel veel aanbod. Mijn voorliefde ging uit naar de Kia E-Niro en de proefrit bevestigde dat. Wat een heerlijke auto, mooi afgewerkt, alles erop en eraan, lekker snel, behalve enkele voor mij zeer belangrijke dingen: geen schuifdak of panorama dak mogelijk (wel in Duitsland, ik heb het tot de importeur nagevraagd, maar niet in Nederland leverbaar), zelfrijdend is beperkt en een trekhaak was niet mogelijk. De Ionic viel af om dezelfde redenen maar nog meer vanwege de beperkte actieradius.

Toch maar naar de Tesla Dealer. Ik ben altijd een enorme Tesla fan geweest, maar de auto's waren buitengewoon onbereikbaar, tot de Model 3 kwam. De proefrit was meer dan overtuigend, ik was op slag verkocht. De souplesse, snelheid, rust, de ruimte, het fantastische lege dashboard, heel veel opties en wat een geweldig dak in de auto en dan auto Pilot, da's gewoon weg fantastisch voor onze lange reizen, binnen Nederland en naar het buitenland. En dan die geluidsinstallatie: ik ben wel wat gewend, maar dit slaat alles!! Wat een prachtig geluid en in combinatie met het scherm en alle online diensten staat alles ter beschikking voor prachtige muziek onderweg.
Dus na wat slapeloze nachten toch maar besteld (privé) met trekhaak, in rood, sportvelgen, winterbanden set, LR premium uitvoering en begin december stond 'ie in de garage thuis, mijn eerste (en waarschijnlijk niet de laatste!) Tesla.

Er zijn nu ruim een jaar verder en ik zou de auto zeker weer kopen, dat zegt wellicht genoeg in 1 zin.

Ik kan eigenlijk geen nadelen opnoemen, hooguit zorgen over de toekomst, maar daarover later meer. De auto is zeer betrouwbaar gebleken, buitengewoon zuinig, heerlijk ruim om met 4 volwassenen naar de wintersport te rijden. De bergruimte met ruim 535 liter is absurd voor een sedan. Tuurlijk: ik had liever een hatchback klap zoals de Model S, maar tot op heden geen probleem. En dan het vermogen van de auto, dat is een blijft hoe dan ook de topper van het pakket, wat een enorm vermogen en verbluffend snel, ook in tussen sprints. Het blijft verbazen. Ik rijd normaal gesproken altijd in Chill mode, dan heeft de auto zo'n 220pk op 4wd en dat is al meer dan genoeg om elke GTI achter je te laten, maar in normaal mode (sport) gegaan alle remmen los. In Chill loopt de auto soepel en vooral zuinig en gaan de banden ook lang mee. Tot heden rij ik op de eerste set banden en die zien na ruim 30kkm nog op 4mm dus geen bijzonderheden qua slijtage. Nu rijd ik erg behoudend, rustig en defensief, slechts zelden geniet ik van een sprintje. Met een accu van 74kWh kom ik gemiddeld over het jaar 450km ver. De zomer kom ik ruim op 500km, de winter rond de 420 echte km's. Nu rijd ik ongeveer 30% van de afstanden snelweg, de rest b wegen.

Op b wegen met 80 kmh is in de zomer een verbruik van 135wkm haalbaar (560 km actieradius) maar op de snelweg in de zomer gaat dat naar 170 wkm. In de winter op 80 wegen ligt het verbruik rond de 165 en op de snelweg tegen de 185 wkm. Hogere snelheden (130) in combinatie met vorst, resulteren in een verbruik van rond de 200 wkm dus een actieradius van 350km. Dit haalden we ook op wintersport vakantie in 2020 en vind ik zeer acceptabel aangezien je toch elke 200 a 250 km even wilt stoppen. Bij de Tesla snellader is die dan in 20 minuten ook weer vol genoeg voor de volgende 250 km. Dus nooit range angst.

Verbruik: over 32.000 km heb ik een gemiddeld verbruik (dus zomer + 2 winters) van 165wkm behaald.

Autopilot / FSD.
Autopilot is standaard en wordt door niet kenners goedkoop afgedaan als een veredelde cruise control, maar da's een absolute leugen. Als je niet constant stadsritten maakt, maar voor werk of privé veel op de weg zit, snelweg of provinciale wegen, kan ik stellen dat 90 a 95% van de km's de auto volledig zelfstandig rijdt. Houdt uiteraard afstand, houdt zich aan de snelheid, blijft zeer natuurlijk binnen de lijntjes, vluchtheuvels, stopt bij stopborden, verkeerslichten en remt af voor kruisingen en rotondes. Dat is dan ook het enige wat ie niet zelfstandig doet: rotondes en afslagen. En dat komt door de wetgeving, want in de USA kan het al wel automatisch. Tot zover de standaard Auto Pilot. Geef het nog een jaar en hij rijdt alles automatisch.
Wij hebben echter ook FSD aangeschaft voor een aanvullende € 7.000,-. FSD voegt aan Autopilot toe dat de auto op snelwegen automatisch kan inhalen en op snelwegen automatisch navigeert, dus klaverbladen neemt bij wisseling van snelwegen en afritten als je op bestemming aan komt. FSD zou volledig automatisch moeten kunnen rijden van A naar B. En dat maakt FSD niet waar, terwijl dit in de US al werkt. FSD werkt deels wel, maar je moet de meeste dingen bevestigen: wil je inhalen, dan geeft de auto een hint, maar ik moet zelf het knipperlicht even aantikken om te bevestigen en dan gaat ie ook zelfstandig inhalen. Alleen snelweg wisselingen een afritten gaan volledig automatisch zover bevestiging. Al met al ben ik erg tevreden, want wanneer vanaf mijn woonplaats naar ons huis in Frankrijk rij, zo'n 1100 km rijden, rijdt ie ongeveer 1070 km volledig automatisch inclusief alle snelweg wisselingen. Maar de laatste procenten, die moeten door wetgeving worden vrijgegeven. Rijden op auto pilot is in ieder geval wennen, begin een beetje eng, maar uiteindelijk veel veiliger. De auto is erg voorzichtig en houdt voldoende afstand en ziet dingen gewoon veel eerder dan een automobilist. Zie je dus een aso Tesla rijder dan weet je genoeg: die rijdt zelf. Auto pilot krijgt van mij dus een dikke 9, FSD en 5 dus net geen voldoende. Niet vanwege de techniek, maar vanwege de wetgeving die de wekelijkse potentie tegenhoudt. Zou ik FSD weer kopen? Ja, maar alleen zodra de wetgever stopt met betutteling.

Laadnetwerk.
Door mij zwaar onderschat maar oh jeetje, zat ik er naast! Onbezorgd rijden met een EV wordt grotendeels bepaald door de mogelijkheden en snelheid van het laden. Met elk merk sta je - met name in het buitenland - bij slecht werkende 50kw laders, 1 a 2 laders op een tankstation. In Nederland is het iets beter met Fastned, maar je zit nog als met pasjes en kaartjes en te hoge prijzen. Hoe anders bij Tesla: elke 50 km heb je snellader van Tesla, niet 1, maar soms meer dan 30 per locatie en altijd bij restaurants of hotels met schone toiletten en lekker koffie :-)
Een stuk beter dan die ranzige snelweg tankstations. En als je dan moet laden, dan sta je gemiddeld 15 a 20 minuten. Door de grote actieradius kunnen wij vanuit huis in Twente ruimschoots Nederland door kruizen op 1 lading en lukt dat dan een keer niet, dan heb ik vaak maar 3 a 5 minuten laden nodig om alsnog ruimschoots thuis te komen. Reken op lange ritten door Europa op maximaal 20 minuten per 250 km.

Wat zijn de down sides?
Dan de downside van een Tesla: er zit ruime garantie op de auto, maar ik moet er ook niet aan denken dat er iets buiten de garantie kapot gaat. Op de hele aandrijving en accu zit 8 jaar garantie (of 200.000km) en ik denk dat 8 jaar dan ook de limit is dat ik de auto zal houden. En flinke reparatie aan de aandrijving zal in de duizenden euro's lopen. Het accu pakket kost zo'n 12.000,-. Maar wordt steeds goedkoper. Het centrake display, ik gok op een kleine 1500 euro, etc. Tot nu toe geen grote problemen gehad, maar enorme kosten hoor ik ook bij andere auto's: EV's zijn duur als het kapot gaat.

Wat is er in 32.000km aan onderhoud geweest: ruitenwissers vervangen, ruitenwisser vloeistof bijvullen, afwerkkap in 1 wielkast liet wat los, 1 van de mobieltjes wou niet meer aanmelden (bleek onze eigen schuld), 1 ruitenwisser sproeier verstopt, (doorblazen was voldoende), klipje onder de voorklep vervangen en sinds een week is de achterruitrijcamera een beetje wazig. Die wordt onder garantie vervangen. Ook is een bout vervangen in de achterwiel ophanging, dat vond ik toch wel zeer ernstig. Ik hoorde af en toe wat kraken na zo'n 5.000 km en bij nadere inspectie (ik kon die middag direct bij Tesla terecht) bleek er een bout te missen. Hele subframe is vervangen achter (vanwege 1 bout?!). Melding richting Tesla hoe dat had kunnen gebeuren. Maar alles is super en snel opgelost en een weekje in een model S P100D als ruilauto met gratis 'tanken' was geen straf. Ruitenwissers vervangen is gewoon via de app een afspraak maken en er komt een monteur aan huis om ze te wisselen. Kost 5 tientjes, maar de service is tot op heden geweldig.

Ik volg veel over Tesla en de accu's lijken het heel goed en erg lang te doen. Degradatie is minimaal (alleen het eerste jaar, maar daarna minimaal) dus de accu maak ik mij geen zorgen om voor de eerste 3 a 4 ton.

Tot nu toe: alle lof, fantastische ervaring en heerlijke rijdersauto.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
 
  • Houd me op de hoogte over de Tesla Model 3
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

INFO
Athlon
Tesla Model 3 Standard Range Plus (4D/CVT)
€ 790
Stel samen ▸
Tesla Model 3 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Long Range - 4% bijtelling - 55.599,- incl. btw 20" Performance velgen

    Tesla Model 3 Long Range - 4% bijtelling - 55.599,- incl. btw 20" Performance velgen

    • 2019
    • 12.904 km

    € 45.950

    Long Range 4% bijtelling - 55.599,- incl. btw - Autopilot Trekhaak afn. kogel

    Tesla Model 3 Long Range 4% bijtelling - 55.599,- incl. btw - Autopilot Trekhaak afn. kogel

    • 2019
    • 18.254 km

    € 45.950

    Long Range AWD Excl. BTW | 4% Bijtelling | Trekhaak | Privacy Glass

    Tesla Model 3 Long Range AWD Excl. BTW | 4% Bijtelling | Trekhaak | Privacy Glass

    • 2019
    • 29.998 km

    € 45.330

Meer Tesla Model 3 occasions

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Tesla Model 3 specificaties
  • Tesla Model 3 occasions
  • Tesla Model 3 video's
Advies en informatie
  • Tesla Model 3 tests
  • Tesla Model 3 gebruikersreviews
  • Tesla Model 3 index
Test: Polestar 2 vs. Tesla Model 3

Test: Polestar 2 vs. Tesla Model 3

Voor een nieuw merk geniet Polestar al enorm veel bekendheid in Nederland. Een hype die we...

Lees meer
 

Tesla Model 3 reviews

  • Review
    Tesla Model 3 Standard Range Plus (2019)

    Tesla Model 3 Standard Range Plus (2019)

    2
    • 14 april 2021
  • Review
    Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #45

    Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #45

    7
    • 14 maart 2021
  • Review
    Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)

    Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)

    26
    • 18 december 2020
  • Review
    Tesla Model 3 Performance AWD (2019)

    Tesla Model 3 Performance AWD (2019)

    14
    • 25 november 2020
  • Review
    Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)

    Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)

    13
    • 14 november 2020
  • Review
    Tesla Model 3 Long Range AWD (2020)

    Tesla Model 3 Long Range AWD (2020)

    22
    • 4 november 2020
  • Review
    Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)

    Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)

    3
    • 25 oktober 2020
meer reviews
Nissan Leaf+ vs. Tesla Model 3 Standard Range Plus – AutoWeek Dubbeltest

Nissan Leaf+ vs. Tesla Model 3 Standard Range Plus – AutoWeek Dubbeltest

140

Al meer dan tien jaar valt er voor zakelijke rijders een heleboel voordeel te halen door met...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Tesla Model 3 Standard Range Plus (2019)

    Tesla Model 3 Standard Range Plus (2019)

    2
    • 14 april 2021
  • Test: Tesla Model 3 Long Range Dual Motor

    Test: Tesla Model 3 Long Range Dual Motor

    • 31 maart 2021
  • Autonieuws
    Elektrische auto's van het jaar 2021 bekend

    Elektrische auto's van het jaar 2021 bekend

    120
    • 18 februari 2021
  • Autonieuws
    Tesla Model 3 in prijs verlaagd

    Tesla Model 3 in prijs verlaagd

    99
    • 20 januari 2021
  • Review
    Tesla Model 3 Standard Range Plus (2020)

    Tesla Model 3 Standard Range Plus (2020)

    10
    • 19 januari 2021
  • Autonieuws
    Elon Musk wilde Tesla verkopen aan Apple

    Elon Musk wilde Tesla verkopen aan Apple

    71
    • 23 december 2020
  • Autonieuws
    Tesla Model 3 toont realistischer én hoger bereik na update

    Tesla Model 3 toont realistischer én hoger...

    71
    • 21 december 2020
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Tesla op vingers getikt door China om veiligheid

    Tesla op vingers getikt door China om veiligheid

    • 20 april 2021
  • Autonieuws
    Matchbox maakt ook speelgoedauto's 'groen'

    Matchbox maakt ook speelgoedauto's 'groen'

    15
    • 16 april 2021
  • Review
    Tesla Model 3 Standard Range Plus (2019)

    Tesla Model 3 Standard Range Plus (2019)

    2
    • 14 april 2021
  • Autonieuws
    'Elon Musk wilde Volkswagen-topman Diess als Tesla-CEO'

    'Elon Musk wilde Volkswagen-topman Diess...

    43
    • 13 april 2021
  • Autonieuws
    Tesla overtreft verwachtingen in eerste kwartaal

    Tesla overtreft verwachtingen in eerste...

    133
    • 2 april 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen koopt milieu-krediet van Tesla in China

    Volkswagen koopt milieu-krediet van Tesla...

    51
    • 2 april 2021
  • Autonieuws
    'Tesla en Toyota met elkaar in zee voor compacte SUV'

    'Tesla en Toyota met elkaar in zee voor...

    200
    • 2 april 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep