Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #38

autoreview

Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)

Signalement

UitvoeringModel 3 Long Range AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst91.000 km
Lezerswaardering: 83%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tessie, de witte Tesla Model 3

  • 14.500 km

Als beginnende ZZP'er gekeken welke auto het best bij me paste, zowel qua bruikbaarheid, gebruikskost en rijplezier.
Kleine shortlist opgesteld:
- Volvo V60 T6
- Peugeot 508 SW GT
De keuze viel op deze wagens wegens de ruimte, het merk (ja, ik heb een zwak voor peugeot), mogelijkheid tot trakhaak en de value for money. (lees: goed aangekleed voor deze prijs).

Na een tip van een collega toch ook eens naar de Tesla Model 3 gekeken. Toen ik zag dat deze ook 1000kg mocht trekken wat prijzen aangevraagd en vergeleken met de andere auto's. Na een gesprek met de boekhouder, jaja bijtelling is ook belangrijk, bleek de Model 3 op de lange tijd een pak goedkoper te zijn, ondanks de hogere aanschaf/lease prijs.

Omdat het al eind 2019 was en de 4% regeling bijna afliep in de configutator gekeken wat er voorradig was voor snelle levering. Dit bleek een witte Long Range AWD met 19" velgen te zijn. Was dit toch net het type en aankleding dat ik zelf al had samengesteld, dus de bestelling kon de deur uit.

Dit is ook de reden waarom (jammer genoeg) de Polestar 2 direkt afviel, levertermijn. Anders had alleen een testrit de knoop kunnen doorhakken.

Na een aantal lange weken mocht ik hem halen op 20/12/2020 in A'dam. Dit was iets dat ik nog nooit had meegemaakt, het leek net of je drankticketjes ging halen op een druk zomerfestival en daarna het eigenlijke drankje. Nu na een goeie twee uur aanschuiven in een drukke overvolle tent (stel je dat nu eens voor, in volle coronatijd) de auto in ontvangst mogen nemen.

Daar stond ik dan, op een parking naast mijn witte bolide. Er kwam nog iemand vragen of het ging lukken, maar het heeft vier wielen en een stuur dus dit kwam wel goed. Key card op zijn plaats en een ruk aan de hendel en weg ermee. Direkt na het uitrijden van de parking natuurlijk eens geprobeerd wat ze bedoelden met het snelle optrekken. Dit was zeker de moeite, een sensatie in de buik die ik normaal alleen in een pretpark voel( en dit gevoel is er na 14500km nog steeds).
Dus dit was de aanloop en eerste dag. Nu kan ik elk ritje/dag uitgebreid beschrijven maar daar zal ik jullie niet mee vervelen. ik zal een lijste van pro en contra's maken.

* Pro
- de aandrijflijn: dit is ongezien, we hebben prive nog een XC60 D4 hetgeen geen slak is, maar dit is echt met niets te vergelijken.
- zitpositie: ik heb rap last van mijn rechterknie bij een slechte zitpositie. Ik heb bij vss vorige auto's hier dan ook veel last van gehad, oa bij de Mercedes C-klasse, Renault Megane, LaRo Defender, Hilux etc... Alleen bij mijn Peugeots en nu de XC60 heb ik er geen last van. Bij de tesla dus ook niet.
- Binnenruimte: Akkoord het is geen break zoals de V60 of 508SW, maar er is echt veel binenruimte voor een toch compacte auto. Ik ben zelf 1.82m en als ik comfortabel zit kan de zoon (1.81m) met voldoende beenruimte achter mij plaatsnemen, en door het glazen dak is er ook voldoende hoofdruimte. Dit is wel anders bij sommige vorige auto's van die grootte.
- Gebruiksgemak: instappen en gaan. Alles staat mooi ingesteld, het scherm werkt intiutief en zonder storingen. Met de App erbij heb je ook geen sleutel meer nodig.
- Range: ik doe gemiddeld 100 km per dag en kom dus ruimschoots toe met de actieradius, ik laad voorlopig zelf maar via 3.7kw. De paal voor snelladen wordt nog gezet. Zelf langere ritjes is geen probleem en heb dan ook geen last van "fear of running out". Als de nood het hoogst is stop je gewoon bij de Supercharger, max 20 aan de kabel (ondertussen een koffie) en je kan door. Laat me zeggen dat het tijdsverlies hier, ondanks wat ICE rijders blijven roepen met het "snellere" tanken, hooguit 10 minuten is tov tanken. Je stopt, stapt uit, plugt in, wacht 20min, trekt de plug terug uit en vertrekt. Geen geloop naar pin automaat, aanschuiven aan de kassa of dergelijke. Die extra vijf a tien minuten win ik wel terug als ik doordeweek nooit meer moet stoppen aan een tankstation. En als je geen koffie wilt, ff netflix en chill.
We hadden normaal een reis gepland naar Andorra en volgens ABRP kwam een uur en half langer uit dan via goolge maps (die ook geen rekening houdt met pauze's). Dus dit valt ook wel goed mee. Dit is dan ook direkt mijn ander positief punt: Supercharging. Dit werkt gewoon goed. Ook al zijn ze mijn deel van Nederland wat vergeten (Zeeuws Vlaanderen).
- OTA updates, het up-to-date houden van de auto vanop afstand is iets waar veel merken nog wat kunnen van leren. De constante verbeteringen/toevoegingen zijn echt wel een plus. Ik heb ondertussen een licht verbeterde versie van de auto die ik gaan halen ben in A'Dam.

* Contra:
- Afwerking: over het algemeen heel tevreden van de afwerking, al zijn er een aantal puntjes van kritiek. De rubbers sluiten goed af maar hangen in de hoeken van de ramen wat in het zicht. Voorlopig nog wel geen piepjes of kraakjes.
- windgeluid: gelukkig zit er een goede stereo in, je hoort wel wat wind en rijgeluid, zeker op hogere snelheid. Maar dit compenseert de radio dan wel weer
- Ontvangst bij ophalen auto: Dit kan echt niet, ook al heb je super veel bestellingen en afleveringen van auto's. Verdeel dit iets meer over het land.
- Connectiviteit: Ook al is het on-board entertainment systeem heel goed, ik mis iets als Apple Car Play of Android Auto. Google Maps of waze zijn net iets leukere apps om mee te navigeren.
- Range bij trekken aanhangwagen: hier is de auto echt niet voor geschikt. Ik had beter die optie laten vallen en dan een beetje meer betaald voor de performance.

Kosten:

De enige kosten buiten het laden dat ik heb gehad ligt aan mezelf, ik heb nogal hard in een put gereden met als gevolg een platte band en 2 kromme velgen. De geboden service was goed, alleen kwam die van de lease maatschappij en niet van Tesla.

De volgende wagen van de zaak wordt sowieso terug een BEV, echter zijn er dan nog meer spelers op de markt. De omhoog getrokken bijtelling neem ik er voor lief bij. Als je veel in een BEV rijdt en je stapt dan terug in een ICE word je precies terug de middeleeuwen ingeschoten.

Maar als de Tesla mij niet in de steek laat de komende tijd, blijft het merk wel op mijn shortlist.

1 maand verder

  • 16.843 km

Een maandje verder, niets spectaculair te melden. Enkel dat ik hem doorgeschoven heb naar mijn vrouw. Mezelf zakelijk een RR TD6 gekocht (zie andere review voor het wat en hoe).
Dit wil dus zeggen dat de auto wat minder snelwegkilometers gaat te verduren krijgen.

Wel een klein puntje. De afgelopen dagen kregen we via de App melding dat het alarm afgegaan was. Geen beelden op de camera's. Dan ging hij ook af als mijn vrouw zicht had op de wagen en duidelijk kon zien dat er niets aan de hand was. Zo een aantal keer.
Bij thuiskomst de wagen even een hard reset gegeven (2 stuurwiel knopjes indrukken tegelijk met de rempedaal). Ondertussen 2 dagen verder en nog geen alarmmeldingen gehad.
Reden kennen we dus niet, mss een vliegje binnen?

Het nieuwe is er af

  • 22.701 km

De auto is nu in de goede zorgen van mijn vrouw. Helaas denken andere mensen daar anders over en vinden ze het nodig om twee keer tegen de linksachterkant te rijden. Dit op de parking van de supermarkt. Gelukkig filmt de auto alle gebeurtenissen en hebben we de dader kunnen vinden.
De achterbumper, linksachter deur en flank zijn geraakt.
Auto dus binnen bij het herstelbedrijf. Nette service, auto in Tilburg gelaten en toffe BMW 118i meegekregen. Geen leeg koekblik maar voorzien van een M-pakketje. Na een week telefoon dat de auto klaar was, we waren niet in de mogelijkheid om tot in Tilburg te komen, dus zijn ze de wagens thuis komen wisselen. Top van Haans in Tilburg.

Mijn vrouw was wel blij dat ze "haar"auto terughad. Al had de 1er ook een automaat, ze vond het toch allemaal net wat minder rijden. Het enige dat ze perfect vond aan de beemer waren de zetels. Daar kan ik haar ook wel in vinden. Nu zit ik in de RR toch nog iets meer in een fauteuil.

Voor de rest geen opmerkingen, tenzij dat het alarm hypersensitief is voor vliegen. Af en toe begint hij te piepen en hoor je Bach door de speakers knallen. Als je dan gaat kijken zit er gegarandeerd een vlieg binnen.

De updates blijven ook maar komen. Zowel de gratis als de betalende. Ik heb via de leasing een aanbieding gekregen om FSD erbij te nemen aan een intro prijs.
Ik heb dit dan ook gedaan en al uitvoerig getest. Het is niet zoals de naam zegt al volledig zelfrijdend, maar ik geloof Tesla graag als ze zeggen dat het al zou kunnen.
Als ik bijvoorbeeld naar mijn werk rijd en de navigatie opzet, en dan op de autosnelweg FSD aantrek, neemt hij mooi over. Als er dan een plaats is om voorliggend verkeer voorbij te steken geeft hij de suggestie om de pinker aan te zetten, eenmaal je dat doet voegt hij zelf in. Nadien doet hij het nog eens in de andere richting. Kom je dan aan de afrit en zit je op het eerste rijvak, pinkt hij en voegt uit en geeft de besturing terug net voor de stop streep (ja hij remt af).

Een andere extra is het automatisch inparkeren. Ik ben zelf geen parkeerheld dus vind ik dit ook een leuke optie. Dit werkt zoals de meeste systemen. Je rijdt traag voorbij de parking, de auto geeft aan of het gaat en dan zet je de hendel in R en drukt op start.

De derde opvallende feature is het summon gebeuren, in Europa is deze niet zo uitgebreid als in de USA maar heeft me al een aantal maal geholpen. Vooral in smalle parkeerruimtes waar je buren nogal dicht staan en je de deuren moeilijk open krijgt. Even de app erbij, knopje voorrijden indrukken en laat de Tesla tot jou komen.

Zo dit was de review tot nu.

Nog altijd heel tevreden over de auto. En ja, de opvolger voor deze wordt terug een BEV. Voor de RR wss terug een RR ;-)

1 jaar in gebruik

  • 35.000 km

Eind december was het een jaar geleden dat ik de Tesla heb mogen halen. In dit jaar is er veel gebeurd in de wereld, maar daar hebben we andere fora voor.
Tessie heeft ondertussen al een goede 35.000 km dienst gedaan. En tot nu zonder problemen. De lak hangt er nog aan, geen bumpers verloren en ook het glas zit nog op zijn plaats.
De banden kunnen er ook nog een tijdje tegen.
Wat je wel weer merkt is dat de range er terug op achteruit gaat, dit door het koude weer.
Voor de rest geen noemenswaardige opmerkingen, alleen dat de zetels voor mij niet ideaal zijn. Hier zat ik toch liever in mijn Franse sleuren.
Hup, op naar de volgende 35.000km.

Bijna 1,5 jaar

  • 43.120 km

Ondertussen weer een 8000km verder, en nog altijd zeer tevreden van onze Tesla.
Wel is ze eens binnen gemoeten bij het service center. Er kraakte iets links voor bij het draaien en rijden over oneffenheden. Via de App een service technician gevraagd. Twee dagen later stond hij bij ons op de stoep. Hij stelde de diagnose dat er met de draagarm linksvoor iets mis was, blijkbaar een gekend probleem (die diagnose had ik zelf al gesteld). Via zijn verslag contact opgenomen met Tesla Nederland om een afspraak te maken in het Service Center. De technieker had gezegd aan mijn vrouw dat de wagen ook in België mocht gerepareerd worden, dus hebben wij dat gevraagd aan de dame van Tesla. Dit was inderdaad mogelijk, dus maar gelijk de afspraak ingelegd. Aangezien wij in Zeeuws-Vlaanderen wonen en ik in Antwerpen werk kwam dit goed uit.
De dag van de afspraak naar het service center gereden en na een uur en half de wagen terug gekregen zonder vervelend gepiep en gekraak.

Eerst dacht ik wat het nut was van de service technieker, maar aangezien hij de diagnose al gesteld had en dit dan ook doorgegeven heeft aan het service center lag alles klaar tegen ik er was. Dit is wel een goed iets.

Voor de rest geen opmerkingen over de Tesla!

Zomerse Update

  • 51.343 km

Wat is er de afgelopen 9.000 km allemaal voorgevallen:

- Mijn vrouw heeft een lekke band gereden, en omdat er bij Tesla geen reservewiel of herstelkit aanwezig is moet je de hulplijn van de leasing/tesla inschakelen. Ik was toen net op reis met de Range Rover in Frankrijk, maar ze vroeg me om het toch te proberen regelen. Omdat de band niet ter plaatse te herstellen was werd de auto afgesleept naar een dichtsbijzijnde bandencentrale.
Ik heb dan wat rondgebeld om te vragen wie er banden in de maat van de Tesla liggen had, blijkbaar van de drie grote in Terneuzen niemand. Ik begrijp dit niet, blijkbaar toch geen courante bandenmaat (235-40-19).
Omdat ze toch de band moesten bestellen had ik gevraagd om bij de andere banden ook eens naar het restprofiel te kijken. Deze waren dus ook ver genoeg om vervangen te worden op kosten van de leasing. Geluk bij een ongeluk dus, anders had ik de kapotte band zelf moeten betalen.
Dus na 50.000 km nieuwe banden, ik vind dat goed meevallen, toch als je weet hoeveel kracht er telkens op los gelaten wordt.
De originele banden waren Hankooks Ventus S1 Evo2, ik was wel tevreden van dit setje. Nu hebben ze er Vredestein Ultrac opgelegd. Eerste indruk ok, alleen iets meer lawaai. De grip moet ik nog even bekijken. Maar ik kom hierop terug.
- Voor de rest alweer niets spannend te melden. De auto doet wat hij moet doen en doet dit heel goed. Geen piepjes of kraakjes, alles blijft werken. De range zit goed met het zachte weer.

Op naar de volgende 10.000km

Bijna in de helft

  • 67.442 km

Ik zal hier nog even een kleine update neerpennen.
Onderstussen is de auto al bijna 2.5jaar bij ons. Er staan nu 67442km op.
Wat is er zoal gebeurd de laatste 16000km?
- zoals voorspeld is de andere draagarm ook beginnen piepen. Even gebeld met Tesla, ik mocht langskomen in Antwerpen. Dan gingen ze even kijken wat er aan was en eventueel een vervolgafspraak maken. Toen ik zat te wachten, vroegen ze of ik nog een uurtje kon blijven, dan gingen ze het gelijk vervangen. Dus op 2 uur was ik terug weg en netjes onder garantie vervangen
- de updates blijven maar komen, de aangepaste UI was even wennen maar ben ik nu al terug gewoon.

Voor de rest eigenlijk weinig te melden, wij zijn heel tevreden Tesla rijders.

Random update

  • 73.852 km

De tesla is ondertussen 29 maanden bij ons. Klachten hebben we absoluut nog niet over de auto. Dus op zich heb ik weinig te melden. Maar ik wil hier toch iets neerschrijven en wat vooroordelen over het rijden met een EV en een Tesla in het bijzonder weg proberen werken.

- Range: Een vaak gehoord verwijt naar de EV is dat de auto nooit zijn opgegeven Range haalt. Dit hangt echter volledig af van je eigen rechtervoet en hoe je met de auto rijdt. Ikzelf haal ook bijna nooit de Range, dit omdat ik nogal een sportieve rechtervoet heb. Mijn vrouw daarentegen haalt met gemak 475 á 500 km. Ik vergelijk dit graag met mijn Range Rover. Op baanbanden en een voorzichtige rechtervoet haal ik daar gemakkelijk 9.5l/100km mee. Ga je hem echter belasten kom je ook uit op 15 a 16l/100km. Dit is ook niet wat de fabrikanten opgeven hé.

- Range Anxiety: Veel mensen voeren als grootste argument tegen het kopen van een EV aan dat je zo ver niet kunt rijden met EV en altijd maar aan de laadpaal staat. Na 73852 km in iets meer dan twee jaar denk ik hier wel enige ervaring over te hebben. Om kort te zijn kan ik melden dat wij dit nog nooit hebben gehad. In ons gewoon dagdagelijks gebruik komen we ruimschoots toe met het laden door de nacht via de thuislaadpaal (11kw). Sommige weken laden we zelf maar 1 a 2 keer. Het is zo handig om thuis te komen, de kabel in te steken en de volgende rit terug te vertrekken. Mijn vrouw heeft geen voet meer aan een tankstation gezet sinds we de Tesla hebben. Bij langere ritten (Bonn DE, de ardennen, Noord NL enz) zorgen we dat de auto 100% geladen is en zetten we de navigatie op eindpunt. Moesten we dan toch moeten laden onderweg geeft de On Board navigatie zelf aan waar te stoppen en voor hoe lang (nooit langer dan 18 min). Sinds de update aan de navigatie kan je ook Trips met meerder stops plannen en houdt de auto hier ook rekening met al dan niet opladen. Dus als je zoals de meeste chauffeurs niet alle dagen meer dan 450km doet kan je perfect een EV houden.

- Beleving: Auto doe geen broem, broem. Nog zo een dooddoener, er zit geen ziel in, heeft niets met autorijden te maken enz... Eerst en vooral, niet elke ICE speelt in op rijbeleveing. Geef mee een doordeweekse sedan uit de middenklasse en zeg me wat daar spannend of speciaal aan is.
Een deel van de beleving van een EV is net de stilte, souplesse en zen mentaliteit. En geloof me, als je op de staart duwt kun je wat beleven. De auto is supersnel (voor een 4 deurs sedan met 5 zitplaatsen), stuurt messcherp en laat zich graag doorrijden.

- bouwkwaliteit Tesla: De auto is zoals gezegd twee jaar en 5 maand en er staan 73852 km op. Geen piepje of geen kraakje, de deuren gaan allemaal nog mooi dicht of de lak bladert niet af. Dus geen verschil met andere auto's die ik rij/reed. Er zullen wss wel andere auto's afgeleverd zijn, maar de meeste worden door Tesla netjes aangepakt.

- service Tesla: Ik heb tweemaal een service moeten inplannen, zoals gemeld hierboven voor de draagarmen. Altijd vlot geholpen, Tesla is bereikbaar enz... Voor de rest nog geen garage langs binnen gezien. Hoe gemakkelijk is dat. Geen jaarlijkse of 20.000km beurtjes, geen dure olie en filtertjes. Geen nieuwe remmen elke zoveel km. Allemaal niet nodig. Als ik dat vergelijk met het onderhoud aan de Range en de Mini (wat ik graag laat doen omdat ik ze in ere wil houden) is het toch gemakkelijk en goedkoper.

- prijs: De tesla is in aankoop niet de goedkoopste in zijn klasse. Wat me echter wel opvalt is als je de standaard uitrusting bekijkt en in een soortgelijke auto wilt rijden bij de concurrentie (EV en ICE) je toch gemakkelijk duurder uitkomt. Hier kijk ik dan niet alleen naar de opties maar ook naar de prestaties van de motor. Vind maar een supervlugge full option sedan. Over alle merken heen, premium en standaard.
Als je daar dan nog de TCO bij betrekt stopt het verhaal voor de ICE direct.


Begrijp me niet verkeerd, ik wil hier de klassieke auto niet afbreken. Ik ben zelf nog altijd een "petrolhead", ik kan ook genieten van de geur van olie en benzine. Luister graag naar het geroffel van een amerikaanse V8 of het gejank van een italiaanse V8. Ik heb zelf nog 2 "lliefhebbers" autos, de RR en de Mini Cooper.
Maar het constante afbreken en verketteren van alles wat EV is door sommigen hier op dit forum is soms vermoeiend.

Just my two cents, en tot de volgende update.

tweemandelijks berichtje

  • 78.406 km

Even een korte update.

Begin deze maand een beroep moeten doen op de service van Tesla. Er kwam een berichtje op het scherm dat de SOS functie niet werkte en ik een afspraak moest maken met Tesla Service.
Zo gezegd, zo gedaan. Afspraak stond erop voor 06/07/2022. Ik had dan een aantal dagen verlof en mijn vrouw ook, de auto ging dus zeker thuis staan.
Echter hebben we 04/07/2022 beslist om met de caravan een aantal dagen erop uit te trekken, natuurlijk de afspraak vergeten verzetten. Die woensdag kregen we dan telefoon dat de service technieker onderweg was. Situatie uitgelegd en ons al verontschuldigd. Technieker zei direct dat dit geen probleem was, of we enkel de auto eens wouden opendoen vanop afstand. Starten moest hij niet doen. Uurtje later telefoon, update was uitgevoerd. Ook bleek de sensor van het alarm binnenin niet geheel in orde. Heeft hij gelijk mee aangepakt.

Om maar even te zeggen dat ik tot nu toe nog geen klagen heb gehad van de service (en ik woon in het vergeten deel van Nederland).

Voordat er opmerkingen komen, de auto staat onder cameratoezicht, en de zoon was thuis. Man heeft zich netjes gelegitimeerd en nadien aan de zoon gemeld dat hij weg was.

Ook even melden dat ik na mijn "rant" van vorige keer van lezerswaardering 92% naar 86% ben gevallen. Heb ik op een aantal teentjes getrapt? :-)

Op naar de volgende!

Jaaroverzicht 2022

  • 87.317 km

We zijn weer bijna 5 maand verder met onze Tesla en binnenkort blaast deze 3 kaarsjes uit.
Wat is er allemaal gebeurd in deze periode:

- Ik heb voor het eerst in deze drie jaar een echte test gedaan naar range. Ik ben op een frisse ochtend met 90% lading vertrokken naar Utrecht (158km enkel). Daar aangekomen de wagen achtergelaten in de parkeergarage en dan zonder opladen terug naar huis. Het was dan evengoed al gevoelig frisser. Na nog eens 162 km (omleiding door file) kwam ik op 11% terug thuis. Dat wil dus zeggen een range van 320 km met 80%. Vertaald naar 100% kom ik op 400km. Dit dus bij temperaturen van 5 graden. Ik vind dit zeker niet verkeerd. Ik heb me aan de wettelijke snelheden gehouden, wel iets anticiperender(?) gereden. Ook de verwarming op 19 graden gezet maar wel de stoelverwarming aan.

- De draagarmen zijn nogmaals vervangen. Precies wel een gevoelig puntje of het ligt aan het vele rijden over Belgische wegen. Wel nog een aantal opmerkingen hierover.
* Auto is buiten garantie, wil dus zeggen dat ik niet meer terecht kan bij Tesla Antwerpen maar enkel in Nederland. Dichtsbijzijnde Service Center is dan Tilburg.
* Tesla voorziet enkel een fiets als de auto langer dan een dag daar moet blijven, aangezien Zeeuws-Vlaanderen - Tilburg wat ver is met de fiets vind ik dit niet zo een super service. Tesla zei dat ik het maar met de leasing maatschappij moest oplossen.
* De leasing heeft me (na lang aandringen en dreigen met panne onderweg- in België, dus dure repatriëring tot gevolg) een vervangwagen gegeven. Dit was een polestar 2 single motor. Om het kort te houden, dit is absoluut geen concurrentie voor Tesla. Iedereen heeft opmerkingen over de afwerking van een tesla, maar ik vind zo'n Polestar pas bedroevend. Klein binnenin, totaal niet vlot (akkoord de minste versie) en duidelijk niet uitgerust zoals mijn Model 3.
* Alle draagarmen vooraan zijn vervangen, zoals gezegd heeft de auto geen garantie meer op deze onderdelen. Echter heeft Tesla dit wel onder coulance vervangen.
* Bij het terugrijden de auto nog eens de sporen gegeven en gemerkt dat er een trilling optreed bij snelheden boven 125 km/h. Dit was me na de bandenwissel vorige zomer al opgevallen maar aangezien ik er niet vaak mee rij en nooit boven de 120 had ik daar niet meer aan gedacht. Ik vermoed dat de banden niet goed uitgebalanceerd zijn. Ik heb dus een afspraak gemaakt bij de bandencentrale. Mss is dit de reden van slijtage op de draagarmen?

Al bij al toch nog altijd een positief gevoel bij de model 3. Op naar volgend jaar!

Nog maar eens naar SC

  • 91.000 km

De auto staat nog eens ingepland in een servicecenter. Bij de vorige servicebeurt hebben ze een kabelboom vervangen onder terugroepactie.
Na een maand begon de auto een foutmelding te geven dat de aanhanger fouten gaf. Er hing op dat moment niets aan. Dus maar gelijk een service ingepland., want volgens mij ligt het aan die kabelboom. Morgen mag ze binnen.
Ook denk ik dat het tweede set banden bijna versleten is.

De hoofdreden van deze aanvulling is echter van een andere reden. Ik heb op deze Tesla een trekhaak, maar je mag daar maar 1000kg mee trekken, voor trekopdrachten heb ik dan ook mijn Range Rover. Maar deze is 20jaar oud en zoals aangegeven in mijn review ervan bijna op het einde van zijn leven. Graag zou ik deze vervangen door een andere recentere RR, maar dan zag ik de reclame en testen van de NIO ET7 langskomen. Deze kan 2000kg trekken, net het max gewicht van de caravan.
Na wat info te vragen bij NIO nederland (vlot bereikbaar, behulpzaam) en wat over en weer gemail en gebel de kans gekregen om deze een heel weekend te testen. Het testweekend was dit weekend. Een kleine indruk:

- Man wat een grote auto, dat is echt het eerste dat opviel. Breed, vrij plat en lang. Ook is hij optisch heel geslaagd, mooie kleur (nardo grey, zoals onze paardenwagen), en de verhoudingen zitten goed.
- Binnenruimte: De auto is van alle gemakken voorzien. Zo zit er standaard oa stoelmassage, koeling en verwarming op. Dit ook op de achterbank. De beenruimte op de achterbank is ook ongelooflijk. Als ik de voorstoel afstelde op mijn lengte, had mijn zoon (1.87) nog 20 cm tussen zijn knieën en de zetel. De voorstoel is ook ideaal af te stellen en er zit zitverlenging op. De koffer is niet zo groot als je zou verwachten en ook miste ik een frunk.
De afwerking en gebruikte materialen zijn ook op niveau, "vegan"leather op de stoelen en delen van het dashboard, houtinleg (mat) en alcantara hemelbekleding met een mooi groot panoramadak. Top dus, en zalig vertoeven.
- Infotainment. Nio heeft op dat punt goed naar Tesla gekeken. Menu is goed te bedienen en logisch maar voor verbetering vatbaar. Goede audioinstallatie met alle gangbare opties (spotify, DAB, USB etc...). Een groot scherm centraal, een instrumentencluster voor je neus en een HUD op het raam (nooit gedacht dat ik dit nog miste in mijn leven). Ook achteraan een klein schermpje voor de bediening van AC en zetels voor achterpassagiers. Het enige nutteloze is NOMI, de assistent van NIO. Dit voegt in mijn optiek niets toe.
- bediening: Zoals gezegd is het menu goed, je hebt wat snelkoppelingen op startscherm voor de meest urgente zaken zoals AC. Ook hangen er rond het stuur nog stengels die iets doen. De lichten en ruitenwissers bvb. Dit vind ik dan toch beter dan de Tesla. Goed dat ze hier niet te veel meegegaan zijn met Tesla.
-rijden: het belangrijkste aan een auto natuurlijk. De auto is snel, 3.8 seconden naar 100 in sport+ modus. Er zit rondom luchtvering die zich naargelang de gekozen rijmodus zachter/harder/hoger of lager zet. Er zijn verschillende rijmodi gaande van ECO + tot Sport+. Bij iedere stand heb je verschillende parameters die anders worden ingesteld. Je kan ook zelf je rijdmodus maken. Je kan dan de snelheid van optrekken instellen evenals de demping, rijhoogte, stuurkracht, regeneratief remmen en ecomodus AC. Het beste is de comfort stand, vlot genoeg en toch comfortabel.

- Trekken en invloed op range: Ik heb in het weekend natuurlijk vanalles over en weer gesjouwd. De caravan kon ik niet uit de stalling krijgen maar ik heb een alternatief gevonden. Een maat zijn autoambulance met daar een zware auto op. Het rijbereik met aanhanger komt omgerekend op 300km ipv 505 in normale omstandigheden (let wel, dit is de 100kwh versie). Hier zou ik mee kunnen leven. Het gewicht en de aanhanger voel je praktisch niet achter deze slee. Je kan heel vlot mee met het verkeer. Wat een verschil met mijn oude diesel.
Ik ben blij dat ik deze heb kunnen testen. De prijs is idd hoog voor een chinese wagen. Maar je krijgt er veel auto voor terug. Als de ET5 uitkomt en de prijs daarvan is concurrentieel gaan de Europeanen en Tesla moeten opletten.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (34)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens