Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #35

autoreview

Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)

Signalement

UitvoeringModel 3 Long Range AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst48.500 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste verre reis

  • 34.500 km

Sinds een klein jaar hebben we met ons gezin een Tesla Model 3. De eerste indrukken waren zeer positief en deze zijn het voorbije jaar vooral bevestigd geweest:
- De stilte als je rijdt werkt zeer rustgevend. Bij autosnelweg snelheden komen er wel wat rol- e, wind geluiden (op dat vlak had Tesla meer isolatie mogen voorzien) maar doordat er geen motor is blijft het effect toch rustgevend.
- De ogenblikkelijke, immense en blijvende trekkracht zijn fantastisch. Dat blijft ook na een jaar nog steeds elke keer genieten.
- Het interieur is heerlijk sober. De afwezigheid van tellers en andere zaken voor de chauffeur werkt rustgevend terwijl de "iPad" zeer duidelijke informatie geeft. Eenmaal je de grootte is het scherm gewoon bent, mist je het gewoon als je in een andere auto stapt.
- De design vind ik heel mooi, zowel vanbuiten als vanbinnen. Ik besef dat dit persoonlijk is maar met ons gezin zijn we alvast heel tevreden. de combinatie grijs vanbuiten met grijze velgen en een wit interieur passen hem goed.
- Elke ochtend met een "volle tank" vertrekken (we hebben thuis een laadpaal) is gewoon top. Geen zorgen over tankbeurten, geen omwegen om te tanken, geen stinkende handen, ..... Top gewoon.
- Updates gebeuren om de haverklap en zonder dat je er iets voor moet doen.
- Een gigantisch glazen dak: dat zoiets gewoon standaard is, is top. Net als zovele andere zaken waar andere merken vaak geld extra voor vragen: interieurvoorverwarming, verwarmde zetels voor- en achteraan, ACC, elektrische zetelverstelling, .... Ook de standaard zetelbekleding in kunstleder vind ik veel mooier dan het standaard stofje dat BMW en co voorzien.
- Tesla heeft een eigen netwerk met snelle laadpalen (zie lager). Dat ervaren we toch als een enorme meerwaarde. Bovendien integreert de GPS dat netwerk om automatisch te sturen naar een supercharger als dat nodig zou zijn (al 1 keer gebeurd).
- Een reëel rijbereik van 300 à 350km in de winter en aan (legale) snelwegsnelheden is realistisch. In de zomer wordt dat nog meer. Meer dan voldoende ook voor verre reizen aangezien we typisch toch om de 2 à 2,5 uur een pauze inlassen.
- Het Tesla gevoel: we kregen van veel mensen al complimenten, inclusief onbekenden die spontaan hun duim omhoog steken. Het gebeurt ook wel dat als je andere Tesla rijders tegenkomt ze spontaan vriendelijk zwaaien. Dat hebben we nooit gehad met onze BMW's. We voelen een positieve vibe rond het merk. Terecht als je het mij vraagt.

Zijn er dan geen nadelen? Toch wel:
- We hebben geen trekhaak. Die optie kan nu wel maar er kan geen trekhaak nadien toegevoegd worden. Jammer
- Een dakkoffer is niet evident vanwege het grote glazen dak. Dat had Tesla wel wat beter mogen doen.
- De afwerking is "Amerikaans": ik vind het zeker wel OK, hij straalt toch klasse uit maar toch, de luxe materialen die je bij BMW en co vindt zal je hier niet terugvinden en voor echt leder moet je naar de aftermarket.
- Koffer: deze is vrij ruim (en er is ook nog een kofferdeel vooraan) maar het blijft een sedan. Dat heeft toch zo zijn beperkingen (al kregen we er de voorbije skireis wel al onze bagage in).

In het dagdagelijks gebruik ervaren we de Tesla als een top wagen. Heb je ruimte voor een eigen laadpaal, dan ik deze auto alleen maar aanraden.

Mijn grote vraag was echter: kan je met deze auto ook verre reizen met het gezin maken. Ik wou dat absoluut zelf ervaren en daarom besloten we met het gezin (4 personen) vorige week op skireis te gaan met onze Tesla. Ik had vooraf de koffers gepast zodat we wisten hoeveel we konden inpakken en kan zeggen dat we geen compromissen hebben moeten sluiten. In alle eerlijkheid: onze skihelmen hadden we bij maar ski's en skischoenen huurden we ter plaatse. Dat ook nog meenemen had niet gelukt. Maar bon, al bij al toch veel bagage en kettingen mee en dat lukte prima. Twijfelpunt 1 was alvast opgelost.

Het tweede twijfelpunt was de range en het tussentijds laden. Vanwege allerlei rampberichten die je vooraf kon vinden was ik toch wat nerveus. De heenweg verliep echter ontzettend vlot:
- Vrijdag om 16.00u vertrokken (kids aan hun school opgehaald) en twee uur later tijd voor een eerste stop in Arlon. De Tesla kreeg eten van de Supercharger en wij van het restaurant in het Van der Valk hotel. Lekker gegeten en zonder tijdsverlies trokken we verder naar Nancy
- In Nancy de auto opgeladen en blijven slapen
- Op zaterdag reden we zonder bijladen tot aan de supercharger in Lausanne. Daar konden we terug lekker lunchen terwijl de auto laadde. Zonder tijdsverlies reden we nadien door tot aan het skistation, waar ik nog nooit zo vroeg en zo relatief ontspannen ben aangekomen.

Twijfelpunt 2 was meteen ook van de baan: mits goed plannen is ver reizen met de Tesla geen enkel probleem. Integendeel zelfs, wellicht door de afwezigheid van motorlawaai had ik veel minder last van hoofdpijn en was ik nog nooit zo comfortabel tot aan het skistation gereden. Ook geen greintje spierpijn bij het uitstappen wat me doet vermoeden dat ook de autozetels correct zijn.

De terugreis hadden we iets minder goed gepland:
- De auto konden we wel opladen in het skistation maar dat was onvoldoende om tot aan Nancy te geraken. De supercharger in Lausanne was te nabij dus reden we door tot aan Pontarlier. Daar zetten we de auto aan een gewone snelle lader van 40kWh maar dat is eigenlijk te weinig. We hebben daar dan ook een half uur langer gebleven dan voorzien. We waren beter tot aan de supercharger van Besancon gereden. Dat weten we nu dus.
- Vandaar verder naar de supercharger van Nancy. precies op tijd voor een voorziene pauze en net de laatste vrije laadplaats kunnen nemen. Hier opnieuw geen tijd verloren.
- De laatste stop voor thuis was opnieuw de supercharger van Arlon. Daar waren alle 14 werkende laadpalen bezet maar na 1 minuut reed er al een auto weg en het tijdsverlies was dus marginaal. Opnieuw lekker gegeten en de auto was sneller bijgeladen dan dat wij gegeten hadden. Alleen bleek bij het verplaatsen van de auto dat er intussen een wachtrij van een tiental Tesla's was (een wachttijd van naar schatting 15 à 20 minuten, wat vaak nog minder lang is dan het wachten om te tanken in Luxembourg of Frankrijk op die zwarte zaterdagen). Dat was even schrikken. Een goede planning op de zogeheten zwarte zaterdagen is dus toch nodig, waaronder "niet aankomen als iedereen wil eten".

Wat ik in Arlon ook zag was wat ik voortaan "de Tesla hufters" noem, namelijk mensen die hun auto aan een snellader zetten en die daar laten terwijl ze rustig eten. Twee Nederlandse gezinnen waren net voor ons aangekomen en toen ik hen liet weten dat er een wachtrij was zijn ze gewoon rustig blijven verder eten. Zelfs toen we een half uur later zelf vertrokken was er bij hen nog steeds geen intentie om hun Tesla te verplaatsen om ruimte te bieden voor de wachtenden. Dergelijk egoïstisch gedrag vind ik EV-rijders onwaardig. Als EV rijder zou je moeten beseffen dat een laadplaats een "tankplaats" is en geen parkeerplaats.

Maar bon: na thuiskomst (opnieuw zonder hoofdpijn en zonder spierpijn bij uitstappen) kon ik opnieuw bevestigen dat ver reizen met een Tesla Model 3 LR heel goed mogelijk is. Volgende keer zal ik beide trajecten vooraf goed plannen vooral om de drukste momenten van de zogeheten zwarte zaterdagen goed op te vangen maar ik weet nu dat het perfect mogelijk is om het EV rijplezier ook op vakantie mee te nemen. Top ! Ik kijk er al naar uit als we deze zomer naar de Franse Alpen trekken.

Voor mensen die net als wij een laadpaal thuis hebben en die bij reizen om de 2 à 2,5 uur een rustpauze inplannen kan ik de Tesla Model 3 LR alleen maar aanraden. Tijdsverlies tijdens lange reizen is er mits een goede planning nauwelijks, het rijcomfort is qua geluid en que rijprestaties ronduit zalig en ook bij het dagdagelijks gebruik ervaar ik de auto als veel aangenamer dan onze oude dieselwagens. Het vraagt bij momenten een mindswitch maar eenmaal je die gemaakt hebt krijg je er naar mijn gevoel veel meer voor terug dan wat je er voor opgeeft.

Naar de Alpen in de zomer

  • 48.500 km

Na onze eerste positieve ervaring in de winter wilden we ook deze zomer met de Tesla naar de Alpen rijden. Deze keer stonden de Franse Alpen op het menu.

De heenrit verliep perfect. Tesla had het traject keurig opgedeeld met drie tussenstops, helemaal in lijn met ons gebruikelijke reistempo met een stop na iedere 2 à 3 uur rijden. De eerste stop in Metz was heel handig want vlak naast een bakkerij waar ze heerlijke broodjes verkochten. Deze konden we dan opeten tijdens onze tweede stop in Val-de-Meuse. Deze locatie telt (in tegenstelling tot de andere Supercharger locaties waar we stopten) immers geen mogelijkheid om iets te eten te kopen. Best vooraf de stops die wel bekijken, kwestie van geen onaangename verrassing te hebben. Bij alle stops waren er ruim oplaadpunten beschikbaar en de tijd dat we er bleven was in lijn met hoe lang we gewoonlijk stoppen. Al bij al dus een probleemloos traject waarbij we (bijna) zonder tijdsverlies in de Franse Alpen raakten (alwaar we opnieuw gratis konden opladen in de residentie waar we verbleven).

De terugrit verliep ook zeer vlot. Alleen konden we op onze eerste stop geen broodjes kopen. Het was wel een gezellige stop (een oude boerderij omgevormd tot hotel/restaurant) maar belegde broodjes konden we er niet kopen. Daarom hebben we onderweg naar de tweede stop (opnieuw Val-de-Meuse) nog een extra korte stop moeten inlassen om broodjes en drank te kopen. Dat was wel wat stom en kostte ons ongeveer een kwartiertje. Voor de rest was het aan de superchargers nooit aanschuiven. Er was altijd meer dan plaats genoeg. Op dat kwartiertje na ook hier weer probleemloos en zonder tijdsverlies ons ganse traject kunnen afleggen.

Ik geloof wel dat in Frankrijk veel publieke snelladers langs de autosnelwegen niet langer werken wat het voor niet-Tesla EV niet evident maakt. Maar het supercharger netwerk van Tesla werkt uitstekend en vaak zijn de stops stukken aangenamer dan het zoveelste wegrestaurant.

Wat ik verder bemerkte:
- De meeste Tesla's die we zagen hadden een Nederlandse of Belgische nummerplaat maar er waren zelfs een Zweedse en ook aardig wat Franse nummerplaten te zien. Ik was blij te zien dat ook een groeiende groep Fransen de weg naar Tesla gevonden heeft. Idem in de Alpen waar we meerdere Tesla met Franse nummerplaat tegenkwamen
- Onze kids (15 en 17) zijn niet langer vragende partij om zo snel mogelijk terug door te rijden omdat ze spelletjes kunnen spelen via het Tesla scherm. Vooral het racespel waar ze zelf kunnen sturen trekt aan. Of hoe Elon Musk nog zo gek niet was door wat zottigheden aan de auto toe te voegen.
- Het aangegeven rijbereik komt veel beter overeen met de realiteit in de zomer dan in de winter. We hadden bij iedere stop nog ruim marge (vaak meer dan 30% batterij capaciteit over) daar waar het in de winter toch een stuk krapper is. In de winter reken ik op ongeveer 300km rijbereik zonder zorgen en in de zomer is meer dan 400km makkelijk haalbaar, ook op ene heuvelachtig traject. Het kan nog verder maar ik rij niet graag met een bijna lege batterij en neem daarom dus graag wat marge.
- Best wel vooraf de trip plannen om zo de voorziene stops te bekijken, kwestie om niet voor de verrassing te staan de de geplande lunchpauze zonder lunch moet doorgaan (al is dat natuurlijk geen probleem voor wie al van bij het vertrek een lunch pakket meeneemt).

Al bij al was dit opnieuw een zeer positieve ervaring. Range anxiety is echt geen issue dankzij het Supercharger netwerk. En net als in de winter vond ik het veel relaxter rijden dan met onze BMW diesels de voorbije jaren. In de bergen zelf is een EV voor mij onbetwist de aangenamere reisgezel: veel meer koppel en kracht bij het stijgen en veel betere motorrem bij het dalen. Voor mij is het rijplezier in een bergomgeving dan ook hoger bij onze Tesla dan bij onze BMW's waar we mee naar de bergen reden (320d, 530xd, 530xi).

Ik rijd typisch ongeveer 125km/u op de Franse snelwegen omdat ik dit een voldoende vlotte snelheid vind terwijl het ook een stuk relaxter en veiliger is dan sneller rijden. Maar zelfs wie 130km/u (of iets sneller) wilt rijden kan naar mijn gevoel zonder enig probleem met een Tesla Model 3 LR op stap voor verre reizen zonder aan rijcomfort of reistempo te moeten inboeten. Dat is voor zover het gaat om chauffeurs die sowieso op regelmatige tijden stoppen en de snelheidslimieten willen respecteren en dat zou toch de grote meerderheid van de mensen moeten zijn.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.