Tesla Model 3 Long Range (2019)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Model 3 Long Range |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 18 km |
KM-stand laatst | 6.200 km |
TESLA MODEL 3 LONG RANGE RWD (2019)
- 1.805 km
Na lang wikken en wegen heb ik op 24 mei de Tesla Model 3 Long Range RWD besteld. Ik had geen idee wat de levertijd was maar tot groot genoegen kon de auto al snel geleverd worden. In eerste instantie werd er een afspraak ingepland op 14 juni maar ik kon toen zelf niet en daarom was de levering verplaatst naar 24 juni. Volgens mij was ik één van de laatste kopers die een RWD kon bestellen want niet lang daarna werd de RWD uit de verkoop gehaald. Gelukkig heb ik hem nog geleverd gekregen, hoewel het natuurlijk niet netjes is van Tesla om plotseling dit besluit te nemen. Maar daar staat het bedrijf wel bekend om, wat wel erg jammer is. Maar dat maakt het rijden in een Model 3 niet minder leuk.
Aflevering:
Op maandag 24 juni was het zover. Ik kwam om 15:00 uur aan bij de fabriek in Tilburg. Mijn afspraak was om 15:30 uur maar na 10 minuten wachten, werd ik al opgehaald door een vriendelijke medewerkster. Op voorhand was ik erg bang dat het allemaal erg gehaast zou gaan i.v.m. einde kwartaal maar het bleek dat die dag niet veel leveringen gepland stonden dus de medewerkster nam de tijd om alles goed uit te leggen en ik kon op mijn gemak de auto inspecteren voor mankementen. Alle laadkabels en telefoonkabels zaten er ook bij dus daar was ik erg blij mee.
Eenmaal buiten deed ik nog een rondje om de auto en zag ik een paar kleine krassen, zoals een kleine kras op de wieldop en een kleine kras bij één van de camera’s. De wieldop werd ter plekke vervangen en van de kleine kras werd een notitie gemaakt. Andere kleinigheden werden meteen weggepoetst. Na mijn uitgebreide inspectie (van ruim een uur!) ben ik weggereden. De auto was volgeladen tot 350 km dus daarmee kon ik wel naar Amsterdam rijden, dus dat was wel erg fijn. Wat wel minder fijn was, was dat ik thuiskwam met allemaal jeukplekken op mijn armen en benen. Bleek dat ik onder wat eikenbomen heb gelopen en in die bomen zaten allemaal processierupsen haha. Hoewel ik 2 weken last heb gehad van die plekken, kon dat mijn plezier natuurlijk niet bederven!
Rijervaring:
Tijdens het wegrijden kreeg ik spontaan een zwarte scherm en het is best bizar om dat mee te maken tijdens het rijden. Je merkt dan meteen hoe afhankelijk je bent van het scherm. De knipperlichten werkten niet meer, ik kon niet zien hoe hard ik reed en ik had ook geen idee welke richting ik op moest. Dus ik ben toen snel langs de kant gaan staan en deed een reset. Gelukkig werkte daarna alles weer dus kon ik mijn weg vervolgen.
Het rijden zelf is echt in één woord wow… De auto trekt lekker snel op en de wegligging is erg goed. Ik raakte snel gewend aan de auto en moest me inhouden om niet constant te hard te rijden, want dat gaat erg makkelijk in de Model 3. En je raakt ook snel gewend aan het scherm. Je kunt makkelijk aflezen hoe hard je rijdt en de navigatie is overzichtelijk. Het bedienen gaat ook vrij eenvoudig tijdens het rijden maar dat doe ik nu niet meer omdat het erg onveilig aanvoelt. Wat ook wel leuk is, is dat je tijdens het rijden je verbruik kan zien door middel van een grafiek. Daarmee kun je inzien hoe je rijgedrag is en dat maakt het autorijden ook een stuk interessanter.
Ondertussen heb ik er nu 1800 kilometers opzitten en ik heb nu ook de Autopilot ontdekt. En ik moet zeggen dat dat best fijn rijdt. De auto weet de weg goed te volgen en en het automatisch remmen en optrekken werkt ook super. Maar de AP heeft ook z’n gebreken. Op de snelweg wil hij af en toe nog flink op de rem gaan staan. De eerste keer dat dat gebeurde, schrok ik me de lazarus. Ik was echt bang dat er iemand op me zou inrijden, maar gelukkig liep dat goed af. Maar ik merk dat naarmate ik het vaker gebruik, de auto het steeds minder doet. Natuurlijk hou ik nog wel m’n handen bij het stuur want je weet het maar nooit. En wat heel jammer is dat als je van rijbaan wisselt, de autosteer uitgeschakeld wordt. Daar moet je de FSD voor nemen en die upgrade kost 6400 euro. Maar dat vind ik het niet waard, ook omdat het nog onduidelijk is in hoeverre alle opties voor de FSD in Nederland beschikbaar komen.
Verder merk ik dat ik nogal wat windgeruis hoor tijdens het rijden. Volgende week heb ik een afspraak bij Tesland om deurrubbers te installeren en ik ben benieuwd of dat gaat helpen. Ook krijg ik de laatste tijd vanuit het niets de melding ‘storing klepsensor laadcontact’. De servicecenter gaat er naar kijken en zal een afspraak maken indien nodig. Het heeft verder geen invloed op het rijden of laden.
Verbruik en laden:
De range van de auto is op 90% 470 km en ik moet zeggen dat het verbruik me erg meevalt. Nou zal dat ook wel komen omdat ik dagelijks 100 kilometers rij en niet alleen op snelwegen zit. Mijn gemiddelde verbruik zit op 130 wh/km en daarmee zit ik denk ik flink onder het verbruik van veel mensen die de auto ook hebben. Ik heb er 18 inch velgen onder met de aerocap dus dat zal er ook wel aan bijdragen. Volgende week krijg ik de wheel cap kit geleverd dus ik ben benieuwd of mijn verbruik met 10% zal afnemen als ik de aerocaps eraf haal. Maar qua range is dit perfect voor me, want ik hoef daarom maar gemiddeld 2x per 3 weken te laden. En het laden wissel ik af met de Supercharger en een Allego laadpaal bij mij in de buurt. Door een referral in de actieperiode kreeg ik 7.500km gratis bij de Supercharger en dat is ook wel de reden waarom ik de Tesla toen al had besteld. Laden bij de SUC gaat ontzettend snel, van 10% naar 80% kost ongeveer een half uur waarmee ik weer 400km kan rijden. Nou raadt Tesla aan om de accu sowieso niet tot 100% op te laden dus ik laat hem tot 80/90% opladen. Verder heb ik nog niet ervaren dat er geen plek was bij de SUC maar daar zal op een gegeven moment wel verandering in komen naarmate er meer elektrische auto’s op de weg rijden. Wat wel een boosdoener is voor de batterij is Sentry Mode. Als Sentry Mode de hele nacht aanstaat, gaat er wel 25km range af en dat is best veel. Dat kost op weekbasis zeker wel 175km aan range en dan heb ik het overdag op werk nog niet aanstaan.
Interieur auto:
Het interieur van de auto is zeer minimalistisch. Toen de auto werd aangekondigd, vond ik dat absoluut niet mooi, maar nu ik er in rij valt het best mee. Ook de stoelen vind ik prima zitten en kun je instellen naar keuze. Wat heel goed is, is dat de auto een stand heeft voor makkelijk instappen en zodra je zit, verstelt de stoel automatisch naar de rijmodus. Verder zit er stoelverwarming bij, wat in de winter heel goed van pas zou komen. Wat ik wel mis aan de auto is stoelventilatie. Ik heb in de Kona proefgereden, die wel stoelventilatie heeft, en dat is bij hoge temperaturen wel heel relaxt om mee te rijden, vooral als je snel zweet op je rug. De kofferbak is erg ruim waar je veel spullen in kwijt kunt. Spotify, radio en navigatie werken perfect. Een minpunt is wel dat je geen Waze kunt installeren op de auto. Ik rij regelmatig met Waze omdat je daar ook flitsmeldingen in krijgt en dat heeft de navigatie van Tesla niet. Ik heb daar wel een workaround voor gevonden door Flitsmeister te gebruiken en die geeft wel meldingen in de auto. Bij de Ioniq kon ik mijn telefoon aansluiten op de auto en kon ik gebruikmaken van Waze op het scherm en dat was ideaal. Als Android Auto of Apple Car in de toekomst beschikbaar zou komen in de Tesla, zullen er denk ik heel veel mensen een stuk gelukkiger zijn.
Wat ik wel jammer vind, is dat de auto minimaal wordt afgeleverd. Bij de Kona krijg je nog getinte achterramen en een laadkabel van 7,5 meter. Maar nu moet ik het met een kabel van 4 meter doen en omdat ik afhankelijk ben van publieke laadpalen, kom ik soms net te kort.
De kwaliteit is voldoende en dat merk je vooral aan de afwerking. Onderdelen die niet mooi in elkaar overlopen, in zowel het interieur als de exterieur en de geleverde matten zien er erg goedkoop uit. Voor een auto in deze prijsklasse verwacht je natuurlijk wel meer.
Conclusie:
Ik twijfelde erg lang om de Tesla te kopen. Deels vanwege de hoge prijs en deels vanwege de horrorverhalen die ik heb gelezen van andere bezitters op fora. Maar de Long Range RWD en de actie van 7.500 km gratis Supercharging heeft me over de streep getrokken. Het klinkt misschien cliché maar de ervaring is fantastisch. De bediening met de app, het Supercharger-netwerk, de snelheid, de range, het maakt veel goed van de minpunten. En tuurlijk zullen er mensen zijn die zeggen dat een auto in die prijsklasse geen gebreken moet hebben en dat is ook zo. Maar ondanks die kleine mankementen kan ik enorm genieten van deze auto. Eerlijk is eerlijk, ik heb de auto ook wel gehaald omdat het een zakelijke aankoop is dus dat speelt zeker een rol bij de beslissing om de Model 3 te halen. Maar ik heb er zeker geen moment spijt van gehad en ik kijk nu al uit naar de eerste roadtrip door Europa.
Pluspunten:
- wegligging
- acceleratie
- bereik
- kofferbakruimte
- snelheid van laden
- app bediening (voorverwarmen of koelen auto)
- Superchargers staan in de navigatie
Minpunten:
- kwaliteit afwerking interieur en exterieur
- windgeruis
- geen stoelventilatie
- hoog verbruik Sentry mode
- AP werkt nog niet optimaal, af en toe een plotselinge remactie
- weinig extra opties bij bestelling zoals getinte ramen
- FSD is een erg dure upgrade
- laadkabel van 4 meter i.p.v. 7,5 meter
- ruitenwissers werken niet optimaal op automatische stand
Dit is mijn eerste auto die ik nieuw heb gekocht. Omdat ik zo enthousiast ben, kon ik het niet laten om mijn ervaring te delen met anderen. Maar alles wat ik hier heb geschreven, is puur mijn eigen mening. Ik ben absoluut geen Tesla-fanboy die vindt dat iedereen nu een Tesla moet kopen. Als anderen auto’s van Tesla niks vinden, respecteer ik dat. Ik zal deze review updaten zodra ik 5.000 kilometers heb gereden.
Mocht je na het lezen van deze review geïnteresseerd zijn om een Tesla te bestellen, maak dan gebruik van een referral code zodat je 1.500km gratis laden bij een Supercharger erbij krijgt. Ik heb zelf ook gebruikt gemaakt van een referral en kreeg 7.500km en dat is een fijne bonus. [Tesla referrallink verwijderd. Dit is niet toegestaan, zie de huisregels. - moderatie.]
Ervaring na 6200KM
- 6.200 km
Ik rij nu 2,5 maand in de Tesla Model 3 en dat doe ik nog steeds met veel plezier. Ik heb er nu 6200 kilometer op zitten en ik wil niet meer terug naar benzine. Tuurlijk vereist het autorijden iets meer planning als je langere tripjes gaat maken, maar dat vind ik niet erg. Het laadnetwerk in NL is best goed, dus het zal denk ik niet zo snel gebeuren dat je met een lege accu komt te staan (afkloppen). Maar laden is ook een onderdeel van deze leuke ervaring.
Pluspunten:
- auto rijdt nog steeds lekker. Wegligging is fijn en de snelheid is ook goed.
- Tesla Superchargernetwerk is uitstekend. Ik heb al een paar keer door het hele land moeten rijden en laden bij Tesla gaat echt heel snel. Met 20 minuten laden heb je al weer 200km erbij.
- de app. Dit is één van de grootste pluspunten van Tesla. Je kunt belangrijke zaken met de app bedienen. Ik zet regelmatig vantevoren de airco aan (vooral met het hete zomerweer was dit fijn), de auto starten, kofferbak en frunk openen, laadpoort ontgrendelen enz. Ik heb een Androidtelefoon dus ik zocht een manier om alle belangrijke functies met 1 klik te kunnen doen en die heb ik gevonden in de apps Tasker en Tasker Plugin voor Tesla. Daarmee kun je sneltoetsen maken (op je homescherm van je telefoon) voor de functie die je wilt en dat maakt het wel een stuk makkelijker.
- ruime kofferbak. Ik ben er intussen aan gewend maar het verbaast veel mensen in mijn omgeving hoeveel kofferbakruimte de Model 3 heeft. Ik ben al een aantal weekendjes weggeweest en we hebben genoeg kofferbakruimte voor onze spullen. Nou scheelt het wel dat we geen kinderen hebben, maar ik verwacht ook geen problemen als we een kind hebben.
- prima verbruik. Ik zit nu op 130 Wh/km na 6200 kilometer waarmee ik wel op een mooi gemiddelde zit. Ik hou me aan de maximumsnelheid en rij niet langzamer. Het helpt wel dat ik niet vaak op snelwegen rij waar de maximumsnelheid 130 km/u is. Dan gaat het verbruik wel hard.
Minpunten:
- de ruitenwissers. De automatische stand van de ruitenwissers werkt echt slecht. De wissers gaan pas werken als er heel veel regen valt. Er zit zelfs een bug in de software volgens mij, want ik heb al meerdere keren meegemaakt dat de ruitenwissers gingen werken toen ik een tunnel inreed terwijl het niet eens regende. Heel vreemd...
- phantom brakes. Ik heb hier helaas nog wel last van. Ze gebeuren op de meest random momenten. De ene keer als er een auto invoegt terwijl er nog een rijstrook tussenzit, de andere keer als ik een tunnel inrij. En hoewel Autopilot wel fijn werkt op de lange afstanden, moet ik wel alert blijven tijdens het rijden. Ik merk dat Autopilot vooral op N-wegen het fijnst werkt.
- lak van de auto. Ik heb een zwarte Model 3 en de lak is niet om over naar huis te schrijven. Er komen snel krasjes op en dat is wel jammer. Ik ga in november de auto laten glascoaten dus ik hoop dat de auto daarna er wel een stuk beter uit ziet en beter beschermd wordt.
- accuverbruik Sentry mode. Ik heb sentry mode niet meer aanstaan thuis en op locaties waar ik vaak kom. Het verbruik was echt hoog, er ging elke dag wel minstens 50km verloren aan Sentry Mode (bij aanzetten overdag en 's nachts), dus ik doe het alleen nog in parkeergarages en plekken waar ik weinig kom.
Upgrades:
Ik heb hiervoor nooit de behoefte gehad om iets aan auto's te doen, maar bij de Tesla blijf ik maar zoeken op Aliexpress en Amazon naar toffe dingen waarmee ik de auto kan 'upgraden'. Ik heb al het volgende gedaan:
- frunk en trunk lift. Ik heb struts besteld waarmee de frunk en trunk automatisch opengaan na het drukken op de knop (in de auto of app). Ik twijfelde lang over de elektronische powerlift van de trunk maar ik vond de installatie te duur. Maar dit is ook een fijn alternatief. Het komt vooral van pas bij het boodschappen doen of na het sporten. De installatie is heel makkelijk en ik heb beide struts via Amazon.com besteld (70 euro in totaal).
- deur- en dakrubbers. De deurrubbers zijn heel fijn om windgeruis tegen te gaan. Ik had wel last van windgeruis maar door de deurrubbers is dat wel verminderd. Maar de deurrubbers helpen ook om de deuropeningen schoner te houden. De dakrubbers heb ik ook geïnstalleerd maar ik heb niet het gevoel dat die helpen.
- ramen tinten. Ik heb de ramen (portieren en achterruit) laten tinten in Someren en dit geeft de auto een sportievere look. Naast dat het warmte weert voor de mensen op de achterbank, geeft het me ook het gevoel dat ik meer privacy heb.
- aero wheel cap kit. De velgen die onder de wieldoppen zitten, zien er goed uit en met de aero wheel cap kit maak je de look helemaal af.
Ik denk er nog over na om de remklauwen rood te laten verven en de velgen te laten poedercoaten, maar dat zijn wel prijzige upgrades dus dat heeft nog geen haast.
Mocht je na het lezen van deze review geïnteresseerd zijn om een Tesla te bestellen, maak dan gebruik van een referral code zodat je 1.500km gratis laden bij een Supercharger erbij krijgt. Ik heb zelf ook gebruikt gemaakt van een referral en kreeg 7.500km en dat is echt een fijne bonus. En als je nog dit jaar de auto geleverd krijgt, maak je nog gebruik van 4% bijtelling! Dus mocht je nog geen referral hebben, ik zou je eeuwig dankbaar zijn als je die van mij gebruikt:
[Tesla referrallink verwijderd. Dit is niet toegestaan, zie de huisregels. - moderatie.]
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Tesla Model 3
Had je deze auto's al gezien?

Tesla Model 3 Performance AWD 75 kWh Pano Leer Autopilot FSD NAP
- 2020
- 131.040 km

Tesla Model 3 Standard RWD Plus 60 kWh Pano | Clima | Adapt. Cruise | Autopilot | Keyless | Leder | Stoelverwarming
- 2019
- 121.578 km
![Tesla Model 3 Long-Range AWD 351pk 75 kWh [ AUTOPILOT+19" LMV+620KM WLTP+PREMIUM AUDIO ]](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57766085/0-ed0d135685d7d671f9471c7b848ae8c5.jpg)
Tesla Model 3 Long-Range AWD 351pk 75 kWh [ AUTOPILOT+19" LMV+620KM WLTP+PREMIUM AUDIO ]
- 2020
- 54.736 km