Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #39
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model 3 Long Range AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 36.911 km |
Eerste jaar met een Tesla model 3
- 36.911 km
Na een paar maanden gewacht te hebben, heb ik in augustus 2019 mijn Tesla Model 3, Long Range Alle Wheel Drive in ontvangst mogen nemen. Nou ja, in ontvangst mogen nemen? Ik mocht van Groningen naar Tilburg rijden om daar ergens op een industrieterrein op zoek te gaan naar mijn nieuwe auto van euro 60.000 die daar dus niet bleek te staan. Nou ja, uiteindelijk, met hulp van een medewerker van Tesla, werd hij toch nog in de loods waar ik net vandaan kwam gevonden. En ik moet helemaal niet zeuren, want de eerste keer dat hij in Groningen zou worden afgeleverd, was hij er helemaal niet. Dus wel mijn oude leaseauto ingeleverd, maar niet de beloofde Tesla in ontvangst mogen nemen. “Regel het zelf maar meneer, wij hebben geen vervangend vervoer voor u”. Kortom: voor service moet je niet bij Tesla zijn.
Maar inmiddels zijn we bijna een jaar verder en zit er zo’n 36.000 km op de Tesla. En eerlijk gezegd: dat ging redelijk probleemloos. Op basis van de bouwkwaliteit, de ongelijkmatige kieren, de deukjes die er al bij aflevering inzaten had ik wel de nodige problemen verwacht. Ik hoefde gelukkig nooit terug naar Tesla en gezien mijn eerdere ervaringen ben ik daar erg blij mee. Wat zijn de goede en minder goede punten?
Positief:
- Best wel goede rijeigenschappen voor een wagen met zo’n hoog gewicht.
- Het enorme vermogen is natuurlijk wel leuk.
- Zeker in de zomer is het bereik prima. Daar kan volgens mij geen enkele andere elektrische auto aan tippen. Groningen-Amsterdam heen en terug is haalbaar als je niet te hard rijdt. In de winter haal je dat dan weer niet.
- De stoelen zijn goed. Wel zweterig met dat kunststof (pardon: vegan leather...) maar ze zitten prima en zijn goed verstelbaar
- De audio is echt fantastisch goed. Dat is een onverwachte bonus waar ik niet op gerekend had. Met Spotify en TuneIn geniet ik onderweg van mijn playlists en podcasts in een hele goede kwaliteit.
- Het bedieningscherm werkt prima. Waar heb ik ooit al die knopjes voor nodig gehad?
- Het laadnetwerk met de superchargers is een mooie bonus. Even 10 minuten bijladen is vaak genoeg om een dikke 400km op een dag te halen. Omdat je elke dag met een volle accu begint kost dat niet of nauwelijks meer tijd dan ik vroeger met tanken kwijt was.
Negatief:
- Heel veel rijlawaai voor een auto waarvan de motor nauwelijks geluid maakt. Gezuis en gefluit rondom, zeker vanuit de bovenaansluiting van de ramen. Je bent geneigd om alle stripjes en rubbertjes die daarvoor te koop zijn op je auto te plakken, maar wil je dat bij een auto van 60k? Ik heb al op diverse plaatse rubbertjes geplakt tegen het rammelen van dekseltjes in de middenconsole en de afdekkapjes op de scharnieren van de frunk-klep. Testen ze dat zelf niet bij Tesla?
- Het plastic interieur doet goedkoop aan met de vlekkerige deurbekleding waar deuken inkomen als je je elleboog wat te lang op 1 plaats houdt. Blijkbaar komt er wit spul uit mijn ellebogen sinds ik mijn Tesla heb, want ik blijf witte vlekken op mijn deuren krijgen. De “pianolak” middenconsole kun je dan weer wegwerken met stickers of abs-covers maar wederom: wil je dat in een auto van deze prijs?
- De autopilot functies die er standaard opzitten (ik heb gelukkig niet geïnvesteerd in full autopilot) zijn werkelijk onbruikbaar. Bij mij in de buurt hebben we wat afwijkende lijnen (onderbroken lijnen aan de zijkant van de weg) en als je wat meer spanning in je leven wilt moet je daar met autopilot gaan rijden. De auto gaat dan in het midden van de weg rijden. Rij je alleen op adaptive cruisecontrol dan maakt de auto voor veel tegenliggers een noodstop, vreemd genoeg vaak als de auto al gepasseerd is. Rij je volgens de Tesla te veel aan de rechterkant (omdat de strepen wat ver naar links staan) dan begint hij te piepen en drukt je wat naar links (ook al komen daar tegenliggers aan). Ik heb de meeste automatische “veiligheidsfuncties” uit staan maar helaas moet je sommige functies iedere rit opnieuw uitzetten. Dat betekent iedere rit naar familie in Assen weer een doodschrik omdat Tesla van mening is dat ik de berm in ga rijden (wat tot op heden nog net gebeurt is, maar niet dankzij Tesla). Op de snelwegen gaat het iets beter, maar ook daar remt de auto op cruisecontrol regelmatig bij het inhalen van een vrachtauto en ook wordt op sommige punten onverwacht de snelheid aangepast. Kortom: leuk voor in de file, maar verder vooral uit laten staan.
Dus, ben ik er blij mee? Op het moment dat ik hem kocht was dit de enige bruikbare elektrische auto. Qua rijcomfort en zeker qua kwaliteit was het een aardige stap terug vanuit de Volvo V60 twin engine die ik daarvoor had en die ook euro 60.000 kostte, maar wellicht is dat een slechte vergelijking. Bij de Tesla heb ik meer het gevoel dat ik euro 40.000 voor de auto betaal en euro 20.000 voor een accupakket. Het is een hele bruikbare auto en een heel vernieuwend product. Heel veel zaken werken goed en worden met software-updates nog steeds verbeterd. Maar toch... die slechte bouwkwaliteit. Die ongelijke gleuven in het plaatwerk. De bolling van de deuren die anders is dan die van de voorspatborden. Al dat gerammel en windgeruis. Het ergert me iedere keer als ik naar de auto loop. De volgende keer toch een Polestar 2?
Tja, en dan vergeet ik nog om mijn referal-link te delen: https://ts.la/rene62140
Gebruik je die bij bestelling van je nieuwe Tesla, dan krijgen we allebei allerlei leuke goodies van Tesla. Werkt natuurlijk beter als je een ontzettend positief verhaal deelt, maar ja, om daar nu om te liegen? Zou er daarom zo weinig kritiek zijn op die Tesla’s?
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties4
- Comfort3
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Uitgelicht aanbod
Lees ook

Koopwijzer Tesla Model 3 - let hierop als je een Model 3 als occasion zoekt

Tesla-eigenaar aangehouden na opladen aan lantaarnpaal

Hoeveel capaciteit heeft accu van Tesla Model 3 LR na ruim 130.000 km?

Per Tesla Model 3 naar het Noorderlicht: 6.200 km in een week

'Accucapaciteit Tesla Model 3 toegenomen tot 82 kWh'
