Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #4

autoreview

Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #4
Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #4Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #4Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #4Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #4Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #4Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #4Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #4Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #4

Signalement

UitvoeringModel 3 Long Range AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst70.000 km
Lezerswaardering: 83%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen met de Model 3

  • 500 km

Samenvatting ervaringen tot 11 januari 2022

Hieronder mijn ervaringen met mijn Tesla Model 3 waar ik inmiddels 70.000 km in gereden heb. Omdat ik me kan voorstellen dat niet iedereen zin heeft de onderstaande lap tekst met veel geneuzel over ontbrekende en niet werkende laadkabels te lezen, begin ik met een samenvatting van mijn bevindingen.

Pluspunten:
+ Tesla Model 3 rijdt geweldig. Acceleratie en wegligging zijn subliem. Navigeren (Google Maps) met spraakherkenning werkt goed en de meegeleverde digitale streaming diensten, Spotify en TuneIn, stel ik zeer op prijs.
+ Ergonomie is prima: stoelen zitten goed en het losse scherm went snel. Bij iedere software update komen er meer functies bij die je spraak gestuurd kunt bedienen. "Ik heb het koud" resulteert (na een recente software update) in 1,5 graad warmere auto. Door de zich steeds uitbreidende set van spraak commando's mis ik de fysieke knoppen niet.
+ Issues die ik aanvankelijk had, schermcrashes en laadkabel storingen, zijn vanzelf (waarschijnlijk door software updates) opgelost.
+ Zeer zuinig (165 wh/km), realistische range van 450 km, supersnel laden (na software update tot 250kw!) bij Tesla snelladers.
+ Zeer goede smartphone integratie. Smartphone dient als sleutel en dit werkt goed: je stapt in, je rijdt weg en eenmaal op bestemming stap je weer uit. Tesla regelt de handrem, het 'starten' en het afsluiten. Veel functies zijn op afstand te bedienen met de Tesla app. Communicatie over service afspraken verloopt nu ook via de app. Dat werkt goed.
+ Beelden van 4 camera's worden voortdurend gestreamd naar een USB stick. Handig als bewijsmateriaal bij ongevallen. De Tesla gebruik ik nu ook als bewakingscamera bij mijn huis.
+ Tesla Supercharger Netwerk is geweldig. Reistijden bij internationale reizen zijn hierdoor vergelijkbaar met een benzine auto en dat voor een fractie van de kosten. Ik ben inmiddels naar (Zuid) Frankrijk, België, Engeland, Duitsland en Oostenrijk geweest en steeds kon ik vertrouwen op het Supercharger netwerk. Het navigatie systeem geeft realtime informatie over de drukte bij de Superchargers.
+ Vierwielaandrijving is handig in de sneeuw. Waar andere auto's op besneeuwde hellingen sneeuwkettingen nodig hadden, kon ik gewoon doorrijden.

Minpunten:
- Contact met de Tesla Service organisatie verliep in april 2019 moeizaam: lange wachttijden en terugbel beloftes werden niet nagekomen. Inmiddels is de app uitgebreid met de mogelijkheid om service afspraken in te plannen. Dat werkt inmiddels (december 2021) goed.
- Lak is nogal kwetsbaar. Je krijgt makkelijk krassen.
- Schadeherstel bij door Tesla gecertificeerde schadeherstellers kan (zeer) prijzig zijn. Bij lichte schade aan de niet aluminium onderdelen (testen met magneet) kan het lonen om naar een gewone schadehersteller te gaan. Met Carglass Utrecht heb ik inmiddels goede ervaringen.
- Bij vorst vriezen de deurgrepen en ruiten makkelijk vast. Vooral vastvriezende zijruiten is een probleem want de ruit moet een klein stukje naar beneden om de (frameloze) deur te kunnen openen. Tesla biedt inmiddels tegen minimale kosten een behandeling aan om de vastvriezende ruiten te voorkomen.
- Doorgaans verbetert de Tesla zich na iedere update, maar soms verslechtert er ook iets. Een door mij veel gebruikt spraak commando "Navigeer naar huis" werd gedurende een aantal weken niet meer begrepen. Na een nieuwe software update werkte alles weer veel beter dan voorheen.
- Draagarmen voor onder garantie vervangen bij 65.000 km. Een veel voorkomend euvel. Na de diagnose werden de draagarmen meteen vervangen. Na 2 uur stond ik weer buiten.
- Regensensor is niet gevoelig genoeg. Vaak moet je de ruitenwissers handmatig activeren.

31 maart 2019 (eerste ervaringen)

Model 3 in de aanbieding
Ik heb lang getwijfeld over de aankoop, maar uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt. De snelle levering en een tijdelijke prijsverlaging gaf de doorslag. Door een Tesla medewerker is de auto thuis afgeleverd. Net op tijd voor Tesla om deze aankoop nog mee te laten tellen voor de komende Tesla kwartaalcijfers (eerste kwartaal 2019).

Delivery experience
De ‘purchase and delivery experience’ verliep niet helemaal vlekkeloos. De Model 3 delivery afdeling was bijvoorbeeld een week voor de aflevering door de drukte telefonisch onbereikbaar. Lastig als je je kenteken wilt weten om een verzekering af te sluiten. De auto zou om 10:00 gebracht worden, maar om 10:30 werd ik gebeld dat het 11:30 zou worden. De Tesla medewerker leek mij iemand die normaal op de administratie werkte. Dit was zijn vijfde aflevering. Ik hoop dat hij onderweg naar mijn huis geen bekeuring heeft gekregen, want de snelheidsmeter stond nog op mijlen ingesteld. Hij kon gelukkig wel mijn telefoon koppelen en vervolgens heb ik heb hem naar het treinstation gebracht. Mijn telefoon kan ik nu als sleutel gebruiken. Dat werkt zeer goed. Als backup zitten er ook twee 'sleutels' in creditcard formaat bij. Handig als de accu van je telefoon leeg is of als je telefoon om een andere reden niet via Bluetooth kan connecten met de auto. Toen ik, kort na de overdracht, de auto thuis bij mijn oplaadpunt wilde opladen bleek dat er geen normale laadkabel bij de auto zat. Zeer onhandig want ik kan nu alleen bij snellaadstations laden. Dit probleem is bekend bij Tesla want ik had er al eerder over gelezen in een andere AW review. Irritant dat dit niet bij de aflevering gemeld is.

