Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #26

autoreview

Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)

Signalement

UitvoeringModel 3 Long Range AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst105.000 km
Lezerswaardering: 77%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tesla model 3 Problemen

  • 3.855 km

Ik heb mijn auto nu 7 weken en heb helaas al de nodige kwaliteitsproblemen ervaren.

19 september

Er lekt vloeistof. In eerste instantie dacht ik aan condenswater van de airco maar deze vloeistof laat vlekken achter op mijn oprit. De beschermplaat aan de onderkant is nat en er verschijnen vlekken op mijn oprit die niet weggaan. Ook zit de bodemplaat op twee plaatsen los. Ik maak mij best zorgen maar helaas is Tesla telefonisch niet te bereiken. Meteen via de app een serviceafspraak gemaakt.

28 september

Inmiddels nog twee mankementen ontdekt. In de lamp linksvoor zit vocht. Het glas is helemaal beslagen. Op de kentekenplaat achter is het zwart op de cijfers aan het verdwijnen.

1 oktober

Afspraak bij het servicecenter in Eindhoven.

Ik word vriendelijk te woord gestaan. De technici gaan bekijken of ze de problemen meteen kunnen oplossen. Mocht dat niet lukken dan krijg ik een leenauto mee.

Maar ondertussen zit je dus uren te wachten in het servicecenter. Gezien het feit dat ik een uur en een kwartier moet rijden om er te komen kost het dus minimaal een halve werkdag als je voor service bij Tesla moet zijn.

Ik zit wat te werken en met een schuin oor beluister ik de gesprekken van klanten met de medewerkers van de servicebalie. Er komen behoorlijk wat ontevreden mensen klagen.

Voorlopige conclusie: slechte bouwkwaliteit. Zoiets verwacht je bij een Lada of een Fiat maar niet bij een auto uit het premium segment.

Na twee uur wachten blijkt dat de reparatie langer gaat duren en krijg ik een leenauto mee.

Op mijn vraag “kunt u een inschatting maken wanneer ik mijn auto weer kan ophalen?” kan men geen antwoord geven. U krijgt een sms als hij klaar is.

Ik rijd naar huis en ‘s avonds om 18.00 uur komt er al bericht dat ik mijn auto weer kan ophalen.

Op 2 oktober vol goede moed weer naar Tesla in Eindhoven (105 kilometer enkele reis). Nog voor dat ik naar binnen ging even gekeken of de mankementen verholpen waren. De bodemplaat rechts zat nog steeds los en ook de vlekken op het stuur zijn niet verdwenen.
De vloeistoflekkage is wel verholpen en ook het vocht achter de lampen is weg.

De servicemedewerker zorgde ervoor dat de bodemplaat alsnog vastgezet werd.

De lijmvlekken op het stuur moet ik door een professioneel cleanbedrijf laten verwijderen.

Dat is voor eigen rekening want ik had dat binnen 500 kilometer moeten melden.

Uitgelegd dat ik dat meteen bij de aflevering heb gemeld en dat de Tesla medewerker in Tilburg mij vertelde dat er melding van was gedaan en dat er iemand langs zou komen om dat op te lossen. Die melding is kennelijk niet gedaan. Ze gaan met de manager bekijken of het toch nog opgelost kan worden.
Na 6 weken komt het verlossende bericht van Tesla dat ze het alsnog gaan oplossen.

6 november

Nieuwe afspraak bij Tesla in Eindhoven.
De kofferbak klep is niet goed afgesteld. Hierdoor schuurt de onderkant van de klep over de bumper en is de lak beschadigt. Dit werd verholpen en de beschadigde plek is bijgespoten.
Het stuurwiel staat een klein beetje naar rechts. Volgens Tesla is dat niet het geval. Ik heb mij voorgenomen om hier maar niet meer op te letten.
De lijmvlekken op stuur en achterbank die ik bij de aflevering aantrof zijn nu ook eindelijk verwijderd.

Hip en Cool maar ook minpunten

  • 3.855 km

Tips voor kopers en rijders van een nieuwe Tesla model 3

Tip 1 Als je een nieuwe Tesla aanschaft, maak dan gebruik van een referal link. Je ontvangt dan 1500 euro gratis superchargen.
Mocht je overwegen om een Tesla aan te schaffen dan doe je mij een groot plezier als je mijn referral link gebruikt. Wij krijgen dan beiden 1500 gratis kilometers superchargen. https://ts.la/janrobert16649. Toen ik mijn auto aanschafte wist ik
dat niet:(

Tip 2 Controleer je auto goed bij de aflevering. Als er zaken niet kloppen maak daar dan direct foto's van en meld dat bij Tesla medewerkers. Toen ik mijn auto ophaalde zaten er lijmvlekken op het stuur en de achterbank. Men beloofde mij dat er een melding gemaakt werd en dat het opgelost zou worden. Het was die dag erg druk en de betreffende medewerker heeft de melding niet gedaan. Toen ik achteraf informeerde hoe het zat met het oplossen van de vlekken kreeg ik in eerste instantie te horen dat er nergens een melding terug te vinden was en het leek erop dat ik pech had. Pas na 6 weken kreeg ik bericht dat Tesla het alsnog gaat oplossen. Zorg er dus voor dat je zelf een CC van de melding krijgt en sta erop dat je die ter plekke ontvangt.

Tip 3 Houd er bij je financiële berekeningen rekening mee dat de aanschaf van een wallbox thuis ook geld kost. Ik was 2700 euro kwijt voor aanpassingen in de meterkast en de wallbox.

Tip 4 Staar je niet blind op de wlpt actieradius. Mijn Tesla model 3 long range haalt in de praktijk ca 350 kilometer. Je rijdt je accu nooit helemaal leeg. Zelf vind ik het onprettig als ik onder de 10% kom. Ik heb geen zin om met een lege accu stil te staan.

Tip 5 Let op bij het verzekeren van je model 3. Kies voor een verzekeraar die het standaard beveiligingssysteem van je Tesla accepteert. Als je achteraf een extra alarm of een voertuigvolgsysteem moet laten inbouwen dan loopt dat enorm in de papieren. Bovendien wil je niet dat er iemand aan de elektronica van je Tesla gaat prutsen. De verzekeringspremie op basis van wa+volledig casco en schadeinzittendenverzekering bedraagt 105 euro per maand op basis van 18 schadevrije jaren.
Je kunt via Tesla een verzekering afsluiten maar let goed op de voorwaarden. Vergelijken loont!

Tip 6
Banden voor een Tesla model 3 zijn niet goedkoop. Reken op ca 1000 euro voor een set banden. Ook slijten banden op een elektrische auto veel harder dan bij een auto met een conventionele aandrijving.
Ik heb even overwogen om een set winterbanden met velgen bij Tesla aan te schaffen. Dit kost 2100 euro. Probleem bij Tesla is dat je niet weet of en wanneer je banden geleverd worden.
Daarom heb ik besloten de banden bij een bandenspeciaalzaak te kopen. Ik heb ervoor gekozen om geen velgen te kopen. Tesla accepteert namelijk bij garantie en reparaties geen velgen die niet origineel van Tesla zijn. Daarom laat ik de winterbanden op de standaard 19" velgen monteren en in het voorjaar wissel ik ze weer voor de zomerbanden. Dit is ook de goedkoopste optie. Setje Michelin winterbanden kost overigens 1080 euro.
Na het monteren van de banden blijken ze tussen de 80 en 100 km/h wel heel erg veel lawaai te maken. Ook was ik onaangenaam verrast vanwege het feit dat de nieuwe michelin banden slechts 7 mm profiel hebben. Gezien het feit dat je in wintersportlanden een minimale profieldiepte van 4 mm moet hebben zijn deze banden dus slechts voor 3 mm bruikbaar wat overeenkomt met 12.000 - 15.000 kilometer

Tip 7
Als je een wallbox aanschaft zorg er dan voor dat je laadkabel lang genoeg is. Ik wilde in eerste instantie het laadsnoer van 2,5 meter nemen. Maar dan heb ik een strakgespannen snoer tussen mijn auto en de wallbox. Niet handig als er kinderen met fietsjes tegenop kunnen rijden. Uiteindelijk gekozen voor het laadsnoer van 7,5 meter. De wallbox heb ik in de garage laten monteren zodat ik het lelijke snoer niet in het zicht heb hangen. Als ik laad dan doe ik de garagepoort (rolpoort) naar beneden en de poort sluit dan prima. M.a.w. het laadsnoer zit niet in de weg.




I

Actieradius in de herfst

  • 4.368 km

De temperaturen dalen en daarmee ook de actieradius van de Tesla model 3.
Ik heb deze week voornamelijk korte ritten gereden van max 10 kilometer.
De temperatuur is gemiddeld 6 graden en dus staat de verwarming op 21 graden.
Mijn accu had ik op vrijdag opgeladen tot 99% (om een of andere reden wilde de auto niet laden tot 100%). Op woensdagochtend had ik 206 kilometer gereden en was de accu nog 10%. Verder leeg rijden is niet verstandig. Hiermee is de reële actieradius in de herfst dus 206 kilometer.
Wat opvalt is dat de auto aangeeft dat ik 50Kw gebruikt zou hebben. Als de accu inderdaad 75 KW is dan blijven er ergens Kw achter.
Overigens is de auto met een actieradius van 200 kilometer nog steeds een prima bruikbare auto.
Ik ben benieuwd wat er met de actieradius gebeurt als het echt gaat vriezen.

Update 2 december
Ik heb vorige week een aantal langere (snelweg) ritten in Nederland gemaakt van 850 kilometer. Het gemiddelde verbruik is weer wat omlaag gegaan. Ik gebruik gemiddeld 200 KwH. Dat levert een bruikbare actieradius van 300 kilometer op. Ik ben nog steeds erg enthousiast over de superchargers.

Voor- en nadelen

  • 6.000 km

Ik heb nu 6000 kilometer met de auto gereden en mijn rij-ervaringen zijn overwegend positief. Ik heb wat voor- en nadelen op een rijtje gezet.

Voordelen:
Snel en stil
Prima weggedrag
Goedkoop want elektriciteit is goedkoper dan diesel +geen wegenbelasting
De binnentemperatuur van de auto is extreem snel lekker warm
Auto kan ook op afstand voorverwarmd worden, dus nooit meer krabben!
Zeer goede verlichting
Prima rondomzicht
Veel bergruimte
Fantastisch veel mogelijkheden voor audio. (spotify/tunein/DAB)
"I-pad scherm" biedt ongekend veel mogelijkheden.
Veel bergruimte
Superchargernetwerk tegen lage stroomprijs
Velgen worden niet vies omdat je de remmen nauwelijks gebruikt
Iedere keer weer nieuwe gratis updates
Voelt als een stap vooruit, ik zou niet meer in een benzine of diesel willen rijden

Nadelen
Sinds de laatste update werkt de spraakbediening niet meer
Lawaaiig onderstel
Lak is krasgevoelig
Tesla organisatie: slecht bereikbaar, nemen de telefoon niet op, reageren niet of heel laat op mails.

Is Tesla rijden goedkoop?

  • 11.655 km

Ik word steeds enthousiaster over de Tesla. Na de eerste aanloop problemen is nu alles in orde.
Na 11.000 km ben ik helemaal overtuigd van elektrisch rijden. Niet in de laatste plaats omdat het gewoon goedkoop is.

Was ik met mijn vorige auto maandelijks 300 euro aan diesel kwijt. Ik betaal nu 150 euro aan stroom.
Ik betaal geen wegenbelasting meer. Bij mijn diesel kostte dat ook nog eens 150 euro per maand. Verder heeft de Model 3 slechts één keer per twee jaar onderhoud nodig. Ook dat scheelt enorm veel geld.

Ik ben nieuwsgierig hoe de auto zich houdt gedurende de eerste vijf jaar. Daarna verdwijnt het bijtellingsvoordeel en ga ik de auto wellicht privé rijden.

Praktijk test actieradius Tesla Model 3

  • 13.977 km

Hoever kom je nu eigenlijk echt met een Tesla model 3 Long Range?

Vandaag een mooie rit van 413 kilometer voor de boeg. Van Zuidbroek binnendoor naar Farmsum en daarna via Duitsland naar Heerlen.

De accu was 's nachts opgeladen en de Tesla gaf aan dat ik met een volle accu 485 kilometer zou kunnen rijden. De auto is voorzien van 19" velgen met winterbanden.

Temperatuur 6 graden, autopilot exact op 100 km/h, airco uit, temperatuur 20 graden en de auto 's ochtends voorverwarmd aan de lader.
De snelweg was leeg en ik kon constant 100 km/h rijden.

Na 373 kilometer moest ik laden. Ik had nog slechts 22 kilometer range over. Geladen langs de snelweg in Jülich, Duitsland. Laadsnelheid was met 115 KW/h prima. De prijs per KW bedraagt maar liefst 1,02 euro per KW. Dat is echt schrikbarend duur. Ik had natuurlijk langs de Supercharger van Tesla kunnen gaan. Dan had ik voor 25 cent per KW kunnen laden maar vanwege de actieradiustest dit keer langs de snelweg geladen.

Tesla en Corona en de hond

  • 16.000 km

Het zijn bijzondere tijden. Thuiswerken betekent ook dat de Tesla weinig gebruikt wordt. Vorige maand slechts 800 kilometer gereden.
Omdat ik nauwelijks rijd kost de auto op de afschrijving na bijna niets.
Zeker het feit dat ik geen wegenbelasting betaal maakt de Tesla extra aantrekkelijk.

Doordat de temperatuur stijgt én de maximumsnelheid begrensd is op 100 km/h is ook de actieradius weer flink toegenomen.
400 kilometer met een volle accu is nu goed mogelijk.

Een bijzonder handige voorziening is de Dog modus. Als ik even bij de supermarkt naar binnenloop kan ik de hond met een gerust hart in de auto achterlaten. Als je de dog modus inschakelt dan blijft de airco gewoon werken en houdt het interieur op de door mij ingestelde temperatuur van 20 graden.
Om te voorkomen dat overijverige dierenactivisten het raam inslaan om mijn zielige hond van de verstikkingsdood te redden verschijnt er op het scherm de mededeling: Geen zorgen, mijn baasje komt zo terug’, aangevuld met de huidige temperatuur van het interieur.

Reizen met Tesla is luxe

  • 21.607 km

Reizen met Tesla is luxe

Wij zijn met de Tesla naar Oostenrijk en Italië gereisd.
Laden onderweg is überhaupt geen issue.

In Duitsland gewoon 130 gereden en dat gaat lekker ontspannen met de autopilot.
Ik heb twee keer moeten laden. Dat is een heerlijke ervaring. Geen vieze tankstations waar je een half uur moet wachten om gebruik te maken van een stinkend toilet. De Superchargers staan altijd bij fatsoenlijke hotels of restaurants met schone toiletten. Wij hoefden ook nergens te wachten.
Laden duurt 20 tot 25 minuten.

Je merkt ook dat Tesla rijders in het algemeen vriendelijke en fatsoenlijke mensen zijn. Tijdens het laden maak je makkelijk een praatje. Er hangt een leuke sfeer bij de Superchargers.

In februari 2020 stonden er foto's in de krant van een wachtrij met tientallen Tesla's op weg naar hun wintersportbestemming bij een Supercharger. Dat was natuurlijk voer voor jaloerse niet - Tesla rijders. Ik vind het eigenlijk jammer dat ik geen foto's heb gemaakt van de wachtrijen bij de Tankstellen en Autohof waar de diesels en benzine auto's in de rij stonden.

Ook lekker dat elektrisch reizen goedkoop is. Van Limburg naar Oostenrijk voor 33 euro is niet duur.

In Italië was laden ook geen enkel probleem. Op onze bestemming stonden voldoende laadpalen. Ik had een half jaar geleden al een Italiaanse laadpas aangeschaft maar achteraf gezien was dat niet nodig omdat ik met mijn Shell/New motion pas ook overal terecht kan.

Tesla service is verbeterd

  • 25.208 km

Net voor mijn vakantie zag ik een natte plek onder mijn auto. Gezien het feit dat ik eerder een vloeistoflekkage had, twijfelde ik of het airco water was of een vloeistoflekkage.

Omdat ik niet het risico wilde lopen dat ik op vakantie met pech langs de weg zou komen te staan belde ik op vrijdagochtend met het servicecenter in Eindhoven. Zij toonden begrip voor mijn ongerustheid en ik kon een paar uur later al terecht.

Uiteindelijk bleek het gewoon airco condens te zijn die via een kanaal van de voorkant van de auto naar de achterkant wordt afgevoerd. De monteur nam royaal de tijd en liet mij in de werkplaats zien dat de motoren droog waren en hoe de aircoafvoer werkte.

Ik verontschuldigde mij voor het feit dat ik hun voor niets aan het werk had gezet.

Toen ik vroeg wat de kosten waren werd ik verblijd met de mededeling dat dit service was.

Conclusie: het lijkt erop dat de lange wachttijden zijn opgelost en dat ook Tesla heeft ingezien dat een goede service belangrijk is.

