Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #34
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model 3 Long Range AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 19 km |
KM-stand laatst | 8.500 km |
Lage bijtelling voor een super auto
- 8.500 km
Sinds november 2019 in het bezit van een Tesla Model 3 LR AWD.
Circa 8.500 km verder nu.
Redenen: (in deze volgorde)
uiteraard de bijtelling (€166 netto p maand).
Mooie auto. Kids vinden 't helemaal geweldig.
Rij eigenschappen
Hoog Gadget gehalte
Milieuvriendelijk
Concurrentie:
BMW 3 STATION
Mooie bak natuurlijk. Kost 300€ netto pm meer. Weinig extra ruimte. Rijeigenschappen niet te vergelijken met Tesla. Viel snel af.
VW TIGUAN ALL SPACE
Zeer mooie auto. Ruim. En mooi afgewerkt. Doorslag gaf de hogere bijtelling.
VOLVO V60 STATION
Groot. Maar tikje saai en te zakelijk voor ons. Viel snel af. Twee collega's hebben 'm. Ik heb er zeker geen spijt van dat deze het niet is geworden. Softwarematig inferieur aan Tesla. Rij eigenschappen goed. Maar tikje traag.
AUDI ETRON
Net beetje boven leasebudget.
Daardoor enkel kale versie eventueel een optie. Bereik houdt ook niet over.
Wel een extreme gruwelijke auto voor 300-350€ netto pm ongeveer denk ik.
Dus de Tesla:
Interieur:
simplistisch maar zeer effectief. Oogt heel ruim. Alles werkt zeer intuïtief.
Lijkt op Apple. Alles werkt gewoon goed en snel. Enkele keer een storing gehad met Spotify die direct werd verholpen door soft reset.
Het went vrijwel direct en alles is erg ruimtelijk en goed schoon te houden. Geen roosters of km tellers die nauwelijks schoon te houden zijn.
Geluid is echt fantastisch.
Display heel mooi. Netflix is nice. Maar gebruik ik in de praktijk vrijwel nooit. Evenals de games etc.
Auto updates zijn wel een verademing.
Ruimte is prima. Kids zijn 8 - 9 jaar. Maar 17 jarige passen er ook gewoon in.
Stoelen vind ik comfortabel. En de geheugen standen voor verschillende bestuurders is super.
Koffer ruimte is voldoende. Niet zo makkelijk als een station uiteraard. Maar alles voor een weekend weg past erin.
Rij eigenschappen :
Al zoveel over geschreven, dus kort:
FANTASTISCH. Zoveel direct vermogen beschikbaar. Rijdt extreem comfortabel en hard.
Auto pilot (simpele versie) is eigenlijk ook erg goed. Wel even wennen en mee leren rijden. Maar het werkt zeer relaxt en rijden wordt echt veel minder vermoeiend. Hij rijdt vanzelf. Houdt afstand en blijft binnen de lijnen.
Afslaan of inhalen gaat helaas niet automatisch. Dan moet je ruim 6k bijbetalen. Belachelijk vind ik dat wel.
Verbruik:
Zwakke punt. Verbruikt veel meer dan vooraf gedacht En aangegeven. Daarom erg blij met de LR. Bereik zou 530 km moeten zijn. Maar verbruikt gemakkelijk 30% meer.
Daarnaast heb je ook het zgn phantom drain verschijnsel. De batterij loopt leeg tot wel 1km range per uur. Dit als de sentry mode aan staat.
Ik heb een 11kW lader thuis en een oprit, dus voor mij geen groot nadeel. Maar zonder thuislader zou ik persoonlijk nog wel 3x nadenken of ik voor een EV zou kiezen. Wij laden vrijwel nooit ergens anders. Soms zakelijk bij een klant. Maar 9 van de 10 x red ik 't heen en weer op 1 lading.
Ook wel eens 600 km op 1 dag gereden. Dan simpel bij Fastned even aan de 175 kW lader. Dat gaat wel echt super snel. Dus voor af en toe is 't helemaal prima.
Tesla laders werken ook super. Geen gedoe met laadpas. Gewoon. Kabel erin en klaar. Dat kan bij Fastned trouwens ook: kwestie van laadpas koppelen via app.
Wel verwacht ik, dat in de zomer het verbruik efficiënter zal zijn.
Omdat het voor mij niet echt een issue is, spring ik niet extreem zuinig om met de batterij (stoelverwarming, voorverwarming, rijgedrag).
Als je dit wel doet, verbetert het bereik wel extreem en eerlijk gezegd vrij gemakkelijk. Ritje naar Landal had ik bijv 150 W pkm kunnen halen, als ik hele stuk 100 km/u zou rijden en 't laatste stuk binnendoor 80.
Nu had ik zo'n 175-180 W pkm. Nog steeds niet slecht.
Soms rijden we gedurende 50km kleine stukjes. Het verbruik stijgt dan zomaar naar 250-275 W pkm. Voor ons geen probleem vanwege thuislader. Maar dit zou anders wel voor ongemak kunnen zorgen. Dan zouden we er wellicht ook zuiniger mee om gaan. Nu niet.
Lekker voorverwarmen en flink door rijden.
Overigens zijn wij geen aso's. Pas 1 bekeuring van < 50€ ?.
Kortom.
Zeer tevreden! Voor onder de 300 € pm netto zou ik nog steeds voor de Tesla gaan. In 5 jaar bespaar je gewoon extreem veel geld (€ 18.000 - 21.000 netto!). En het is absoluut geen straf om erin te rijden.
Nu dus een besparing van 300-350 netto pm. Voor dit bedrag leasen wij prive een VW E-golf erbij. Ook een super auto. Het mindere bereik (230km wltp) nemen wij voor lief, het is tenslotte de auto voor erbij. En zoals gezegd, we kunnen zelf thuis goedkoop laden op de oprit.
Wij rijden straks twee super mooie auto's, voor de prijs van 1.
De golf wordt komende week afgeleverd. Na een paar maanden volgt de review.
Voor de Tesla rijders: bestellen met onderstaande referral link levert jou en mij 1500km gratis laden op bij de Tesla Superchargers.
[Tesla referrallink verwijderd. Dit is niet toegestaan, zie de huisregels. - moderatie.]
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Tesla Model 3
Had je deze auto's al gezien?

Tesla Model 3 Performance AWD 75 kWh Pano Leer Autopilot FSD NAP
- 2020
- 131.040 km

Tesla Model 3 Standard RWD Plus 60 kWh Pano | Clima | Adapt. Cruise | Autopilot | Keyless | Leder | Stoelverwarming
- 2019
- 121.578 km
![Tesla Model 3 Long-Range AWD 351pk 75 kWh [ AUTOPILOT+19" LMV+620KM WLTP+PREMIUM AUDIO ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57766085/0-ed0d135685d7d671f9471c7b848ae8c5.jpg)
Tesla Model 3 Long-Range AWD 351pk 75 kWh [ AUTOPILOT+19" LMV+620KM WLTP+PREMIUM AUDIO ]
- 2020
- 54.736 km