Supercharge ervaring
Door het ontbreken van een geschikte laadkabel heb ik meteen de Tesla Superchargers bij Breukelen geprobeerd. Dit Supercharger netwerk is zeer handig en buitenlandse vakanties zijn hierdoor een stuk eenvoudiger. Andere fabrikanten lopen 5 jaar achter op dit punt. Op termijn zullen er wel alternatieven komen, maar Tesla heeft zijn zaakjes nu al op orde. Het laden gaat supersnel en het afrekenen is nooit een probleem als je je Tesla account gekoppeld hebt aan je creditcard. Tesla rekent zo’n 25 ct kWh. Iets meer dan wat ik thuis betaal, maar veel goedkoper dan bij bijvoorbeeld Fastned. Ik neem aan dat de Superchargers ook in het buitenland goed werken. Al vrij snel na het koppelen was de laadsnelheid zo’n 120 kWh per uur. Dat schiet lekker op. Na een tijdje nam de snelheid weer af tot ongeveer 85 kWh per uur. Als de 3 fasen kabel er eenmaal is, gaat het thuisladen (omdat ik een oud oplaadpunt heb) nog wel steeds langzaam: 3,7 kWh per uur. Ik zou dit met een nieuw oplaadpunt kunnen upgraden naar 11 kWh per uur (68 km/u).

Rijden
De aflevering was misschien niet vlekkeloos, maar zodra je instapt en wegrijdt word je zeer vergevingsgezind ten aanzien van Tesla als onderneming. De Model 3 rijdt gewoon geweldig. Bij aflevering had de bezorger de auto in ‘chill’ modus gezet. Andere fabrikanten hadden dit waarschijnlijk de ‘eco’ modus genoemd, maar Tesla wil blijkbaar niet te veel een geitenharen sokken imago krijgen. In de ‘chill’ modus is de auto gewoon snel, maar in de ‘standard’ modus is de auto absurd snel. Snel, maar dan zonder het kabaal van een verbrandingsmotor. Het is al vaak beschreven en gefilmd, maar het blijft bijzonder. Wegligging vind ik doorgaans niet zo belangrijk, maar ik ervaar toch wel dat de wegligging van deze Tesla van een heel andere orde is dan van mijn Outlander. De koets helt niet over in bochten en de besturing is zeer direct. Het kleine, dikke stuurtje ligt ook fijn in de hand.

Het interieurontwerp van mijn Mitsubishi Outlander lijkt ineens ook hopeloos verouderd vergeleken bij het minimalistische ontwerp van deze Tesla. Het grote scherm went snel. Het is vrij dichtbij bij de bestuurder dus je kunt toch alles snel benaderen. Vaak activeer je een functie op het scherm (buitenspiegels, hoogte stuur, audio bijvoorbeeld) en vervolgens kun je de precieze afstelling van de functie met de scrollwieltjes aan het stuur doen.

Ruimte
De Model 3 is een sedan: mijn minst favoriete carrosserie vorm. Ik ben altijd een liefhebber van lange stations geweest (Volvo V60, V90 e.d). Een hoge SUV heeft ook zo zijn voordelen, maar de slechte stroomlijn heeft altijd een hoog verbruik of een korte range tot gevolg. Dat is die hoge koets mij niet waard. Een grote laadklep kan handig zijn, maar bij deze Model 3 is de laadopening ook best groot en de tildrempel is laag. Voor, in de ‘frunk’, kan je ook nog wel wat spullen kwijt. Het is qua binnenruimte geen Outlander, maar ik kan er wel mee op vakantie. De voorklep klinkt en voelt overigens niet heel solide. Bij andere auto’s is dit bekleed met geluiddempend materiaal.

Afwerking
Op het internet kom je een hoop verhalen tegen over tegenvallende afwerking. Ik heb daar nog niets van gemerkt. Ik heb geen naden fetish, maar alle carrosseriedelen lijken goed te passen. Ook tijdens het rijden hoor je geen rammels. Alles voelt gewoon solide aan. De stoelen zijn van ‘vegan leather’. Tesla’s eufemistische benaming voor nepleer. Ik had liever echt leer, maar de stoelen zitten verder wel goed. Mijn kinderen waren minder te spreken over de middelste positie op de achterbank.

Scherm crash
Je raakt snel gewend aan de grote display. Bij mijn eerste lange rit crashte de boordcomputer (MCU) echter: het scherm werd helemaal zwart en na korte tijd verscheen het Tesla logo. Ik was erop voorbereid en met een soft reset (beide knoppen op het stuur tegelijkertijd indrukken) kwam het scherm weer tot leven. Gelukkig bleven alle vitale functies (remmen, sturen) nog normaal functioneren. Bij een Toyota Prius heb ik dat ook wel eens een crash van het navigatie systeem gehad, maar ik heb het idee dat ik het zwarte scherm bij deze Tesla vaker ga zien. Hopelijk wordt het na een software update beter.

Smartphone integratie
De integratie van de Model 3 met internet en smartphone is zeer goed. Ik merk dat mijn kinderen in de puberleeftijd dit zeer aanspreekt. Bij aanschaf krijg je een jaar lang Spotify en dat werkt mooi in combinatie met spraakgestuurde commando’s: ‘Speel nummer y van artiest x’ heeft vaak als resultaat dat het nummer daarna ook echt gespeeld word. Het interieur is afgeladen met speakers en dat hoor je aan de uitstekende geluidskwaliteit. De Tesla App voor de smartphone werkt goed. Overal ter wereld kun je zien waar de auto is, wat de batterijstatus is en nog veel meer dingen (interieur temperatuur, op slot of niet, bewakings modus etc.). Veel autofabrikanten hebben nog een fixatie op solide aanvoelende knopjes, maar ik zie dat jonge mensen toch vooral geïnteresseerd zijn in een goede smartphone integratie.

Voorlopige conclusie
Deze review is slechts een eerste indruk. Ondanks wat kleine tekortkomingen vind ik de Model 3 briljant. Omdat het nog geen issue is geweest, heb ik het nog niet over de range gehad. Ik heb laatst 320 km op 1 dag gereden. Ik ging weg met een accu die voor ongeveer 80% vol was (420 km). Toen ik terugkwam had ik nog 100 km over. Op de snelweg had ik voornamelijk 120 gereden. Range is dus bij normaal gebruik in Nederland nooit een probleem. Op vakanties zal je misschien iets vaker en langer moeten laden, maar ook autovakanties zijn gewoon mogelijk met deze EV.

laadkabel problematiek, eerste software update

  • 500 km

Ik heb net even gebeld met Tesla over de ontbrekende laadkabel. Ik was inderdaad niet de enige met dit probleem. Het dichtstbijzijnde Tesla service center zal het probleem afhandelen. Binnen een week kan ik de kabel daar waarschijnlijk afhalen. De Tesla medewerker aan de telefoon was het met mij eens dat dit bij aflevering gemeld had moeten worden.

Met de ontbrekende 3 fase laadkabel kan een Tesla met 11 kwh per uur (68 km/u) bij een normale laadpaal geladen kan worden. Omdat ik over een oud oplaadpunt uit 2012 beschik, zal er bij mij niet meer dan 3,7 kwh per uur (22 km/u) uitkomen. Als het langzame laden mij gaat irriteren, ga ik dit oplaadpunt nog vervangen door een sneller exemplaar (11 kwh).

Vanmorgen heb ik ook de eerste 'over the air' software update gehad. Het piekvermogen is o.a met 5% toegenomen. Grappig idee dat sommige autobezitters veel geld uittrekken voor motortuning en bij Tesla is het een gratis update. Dat extra vermogen maakt mij niet zoveel uit. Ik hoop vooral dat ik geen spontane software crashes meer krijg.

3 weken Model 3

  • 1.800 km

Ik heb de Model 3 inmiddels 3 weken en ik er staat zo’n 1800 km op de teller. De 3 fasen laadkabel is nog steeds niet geleverd. Ik red me nog met een verlengsnoer door een openstaand raam, maar de irritatie hierover groeit. “Zodra de kabel is gearriveerd, neemt het servicecenter contact met u op”, heb ik al meerdere keren gehoord. Afgezien van dat niet geleverde laadsnoer, heb ik verder voornamelijk positieve dingen te melden.

Ergonomie
Voorafgaand aan de aanschaf had ik zo mijn twijfels bij de ergonomie. Ik was bang dat het minimalistische ontwerp te ver was doorgevoerd, maar ik heb tot nu nog geen fysieke knoppen gemist. Dat de snelheidsmeter niet recht voor je neus zit, is ook geen probleem. Tesla leunt voor de navigatie en de spraaksturing zwaar op Google (maps) en dat werkt goed. Je ziet daardoor altijd actuele kaarten met de laatste verkeersinformatie en met een druk op het rechter scrollwieltje kun je spraakgestuurde bediening starten: “Navigeer naar straat x in stad y” is een makkelijke manier om je bestemming in te voeren. Je hoeft niet heel precies te zijn met commando’s: “Navigeer naar school ‘x’ in stad ‘y’”, begrijpt het systeem ook. Dit is allemaal veel handiger dan het geklooi op een virtueel toetsenbordje. Helemaal tijdens het rijden. De bediening van de verwarming en de ventilatie gaat ook via het grote scherm. Het werkt allemaal makkelijk.

Bij ieder nieuw model meent Tesla dat er wel iets aan de traditionele autodeur verbeterd kan worden. Dat is niet altijd een succes. De handgrepen die in de deur verdwijnen bij de Model S zijn mooi, maar ook storingsgevoelig en hetzelfde geldt voor de vleugeldeuren van de Model X. Bij de Model 3 lijkt Tesla zich te hebben ingehouden want de deurgrepen zijn redelijk normaal. Over het gebruik ben ik iets minder enthousiast. Het voelt niet natuurlijk om met je duim iets in te drukken. Als ik twee handen vrij heb, gebruik ik altijd de wijsvinger van mijn rechterhand om de deurhendel naar buiten te drukken en met mijn linkerhand maak ik vervolgens de deur open. Geen ramp, maar een gewone deurgreep is makkelijker. Mooi is wel dat de stroomlijn door deze oplossing niet verstoord wordt.

De linkerbuitenspiegel kan niet ver genoeg naar buiten draaien. Ik blijf te veel auto zien in mijn spiegel. Een andere reviewer klaagde hier ook al over en ik kan het beamen.

Geen aan/uit knoppen
Een aantal van mijn vorige auto’s (Prius, Outlander) had een startknop waarmee de auto gestart kon worden en waarna een LCD scherm langzaam tot leven kwam. Bij Tesla werkt dat anders: zodra je instapt, staat de auto meteen ‘aan’. Er hoeft dus niet eerst een computer wakker gemaakt te worden; het scherm is meteen gereed om instructies te accepteren. Bij het verlaten hoef je ook niets uit te zetten. De auto merkt dat er niemand meer achter het stuur zit en het scherm wordt weer op zwart gezet en de auto wordt afgesloten. De geluidsinstallatie heeft ook geen echte aan/uit knop. Uitzetten doe je door het linker scrolwieltje op het stuur in te drukken.

Range
Bij een lange rit van Utrecht naar Assen en weer terug (totaal 340 km) merkte ik dat de accu van een Tesla ook leeg kan raken. Ik vertrok met een range van 410 km (ongeveer 80% lading), maar ik moest op de terugweg in Zwolle toch even bij de Tesla Superchargers stoppen. Bij hogere snelheden en koud weer loopt de range sneller terug dan ik verwacht had. Op de heenweg hield ik een snelheid van 120-130 km/u aan en de kachel stond op 22 graden. Buiten was het 6 graden. Om het zonder bij te laden te halen had ik minder hard moeten rijden en de kachel lager moeten zetten. Als ik met een volle accu vertrokken was, had ik het waarschijnlijk wel gered. Een theoretische range van 560 km, kan dus onder minder goede omstandigheden (wintersport) ook wel eens 350 km zijn. Wel iets waar je rekening mee moet houden. Langzamer rijden en de verwarming lager zetten kan betekenen dat je uiteindelijk eerder aan komt.

Schermcrash
Zo eens in de 400-500 km crasht het scherm bij mij. De vitale functies blijven gewoon werken, maar je kunt zo’n 15 seconden even niets bedienen via het scherm. Irritant en ik hoop dat dit met een update snel wordt opgelost. Ik heb dit bij Tesla gemeld en zij vroegen of ik het voorval kon registreren samen met een timestamp en mijn VIN nummer. Op afstand kan Tesla de logfiles van mijn auto uitlezen om zo te achterhalen hoe het systeem heeft kunnen crashen. Alles wordt geregistreerd in een Tesla, hoorde ik van een helpdeskmedewerker. Ook bijvoorbeeld het openen van een deur. Als je daar ongemakkelijk van wordt dan moet je geen Tesla kopen. Tesla’s zullen om deze reden waarschijnlijk nooit populair worden in het criminele circuit. Aan het op afstand uitlezen van log files merk je wel dat de ontwikkelafdeling van Tesla dichter bij de eindgebruiker staat dan traditionele autobouwers. Foutjes in de software kunnen op die manier sneller opgelost worden, maar het werkt ook in de hand dat veel software bij oplevering niet helemaal 100% getest is. Ik ben zelf software ontwikkelaar en ik herken de werkwijze. Traditionele autobouwers zijn voor deze informatie nog afhankelijk van hun dealernetwerk.

Onderhoud
Een Tesla heeft weinig onderhoud nodig. De onderhoudsprogramma’s die Tesla voorheen hanteerde, zijn behoorlijk uitgekleed. Bij 40.000 km staat de eerste beurt gepland. Bij de auto zit geen papieren handleiding. Je wordt geacht alles zelf uit te zoeken via de handleiding op het scherm. Daarin staat dat je vooral de bandendruk goed in de gaten moet houden. Op het scherm kun je de bandenspanning tijdens het rijden in de gaten houden. Zo weet ik dat de spanning tijdens het rijden met zo’n 0,2 bar kan stijgen. Om de 10.000 km adviseert Tesla de wielen te roteren. Met Euromaster is Tesla een partnerschap aangegaan om het bandenonderhoud te doen. Dat zal de prijzen wel ten goede komen.

Autojournalisten zijn altijd dol op ‘zachte materialen’ en daarin stelt de Model 3 niet teleur. Alles onder handbereik (dashboard, deuren etc.) voelt zacht aan. Het is ook allemaal afwasbaar, dus ik heb goede hoop dat het er na een paar jaar ook nog fris uit ziet. De middenconsole is voorzien van een glimmende plastic oppervlak. Ik heb het idee dat dat wel snel krast. Ik heb daar beschermingsfolie voor gekocht, maar ik moet deze nog erop plakken.

Spotify en TuneIn
Iedere Europese Tesla is voorzien van het muziek streamings programma Spotify. Bij aankoop interesseerde het me niets, maar nu het erop zit, kan ik het zeer waarderen. Mijn vrouw geeft niks om auto’s, maar mede door Spotify is zij in korte tijd zeer gesteld geraakt op de Tesla. Je hebt niet alleen toegang tot muziek maar ook tot vele (radio) podcasts van TuneIn. Ik heb het nog niet getest, maar ik veronderstel dat ik hiermee ook naar Nederlandse radiozenders in het buitenland kan luisteren.

Als je met de kinderen in de auto zit en zij komen met verzoeknummers, dan hoor je ook nog eens waar zij naar luisteren als ze de ‘oortjes’ in hebben van hun telefoon. Ik verbaas me ook als een elfjarige vanaf de achterbank roept ‘Pap, zet eens Africa van Toto op’. Door de spraakherkenning (van Google) is het opzetten van een dergelijk verzoeknummer niet een heel gevaarlijke onderneming.

Rijden
Ik schreef al eerder dat de Model 3 geweldig rijdt. De auto staat bij mij in de ‘Chill’ modus. De gasresponse is dan wat afgevlakt. In het dagelijks verkeer vind ik dat prettiger en je wordt dan minder snel verleid tot een opgefokte rijstijl. Bij snelweg opritten merk je dat de auto hoge bochtensnelheden aankan. Ik geef hier niet veel om, maar ook op dit punt worden ‘sportieve’ rijders, niet teleurgesteld.

Oordeel na 3 weken:
Pluspunten
- De Model 3 rijdt super.
- Het gebruiksgemak is, ondanks het ontbreken van fysieke knoppen, prima.
- Navigatie werkt goed
- Spotify en TuneIn

Minpunten
- Om de 500 km een schermcrash van ongeveer 15 seconden.
- Linker buitenspiegel kan niet ver genoeg naar buiten draaien
- 3 fasen laadkabel nog steeds niet geleverd.

Laadkabel eindelijk geleverd

  • 4.375 km

Vervolg laadkabel problemen
De blauwe Mennekes Type 2 laadkabel is eindelijk (6 weken na de aflevering van de auto) bezorgd. Het Tesla Service Center Amsterdam zou contact met mij opnemen zodra de kabel op voorraad was, maar omdat ik niets hoorde heb ik zelf maar weer gebeld (minimale wachttijd 20 minuten). Mijn telefoontje bespoedigde de levering, want een week later bezorgde een mobiele Tesla service medewerker de kabel. Met de nieuwe kabel kan ik eindelijk de laadpaal aan huis gebruiken. Voorheen had ik mij moeten behelpen met de noodkabel die je op een gewoon stopcontact kunt aansluiten. Helaas heeft deze noodkabel het vorige week begeven zodat ik alleen nog bij Tesla Superchargers terecht kon. De Tesla service medewerker heeft een melding gemaakt dat deze kabel vervangen moet worden. Laden bij een gewoon stopcontact is haast nooit nodig dus het is niet zo urgent meer.

Bij de publieke laadpaal bij mij om de hoek, gaat het laden (dankzij de 3 fasen laadmogelijkheid) nu ook best vlot: zo'n 68 km/uur (11 kw). De laadpaal aan huis is nog niet 3 fasen en deze laadt slechts 22 km/uur (3,7 kw). Voorlopig laat het maar zo, want ombouwen naar 3 fasen kost toch ook al snel weer 1200-1500 euro. Als ik een keer sneller moet laden dan ga ik wel bij de laadpaal in de buurt. Het gemiddeld verbruik over 4375 km is 163 wh/km (= 16,3 kwh/100km). Als ik ervan uitga dat mijn accu een capaciteit heeft van 74 kwh, dan heb ik met deze verbruikscijfers een realistische range van 453 km. Met een rustige gangetje op de snelweg (90-100 km/u) rij ik waarschijnlijk zo'n 550 km. Bij een gemiddelde stroomprijs van 23c/kwh kost een kilometer rijden zo'n 0,0374 euro.

Systeem crashes
De eerste 2000 km had ik zo om de 500 km last van systeem crash waarbij de centrale display zwart werd gedurende de reset. Ik ben nu een aantal over the air updates verder en dit probleem is sindsdien niet meer voorgekomen.

Black Hole Treatment

  • 7.300 km

Ik had in mijn laatste bijdrage al geschreven dat de zwarte oplaadkabel voor een normaal stopcontact kuren vertoonde. Laden lukte niet meer en op het scherm verschenen foutmeldingen. Het was geen grote ramp, want ik had inmiddels de blauwe Mennekes Type 2 kabel ontvangen, maar zeker voor buitenlandse reizen is het handig als je ook kunt laden bij een normaal stopcontact. Om de blauwe Mennekes kabel te bemachtigen had ik al veel met het Tesla Service Center gebeld en om de zwarte kabel te vervangen heb ik ook weer veel moeten bellen.

Lexus probeert klanten in de watten te leggen met de ‘Red Carpet Treatment’, maar Tesla lijkt aan het andere uiteinde van de service schaal te zitten met de 'Black Hole Treatment'. Elk telefonisch contact lijkt in een zwart gat te belanden. Meerdere malen heeft een Tesla medewerker mij plechtig beloofd nog dezelfde dag terug te bellen, maar het gebeurt gewoon niet. In het belmenu geef ik aan het liefst in het Nederlands te communiceren, maar even later moet ik toch weer Engels praten met iemand van een totaal andere afdeling dan waar ik om gevraagd had. Ik heb vaak het gevoel dat niemand verantwoordelijkheid neemt voor de problemen waar klanten over bellen. Blijkbaar krijgt niemand op zijn donder als een klant niet geholpen wordt.

Uiteindelijk heb ik per email een link naar een YouTube filmpje gestuurd waarin ik laat zien wat er fout gaat. Een week later word ik gebeld met de mededeling dat een service engineer mijn logfiles op afstand heeft uitgelezen en dat er inderdaad iets mis is met de kabel. Ik kan een nieuwe kabel ophalen bij het Service Centrum in Amsterdam. Ik reageer in eerste instantie verheugd, maar al snel raak ik geïrriteerd als blijkt dat er wel kosten aan verbonden zijn: voor 550 euro kan ik de nieuwe kabel ophalen. 'De auto is net 2 maanden oud, dit is toch duidelijk iets wat onder garantie zou moeten vallen', is mijn reactie. De Tesla medewerker beweert van niet, want de laadkabel was in de buitenlucht gebruikt en dat valt niet onder de garantie. Idioot om een laadkabel te leveren die niet eens buiten gebruikt kan worden, maar de Tesla medewerker was alsnog bereid de kabel zonder kosten te leveren toen ik zei dat ik door het ontbreken van de blauwe Mennekes kabel, in de eerste weken, noodgedwongen de zwarte kabel ook buiten moest gebruiken.

Het laadkabel akkefietje is dus goed afgelopen, maar de poging om mij 550 euro te laten betalen voor een vervangende kabel irriteert mij nog steeds. Gaat Tesla vaker proberen op een sneaky manier onder garantieverplichtingen uit te komen? Tot zover mijn ervaringen met Tesla Service Centra. Ik hoop dat Tesla het lukt om dit te verbeteren, want dit kan echt een reden zijn om de volgende keer bij een ander merk te kijken. Het kan ook een reden zijn om te gaan leasen, want dan kun je dit soort gezeur uitbesteden aan de leasemaatschappij.

Oude kabel toch goed?
Het (saaie) verhaal over de laadkabel krijgt nog een staartje. De oude kabel hoefde ik niet in te leveren dus nu heb ik nu twee zwarte kabels. Voordat ik de oude weg wilde doen, heb ik hem toch nog maar een keer geprobeerd. Geen enkel probleem dit keer! Stekker erin en laden maar! Lag het probleem wel aan de kabel? Zat er misschien vocht in de kabel dat uiteindelijk verdampt is? Heeft een ‘over the air’ systeem update het laadkabel probleem opgelost? Ik weet het niet, maar ik gooi de oude kabel nog niet weg. Ik vraag me ook af of de ‘Tesla Black Hole Treatment’ bewust beleid is omdat veel problemen uiteindelijk vanzelf verdwijnen door software updates.

Nog steeds genieten van iedere kilometer
Tot zover mijn ervaringen met de Tesla service organisatie. Ik geniet nog steeds iedere kilometer met de auto. De stilte, de enorme trekkracht, het minimalistische interieur, de uitstekende geluidsinstallatie, de spraakbesturing, het is nog steeds allemaal geweldig.

Het crashende scherm, waar ik eerder over schreef, heb ik al een tijd niet meer gezien. Door ‘over the air’ software updates is dat probleem waarschijnlijk opgelost en op diverse punten is de auto weer verbeterd. Het het volgende contact met het Tesla Service Center staat gepland bij 40.000 km. Ik hoop dat ze dan hun zaakjes beter op orde hebben.

Eerste buitenlandse reis

  • 11.500 km

Ik heb vorige week mijn eerste buitenlandse reis, een korte vakantie naar noord Frankrijk, met de Model 3 gemaakt. Ik had de rit zonder bijladen kunnen doen, maar ik heb toch een laadpauze ingelast bij een Tesla Supercharger in Lille. De laadplaatsen waren voornamelijk bezet door Nederlanders en Noren. Fransen zelf rijden nog weinig in Tesla's. Eenmaal op de bestemming kon ik de accu laden met een gewoon stopcontact. In noord Frankrijk was het, net als in Nederland, zeer warm: 40 graden. De airco van de Tesla had, ondanks het glazen panoramadak, voldoende capaciteit om het koel te houden. Binnenkort ga ik ook naar Engeland met de Tesla. De ANWB raadt het EV rijders nog af om naar Engeland te gaan, maar ik waag het erop. Ik vertrouw op de Tesla Superchargers en twee laadpasjes: een van Plugsurfing en een van Newmotion. Verder geen bijzonderheden.

Vakantie naar Engeland

  • 12.600 km

Londen, via Calais met de Chunnel, is vanuit NL makkelijk te doen. Even laden bij een Tesla Supercharger in Oostende en je kunt doorrijden tot Londen. In Engeland zie je nog niet zoveel Tesla's en ook het Supercharger netwerk is minder uitgebreid dan in Nederland. Rondom Londen zijn er wel een paar dus ik heb nog geen laadstress ervaren.

Eerste deuk

  • 17.000 km

Waar je als bezitter van een nieuw gekochte auto altijd bang voor bent, is inmiddels gebeurd: de eerste deuk. In Engeland ben ik achteruit tegen een muurtje opgereden. Het was mijn eigen schuld, maar de Tesla gaat hier niet helemaal vrijuit: de achteruitrijcamera geeft soms pas na zo'n 5-10 seconden beeld. Door de hectiek van instappende kinderen en het gestress over het links rijden, had ik blijkbaar niet het geduld om op het beeld van de camera te wachten met als gevolg een deuk, wat krassen en een naar binnen gedrukte parkeersensor op de achterbumper. Ik zag op tegen het gezeur om het weer gerepareerd te krijgen. Op YouTube zijn een aantal filmpjes te zien van gefrustreerde Tesla bezitters met schade. Tesla heeft een aantal schadebedrijven gecertificeerd voor het doen van reparaties omdat, door afwijkende elektronica en het gebruik van veel aluminium onderdelen, het schadeherstel bij Tesla's gecompliceerder is dan bij andere merken. Ik ben bij zo'n Tesla gecertificeerd schadebedrijf langs geweest en de offerte viel, zoals ik al vreesde, niet mee: 1210 euro.

Bij Carglass in Utrecht heb ik een tweede offerte aangevraagd. Zij wilden het voor 450 euro doen. Een absurd groot verschil. Ik had al eerder positieve ervaringen met schadeherstel bij deze Carglass vestiging dus ik besloot het daar te laten repareren. Ik ben uiteindelijk heel tevreden over het resultaat. De deuk is weg gewerkt, de bumper is deels opnieuw gespoten en de parkeersensor is weer goed gemonteerd. Door de ingedrukte parkeersensor kreeg ik allerlei foutmeldingen op het scherm, maar die zijn nu weer voorbij. Bij kleine schade kan het dus de moeite lonen om ook eens bij andere schadeherstellers te kijken.

Afgezien van de schade heb ik verder geen storingen gehad.

Oostenrijk: Ionity laders en vastgevroren ruiten

  • 24.000 km

Voor het eerst ben ik met de Tesla in de winter naar Oostenrijk gereden. Ik was bij aanvang bang dat het Tesla Supercharger netwerk overbelast zou raken door alle nieuwe Model 3's, maar het viel mee. Ik kon wel (realtime) op het navigatie systeem zien dat veel Tesla Supercharger locaties voor 80-90% bezet waren. Drukte bij de Superchargers heeft wel gevolgen voor de laadsnelheid: die halveert als er iemand naast je staat.

Met mijn Newmotion laadpas kan ik ook bij het nieuwe Ionity netwerk laden en dat is goed bevallen: de laadsnelheid is zeer goed (in het begin 187kWh) en het laadtarief is ook zeer gunstig: 8 euro per laadsessie, ongeacht de hoeveelheid elektriciteit die je afneemt (8 euro voor 65kwh = ong. 350 km snelweg in mijn geval). Het Ionity netwerk is daarmee ongeveer de helft goedkoper dan de Tesla Superchargers of mijn eigen laadpaal thuis. Met een volle accu ben ik van huis vertrokken en in 3 laadbeurten van elk 35 minuten (1 keer Tesla Supercharger, 2 keer Ionity) heb ik 1050 km in 13 uur afgelegd. In totaal heb onderweg 175 kwh geladen voor ongeveer 25 euro.

De reistijd was uiteindelijk even lang als met een benzine/diesel auto. Vrienden die dezelfde rit met een benzine auto aflegden, kwamen tegelijkertijd aan.

Vierwielaandrijving in de sneeuw is best handig. Bij besneeuwde hellingen, waar anderen sneeuwkettingen nodig hadden, kon ik gewoon doorrijden.

Sommige onderdelen van de Model 3 zijn gevoelig voor vorst. Ingeklapte zijspiegels moesten 's ochtends eerst ontdooien voor ze weer terug klapten. Meer problemen had ik met de vastgevroren deurgrepen en zijruiten. Bij het openen en sluiten van de deuren gaan de frameloze zijruiten onder normale omstandigheden een stukje naar beneden. Bij vorst kan dat niet werken waardoor je het risico loopt dat de ruit tegen de chromen omlijsting botst bij het sluiten van deur. Bij nader inzien ben ik eigenlijk niet zo dol op die frameloze zijruiten. Ontdooien is gelukt door met mijn smartphone de verwarming aan te zetten en door met een haarföhn te blazen op de handgrepen.

Verder geen problemen. Sinds een paar dagen is, na een software update, het aantal spraakcommando's uitgebreid. Ik kan het dashboardkastje nu bijvoorbeeld openen met het commando 'open glovebox'. Verwarming bedienen kan nu ook spraakgestuurd. Best handig want zo hoef je minder naar het scherm te kijken. Helaas werkt het nog niet in het Nederlands.

Nieuwe wielen

  • 25.800 km

Nieuwe wielen
Ik verwacht niet dat het nog gaat sneeuwen dit jaar, dus ik heb weer zomerbanden onder de auto laten monteren. Een mooie gelegenheid om een setje extra wielen aan te schaffen. Ik verwacht nog wel een tijdje met deze auto door te rijden dus die extra set banden verslijt ik wel. Via Marktplaats heb ik een bijna nieuw setje originele 19 inch wielen plus banden kunnen kopen. Voor een paar tientjes heb ik ze bij Euromaster laten monteren. Via het centrale scherm in de auto kun je aangeven dat er andere wielen gemonteerd zijn. De weergave van je auto met de nieuwe wielen op het grote scherm en op je mobiele app wordt dan ook aangepast. Fijn dat Tesla oog heeft voor dit soort (nutteloze) details.

Negatieve afschrijving?
Met de prijsontwikkeling van tweedehands Tesla's Model 3's is iets vreemds aan de hand: ik heb het idee dat de prijzen stijgen. Vaak lijken de prijzen op het eerste gezicht nog wel mee te vallen in de advertenties, maar dan blijkt het altijd om de ex-btw prijs te gaan. Ik heb geen verkoopplannen, maar het lijkt erop dat ik deze auto op een gunstig moment gekocht heb.

Sentry Mode en verbeterde spraakherkenning

  • 28.369 km

Sentry Mode blijkt handig
Gisteren heb ik het gemak ervaren van de bewakingsmodus. Ik had mijn auto geparkeerd, ik was uitgestapt en een paar minuten later kreeg ik een berichtje op mijn telefoon dat het autoalarm was afgegaan. Ik ben onmiddellijk teruggekeerd en eenmaal bij de auto kon ik zien dat de auto voor mij, bij het achteruit rijden, tegen mijn voorbumper was aangereden. Ik heb een briefje met mijn telefoonnummer onder de voorruit van die andere auto gedaan. Later op de dag heb ik de afhandeling van de (lichte) schade geregeld. Zonder dat berichtje naar mijn telefoon had ik de schade waarschijnlijk veel later opgemerkt. Thuis op mijn laptop heb ik de camerabeelden van het voorval nog eens terug kunnen kijken. De veroorzaker van de schade werkte gelukkig goed mee, dus ik had de beelden niet als bewijslast nodig, maar het had ook anders kunnen lopen. Die bewakingsmodus is dus echt handig. Ik overweeg de Tesla als een permanente bewakingscamera thuis te gaan gebruiken.

Spraakherkenning doet het weer
Het voice command systeem werkt na een software update gelukkig weer. Na een update van rond de kerst werkten veel commando's niet meer, maar inmiddels werkt het systeem beter dan ooit. Eerst begreep het systeem voornamelijk simpele navigatie commando's, maar inmiddels kan er meer: 'Ik heb het koud' resulteert in temperatuurverhoging van anderhalve graad. De ruitenwissers kan ik ook met mijn stem bedienen: 'Zet ruitenwissers op 1/2/3/4/auto'. Mooie functies, die handig zijn als je je ogen op de weg wilt houden tijdens het rijden.

1 jaar Model 3

  • 30.000 km

Ik heb de Model 3 een jaar en er staat inmiddels 30.000 km op de teller. Wat is er kapot gegaan? Eigenlijk niets. Ik had in het begin wat gezeur met de laadkabel voor het gewone stopcontact, maar uiteindelijk bleek de storing toch iets met de software te maken te hebben. Door een 'over the air' update is het probleem waarschijnlijk opgelost. Contacten met Tesla verliepen vorig jaar (april 2019) moeizaam. Of het nu (april 2020) beter is, weet ik niet want ik heb ze sindsdien niet meer nodig gehad.

Onderhoudskosten van het afgelopen jaar:
- ruitenwisservloeistof
- ruitenwisserbladen
- 2 bandenwissels bij Euromaster (zomer > winter > zomer)

Het interieur heeft nog geen zichtbare slijtage. Alleen het leer rondom het stuur is wat glimmender dan bij aflevering. Stoelen, bekleding, portieren en knopjes voelen nog allemaal solide aan. De glimmende middenconsole heb ik laten wrappen om krassen te voorkomen. Ik kan dat iedereen aanraden.

Op het gebied van kwaliteit en betrouwbaarheid heeft Tesla nog geen sterke reputatie, maar eigenlijk heb ik niets te klagen. De betrouwbaarheid doet in het eerste jaar niet onder voor de Prius en de Outlander die ik hiervoor reed. Het gemiddeld verbruik over 30.000 km is 16,5 kWh per 100 km (= 165wh per km). Dit is ongeveer 3,63 euro per 100 km.

Autopilot in de aanbieding

  • 33.000 km

Via het Twitteraccount van Elon Musk zag ik vanmorgen dat de Autopilot functie in de aanbieding is tot 1 juli 2020. Voor 2.100 euro (incl. BTW) heb ik dit laten activeren. Bij aanschaf vorig jaar heb ik afgezien van Autopilot omdat dit een te dure optie vond. Het verhoogde de aanschafprijs met 6.200 euro. Komt later wel een keer, dacht ik toen. Als ik het bij aanschaf had geactiveerd, was de bijtelling ook flink hoger geweest. 22% bijtelling over 6.200 euro tikt toch flink aan over 5 jaar.

In mijn vorige auto, een Mitsubishi Outlander, had ik adaptive cruisecontrol en ik vond dit toen een fijne optie. Autopilot van Tesla is weer veel geavanceerder. Het remmen bij een voorligger is bijvoorbeeld minder abrupt. Mooi is dat het ook blijft werken als je in de file stil staat. Autopilot wil niet alleen dat je de handen aan het stuur houdt, maar verwacht ook nog dat je af een toe een beetje tegenstuurt. Dit doet een beetje afbreuk aan het concept. Ik ben benieuwd hoe het bevalt bij lange autoritten.

Naar Zuid Frankijk

  • 40.000 km

Mijn vakantie naar Zuid Frankrijk (omgeving Cannes) ging zonder problemen. Zo om de 250 km ben ik gestopt bij een Tesla Supercharger. Meestal laad ik dan tot 80%. Je kunt dan korte stops houden omdat de laadsnelheid tot 80% hoog blijft. De Superchargers zijn niet altijd direct aan de Franse Peage. Soms moet je een paar kilometer van de snelweg af. Met een tiental andere Tesla's sta je dan in een weiland met verder weinig voorzieningen. Vaak is er wel een WC hok en een snoepautomaat. De recentelijk aangeschafte autopilot functie kwam goed van pas. Het rijdt net wat meer ontspannen. Bij het huis waar wij in Frankrijk logeerden kon ik ook opladen. Aanvankelijk sloegen de stoppen in huis door, maar door de gevraagde stroomsterkte in de Tesla wat naar beneden bij te stellen, lukte het toch.

Ik heb met de Tesla nu zo'n 40.000 km gereden en ik ben nog steeds erg tevreden. De 'over the air' software updates verbeteren de auto iedere keer weer een beetje. Laatst merkte ik dat mijn keycard niet meer werkte. Normaal heb je alleen je smartphone nodig om toegang te krijgen, maar soms kan het handig zijn om ook een keycard te hebben. Via de Tesla app heb ik voor 25 euro een nieuw setje keycards besteld. De kaarten die je dan krijgt, zijn nog niet gekoppeld aan jouw auto. Met een andere, nog werkende keycard, kun je de nieuwe keycards toevoegen. Dit werkt goed en het is aanzienlijk goedkoper dan bij mijn vorige Prius. Het verliezen van de sleutel kostte me toen meer dan 300 euro. De keycard is eigenlijk ook het eerste ding dat kapot ging aan de Tesla.

