Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #14
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model 3 Long Range AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 25.000 km |
Per toeval een Tesla
- 5.000 km
Ben je van plan een Tesla te bestellen? Gebruik dan een referal code. Hiermee krijg jij 1500km Supercharger km en maak je kans om 9 maanden in een model Y of 3 maanden in de nieuwe Tesla Roadster (1.9 sec op 100) rond te scheuren :).
Als je een Tesla gaat bestellen en mijn code gebruikt ben ik je heel dankbaar, want dan krijg ik ook 1500km!!
[Tesla referrallink verwijderd. Dit is niet toegestaan, zie de huisregels. - moderatie.]
Keuze
Ik ben totaal niet de persoon die halsreikend uit heeft gekeken naar de release van de Model 3 in Nederland. Eigenlijk is het puur toeval dat ik op het moment van de release een nieuwe auto mocht bestellen. Uiteraard nam ik een auto die tot op dat moment behoorlijk gehyped was mee in mijn overwegingen. Ik rij ongeveer 50 000 kilometer per jaar. Waarvan 1 a 2 keer in het jaar een verre (vakantie) rit. Mercedes zit niet in het leaseplan en de BMW 3 serie was nog niet uit, dus de afweging ging tussen Audi A4 en Tesla. De keuze was snel gemaakt. Dit voornamelijk door het gigantisch voordeel qua bijtelling. Ik betaal nu gemiddeld 7% i.p.v. de 22% die ik anders voor een brandstofauto zou betalen. Reken maar uit.. Daarnaast vond ik de Audi qua digitale mogelijkheden behoorlijk achterlopen ten opzichte van de Tesla (zeker met de updates van Tesla in het vooruitzicht) en hij was een stuk minder snel. Na een bezoekje aan de Tesla dealer was de keuze dan ook snel gemaakt;
Gekozen voor de long range in het zwart met de optionele 19 inch velgen en de inmiddels standaard basic auto pilot.
Aflevering
Eerst was er sprake dat ik voor de aflevering naar Tilburg moest, maar gelukkig kon dit ook in Groningen. Dit is een stuk dichter bij huis. Eenmaal aangekomen was de service prima, maar niet bijzonder. De afleverruimte en het afdekkleed deed vermoeden dat er een 2e hands Punto onder vandaan zou komen. Ook moest ik zelf de pasjes (sleutels) onder de ruitenwisser vandaan vissen. Deze zaten op dat moment nog in de fabrieksverpakking. Persoonlijk boeit me dit niet zoveel, maar ik kan me voorstellen dat als je een auto particulier koopt voor dit bedrag dat je er iets meer van verwacht.
Toen het doek eraf was gelijk even gecheckt op of er geen krasjes op zaten en of de panelen netjes recht zaten. Dit was beide het geval. Ook alle laadkabels waren aanwezig! Tesla boekt dus zeker vooruitgang als ik voorgaande reviews moet geloven.
Eerste indruk
Wooow wat is dit ding snel!! Ik had natuurlijk van te voren reviews gelezen en filmpjes gekeken, maar om dan uiteindelijk zelf het pedaal in te trappen; simpelweg fantastisch! Hij werd afgeleverd met 430 km in de accu (80%) en mijn vriend en ik hebben deze direct zo goed als leeg gereden. Hierbij moet ik wel zeggen dat we behoorlijk misselijk de auto uitkwamen ;). Dit was o.a. het gevolg van het snelle optrekken, maar ook van het regeneratieve remsysteem. De auto remt stevig als je het gaspedaal loslaat, hier moet je in het begin behoorlijk aan wennen voordat het comfortabel wordt voor inzittenden en jezelf. De wegligging viel me in positieve zin op. Ik voelde het gewicht van de auto onder me als ik wat harder door de bochten ging. Dit gecombineerd met de sportstuur modus was voor mij een verademing. Het geeft een veilig en solide gevoel en na een paar bochten voelde ik me al helemaal vertrouwd in deze auto. Bijzonder hoe snel de Tesla dat gevoel je kan geven als bestuurder.
Laden en bereik
Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dit het grootste nadeel is van elektrisch rijden. Hier keek ik dan ook behoorlijk tegenop. Op dit moment heb ik nog geen laadpaal bij huis. Deze heb ik aangevraagd bij de gemeente (gratis, omdat we parkeren op de grond van de gemeente). Dus het laden doe ik voornamelijk op het werk met ongeveer 64km per uur. Ik zit niet de hele dag in de auto, dus voor mij is dit prima. Als je meer op de weg zit dan is een laadpaal bij huis echt een must, zodat je ‘s avonds je auto vol kan gooien en de volgende dag weer 400-500km in de accu hebt. Tot nu toe haal ik gemakkelijk 350-400km op een volle lading en dan rij ik gewoon 130 op de snelweg. Voor mij meer dan voldoende!
Voor de langere afstanden kun je gebruik maken van Fastned of Tesla’s eigen Supercharger netwerk. Fastned laat ongeveer 260km p/u en bij Supercharger ga je al snel richting de 600km per uur. Uiteraard heb ik beide varianten geprobeerd en zijn beide erg gebruiksvriendelijk. Echter is Fastned vele malen duurder dan Supercharger. Een behoorlijk nadeel voor niet Tesla rijders zou ik zeggen... Tesla Supercharger is sneller en bijna 3x zo goedkoop als Fastned. Er schijnen laadpassen te zijn die het laden bij Fastned goedkoper maken, maar hier heb ik geen ervaring mee.
Soms moet ik een dag van te voren te rekenen waar en hoe ik mijn laadstops inplan. Het stoppen werkt best relaxend op een drukke dag, maar het is (met deze laadsnelheden) een nadeel t.o.v. rijden op brandstof. Ook voor de lange rit (nog geen ervaring mee) lijkt me dit een behoorlijk nadeel.
Interieur
Minimalistisch, scherm is afleidend, leer voelt nep aan etc. Heb er van alles over gelezen, maar het interieur is echt prima voor elkaar. Het ziet er straks en futuristisch uit. Ook de bestuurdersprofielen werken fantastisch. Het stuur en de stoel kun je aanpassen aan wat jij fijn vindt en deze worden elektrisch ingesteld wanneer jij instapt. Ook de geluidsinstallatie klinkt fantastisch. Via de app is het mogelijk om je interieur van te voren op te warmen of af te koelen. Niet nodig, maar wel lekker om te hebben zouden de Duitsers zeggen ;)
De zijwaartse steun in de stoelen zou beter kunnen, vooral als je een bocht wat harder doorgaat glij je behoorlijk in de stoel. Ook over het zitcomfort weet ik niet goed wat ik moet denken. In de Golf had ik optioneel de ergonomische stoel. Deze zat een stuk beter. Ook zou een head up display niet hebben misstaan in de auto. Vooral omdat je voor je geen km teller hebt. Persoonlijk merk ik dat doordat de km stand rechts zit en de auto behoorlijk snel is dat ik mijn snelheid een stuk minder goed in de gaten hou en dus vaak te hard rij ;). Tot slot vind ik de weergave op het scherm van auto’s om je heen behoorlijk irritant. Het knippert en flikkert en is naar mijn inziens overbodig. Al zorgt het wel voor een behoorlijke wow factor voor mensen die bij je in de auto stappen en doorhebben dat de Tesla werkelijk alles om je heen scant (zelfs de grote van de auto).
Materiaal/afwerking
Hiervoor reed ik een golf uit 2017. Dit is toch wel een verschil in afwerking met deze Tesla. Hoewel de Tesla bijna 2x zo duur is is de afwerking van een gewone Golf stukken beter. Dit merk je bij het dichtslaan van de deuren of achterklep en bij de losse flappen rubber. Bij de Tesla klinkt het alsof er een stuk goedkopere materialen zijn gebruikt. Ook in de carwash klinkt het alsof je in een koektrommel zit i.p.v. een auto. Het ligt er ook een beetje aan wat je gewend bent denk ik..
Rijden
Na ongeveer 5000 kilometer op de teller durf ik te zeggen dat ik behoorlijk gewend ben aan de auto. Tot nu toe nog geen gekkigheid meegemaakt. De snelheid blijft leuk, dus ik rij nog steeds voortdurend in sportmodus, Tesla noemt deze modus echter standaard. Zelfs boven de 100km p/u blijft de acceleratie fantastisch. Inhalen op 100 wegen is een fluitje van een cent geworden.
Mijn vriend en ik hebben de auto behoorlijk getest. Ik ben van mening dat je een auto pas volledig kunt vertrouwen als de grenzen een beetje hebt opgezocht. Zo hebben we hem al een paar keer laten uitbreken in bochten. Bijzonder gevoel hoe soepel de dual motor dit op weet te pakken. Ik ben erg benieuwd hoe dit in gladdere weersomstandigheden functioneert. Het bochtenwerk voelt in zijn algemeen heel solide aan. Waar ik in de Golf nog wel eens het idee had dat de neus van de auto voortdurend naar buiten wilde voel je in de Tesla duidelijk dat het gewicht onder in de auto zit en dit bevordert het stuurgedrag in bochten. Ook hebben we een paar keer de rem volledig ingetrapt op redelijk hoge snelheid. Ik zou liegen als ik zou zeggen dat het remmen net zo fijn aanvoelt als bij de Golf. Bij de Golf voelde het remmen een stuk feller en accurater aan. Dit zal wel te maken hebben met het gewicht van de auto (bijna 600 kilo verschil). Ook het rijden boven de 160km p/u voelt een stuk minder fijn in de Tesla dan in de Golf. Doordat het stuur zo direct is krijg ik het gevoel dat ik meer slinger dan in de Golf. Gelukkig rij ik met deze auto i.v.m. de actieradius niet vaak harder dan 160km p/u.
(Basic) Auto pilot
Door de Golf was ik al gewend aan adaptieve snelheidsregeling ook wel bekend als adaptieve cruisecontrol. In de Tesla komt daar automatische stuurwiel besturing bij. Dit gezamenlijk zorgt voor een zelfrijdende auto op wegen waarop lijnen duidelijk zichtbaar zijn (in Nederland is dit bijna overal het geval) en ook op de snelweg houdt het systeem zich moeiteloos staande. Zelfs door behoorlijke scherpe bochten en kleinere bochten in de weg weet het systeem zich moeiteloos te manoeuvreren. Zo rij ik rustig een uur op autopilot als de wegen dit toestaan. Relax en bovendien er makkelijk voor als je even een nummertje wilt zoeken of je telefoon onderuit je tas moet halen. Een klein minpuntje is dat je het stuur om de 15 seconde even moet bewegen. Met de juiste stuurhoogte instelling is dit nog steeds storend, maar goed te hanteren.
Zelfstandig filerijden kan prima op autopilot. Het systeem remt tot 0 km per uur en blijft daarna aanstaan, dit werk dus ook bij eventuele stoplichten op je route mits er een auto voor je stopt anders zul je zelf moeten remmen ;).
Conclusie
Twijfel je tussen een brandstof of elektrische auto dan moet je vooral kijken naar de hoeveelheid km die je rijdt op een dag. Rij je dagelijks meer dan 300-400km dan weet ik niet of dit de beste optie is. Voor alles daaronder functioneert het meer dan prima. Als je kiest voor een elektrische auto dan zou ik in alle gevallen voor een Tesla gaan. Het is simpelweg de beste keuze op dit moment. Mede door het Supercharger netwerk, actieradius en het heerlijke acceleratievermogen.
Grootste pluspunten:
- Verschrikkelijk snel
- Fantastische wegligging en stuurgedrag
- Basic autopilot werkt uitstekend en is standaard
- Fantastische geluidsinstallatie (incl. jaar gratis Spotify)
- Bestuurdersprofielen met geheugenfunctie
- Interieur voor te verwarmen of voor te koelen via app
Grootste minpunten
- Afwerking / materiaal
- Stoelen
- Geen km teller voor je neus
Daarnaast stoor ik me verschrikkelijk aan mannen die mijn vriend aanspreken op de auto, terwijl.... Dus mannen; denk niet dat alleen mannen in Tesla’s rijden.. ;)
Dit is de eerste review die ik schrijf dus het is allemaal een beetje nieuw voor mij. Hopelijk hebben jullie er wat aan! Ook tips zijn meer dan welkom. Bij 20 000 kilometer zal ik deze review updaten. Van het zomer staat ook een tripje naar Barcelona op de planning, hopelijk kan ik daar mijn bevindingen ook over delen.
Lange rit
- 15.000 km
Voorbereiding
Vorige week zijn we teruggekomen uit Barcelona. De navigatie gaf 1500 km aan. Van te voren was ik toch wel wat gespannen met betrekking tot het laden. Dit kwam omdat ik veel reviews heb gelezen over verre ritten met elektrische auto’s en deze waren niet allemaal positief. Ik heb verder geen buitenlandse laadpassen aangevraagd, omdat het SC (SuperCharger) netwerk voldoende dekking gaf voor onze rit.
Laadervaring
Eenmaal vertrokken uit Nederland hebben we de eindbestemming ingevoerd in het navigatiesysteem. Deze berekend gelijk de route met SC als tussenstops. In het begin begonnen we voorzichtig met een km of 110 p/u. Maar dit bleek na een paar uur rijden totaal niet nodig te zijn. 120 – 130 km p/u heeft weinig invloed op het actieradius. Het systeem geeft aan met hoeveel batterij % je aankomt bij je volgende SC. Als we dit te krap vonden (soms laat die je aankomen met 5%) dan pakten we een SC eerder, er waren er namelijk meer dan genoeg. Ook was er meer dan genoeg plek, maar dit zal ook wel van het tijdstip afhangen waarop je reist (zie foto’s). De stops waren precies lang genoeg voor een bakje koffie en een sanitaire stop. Soms stonden we zelfs langer te laden dan nodig. We hebben een paar keer de route aangepast om een andere SC te pakken. Het verschilt namelijk nogal wat voor faciliteiten er beschikbaar zijn per SC.
De heenweg hebben we opgedeeld in 2 stukken van 900km en 600km. De terugreis hebben we in één keer gereden. De terugreis hebben we er ongeveer 19 uur over gedaan. Een behoorlijke rit dus!
Bagage
De heenreis reden we met twee volwassenen en bagage. Dit paste makkelijk. De terugweg reden we met 4 volwassenen en bagage. Toen zat de auto ramvol en er kom geen cm2 bagage meer bij. Maar we hadden ook behoorlijk wat mee. Denk aan klapstoelen, beddengoed, kleding, voedsel en laadkabels ?. Bagageruimte is dus meer dan voldoende!!
Comfort
Ja komt die weer. Over de comfort valt veel (negatiefs) te zeggen. De twee grootste nadelen van het comfort zijn de stoelen en de vering. Het hoofdkussen van de bestuurders en bijrijders stoel zijn niet instelbaar, ik heb ook lang moeten zoeken naar de juiste stand met andere stoelinstellingen om geen last van mijn nek te krijgen.
De vering is heel strak. Op een snelweg is dit prima, maar rij je op een klinkerweg in een smal straatje in Spanje dan voel je je net een blik verf in de mengmachine. Ik ben dan ook heel benieuwd naar de ervaringen hiermee van de Performance rijders onder ons. Deze hebben nog grotere velgen en de veren zijn (nog) lager ingesteld. Zelf reed ik vorige week in een BMW 3 serie touring. Wat een verschil vergeleken met de Tesla. Hier is niet eens een fatsoenlijke vergelijking mee te maken.
De ruimte van de Tesla is prima. Wij hebben met vier volwassenen 19 uur in de auto gezeten en zowel voor als achter voldoende beenruimte en hoofdruimte. De twee mannen die mee waren, waren beide rond de 1,90m. Dan heb je voldoende hoogte als je achterin zit, maar ik kan me voorstellen dat als je langer bent dat je dan wel heel dicht tegen het glazen dak aankomt te zitten.
Laadsnelheden
De maximale laadsnelheid die ik heb gezien is 142kw p/u. Dit vind ik het vreemd, want Tesla beweert dat ze sinds de afgelopen update 200kw p/u kunnen halen op externe laadpalen. Maar dit halen ze niet eens op hun eigen laadpalen. Bij de 350kw laadpalen van Fastned kom ik ook niet verder dan 142. Iemand hier andere ervaringen mee? (overigens is 142KW p/u meer dan voldoende hoor!)
Conclusie
Het rijden van een lange (Europese) rit met een Tesla is een makkie. Ook de bagage is dik in orde. Daarnaast vond ik het ook leuk, omdat je een keer wat andere stops ziet dan de standaard tankstations op de route de soleil. Een dikke plus voor het SC netwerk van Tesla. Ik kan me voorstellen dat als je een elektrische auto rijdt waar je geen toegang hebt tot het SC netwerk dat je een heel andere ervaring kunt hebben met verre ritten.
Updates
- 25.000 km
De updates van Tesla tot op heden bevallen uitermate goed. Zo kwam afgelopen week ineens de mogelijkheid om Netflix te kijken (alleen in parkeerstand) via het scherm in de auto op 4G die standaard inbegrepen is. Laatst al een keer een stukje serie gekeken tijdens het laden. Tegelijkertijd kwam er een karaoke functie beschikbaar die tot nu toe ook nog erg goed bevalt ;).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Tesla Model 3
Had je deze auto's al gezien?

Tesla Model 3 Standard RWD Plus 60 kWh Aut. | Panorama | Auto Pilot | Free Supercharge | Luxe Leder | Adaptief | NL. Auto |
- 2019
- 163.250 km
![Tesla Model 3 Long-Range AWD 351pk 75 kWh [ AUTOPILOT+620KM WLTP+PREMIUM AUDIO ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57691786/0-083d82ec370f168d0d2412a860b5b660.jpg)
Tesla Model 3 Long-Range AWD 351pk 75 kWh [ AUTOPILOT+620KM WLTP+PREMIUM AUDIO ]
- 2019
- 80.263 km
![Tesla Model 3 Long-Range AWD 351pk 75 kWh [ AUTOPILOT+620KM WLTP+PREMIUM AUDIO ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57691660/0-38d719943b703e57f61a273d090b36dc.jpg)
Tesla Model 3 Long-Range AWD 351pk 75 kWh [ AUTOPILOT+620KM WLTP+PREMIUM AUDIO ]
- 2019
- 34.363 km