Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #25

autoreview

Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)

Signalement

UitvoeringModel 3 Long Range AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst3.000 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fijn, niet perfect

  • 3.000 km

Zo'n drie weken geleden heb ik mijn Tesla Model 3 opgehaald. Momenteel heeft hij 3000km ervaring. Het is een witte Long Range Dual Motor met wit interieur en FSD.

Waarom een Tesla model 3?:
De afgelopen jaren reed ik een Volvo. Eerst een V50, toen een S60 en daarna 2 keer een V70. Heerlijke auto's en lekker comfortabel voor lange afstanden (ik rijd zo'n 45K - 50K per jaar). Nu werd het weer tijd voor een andere auto. Ik wilde geen diesel meer, gezien het huidige imago daarvan. Elektrisch leek me wel wat, met als randvoorwaarde dat ik 400km wil kunnen rijden op 1 lading. De Tesla model 3 heeft een goede range, is verkrijgbaar in 2019 wat een voordeel is voor de bijtelling (heb de auto zakelijk gekocht, niet geleased), ik vind het een mooie auto en de 'moderniteiten' spraken mij ook wel aan.

Eerste ervaringen:
6 weken na bestelling mocht ik mijn auto ophalen. De ervaringen met het ophalen zijn al uitvoerig beschreven en bij mij ging het niet anders. Overigens had ik geen mankementen, krassen, ontbrekende zaken, o.i.d. Gewoon een goede mooie auto.
Eerst wennen aan het rijden; de snelheid, het regenereren, de bediening, het scherm, etc. Het voelde snel goed en nu ben ik er helemaal aan gewend.

Wat vind ik goed:
- De auto voelt robuust aan. Niet gammel en (nog) nergens gerammel of gekraak. Eerlijk gezegd was ik daar, onterecht, wel een beetje bang voor.
- Op goede wegen is de auto comfortabel maar ook snel en scherp. Kortom; het lijken wel 2 karakters. Heerlijk.
- De ruimte voorin maar ook achterin en bagageruimte vallen mij mee. Ik was een V70 gewend en die is ruimer maar het verschil is kleiner dan ik van te voren dacht. Met z'n 5 en op pad (met 3 kinderen) gaat prima.
- De media / het audio systeem is uitgebreid en klinkt fantastisch.
- Het elektrisch rijden bevalt mij uitstekend. Elke dag met een bijna volle accu weg en niet meer tanken. Range anxiety heb ik niet. De auto geeft nauwkeurig (conservatief) aan hoeveel batterijlading je nog over hebt op je bestemming. Gewoon een beetje plannen en het gaat goed.
- Het verbruik is oké. Tot op heden gemiddeld 161wh /km. Hoe ver ik op een lading kan rijden heb ik grotendeels zelf in de hand. Het verbruiksverschil tussen sportief of relaxed rijden is erg groot (groter dan bij mijn vorige auto's). 400km op 1 lading kan goed, mits ik niet te 'assertief' rijd. Overigens valt het mij op hoe fijn het is om juist relaxed met de autopilot zo'n 115 te rijden op de snelweg. Het kost ook bijna geen extra tijd om iets langzamer te rijden.
- De autopilot werkt op vrij veel stukken weg erg goed. Dat is vooral het geval als je niet te vaak van baan hoeft te wisselen. Helemaal ideaal vind ik het op 80 of 100km wegen.
- Updates. De auto heeft 2 updates gehad sinds ik hem heb met daarbij een aantal merkbare verbeteringen (bv autopilot).

Wat vind ik minder goed:
- De auto is best stevig bij minder goede wegen. Oneffenheden worden vrij goed doorgegeven.
- Het geluidsniveau is tot zo'n 80 a 100 km lekker laag. Op snelweg snelheden zijn de banden/wind beter hoorbaar dan in mijn vorige auto. Het verschilt per type asfalt.
- De auto bevat een aantal veiligheidssystemen die ik soms wat te 'bemoeizuchtig' vindt. Dan reageert hij bv met harde piepgeluiden op een fietser die ik allang gezien had.
- FSD. Ik heb dit aangeschaft maar vind het (nu) zijn geld nog niet waard. Het biedt wat leuke opties maar de standaard autopilot is eigenlijk genoeg.
- Automatische ruitenwisser. Deze is met een recente update beter geworden. Eerst was hij altijd te laat. Nu vind ik hem soms te snel, soms te laat en soms goed.
- Heeft niks met de auto te maken maar met Tesla: de bereikbaarheid, etc. is onder de maat.

Concluderend: Tot op heden stap ik iedere dag weer graag in!



8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.