Ik heb net wat reviews gelezen over kinderziekten bij andere EV's (Audi eTron, VW ID3 bijv). Bij aanschaf had ik me daar ook op ingesteld, maar na anderhalf jaar kom ik er steeds meer achter dat het hele ontwerp van de Model 3 (zowel software als hardware) bijzonder goed in elkaar steekt. Je stapt in een ogenschijnlijk kale auto, maar eenmaal achter het stuur mis je helemaal niets. Het hele ontwerp klopt gewoon.

Ervaringen met Enhanced Autopilot

  • 45.000 km

Vorig jaar heb ik 2100 euro betaald om Standard Autopilot te activeren. Ik ben daar erg tevreden over. Sinds een paar dagen is Enhanced Autopilot op mijn Model 3 geactiveerd. Ik kreeg een email van Tesla met de mededeling dat ik het gratis, gedurende 2 weken, kon uitproberen. Daarna kan ik het aanschaffen voor 3800 euro. Met Enhanced Autopilot worden een aantal extra functies geactiveerd:
- Navigeren met Autopilot
- Automatisch van rijstrook wisselen
- Automatisch inparkeren
- voorrij functie (summon)
Eigenlijk werkt geen van de bovenstaande functies echt goed. Vanwege EU wetgeving is veel functionaliteit kreupel gemaakt en misschien is de software ook nog niet geschikt voor de Nederlandse situatie. Op YouTube staan een paar spectaculaire Amerikaanse filmpjes, maar bij mij werkt het maar zeer matig. Als de bocht te scherp is dan wordt de Autopilot vanzelf uitgeschakeld. De voorrij functie (summon) werkt niet op de openbare weg, maar ook mijn oprit wordt als openbare weg gezien. Automatisch van rijstrook wisselen lukt soms wel, maar meestal niet. Eigenlijk heb je er meer last dan gemak van.

Onderstaande YouTuber heeft ongeveer dezelfde ervaringen met Enhanced Autopilot als ik. Ook zijn advies: niet kopen.

https://youtu.be/jKaYhWhviMo

Tesla Service verbeterd

  • 46.686 km

Een Tesla heeft weinig onderhoud nodig, maar om de 40.000 km moet wel het interieur filter vervangen worden. Tesla legt in een filmpje uit hoe je dat moet doen, maar ik had eigenlijk geen zin in dat geklooi onder het dashboardkastje. Op fora lees je ook wel reacties van mensen die per ongeluk toch dingen kapot maakten, terwijl ze het filter vervingen. Een lokale garage (Bosch Car Service) wilde het doen voor 120 euro, maar was wel zo eerlijk om te zeggen dat ze dit nog nooit eerder gedaan hadden.

Mijn contacten met de Tesla service organisatie van twee jaar geleden verliepen moeizaam. Ze waren telefonisch slecht bereikbaar en terugbel afspraken werden niet nagekomen. Afspraken maken gaat nu via de Tesla app. De app gaf een aantal tijdstippen waarop ik langs kon komen bij een van de service centra in het land. In Purmerend kon ik al over 2 dagen terecht. Toen de afspraak gemaakt was, belde iemand van Tesla mij even later om de details te bespreken. Voor 77 euro zou het interieurfilter vervangen worden en de remolie zou ook meteen gecontroleerd worden. Dat viel weer mee.

Eenmaal aangekomen op het parkeerterrein van het service center ontving ik direct een spooky welkomst berichtje op mijn telefoon. Na aanmelding bij de receptie kon in de showroom (met koffie en wifi) wachten. Op mijn app kon ik zien dat de auto de status 'In Service' had gekregen. Daaronder stond de tijd wanneer de auto waarschijnlijk weer klaar was. Na 25 minuten kreeg ik via de app het bericht dat de auto weer gereed was. Ik heb het idee dat de Tesla service organisatie verbeterd is in vergelijking met twee jaar geleden.

De Enhanced Autopilot, dat ik op proef had, is weer gedeactiveerd. Automatisch van rijbaan wisselen werkt nu niet meer. Jammer, maar het is me geen 3800 euro waard.

Terug naar 18 inch velgen

  • 48.000 km

Ik ga binnenkort naar Ierland met de Tesla. Er zijn daar niet zoveel snelladers en om mijn range te maximaliseren heb ik daarom de originele 18 inch velgen weer laten monteren. In esthetisch opzicht leggen ze het af tegen de 19 inch, maar in functioneel opzicht zijn ze gewoon beter: ze zijn stiller, absorberen de schokken beter en ze vergroten te range met zo'n 5% procent.

draagarmen vervangen

  • 65.000 km

Een paar weken geleden viel mij een krakend geluid op bij lage snelheden. Het Tesla Service Centrum Amsterdam heeft er naar gekeken en de draagarmen aan beide kanten direct vervangen. Het is een veel voorkomend probleem bij de Model 3. Gelukkig nog binnen de garantie. Afspraak maken via de Tesla app ging weer goed. De service problemen van een paar jaar geleden zijn verleden tijd.

Verder geen bijzonderheden.

Wintersport 2022

  • 70.000 km

Net weer terug van de wintersport in Oostenrijk. Voor het eerst zat ik tijdens een buitenlandse vakantie in een huisje waarbij ik niet met een verlengsnoer bij de Tesla kon komen. Ik was dus geheel aangewezen op snelladers. Het ongemak van een EV is dan aanzienlijk groter. Het verbruik is door de kou hoger en de nauwkeurigheid van de voorspelde range is door de bergen ook minder goed. De dichtstbijzijnde Tesla supercharger was op 30 km afstand.

Het was niet extreem koud, zo'n -5 graden, maar de frameloze ruiten en de deurgrepen waren weer vastgevroren. Het kost zo'n 15 minuten en flink wat stroom om de auto zichzelf te laten opwarmen zodat alles weer normaal werkt. In de handleiding van de Tesla staat dat je de ruiten tegen minimale kosten kunt laten behandelen zodat ze minder snel vast vriezen. Tesla adviseert de scharnieren van deurgrepen zelf in te spuiten met WD40

Vierwiel aandrijving kwam weer goed van pas op besneeuwde hellingen. Sneeuwkettingen konden in de doos blijven.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (77)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens