Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #28
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model 3 Long Range AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 30.005 km |
optie full self-driving
- 30.005 km
Er zijn al (heel) veel reviews van de model 3. Daarom dacht ik dat het interessant is om de duurste optie op deze auto te bespreken: de full self-driving (FSD). Die is nog niet veel aan bod geweest. Ik heb de auto sinds maart 2019 in bezit en sindsdien zijn er redelijk wat updates geweest. Belangrijk is eerst het onderscheid tussen autopilot en fsd.
Autopilot: lane keeping en adaptive cruise control.
FSD: zelfstandig van baan wisselen snelweg, navigate on autopilot (in-en uitvoegen snelwegen), automatisch inparkeren en summon mode (de auto komt naar je toe)
Autopilot is tegenwoordig standaard, fsd bedraagt een prijzige 6400 euro. Is dat het geld waard? Om meteen mijn eigen inschatting te geven: In Amerika ja, in Europa, misschien. Het waarom daarvan kom ik zo op.
Allereerst mijn eigen ervaringen. Ik rij dagelijks voor werk van Amsterdam naar Utrecht en vice versa. Als het redelijk rustig is kan ik op de A10 en A2 de auto zelf laten rijden en laten inhalen. werkt prima, en is ontspannend. Bij trajectcontrole is het eigenlijk een must, dat is dodelijk saai vind ik om zelf te rijden. Feitelijk is snelweg rijden hoofdzakelijk de feature autopilot, alleen merk je toch dat het zelf van baan wisselen het comfort wel verbeterd. Bij drukke snelwegen, zal je merken dat in-en uitvoegen lastig wordt met FSD.
Belangrijk hierbij: In maart 2019 was de software nog onvolwassen (beta), nu is dat veel beter. Op mijn dagelijkse snelweg traject is het phantom breaking verdwenen, acceleratie en deceleratie is in orde (maar kan nog beter). Knipperlichten voor invoegen worden ook niet altijd merkbaar herkent.
Interessant is hierbij de deep-learning software: anders dan bij andere automerken (en ook bij vroegere teslas), is de software niet meer gebaseerd op eigen geschreven code, maar is de code gebaseerd op machine-learning. Hierbij geldt hoe meer specific data hoe beter de software.
Afijn, terug naar de overgebleven features: smart summon en zelf inparkeren. Dit zijn mijn inziens gimmicks, niet zo interessant voor dagelijks gebruik.
Al met al is FSD een wat beperkt pakket, hoewel het zelf van baan wisselen wel een ontzettende stap is qua software. In sommige gevallen is de software niet-gebruiksvriendelijk, en daar komt als hoofdprobleem de EU om de hoek kijken. Er zijn allerlei restricties ingevoerd door de EU die bedoeld zijn als veiligheid maar het per saldo onveiliger maken, en het gebruik mankeren:
- na 5 seconden aantikken knipperlicht moet de auto van EU zijn inhaalmanoeuvre afkappen. Gevaarlijk, je wordt halverwege opeens terug naar je orginele baan gegooid.
- de auto mag niet te scherp insturen van EU, dit leidt ertoe dat bij scherpe bochten de auto zijn baan niet houdt, of dat opeens de besturing moet worden overgenomen. gevaarlijk.
- de afstandsrestricties van voor en achterligger op de snelweg zij dusdanig groot, dat je alleen bij rustig verkeer kan invoegen, niet gevaarlijk, wel onhandig.
- smart summon is in eu niet toegestaan. Jammer, maar daar kan ik me wel wat bij voorstellen (hoewel qua veiligheid er in amerika niet veel misgaat)
Kortom: de gemankeerde EU versie van fsd is zijn geld niet waard, maar mogelijk veranderd dit de komende maanden/jaren. Daarnaast is het wachten op de nieuwe features die beloofd zijn door tesla: stoplichtherkenning, rotondes, etc.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Tesla Model 3
Had je deze auto's al gezien?

Tesla Model 3 Standard RWD Plus 60 kWh Aut. | Panorama | Auto Pilot | Free Supercharge | Luxe Leder | Adaptief | NL. Auto |
- 2019
- 163.250 km
![Tesla Model 3 Long-Range AWD 351pk 75 kWh [ AUTOPILOT+620KM WLTP+PREMIUM AUDIO ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57691786/0-083d82ec370f168d0d2412a860b5b660.jpg)
Tesla Model 3 Long-Range AWD 351pk 75 kWh [ AUTOPILOT+620KM WLTP+PREMIUM AUDIO ]
- 2019
- 80.263 km
![Tesla Model 3 Long-Range AWD 351pk 75 kWh [ AUTOPILOT+620KM WLTP+PREMIUM AUDIO ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57691660/0-38d719943b703e57f61a273d090b36dc.jpg)
Tesla Model 3 Long-Range AWD 351pk 75 kWh [ AUTOPILOT+620KM WLTP+PREMIUM AUDIO ]
- 2019
- 34.363 km