Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #12
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model 3 Long Range AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 9.708 km |
Retourtje Kroatië
- 9.708 km
Geïnspireerd door een andere vakantiereview van de Model 3 dacht ik, wat een goed idee! Zouden meer mensen moeten doen.
Moet wel even waarschuwen dat ik nogal fan ben van Tesla, dus als je een hater bent kun je het hiernavolgende verhaal beter skippen ?
Eind maart heb ik m’n Tesla model 3 Long Range All Wheel Drive mogen ophalen in Tilburg en dat kwam precies goed uit. Zodoende kon ik nog even rustig wennen aan deze machine alvorens ik met een aantal vrienden koers zou zetten richting Kroatië voor een lekkere vakantie.
Ondanks dat ik vooraf al het volste vertrouwen had dat de Model 3 en het supercharger netwerk van Tesla me niet in de steek zouden laten tijdens deze trip, heeft de praktijkervaring me alsnog in positieve zin verrast.
Tijdens de voorbereidingen dacht ik rustig aan te moeten doen met het rechtervoetje en had ik al vrede gesloten met de gedachte dat ik met enige regelmaat zou moeten wachten tijdens het superchargen.
Zo reden we dus uiterst rustig (100 a 120 km/h) met 3 personen en een berg bagage richting onze eerst stop in Duitsland. Na een uurtje rijden bleek de wagen echter een stuk zuiniger dan ik dacht. Volgens de navigatie zouden we met bijna 30% state of charge arriveren bij de supercharger. Dat gaf mij het vertrouwen dat er best wel een schepje bovenop mocht, dus daar waar toegestaan heb ik hem lekker de sporen gegeven (150 – 160 km/h). Eénmaal aangekomen bij de supercharger zat de accu nog steeds voor 25% vol.
Nu we een goed beeld hadden van het verbruik, konden we de volgende stops wat beter plannen. Arriveren bij de volgende supercharger met 10 – 15% state of charge was de doelstelling, maar meestal zaten we daar ruimschoots boven.
Waarom?
Omdat het laden sneller ging dan de pitstops van de passagiers. 9 van de 10 keer als ik op m’n telefoon de melding kreeg dat de wagen ready to go was, moest er nog iemand een bakkie halen of even snel naar het toilet, etc. Met als gevolg dat we structureel meer energie in de accu hadden dan nodig.
Nou moet ik wel zeggen dat we ons al hadden voorgenomen om niet te gaan haasten en regelmatig lekker te pauzeren. Oké, je reis duurt in totaal een paar uur langer dan wanneer je alle zeilen bijzet om zo snel mogelijk naar je eindbestemming te blazen, maar voor mij begint de vakantie al met de reis.
Een elektrische auto dwingt je om na 2 – 3 uur even te stoppen en dat maakt het reizen een stuk relaxter.
Aangekomen op de vakantiebestemming heb ik een verlengsnoertje uit het keukenraam gehangen met daaraan de mobile charger. Volgende dag was de accu weer goed gevuld.
In Kroatië zelf hebben we ook nog aardig wat gereden.
De superchargers zijn daar iets minder dik gezaaid dan hier in Nederland, dus je moet je ritten iets beter plannen, maar nog steeds prima te doen.
Op de terugweg hebben we de stops niet meer afgestemd met de rest van onze vrienden die zich hadden verschanst in een ‘ouderwetse’ benzinestoker. Ieder voor zich zo snel mogelijk naar huis was het devies.
Onze benzineslurpers waren uiteindelijk een half uurtje eerder thuis dan de windmolenknuffelaars.
Conclusie
Kun je zonder al te veel moeite met een elektrische auto op vakantie? Ja, maar neem dan wel een Tesla ?
Het supercharger netwerk is een briljant onderdeel van de Tesla experience en in mijn optiek onmisbaar voor lange trips. In Europa zijn behoorlijk veel stations, ze zijn snel, geïntegreerd in de navigatie van je auto en in je mobiele app + je hebt geen gedoe met pasjes, druppels, creditcard, etc. Inpluggen en laden, veel simpeler dan dat wordt het niet.
Los van het bereik, laden en dat soort dingen is het ook gewoon een heerlijke wagen om een lekker potje mee te sturen. Wat een genot om dat ding door de bergen te jagen zeg. Stuurt lekker scherp, ligt als een tank op de weg en als je van de berg af gaat zie je ook nog eens je accu weer vol lopen zonder dat je remmen gaan gloeien of dat je motor begint te janken als een afgetuigde grasmaaier.
Kortom, once you go electric, you never go… oké dit klopt niet helemaal, maar jullie begrijpen vast wat ik bedoel.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.