Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #31
autoreview

Signalement
Uitvoering | Model 3 Long Range AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 14.671 km |
Na 4 maanden en een wintersport
- 14.671 km
Ik heb mijn Tesla model 3 Long Range AWD vanaf 27 september. Dus exact 4 maanden. Er staat 14.671km op de teller en ik ben er vorige week ook mee naar Oostenrijk geweest. Ik denk voldoende om de auto te kunnen beoordelen.
Eerst even wat achtergrond: (omdat ik denk dat het iets zegt over mij als reviewer...)
- Ik rij motor, heb 2 motoren, een FJR1300 en een Honda Transalp.
- Ik ben 49 en heb al jaren gemiddeld 35K per jaar. Sommige jaren meer, nooit minder.
- Ik rij al 25 jaar zakelijk.
- Ik was een petrolhead, of eigenlijk laatste 20 jaar een Diesel-adept.
- In 2011 3 dagen een Tesla roadster mogen rondrijden.
- Van 2013-2015 reed ik een Opel Ampera, elektrisch met een te complexe hulpmotor.
- Van 2015-2019 reed ik een VW Passat GTE Variant, een heerlijke reisauto.
Ik heb dus maximaal kunnen profiteren van 0% en 7% bijtelling. Oh ja, ik heb zonnepanelen geinstalleerd (zelf) op m'n garage in 2013.
Dus ja, ik kijk naar de bijtelling, maar geef ook om de transitie en geloof al jaren in elektrisch rijden.
Nu over de Tesla:
Highlights:
- OTA (over-the-air) updates. Tot nu toe elke maand wel mooie nieuwe toevoegingen
- Rij eigenschappen, al genoeg over geschreven.. (wegligging, accelaratie)
- Autopilot in de file (werkt dan super)
- Range; voldoende voor mijn dagelijkse gebruik
Lowlights:
- Range; heel goed te doen (3x stoppen ivm superchargen) naar Oostenrijk maar door navigatie en te optimistische inschatting door Tesla krijg je toch range-anxiety en moet je zelf meerekenen. (deels oplosbaar)
- Voice commando's werken in NL momenteel niet met de laatste update. Irritant. (oplosbaar)
- In Duitsland 5 keer softwarecrashes; auto blijft rijden, autopilot ook, maar scherm freezed en navigatie, km-teller, radio, alles stopt verder. Resetten kan al rijdend maar niet okay.. Waarschijnlijk door brak internet in Duitsland. (oplosbaar)
- Wind en bandengeruis; Best okay, maar toch niet zo stil als m'n Passat. (niet oplosbaar)
- Voor volwassenen op achterbank net iets te krap en last van zitpositie. (niet oplosbaar)
- Fantoom-remmen; al beter dan bij aflevering, maar komt nog af en toe voor. (oplosbaar)
- half zakelijk Nederland rijdt er inmiddels in :-) Het maakt mij niet uit. Gelijk hebben ze. (niet oplosbaar)
Cijfers over de rit naar Oostenrijk:
-enkele reis Utrecht->Serfaus kostte mij 230kWh.
-Laatste lading in Lermoos; In Serfaus geparkeerd met nog 410km range.
-Na week stilstaan nog 390km over.
Op de terugweg 's avonds weggereden en overnacht bij Kempten (EnergieHotel Kultiviert met Tesla lader in de garage) : aanrader (goed en goedkoop).
Heen: 12 uur (Rijtijd, incl. stops)
Terug: 12 uur (Rijtijd, incl. stops)
Ga je er ook 1 bestellen? Gebruik mijn referral : https://ts.la/m64839 en we krijgen beide 1500km's laden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.