Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #19

autoreview

Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)
Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)Tesla Model 3 Long Range AWD (2019)

Signalement

UitvoeringModel 3 Long Range AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst162.000 km
Lezerswaardering: 72%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van roze wolk naar gebruiksobject

  • 16.000 km

Na 12 jaar meerdere youngtimers te hebben gereden met weinig bijtelling en afschrijving maar veel onderhoudskosten het roer omgegooid en een nieuwe Tesla besteld; Wauw!
Motieven; na de oude schommelbakken behoefte aan een lekker scheurijzer + de behoefte om het milieu wat te ontzien + de huidige overheidssubsidie bij zakelijke inzet. Daarnaast vond/vind ik het model ook nog mooi (echt!)

Roze wolk is na 16000 km en een half jaar voorbij. We (mijn vrouw en ik) zijn niet meer positief verwonderd over alle moderne snufjes. De auto wordt niet meer wekelijks gewassen en gezogen, maar vooral gebruikt.

Positief is na een half jaar nog steeds;
-Het rijden en sturen is dankzij gewichtsverdeling, hoge koppel en 4wd echt fun. Nog niet zo meegemaakt. Hoewel the good old 320cdi ook heerlijk doortrok; deze unit zet de zeilen bij en evenaart al bijna mijn motor, cb 750 : ), qua rijplezier.

-uiterlijk; auto wordt steeds mooier, vreemd maar waar. zelfs de rouwkleur zwart die ik maar heb gelaten om centen (bijtelling!)te sparen vind ik inmiddels een goede keuze voor dit model.
-audio/navigatie/autopilot/scherm, telefonie; werkt goed, fijn, aan gewend, punt.
-ruimte/functionaliteit;. Ik vreesde bij koop kindervoetjes in mijn rug, claustrofobie (LS430 met licht interieur was de voorganger), transportprobleem (kinderfiets van school naar huis mogelijk?). Blijkt alles ongefundeerd. Superfijn; enorme opbergvakken tussen voorstoelen en bekerhouders op precies de goede plek.
“gat” in de kofferbak onder laadbodem is in de praktijk superhandig voor grote tassen, fietssturen etcetera. (maar waar is het reserwiel???)
-laden thuis /niet meer tanken/ geen uitlaatgaslucht in garage; ideaal. Oja, bij 80 km woon werk en 2-3 keer per week 300 km is een gewoon stopcontact (13a) icm af en toe supercharger (fijne dingen) voldoende. Dank aan alle bedrijfjes die het te druk hadden om een offerte uit te brengen voor aanleg laadpaal; het is niet meer nodig! Oja, het verbruik hou ik bij met een verzegelde Kwh meter via Conrad. Gewoon tussen stopcontact en auto, iedere half jaar een foto voor de boekhouding; klaar!
-kwaliteit; tot nu toe is alleen een plastic stripje afgebroken voor de telefoonlader. Nihil dus. Geen APK meer jaarlijks, geen youngtimersores (altijd wel iets kapot); heerlijk!

Wat irriteert?
-stoelen; anti-whiplash hoofdsteun staat te ver naar voren. Blijft irriteren op lange stukken rijden. Verder; zitvlak voor mij (180/82kg) te smal; regelmatig dove dijbenen.. (noot; 95000km; stoelen zijn wat soepeler, geen klachten meer)
-zicht naar achteren; vrijwel niet voorhanden. Achteruitrijcamera vervangt dit niet vanwege gebrek aan 3d view.
- veercomfort lange afstand; ook met 18 inch en 2,8 bar nog lang niet het niveau van een w210 of een ls430 en zelfs niet van mijn oude camry. Gewoon te stug/onrustig, filtert niet genoeg weg om echt comfortabel te reizen. Zou ook met betere verende voorstoelen bereikt kunnen worden zoals vroeger gebruik was.
-range bij goed doorrijden matig.
Oké in Nl bij veel getruttel op weg is de range prima en kan je op en neer van emmen naar eindhoven op 1 lading (400km+). Vanaf 120kmh is het welklaar met de hele goede range en bij 170+ (ja het kan nog over de grens) moet je echt oppassen want dan kom je geen 200km ver (van 90% naar 5% bij 8 graden). Hoge snelheid reizen was in dit opzicht met de common rail dieselsloepen beduidend prettiger. Auto rijdt overigens wel prima bij 180-200kmh. Helaas zo wel één van de aerocaps (wieldoppen) verloren. Rest ligt nu dus in de garage..

Voorts; kleine minpunten (minder hinderlijk);
-combi rijdend raam open + ruit sproeien= nat binnen
-deuren moeten echt wel hard dichtgegooid worden anders niet dicht. Was vroeger wel eens beter (LS430 met sluitkabouters in de deurposten).
-kan onze Tabbert niet trekken, schuifdak niet mogelijk. Jammerjammer!

Voorlopig maakt de Tesla ons vrolijk maar dat deden de oude mercedessen en lexus ook. Onprettig nu is dat de youngtimers in twee/drie jaar volledig af te schrijven waren (fiscaal én materieel) en dat dat met een nieuwe auto van 58000 niet gaat. Om het ding hiernaast een beetje milieuverantwoord te gebruiken moet je hem lang rijden, dus zuinig op zijn, en liefst met zonneenergie laden.

We gaan het allemaal proberen. Doel is 10 jaar deze auto te rijden. Om dit vol te houden wordt ie binnenkort nog gewrapt ineen fancy kleurtje. Verder zijn stoelhoezen en deugende waterbestendige vloermatten (maxpider) geplaatst.

We’ll see!

Referral link: https://ts.la/jeroen17397

going strong?

  • 24.000 km

Maxpider vloermatten geïnstalleerd; niet goedkoop, wel fijn.
Zelfde geldt voor de Taptes vegan leer seatcovers voorin; stoelen zitten bovendien comfortabeler sindsdien. Stoelverwarming werkt nog wel, maar trager..
Ineens niet meer functionerend; stuurkolom (electrisch) in- en uitschuiven... Reset en update helpt niet dus mogelijk ouderwets kaduuk. Nog geen tijd en zin gehad om met Tesla te overleggen hierover; komt nog.
Voor het eerst een lange reis gemaakt; Berlijn op een zondagmiddag 120-140kmh; twee keer een half uur aan de supercharger gehangen; laden gaat vlot tot 80% vol, laatste 20% is op doorreis niet zinvol want laadt veel langzamer. Terugweg in Duitsland weinig verkeer, waar toegestaan 170-190 gereden; 4 keer laden nodig over 600km; Zinloos geweld dus.
Doen we dus niet meer en hoeft ook niet; autosteer/autopilot op 120-130km/h is veel fijner reizen!
Update gehad; karaoke en nieuwe spelletjes; voor mij niet interessant. Netflix + youtube; leuk tijdens wachten, mooi geluid. Toch had ik liever een vlotter reagerende regensensor gehad; Irriteert nog steeds.
Winterbanden (Nokian) 18’ met velg en TPMS besteld; 1400 euro lichter. Op mijn oude auto’s had ik altijd all season banden; durf ik met 300+ pk en hard onderstel niet aan.
Ondanks wat gemekker nog steeds zeer tevreden. Zeer vlot voortbewegen, ook door bochten, zonder motorgeluid blijft genieten.
Laatst in een I-pace van een collega gereden; veel comfortabeler of de snelweg (luchtvering, geluid) maar ook veel minder stuurplezier op overige wegen.

Winter(tje) + electro

  • 30.000 km

Tesla model 3 is inmiddels geen bijzonderheid meer in Nederland. Op snelweg zie je er een om de haverklap en ook in ons dorp in Oost-Nl rijden er een paar rond. Het product verkoopt goed
Update nummer 2019.50.x hebben ervoor gezorgd dat spraakbediening navigatie in nederlands vrijwel niet meer mogelijk is en dat er telkens weer opnieuw moet worden ingelogd in Spotify om niet te blijven hangen op hetzelfde nummer. De auto functie van de ruitenwisser is ook na de update zeer beroerd. Helaas heeft ook de volgende update (2020.4.1) op dit gebied niets verbeterd. Jammerjammer.
Naast de telescoop functie van de stuurkolom inmiddels kapot: automatische verblindingsstand van de binnenspiegel. Ik heb geprobeerd om een afspraak te maken met Tesla thuisservice maar het aantal beschikbare data is zo beperkt dat ik maar nog even wacht...
Verbruik (electra) is in winter weer een stuk hoger dan in herfst: op en neer naar Utrecht (300km) lukt niet meer bij regen en 6 graden. Hoe langzaam ik ook rij (84km/h op snelweg)

Zijn we om bovenstaand nou ongelukkig/ontevreden? Nee! Auto blijft rijden als een achtbaan, ook op de nieuwe nokian winterbanden op borbet velgen. Echt fun! Snelladen bij superchargers werkt ook nog steeds geweldig maar voor wintersport Noord-Italie met 4 man binnenkort is deze auto niet geschikt.

Groen

  • 47.000 km

-telescoopfunctie stuur is gerepareerd: opnieuw gekalibreerd op lokatie door Tesla, geen onderdelen nodig. Garantie
-35000km: medling: “uitval veiligheidssysteem linksvoor”: kabelboom onder bestuurdersstoel kapot: vervangen door Tesla samen met slot veiligheidsriem. Garantie.
-42000km: vasthoudclip houder zonneklep bijrijder afgebroken bij uitklappen zonneklep. Broos systeem. Vervanging lijkt echter makkelijk. Moet nog gedaan worden.
-Communicatie en uitvoering met/door Tesla bij defecten tot dusver vlekkeloos.
-Auto groen gewrapt, blij mee. Zwart voor mij te saai.
-naar Malaga reden en terug: werkte met Tesla superchargen perfect en betrouwbaar. Bruikbare range in zomer bij 120-140km/h: 300-350km. (90-10% acculading). Laadtijd 30-40 minuten.
-Autopilot-autosteer is briljant op lange reizen; nooit meer zonder. Reist zeer ontspannen.
-Ionity/allegro laden in buitenland geprobeerd maar ging nog matig: max 50 Kw waar 150 beloofd, veel geklooi met inloggen en twee-drie keer zo duur dan Tesla. Tot aan Malaga echter genoeg Tesla superchargers dus op terugreis geen Ionity/allegro meer gebruikt.
-Superchargers in zuid-europa altijd bij nette hotels waar je welkom bent voor toilet/ koffie.
-Door Tesla voorspelde range is na 47000 km bij 90% lading afgenomen van 447 naar 430km. Schijnt er bij te horen.

Steeds beter!

  • 61.000 km

De model 3 verveelt na 2 jaar nog zeker niet. Ook nog steeds geen laadpaal thuis; komt er ook niet want stopcontact bevalt prima.
Opgegeven bereik bij 90% vol laden is 425km. Gemiddeld verbruik 195 W/km.
Geen reparaties gehad, nog steeds geen beurt. Wel nieuwe achterbanden (zomer).
Beste van deze auto is het (goedkoop) electrisch rijden en de autopilot met autosteer. Nooit meer zonder. Ook over de betrouwbaarheid en de onderhoudskosten ben ik tot nu toe goed tevreden.
Wat ik beter zou wensen is de automatische ruitenwisser. Die werkt nog steeds matig en het veercomfort; voor een trackday misschien leuk, voor een dorp met klinkers en drempels veel te stug..

Ondanks akkefietje met draagarmen; prima auto!

  • 72.500 km

Draagarm voor rechts begon bij 70000 vreselijk te kraken op lage snelheden. Op garantie beide bovenste draagarmen laten vervangen. Wel jammer maar ging verder wrijvingsloos bij Tesla Zwolle.
Ook maar direct een (vrij zinloze) beurt laten geven (interieurfilter nieuw én remklauwen losmaken. Waarschijnlijk ben ik de eerste Hollander geweest die dit heeft gedaan)
Irritant; de highly recommended en best dure nokian winterbanden cuppen alweer; met name koud teveel herrie in een electrische auto.. Zie alweer uit naar de standaard michelin zomerbanden.
Accudegradatie; op 90% vol wordt een bereik van 410km aangegeven. Ca 10% dus..

einde garantie!

  • 82.500 km

-De 80.000 is gepasseerd dus volledige garantie vervalt.
-Maand geleden in een face-lift model 3 naar Wintersport; Merkbaar verbeterd zijn de stoelen, veercomfort en interieurgeluid (dikker glas) laadsnelheid.
-Auto-functie voor ruitenwissers werkt stukken beter na aanbrengen regenafstoter (spray).
-Aangegeven bereik bij 90% laden en gemiddeld verbruik 194 kwh/100km. 391 tot 401 kilometer…
-De reageerders hieronder die mij wijzen op excessief hoog verbruik/vreemde rijstijl verwijs ik graag naar spritmonitor.de; gemiddeld verbruik van bijna 400 keer model 3 is 190 kwh/100km.
-Nog steeds een fijne auto in dagelijks gebruik. Ben benieuwd naar kwaliteit en accudegeneratie de komende jaren.

Op naar de ton

  • 96.000 km

Voorspelde range 389-410km. Gemiddeld verbruik 192Wh/km
-regensensor werkt eindelijk normaal na aanbrengen regenafwijzend goedje op voorruit.
-de kinderen vragen na bijna 4 jaar nog steeds of we alsjeblieft met de Tesla mogen (en niet met de veel comfortabelere Camry) met dank aan het zeer grote, vanaf achterbank zichtbare scherm en het vrolijke entertainment.
-binnenkort naar Balkan; Vanwege het harde, kort afgeveerde onderstel van de model 3 en de slechte wegen aldaar mag de Tesla thuisblijven (helaas) en de Camry dus mee.. (ook leuk)

Mijlpaaltje

  • 110.000 km

Ik heb de M3 nu 4 jaar en daarmee het langst van alle auto’s die ik tot dusver bezat.
Laatste 15.000 km weinig/geen nieuws, dus goed nieuws!
-Range bij 90% laden neemt weer toe; 405-414km. Zorg over accudegeneratie heb ik niet meer zo..
-Geen mankementen gehad
-Nog steeds een leuke, praktische auto!

Cross climate

  • 125.000 km

-michelin cross climates gemonteerd. Winterset verkocht. Reden; klaar met gewissel.. Rijdt perfect, geen verschil in geluid/wegligging met de michelin pilot sport merkbaar met mijn rijstijl.
-voor tweede keer naar Andalucië. Ook met 125000 nog 280-300 km bruikbaar bereik (90-10%) bij 120-130km/h. Prima dus!
-airco nog steeds top bij 35 graden+
-aanrader in zonnige zuiden; zonnescherm voor voorruit bij superchargen én covers over (stijlloze) achterramen tijdens reizen. Werkt goed.

tschüss 4%l

  • 153.000 km

Geen 4% bijtelling meer na 5 jaar. Wat nu??? Inruilen bij Tesla voor een Y (want 1500kg trekgewicht en weer nieuw)?; niet gedaan. Reden; -te veel van hetzelfde, -angst voor spijt als Juniper er is, -beroerd inruilbod van Tesla (18500). Proefrit in de Y was ook niet overtuigend; mist het go-kart rijgedrag van mijn M3. Regensensor in de MY 2024; nog net zo beroerd als de M3 2019!
Ook nog de highland geprobeerd; naast de slechte regensensor heeft deze nu ook nog standaard geen stengel voor richtingaanwijzer. Met open mind gaan rijden. na uur met veel rorondes mijn conclusie; Richtingaanwijzer bedienen vanaf stuurwiel is gewoon geen porem in Nederland. Bovendien vind ik hem na facelift van voren gewoon saai. Verbeterde isolatie/stoelen/wegligging allemaal wel een beetje waarneembaar maar minder dramatisch dan veel journalisten me wilden doen geloven bij introductie..
Terug in mijn 2019 M3 zelfs een zucht van verlichting, miste in de highland het kartgevoel door de toch wat comfortabele/zompige vering..

De M3 dus na 5 jaar zakelijk maar prive overgezet naar privé en de aangewakkerde autozoekdrift getemperd met aanschaf van een leuke youngtimer naast de M3.

De m3 had nog een interessant probleempje kort na overzetten naar privé bij km stand 148000; frunk ging niet meer open.
Komt volgens de zeer vriendelijke Tesla monteur vaker voor bij deze bouwjaren. Oorzaak is vocht in motortje ergens links in het vooronder. Nieuwe unit is wat afgeplakt met tape om deze schade te voorkomen. Kosten: 160 euro voor vervanging van 1 van de twee motoren naar ik begreep.

De michelin cross-climates doen het na 30.000 km nog prima in voorjaar/regen. Laten roteren bij (laatste zakelijke) servicebeurt bij Tesla.

Lak is nog prima, geen gekraak/gerammel van onderstel of interieur ondanks intensief gebruik. Bovenste draagarmen houden zich ook nog rustig.
Gemiddeld verbruik volgens auto; 192 Wh/km over 150.000.

gezwicht!

  • 162.000 km

Auto verkocht aan bekende en ondanks wat tegenvallende proefrit een highland lr rwd gekocht kort voor vakantie naar Zuid-Spanje. Toch behoefte aan extra range op lange afstanden en ondanks hogere bijtelling tov 2019 nog aantrekkelijk om weer 5 jaar zakelijk te rijden bij deze relatief lage aanschafprijs. De oude heeft ons 5,5 jaar goed gediend. Voor de huidige prijzen (15-20000euro) een leuke, snelle auto!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (35)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.