Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #28

autoreview

Tesla Model 3
Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3Tesla Model 3

Signalement

UitvoeringModel 3 Long Range AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst30.005 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

optie full self-driving

  • 30.005 km

Er zijn al (heel) veel reviews van de model 3. Daarom dacht ik dat het interessant is om de duurste optie op deze auto te bespreken: de full self-driving (FSD). Die is nog niet veel aan bod geweest. Ik heb de auto sinds maart 2019 in bezit en sindsdien zijn er redelijk wat updates geweest. Belangrijk is eerst het onderscheid tussen autopilot en fsd.

Autopilot: lane keeping en adaptive cruise control.
FSD: zelfstandig van baan wisselen snelweg, navigate on autopilot (in-en uitvoegen snelwegen), automatisch inparkeren en summon mode (de auto komt naar je toe)

Autopilot is tegenwoordig standaard, fsd bedraagt een prijzige 6400 euro. Is dat het geld waard? Om meteen mijn eigen inschatting te geven: In Amerika ja, in Europa, misschien. Het waarom daarvan kom ik zo op.

Allereerst mijn eigen ervaringen. Ik rij dagelijks voor werk van Amsterdam naar Utrecht en vice versa. Als het redelijk rustig is kan ik op de A10 en A2 de auto zelf laten rijden en laten inhalen. werkt prima, en is ontspannend. Bij trajectcontrole is het eigenlijk een must, dat is dodelijk saai vind ik om zelf te rijden. Feitelijk is snelweg rijden hoofdzakelijk de feature autopilot, alleen merk je toch dat het zelf van baan wisselen het comfort wel verbeterd. Bij drukke snelwegen, zal je merken dat in-en uitvoegen lastig wordt met FSD.

Belangrijk hierbij: In maart 2019 was de software nog onvolwassen (beta), nu is dat veel beter. Op mijn dagelijkse snelweg traject is het phantom breaking verdwenen, acceleratie en deceleratie is in orde (maar kan nog beter). Knipperlichten voor invoegen worden ook niet altijd merkbaar herkent.

Interessant is hierbij de deep-learning software: anders dan bij andere automerken (en ook bij vroegere teslas), is de software niet meer gebaseerd op eigen geschreven code, maar is de code gebaseerd op machine-learning. Hierbij geldt hoe meer specific data hoe beter de software.

Afijn, terug naar de overgebleven features: smart summon en zelf inparkeren. Dit zijn mijn inziens gimmicks, niet zo interessant voor dagelijks gebruik.

Al met al is FSD een wat beperkt pakket, hoewel het zelf van baan wisselen wel een ontzettende stap is qua software. In sommige gevallen is de software niet-gebruiksvriendelijk, en daar komt als hoofdprobleem de EU om de hoek kijken. Er zijn allerlei restricties ingevoerd door de EU die bedoeld zijn als veiligheid maar het per saldo onveiliger maken, en het gebruik mankeren:

- na 5 seconden aantikken knipperlicht moet de auto van EU zijn inhaalmanoeuvre afkappen. Gevaarlijk, je wordt halverwege opeens terug naar je orginele baan gegooid.

- de auto mag niet te scherp insturen van EU, dit leidt ertoe dat bij scherpe bochten de auto zijn baan niet houdt, of dat opeens de besturing moet worden overgenomen. gevaarlijk.

- de afstandsrestricties van voor en achterligger op de snelweg zij dusdanig groot, dat je alleen bij rustig verkeer kan invoegen, niet gevaarlijk, wel onhandig.

- smart summon is in eu niet toegestaan. Jammer, maar daar kan ik me wel wat bij voorstellen (hoewel qua veiligheid er in amerika niet veel misgaat)

Kortom: de gemankeerde EU versie van fsd is zijn geld niet waard, maar mogelijk veranderd dit de komende maanden/jaren. Daarnaast is het wachten op de nieuwe features die beloofd zijn door tesla: stoplichtherkenning, rotondes, etc.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.