Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #41
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model 3 Long Range AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 132.000 km |
De eerste 25,000 km zitten erop
- 25.000 km
Milieu of gunstige bijtelling?
In oktober 2019 stond ik voor de keuze voor een andere auto. Altijd privé gereden en zakelijke kilometers gedeclareerd. Toen het rekensommetje eens gemaakt om zakelijk een elektrische auto te gaan rijden. Met de toen nog 4% bijtelling over de eerste 50k was de keuze niet zo moeilijk. Dit was zowel voor de zaak als voor mij privé een stuk gunstiger. Nu staat/stond elektrisch voor mij synoniem aan Tesla, dus op naar het Tesla centre. Na een leuke ontvangst en uitgebreide proefrit de knoop doorgehakt en de bestelling op internet geplaatst. Was het nu een milieubewuste keuze: niet helemaal, de gunstige bijtelling gaf de doorslag. Als de kosten echter identiek waren geweest aan een vergelijkbare diesel had ik ook voor elektrisch gekozen. Gewoon omdat ik het wel heel leuk vind om iets anders te proberen, hou van gadgets en het gewoon geweldig rijdt.
Wat is het geworden?
Een Tesla Model 3 dus, long range dual motor, zwart met standaard 18" velgen. Optioneel premium wit interieur en een trekhaak. Fiscale waarde 62K.
De aflevering
De auto is besteld op 4 oktober 2019 en kon op 13 november 2019 worden opgehaald op het haventerrein in Amsterdam. Met de trein naar het station, met een model X opgehaald en naar de tent gebracht. Hier aangemeld en een uurtje later kwam iemand vertellen dat de auto klaar stond. In de tijd dat ik aan de koffie zat, heb ik circa 50 Tesla's de poort uit zien rijden (2,5 miljoen euro!). De mijne stond ergens in een rij en na een speurtocht van een kwartier eindelijk gevonden. Bij inspectie bleek er een kras op de achterklep te zitten en bleek de laadpoort niet helemaal goed te sluiten. Op naar de servicetent, auto achterlaten en weer aan de koffie met pepernoten. Gelukkig kon de laadpoort ter plekke worden vervangen, voor de kras moet een afspraak met het servicecenter worden gemaakt. Dus een paar uur later reed ik blij de poort uit, de wijde wereld in. Politie stond heel tactisch met een lasergun een kilometer buiten de poort en ik geloof dat ze hun hele quotum voor 2019 bij elkaar hebben geflitst.
Rijdt dat nou een beetje?
Ja, de Tesla vind ik echt een geweldig auto om mee te rijden. Lekker stil (mijn kinderen missen het geluid van mijn vorige 5- en 6 cilinders wel), stevig geveerd maar niet zo stuiterig als mijn BMW, stuurt lekker strak, in een woord super.
Went dat scherm al een beetje?
Zoals iedereen wel weet, bedien je ongeveer alles op een grote ipad midden op het 'dashboard'. En dat went wonderbaarlijk snel. Navigatie is goed, gebaseerd op Google maps, handig in te stellen. Soms gebruik ik de stembediening, maar meestal gewoon het scherm. De geluidskwaliteit is uitzonderlijk goed (premium audio), spotify wordt veel gebruikt en is handig te gebruiken. Instellingen van het klimaatsysteem vergen wat meer handelingen soms en met name het regelen van de ventilatiestroom door te vegen op het scherm is soms lastig op hobbelige wegen. Daarentegen werkt de ventilatie en airco wel heel goed en is het prettig dat de hele breedte een ventilatiesleuf is in plaats van aparte roosters. Je hebt nooit de koude of warme lucht rechtstreeks in je gezicht. De gadgets (scheetkussen, racespelletje, pianospelen) zijn vooral leuk voor de kinderen, maar de lol is er ook snel vanaf. Wat mij betreft mogen de software ontwikkelaars bij Tesla hun energie steken in andere verbeteringen.
Rijdt hij vanzelf?
Ik heb standaard Autopilot, geen Full Self Drive. De auto blijft netjes tussen de lijntjes rijden en houdt afstand tot de voorganger. De auto stuurt keurig vloeiend door bochten. Het afremmen en weer optrekken gaat minder soepel dan als je zelf rijdt. Verder wordt het systeem erg nerveus van andere belijnen (bijvoorbeeld de zogenaamde fiets suggestiestroken, waardoor de middenstreep ontbreekt) en vinden er nog wel eens onverwachte en onnodige remacties plaats bij tegenliggers. Het systeem verbetert zich bij elke update, maar is nog lang niet perfect. Gek genoeg werkt AP het prettigst bij druk verkeer en files. Je kunt dan in je baan blijven en de auto blijft keurig achter de voorganger aanrijden. Heel relaxed.
Ruimte en is 'ie echt zo slecht afgewerkt?
De binnenruimte is redelijk. Voorin zit je prima, de stoelen vind ik heerlijk zitten en zijn goed verstelbaar. Achterin heb je genoeg beenruimte en doordat de vloer volledig vlak is, kan ook de middelste persoon de benen en voeten goed kwijt. De kofferbak is ook best redelijk, alleen is de toegang wat krap. De frunk is handig voor laadkabels en kleine rommeltjes. Ook handig als je pizza of patat hebt gehaald, dan stinkt het niet in de auto. Achterbank kan in 2 delen plat gelegd en dan kunnen ook lange dingen goed mee. Voor de paar keer paar jaar dat de ruimte niet voldoende is, heb ik een dakkoffer, een bagagerek op de trekhaak of een aanhanger/boottrailer. (auto is trouwens een prima trekker, je merkt niet dat er iets achter hangt, behalve aan het verbruik)
De afwerking is redelijk. Het interieur zit strak in elkaar, er piept of rammelt niks en de materialen voelen ook redelijk. Toch wordt het niveau van bijvoorbeeld Audi of Volvo lang niet gehaald. De afwerking van de kofferbak is echt bedroevend met een bekleed stuk hardboard en ook heb ik al 2x een stuk kunststof opnieuw moeten vastzetten. Verder is de kwaliteit van de lak minder dan van andere merken, ik ben bang dat er over een paar jaar een behoorlijk aantal krassen zichtbaar is, ondanks dat ik hem altijd met de hand was en ook een speciale beschermlaag heb gegeven.
Storingen en ervaringen met het Service Centre
In 11 maanden 1x een storing gehad. De navigatie bleef op hetzelfde punt staan, de achteruitrij camera deed niks meer en de automatische ruitenwissers ook niet. Onderweg gebeld naar Tesla, wordt je doorgeschakeld naar America. Dame aan de telefoon kon zien dat ik met 110 over de A2 reed, heel grappige ervaring. Zij adviseerde naar een SC te rijden. Gelijk doorgereden naar Duiven, waar ik de auto gelijk kon achterlaten en een Model S meekreeg. Top geregeld! Volgende ochtend om 8.00 uur een SMS dat mijn auto weer klaar stond. Een reset van het 12Volt systeem bleek afdoende om het probleem op te lossen. Verder geen problemen gehad.
Regelmatig samengeknepen billen of je je eindpunt haalt?
Het grappige is dat iedereen vraagt hoever je haalt op een accu, dat iedereen zich daar druk om maakt en dat het nooit een probleem is. Op een (80%) volle accu rij ik ongeveer 400 km., bij temperaturen onder de 5 graden zakt dat naar 350 tot 300 bij extreme kou. Ik kan thuis en op kantoor opladen en vertrek dus altijd met volle accu. Als ik onderweg moet laden, wordt dat keurig door de navigatie aangeven en ook lange routes zijn geen probleem. Door de corona ging onze vakantie naar Kroatie helaas niet door, dus hopelijk kan ik met die reis volgend jaar ervaring opdoen. Laden gaat bij de Tesla Supercharger en ook bij o.a. Fastned en Ionity supersnel. En omdat de laders vaak bij een restaurant staan, kun je intussen even koffie drinken en werken. Meestal hoeft de accu niet helemaal vol om weer thuis te komen en kun je met 10 tot 15 minuten weer verder. Het laden is wat mij betreft echt geen issue. De tijd die het me kost om af en toe (tot nu toe zo'n 10 keer op 25.000 km) buiten de deur te laden, heb ik allang terug verdiend doordat ik niet meer hoef te tanken.
Samengevat
Het is een lekkere auto om mee te rijden, stil, comfortabel en vlot. De range is voor mij goed, het laden is geen probleem. Op het gebied van afwerking en de autopilot zijn nog wel wat verbeterpunten, overal ben ik tevreden. Op naar de 50.000 km!
Ervaringen in sneeuw en ijs
- 32.000 km
In BEV in sneeuw en ijs. Afgaande op alle horrorverhalen, was ik op het ergste voorbereid. De ervaringen tot nu toe:
- het verwarmen (vooraf ingesteld of via de app) is ideaal. Geen ruitenkrabben en heerlijk warm.
- als je niet voorverwarmd, krijg je de deurhendels niet open. Ook zakt het raam dan niet netjes naar beneden bij het openen, waardoor het klinkt of je de boel kapot trekt. Valt in de praktijk wel mee, maar voorwarmen is nodig.
- als je wel voorverwarmd, worden ook de deurhendels verwarmd (blaast warme lucht langs). Dit geldt ook voor de laadpoort, dus de kabel loskrijgen is geen probleem, ook niet na een nacht -15 graden.
- Tip om het automatisch inklappen van de spiegel uit te zetten. Als ze vastgevroren zitten, kan het mechaniek beschadigen bij het uitklappen. Wellicht komt hiervoor in een update een automatische functie.
- Kou kostte mij gemiddeld 30% aan range t.o.v. de zomer. Zo'n 300 tot 350 km. blijft er over. Voldoende voor mij, maar wel iets om rekening mee te houden. Wel met gewoon verwarming en stoelverwarming aan. Ik ga niet met de muts op in de auto zitten.
- Verwarming, ventilatie/ontwaseming en stoelverwarming doen het prima.
- het rijden in de gladheid is een 'feestje'. Door 4wd voldoende grip bij wegrijden. De Electronica houdt alles netjes in het gareel. Slipstart zorgt voor soepel wegrijden uit een berg sneeuw. Remmen is een ander punt, het is natuurlijk een zware auto en als hij begint te glijden, hou je er niet veel meer aan.
Al met al is de winterse periode met deze auto niet tegen gevallen. Nu mag het voorjaar wel komen.
Afscheid
- 132.000 km
Na 5 jaar en circa 132.000 km afscheid genomen van mijn zwarte model 3. Het is al die tijd een prettige, betrouwbare auto geweest. Garagebezoeken:
- bij ca. 2000 km storing in sensor/module gps.
- bij ca. 70000 km vervangen interieurfilters en ruitenwisserbladen
- bij ca. 100000 km draagarmen voor vervangen
Daarnaast 1x APK en 1x nieuwe voorbanden en 2x nieuwe achterbanden.
Het witte interieur ziet er na 5 jaar nog steeds als nieuw uit. Dat geldt niet voor de zwarte lak, die is echt van inferieure kwaliteit en krast uiterst snel. Hetzelfde geldt voor de 18" velgen die bij het minste of geringste contact beschadigd raken. Verder is de hele afwerking van het interieur hier en daar voor verbetering vatbaar. Het dashboardkastje sluit scheef aan, regelmatig moest ik stukken kunststof terug op de plek drukken en de afwerking van de bagageruimte is helemaal beneden peil. Dit doet echter weinig af aan de totale indruk van de auto. Het is gewoon een fijne, lichtvoetige auto die snel en soepel rijdt. Het scherm werkt snel en goed en is bij mij nooit vastgelopen in al die jaren. Het rijbereik is prima en het opladen gaat vlot. Ook de navigatie is onovertroffen met de geïntegreerde laadstops en de Superchargers.
Belangrijkste nadelen voor mij waren de afgelopen tijd: minder goede zit op de achterbank (met groter wordende kinderen), moeilijk toegankelijke achterbak door sedanklep en de overijverige rijhulpsystemen. Met name het geluid dat wordt gemaakt als de auto vindt dat je de weg verlaat, is wel heel angstaanjagend. Al met al dus een positieve indruk en met een klein beetje pijn in het hart heb ik de auto achtergelaten. De opvolger is niet weer een Tesla geworden. Waarom niet? De nieuwe model 3 highland lijkt teveel op de auto die ik heb gehad, de model Y vind ik niet mooi en met name qua interieur zit ik dan weer 5 jaar tegen dezelfde plank met een scherm erop aan te kijken. De S en X vallen buiten budget. De keuze is, na lang afwegen gevallen op de Zeek 001. Review volgt binnenkort.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Tesla Model 3
Had je deze auto's al gezien?

Tesla Model 3 SR+ 60kWh ENHANCED-AUTOPILOT + SUMMON / CCS // PANODAK
- 2020
- 81.817 km

Tesla Model 3 Long Range AWD 75 kWh Pano AutoPilot LED SOH 94% ACCU-CHECK
- 2019
- 114.615 km

Tesla Model 3 RWD SR+ 60kWh 325PK Trekhaak FSD 3-Computer 18" AutoPilot Leder PanoDak Adaptive-Cruise Lmv Camera's Elektr.-Stuur+Stoelen+Spiegels+Geheugen+Easy-Entry+Verwarmde stoelen Park assistent PDC WIFI Lane-Assist Speed-Assist Navi LED Comfortstoelen ACC DAB Voorverwarmen interieur via App Keyless via Telefoonsleutel One-Pedal-Drive Origineel Nederlandse auto tot 11kw laden thuis! 1.584kg licht! Accu Garantie tot 16-03-2028/160.000km
- 2020
- 93.680 km
Lezersreacties (0)
Reageren