1 jaar Tesla model 3

  • 28.075 km

Het is nu een jaar geleden dat ik de Tesla model 3 aanschafte.
Na wat problemen en ergernissen in het begin kan ik op dit moment alleen maar constateren dat ik ontzettend tevreden ben.

Ik word nog steeds verrast door nieuwe software updates. Met deze updates worden iedere keer weer nieuwe en handige functies toegevoegd of uitgebreid. Je auto blijft op deze manier altijd actueel.

De auto doet dag in dag uit wat hij moet doen: probleemloos rijden!

Onderhoud is pas nodig na twee jaar en dat scheelt behoorlijk wat centjes. En door de vele zonne-uren leveren mijn zonnepanelen veel stroom waardoor ik dit jaar nauwelijks geld heb uitgegeven voor het opladen. Tel daar bij op dat je voor een elektrische auto geen wegenbelasting betaalt.

Het mooie weer & de tempolimiet van 100 km/h zorgt er ook voor dat het gemiddelde verbruik gedaald is naar 168 wh.
Ik ben benieuwd hoe het verbruik zich de komende maanden ontwikkelt als het weer kouder wordt.

Tesla Mobile Service

  • 30.358 km

Het achterlicht links achter was stuk. Het linkerachterlicht bestaat uit twee delen en het linkste deel brandde niet meer.
Via de app een afspraak ingepland. Vandaag kwam de mobile service langs. De monteurbelde netjes een half uur van te voren op om te zeggen dat hij eraan kwam.
Binnen 5 minuten was het gefikst. Gelukkig viel deze reparatie onder de garantie.
Toch wel makkelijk deze mobile service. Je hoeft er de deur niet voor uit.

Winterervaringen

  • 34.268 km

Hoera! er lag een laagje sneeuw in Zuid-Limburg en dat betekent dat ik de winterbanden toch niet helemaal voor niets heb aangeschaft.

De tractie is i.c.m. de 4-wheel drive fenomenaal.

Het verbruik is in de winter fors hoger dan in de zomer. Door corona rijd ik alleen maar korte stukjes. Het verwarmen kost erg veel stroom zodat de actieradius richting de 200 kilometer gaat. Dit geldt overigens alleen wanneer er voornamelijk korte ritten gereden worden waarbij de verwarming veel aan het werk is. Op de langere afstanden haal je ook in de winter 300 kilometer.

Nog steeds erg fijn is de mogelijkheid om je auto met je telefoon te laten voorverwarmen. Mijn buren staan 's morgens te krabben en ik rijd weg in een lekker voorverwarmde auto.

Wat ik wel verontrustend vind is dat de portierhendels snel vastvriezen.

Enhanced Autopilot

  • 37.000 km

Bij de laatste update kreeg ik een proefperiode van 14 dagen voor het gebruik van Enhanced Autopilot.

Normaal gesproken kan de model 3 met autopilot op de snelweg op de rijstrook zelf remmen, accelereren en sturen. Dat is erg makkelijk, zeker op lange ritten kom je merkbaar fitter aan.

Met enhanced autopilot (kosten 3800 euro) kan de Tesla ook navigeren met autopilot. D.w.z. je geeft het adres in en de auto weet waar hij naar toe moet en rijdt zelf tot de afslag van de bestemming. Ook kan hij met deze optie zelf inparkeren, zelf van rijstrook wisselen en met de app voor en achteruit rijden zonder dat je in de auto zit.

Ik heb dit getest en ik ben niet erg onder de indruk.

Het navigeren met autopilot werkt niet. De auto geeft wel aan waar je naartoe moet maar je moet toc echt zelf aan het stuur draaien om de juiste rijstrook te nemen.

Auto Lane Change is ook niet wat je ervan verwacht. Je moet zelf richting aangeven en lichte druk op het stuur uitoefenen. Daarna kijkt de auto of het veilig is en wisselt van rijstrook.
Als het druk is dan lukt het de auto niet om van rijstrook te wisselen. Hij heeft echt veel ruimte nodig om deze handeling zelfstandig uit te kunnen oefenen.
Toch heeft deze optie ook een voordeel. Als de auto zelf van rijstrook wisselt dan is dat weer een stukje extra gemak en veiligheid.

Automatisch inparkeren heb ik nog niet kunnen ontdekken.


Smart Summon is leuk voor de kinderen. Zij laten de auto met mijn telefoon naar voren en naar achteren rijden. In de praktijk zou je dit kunnen gebruiken als je in een erg nauwe parkeerplek parkeert. Maar dat doe ik nooit omdat ik bang ben voor deukjes van naastgeparkeerde auto's.

Kortom: Enhanced Autopilot heeft best leuke dingen maar is absoluut geen 3800 euro waard.

Alleen als je Tesla rijdt dan is elektrisch rijden

  • 38.047 km

Is elektrisch rijden eigenlijk nog wel goedkoop?

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik thuis kan laden voor 21 cent per kWh. Ik heb ook zonnepanelen dus dan is het extra voordelig.
Onderweg laad ik bij de Tesla superchargers voor 25cent per kWh.
Ik rijd gemiddeld 5 kilometer op 1 kWh. Om een afstand van 500 kilometer af te leggen ben ik dan €22,60 kwijt. Ik rijd 300 kilometer (60 Kw) op mijn "eigen" stroom a 21 cent en 200 kilometer (40 Kw) laad ik bij de Tesla Supercharger a 25 cent.

Maar als je thuis geen laadmogelijkheid hebt en naar de laadpaal moet dan is het ineens een heel ander verhaal. Een kennis met een ID3 maakt gebruik van de publieke laadpaal en betaalt 37 cent per kWh. en snelladen onderweg kost 48 tot 70 cent!
Om een afstand van 500 kilometer af te leggen is hij €41,40 euro kwijt.
300 kilometer (60 Kw) op stroom van de publieke laadpaal a 37 cent en 200 kilometer (40Kw) op stroom van Ionity a 48 cent.

Conclusie: Met een Tesla rijd je 50% goedkoper dan met een Id3 als je niet over een eigen laadmogelijkheid beschikt.

Mooie geste van Tesla

  • 44.181 km

Watersnood in Limburg, Tesla helpt

Charge for free in impacted parts of the Netherlands, Belgium and Germany.

Beginning Sunday, we are temporarily enabling free Supercharging for sites in areas impacted by the recent floods in the Netherlands, Belgium and Germany. We hope that this helps give you the peace of mind to get to a safe location. As always, tap any site on your car’s touchscreen to see current pricing. Safe travels.

Superchargers soms erg langzaam

  • 48.000 km

Deze zomervakantie met de Tesla naar Frankrijk en Italië geweest.
In het algemeen gaat laden altijd snel maar er zijn ook laadstations die erg langzaam zijn. De supercharger bij van der Valk in Arlon (B) bijvoorbeeld kwam niet verder dan 35Kw. Wij hadden deze vakantie bij drie laadstations trage laders variërend van 35Kw tot 56 Kw. Je laadt dan zoveel als nodig is om bij de volgende supercharger te komen om daar wel snel te kunnen laden.
Laden bij openbare laadpalen in Frankrijk en Italië gaat prima en alles kan gewoon met de New Motion / Shell Recharge pas. Een buitenlandse laadpas is niet meer nodig.

Actieradius september 2021

  • 50.000 km

Vandaag weer eens de actieradius getest. Ik had een rit van Voerendaal naar Rotterdam en via eindhoven weer terug. In totaal 425 kilometer. Dit lukte zonder bij te laden. Ik had de accu 's nachts helemaal vol geladen. Tijdens de rit exact 100 km/h en de airco uit. Bij thuiskomst had ik nog 37 kilometer range over.

Banden

  • 68.453 km

Vandaag de winterbanden laten wisselen voor de zomerbanden. Hoewel de banden nog 3mm en 2,5 mm profiel hebben heb ik ze laten vervangen. Ik heb met de originele Hankooks 45.000 kilometer gereden. Dat valt mij reuze mee. Met mijn vorige auto reed ik ook ca 45.000 km met een set banden. De horrorverhalen van bandenverslindende EV's kunnen dus de prullenmand in.
Een nieuwe set Hankook zomerbanden voor de 19" velgen kost €1000

Fietsen meenemen op Tesla model 3

  • 74.000 km

Ik heb een Thule easyfold fietsendrager aangeschaft voor het vervoer van twee e-bikes. Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat. Op de trekhaak zetten, vastklikken en klaar. De fietsen staan muurvast.
In de meivakantie hebben wij in Nederland 500 km met twee fietsen gereden. Het verbruik bij 100 km/h loopt dan op naar ca 210kwh. Dat valt mij reuze mee.
Laden is met zo'n fietsendrager wel wat lastiger. Doordat de kabels van de superchargers kort zijn moet je achteruitrijden tot op 5 centimeter van de laadpaal. Goed uitkijken dus!
Als je een fietsendrager gebruikt dan schakelt de Tesla over naar de aanhangermodus. Je kunt de autopilot dan niet meer gebruiken en dat is lastig. Gelukkig kun je dat wel uitschakelen zodat alles weer normaal functioneert.
Wel goed om te weten: de kogeldruk van de door Tesla af fabriek gemonteerde trekhaak is slechts 50 kilo. Een fietsendrager weegt ca 20 kilo.
Als je dan twee e-bikes meeneemt van 25 kg per stuk dan zit je dus 20 kilo boven de toegestane kogeldruk..........

Eerste onderhoudsbeurt

  • 79.200 km

Omdat ik toch bij Tesla moest zijn voor het vervangen van de voorste draagarmen heb ik ook meteen een servicebeurt laten doen. Van de rekening kreeg ik een glimlach op mijn gezicht. 137 euro!
Er zijn een paar filters verwisseld en ik heb nieuwe ruitenwissers. Verder zijn er vloeistoffen gecontroleerd.

Draagarmen voor vervangen

  • 79.200 km

Sinds een week of zes hoor ik een krakend geluid. Het komt van de voorkant en is vooral te horen als ik over een drempel rijd en als ik aan het stuur draai. Even googelen leert dat ik niet de enige ben met dit probleem. Boven op de draagarmen is het rubber niet helemaal dicht waardoor er water bij de kogels komt. Deze gaan roesten.
Ik heb een afspraak ingepland bij Tesla en de voorste draagarmen zijn onder garantie vervangen.

Tesla verhoogt de tarieven voor superchargen

  • 89.000 km

Tesla heeft de tarieven voor superchargen verhoogd naar 72 cent per kw.
Hierdoor is het financieel niet meer interessant om de superchargers te gebruiken. De snelladers langs de snelweg zijn even duur en je hoeft niet meer van de snelweg af. Alleen op drukke dagen is het makkelijk om bij de Superchargers van Tesla te laden omdat er zelden wachtrijen zijn.

Ik heb ook even een berekening gemaakt:
Als je elektrisch rijdt, dan is het brandstofvoordeel met een benzine auto minimaal als je een tarief van 72 cent moet betalen.
Een auto die op LPG rijdt is veel goedkoper.......

Ben benieuwd wat er gebeurt als het bijtellingsvoordeel over twee jaar vervalt en er wegenbelasting betaald moet worden voor een elektrische auto.

Rit 1000 kilometer
Tesla model 3 1 kw voor 6 km 166KW x 0,72 = €120
BMW 3 1 op 14 = 71 liter x €1,87= €133
Toyota Camry LPG 1 op 16 = 63 liter x €0.89 = €56

Drie jaar Tesla Model 3

  • 92.000 km

Ik ben inmiddels 3 jaar in het bezit van mijn Tesla en 92.000 kilometer verder. In principe erg tevreden en waarschijnlijk wordt mijn volgende auto weer een Tesla.
Over 22 maanden loopt het bijtellingsvoordeel af en moet ik een keuze maken.
Het begint langzaam weer te kriebelen en vorige week heb ik een proefrit gemaakt met de Tesla model Y. Ik ben erg enthousiast. Veel meer plek op de achterbank, de leuningen achterin zijn verstelbaar en de bagageruimtes zijn met 850 liter enorm. Aan de prijs moet ik helaas nog even wennen....

Superchargerprijzen weer verlaagd

  • 100.199 km

Tesla heeft de superchargerprijzen weer verlaagd. De prijs is nu ca 45 cent als je tijdens de daluren laadt. Dat betekent tot 16:00 uur.
Hiermee is elektrisch rijden ook weer goedkoper geworden dan benzine rijden.
Er waren n.a.v. mijn vorige bericht een aantal mensen die reageerden met de opmerking dat je binnen Nederland bijna nooit gebruik hoeft te maken van een supercharger. Dat is natuurlijk afhankelijk van de ritten die je maakt. Vanuit Zuid-Limburg naar Amsterdam is bv 211 kilometer. Een retourtje Amsterdam haal je dus niet op één acculading.
Los daarvan is de stroomprijs thuis vooralsnog ook opgelopen naar 40 cent.

Tesla verlaagt prijzen fors

  • 100.199 km

Mijn Tesla is nu 3,5 jaar oud en ik heb mijn oog laten vallen op de model Y.
In oktober kostte de Long Range met mooie wielen, de nieuwe grijze kleur en een trekhaak ca 70.000 euro. Ik kreeg toen van Tesla voor mijn model 3 een inruilvoorstel van 37.000 euro.
Afgelopen week verlaagde Tesla de prijzen voor de model 3 en Y fors. De door mij begeerde model Y met alle opties kost nu nog 60.000 euro.
Ik vroeg een nieuw inruilvoorstel aan en mijn auto levert nu (twee maanden later) nog 31.000 euro op. Desondanks zijn de model 3 en de model Y nu Super aantrekkelijk geworden.

Probleemloos op wintersport met Tesla

  • 102.000 km

De bladen en kranten staan vol met suggestieve artikelen waarin wordt voorspeld dat ev rijders een barre wintersporttrip tegemoet kunnen zien.
Uren in de rij bij laadstations en een minimale actieradius.

Vandaag naar Oostenrijk gereisd en het was erg druk op de Autobahn. Veel file gehad.
Maar…… ik heb niets gemerkt van laadstress. Het supercharger netwerk van Tesla is prima in staat om iedereen snel en zonder te wachten te laten laden. De auto geeft zelf aan waar je moet laden. Je hoeft dus niets te plannen. Gewoon instappen en rijden.

Actieradius met volle bepakking voor vier personen was ca 350 km.

Ik ben benieuwd hoe de terugreis verloopt. Ik zal volgende week een update plaatsen.

Geen sprake van laadpaalstress

  • 102.800 km

Zaterdag 25 februari

Volgens het AD en diverse andere bladen dé zwarte zaterdag voor elektrische autos. Laadpaalstress en lange wachrijen bij de laadstations. Vooral bij Frankfurt gaat het volgens de journalisten vastlopen omdat daar verschillende verkeersstromen bijelkaar komen. Wij vertrokken om 4:30 uur vanuit Flachau. De weersomstandigheden waren bar en boos. Zware sneeuwval en op de snelweg was de belijning nauwelijks zichtbaar. Eerste laadstop na 265 kilometer. Helft van de superchargers was beschikbaar. Van wachttijden was geen sprake. Accu voor 80% volgeladen en reis vervolgd.

Tweede laadsessie in de buurt van Frankfurt. Wederom max 50% van de superchargers bezet. Laadsnelheid tot 235 kw.

Conclusie: geen sprake van laadpaalstress en wachtrijen

WAARDELOOS

  • 105.000 km

De Tesla is kapot. Scherm zwart en niets doet het meer.
Het is zaterdagmiddag en ik bel met Tesla. Omdat de auto meer dan 80.000 kilometer gelopen heeft is er geen garantie meer en willen ze mij niet helpen.
De auto staat met een open raam en twee achterdeuren die niet meer dicht kunnen in een parkeergarage in Heerlen.
Daar heeft Tesla geen boodschap aan. U moet de ANWB bellen en de auto naar Eindhoven laten brengen (ca 100 km vanuit Heerlen).
Verbijsterd dat de serviceorganisatie van Tesla mij zo in de steek laat bel ik de ANWB. Ik moet 243,50 aftikken om lid te worden en binnen een uur verschijnt er een monteur. Deze krijgt de frunk niet open en zegt: "hier begin ik niet aan. Laat Tesla zijn eigen rotzooi maar opknappen". Vervolgens komt er een sleepwagen die mijn auto naar het servicecenter in Eindhoven brengt.
Vandaag een telefoontje van Tesla. Kennelijk is de kachel stuk. De reparatie kost ca 1000 euro maar..... Het onderdeel is niet voorradig en komt waarschijnlijk over één maand pas binnen.......
Op de vraag of er enige coulance mogelijk is omdat het niet normaal is dat een kachel na 3,5 jaar al kapot is krijg ik als antwoord dat Tesla niet aan coulance doet.
Als Tesla rijder zit je in de tang. De auto zal gerepareerd moeten worden en de enige die dat kan is Tesla. Ondertussen kan ik een maand met de fiets naar mijn werk......
Als je een auto koopt van 63.000 euro dan verwacht je op z'n minst dat je geholpen wordt als je pech hebt en dan mag je ook verwachten dat Tesla zijn onderdelenaanvoer in orde heeft.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    2
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Arval
Tesla Model 3 (4D/CVT)
€ 787
 

Lezersreacties (112)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens