Talbot Solara 1.6 GLS (1981)

Talbot Solara 1.6 GLS (1981)

UitvoeringSolara 1.6 GLS
Bouwjaar1981
Jaar van aanschaf2009

Talbot, het vergeten automerk...

Het kriebelde al langer, om nog een Talbot te kopen.Altijd een zwak voor het merk gehad, ondanks de roestproblematiek. Sinds 2008 heb ik samen met een medeforummer een Talbot Tagora 2.2 Gls in bezit. Het model Solara sprak me chter ook altijd al heel erg aan.

Dus in juni 2009 heb ik in Zuid-Frankrijk een exemplaar gekocht, om precies te zijn, in Agen, dit exemplaar, een Talbot Solara Gls 1.6, die 24.12.1980 werd geleverd, maar pas 15.01.1981 op kenteken werd gezet in Frankrijk. Er staat dus (en dat is origineel!) Simca op de kofferdeksel.

De auto opgehaald en naar Nederland gebracht, het regende pijpenstelen tijdens het begin van deze rit, en onderweg gedurende de rit werd het binnen in de auto haast net zo nat als buiten de auto.

Heb vervolgens de auto geïnspecteerd, en daaruit kwam de nodige roestproblematiek naar voren. Voornamelijk roest en gaten in de bodem. Deze auto was qua plaatwerk nog redelijk, maar de bodem was een gatenkaas. Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om deze Solara te slopen, dus heb ik de auto laten opknappen door een goede bekende van me.

Dit viel behoorlijk tegen. Zie de daarvan gemaakte foto´s op de volgende website:

Foto´s zijn aanklikbaar voor vergroting. Sowieso wil ik de site ook van harte aanbevelen, een erg leuke site met veel leuke foto´s en reportages voor met name de liefhebber van Franse auto´s.

Enfin, heel wat kosten (in totaal zo´n 8000 Euro inclusief LPG installatie) en tijd later, om precies te zijn, eind december 2011, was de Solara klaar van zijn restauratie, heb ik er LPG in laten bouwen, de criticasters zullen dit misschien zonde vinden, maar ik heb al voldoende aan de restauratie uitgegeven om dit toch zonder wroeging te kunnen doen, mede omdat de huidige brandstofprijzen de pan uitrijzen, en de motor zeer geschikt is voor LPG.

Je moet een behoorlijk autoliefhebber zijn om zo´n auto te restaureren, dit geld krijg je nooit meer terug.

Op dit moment krijgt de auto een degelijke antiroestbehandeling, met Dinitrol, en dan zal ik de auto als dagelijks vervoer inzetten, waarbij ik wel vermeld dat ik zal proberen de winter wat minder te rijden als er strooizout ligt. Deze auto is kwalitatief niet hoogwaardig te noemen, maar rijdt verrasend soepel, ondanks het ontbreken van stuurbekrachtiging. Ook is het een ruime sedan te noemen.

De motor is een ouderwets Simcablok met dubbele carburateur. Mits je een rustige rijstijl hebt, is op LPG een verbruik van 1 op 10,5 te realiseren... en dat is toch zuinig!

Deze auto is eigenlijk niet te vergelijken met mijn Peugeot 505, maar ik probeer het toch.
De 505 is veel comfortabeler, maar kan niet tegen LPG ivm de losse binnenbussen in de motor. De Talbot is duidelijk lichter (zon 150 kgs) dan de Peugeot. De Peugeot heeft een veel hoogwaardiger rijkarakter en afwerking van de materialen.

De Talbot zie je echter nooit meer, omdat hij in de jaren 80 en begin jaren 90 duidelijk als een gebruiksvoorwerp gezien werdt, nu zijn er haast geen meer over.

Dit is mede door de extreme roestgevoeligheid.
Mogelijk dat ik in de toekomst nog een Talbot / Simca 1510 zal kopen, maar dit is echt iets waar ik voorlopig nog niet aan toe ben, fincancieel gezien dan.

Kortom, heel veel rijplezier, hoge roestgevoeligheid, moeilijk verkrijgbare onderdelen, maar een absolute nekkendraaier als je ermee op weg bent!

Veel leesplezier, reacties zijn altijd welkom!